Uiers staan op springen na het afspenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Uiers staan op springen na het afspenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 17:07

Hallo,

Sinds 2 dagen hebben wij er een merrie bij. Haar veulen is net afgespeend en daarom staat er nu extra veel druk op haar uiers. Ze stond vandaag wat te zweten in de wei, waarschijnlijk omdat ze nou pijn heeft aan haar uiers. Hoelang duurt het ongeveer voordat deze druk er vanaf is? Heeft iemands tips om er voor te zorgen dat de ergste druk er snel vanaf is?

Groetjes Jessie Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:51

Bij mijn merrie was na 1 nacht de ergste druk er al af, dwz eerst spoot de melk eruit bij iedere beweging die ze maakte, maar 's ochtends was dat al helemaal over. (nog wel dikke uier maar véééél minder spanning)

Wat je het beste kan doen.
Geen brok geven enkel hooi
Beweging, op het land ofzo
Een dag minder laten drinken (maar wel een beetje mee oppassen natuurlijk)

Verder ERVAN AFBLIJVEN, als je er aan frult stopt de melkproductie namelijk niet. (en dan heb je ook meer kans op ontstekingen, frullen is nergens goed voor!!! )
Ga dus ook zeker NIET melken!

Hou het verder ook goed in de gaten dat het niet gaan ontsteken, als dat gebeurt kun je best de VA bellen.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 18:12

Dankje voor je reactie! Ze staat nu op de paddock met wat hooi en ik zal er iig op letten dat ze niet te veel water drinkt. Hopelijk is de druk er snel van af Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:33

Een paar keer per dag afspuiten met koud water om de kans op een uierontstekking minimaal te houden!
En idd stoppen met krachtvoer.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:20

Veel beweging helpt iig al erg. En eiwitarm voer, dus geen kuilvoer maar hooi. Verder zou ik haar wel brok blijven geven, als een paard dat gewend is, kan zij er niet ineens zonder, wij kunnen ook niet van de één op andere dag zonder suikers of vetten (voor energie). Geef haar dan sportbrok, zitten minder eiwitten in en hoef je minder van te geven, simpel omdat er meer energie in zit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:22

wij laten de merries zowizo drie keer per dag lopen, verder idd matig met krachtvoer.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:46

Wij hebben de merrie's allemaal de hele dag buiten staan en ze worden ook nog gereden. Ze krijgen dus aardig wat beweging en dat is in ons oogpunt ook het beste. Ook krijgen ze minder sport/conditiebrok (met alle toevoegingen) simpelweg ook omdat ze het veulen niet meer (bij) hoefen te voeden...

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:49

Onze merries die spuiten we af staan meestal toch op geen krachtvoer omdat Ionica niet te houden is als haar veulen uit de buurt is dus je kan voor je eigen veiligheid niet werken met haar. Meestal gaat de druk er af met beweging en anders dan help je een handje door op de juiste wijze een paar keer in haar spenen te knijpen

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 21:36

Bedankt voor alle reacties! Ik laat haar nou gewoon elke dag even werken. Ik ben net nog even langs de paarden geweest en ze is nu niet meer warm, dus ik denk dat de grootste druk er al vanaf is Lachen

pferdtje schreef:
en anders dan help je een handje door op de juiste wijze een paar keer in haar spenen te knijpen


Dan blijft de melkklier toch juist actief? Knipoog

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:49

Ja Jessie, ik heb ook altijd begrepen dat dat juist niet de bedoeling is....

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:43

Vrijdag gaat ons veulen eraf, en ik probeer het ook zo te doen om haar zo veel mogelijk de wei op te doen (voor de beweging) lekker veel hooi op stal, beetje granenmix en zemelen voor de afwisseling. En dan eventueel als de merrie het fijn vind haar uiers afspuiten met koud water.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:46

Jessie88"]
Bedankt voor alle reacties! Ik laat haar nou gewoon elke dag even werken. Ik ben net nog even langs de paarden geweest en ze is nu niet meer warm, dus ik denk dat de grootste druk er al vanaf is Lachen

[quote="pferdtje schreef:
en anders dan help je een handje door op de juiste wijze een paar keer in haar spenen te knijpen


Dan blijft de melkklier toch juist actief? Knipoog
[/quote]

Je moet ook niet gaan melken maar de eerste dag de druk er af halen is volgens de DA geen probleem. En dat houdt in als de merrie na de eerste dag met overvolle uier moeilijk staat te doen een handje helpen meestal gebeurt het ook we vanzelf alleen Ionica heeft een hekel aan bewegen met volle uier en doet dat dus ook liever niet Maar het is meestal na een dag over je moet geen dagen gaan staan trekken en ook niet leeg melken gewoon de harde druk eraf.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:08

Neem de temperatuur van de merrie voor de zekerheid even op,
ik vind het feit dat ze staat te zweten geen goed teken...
Temperaturen kan iig nooit kwaad!