brobbelbuik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

brobbelbuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 20:52

sinds deze week brobbelt mijn paard zijn buik steeds , hij eet wel genoeg is ook absoluut niet mager o.i.d. maar zijn buik voelt ook wat hard aan .
Iemand misschien een idee waar dit mee te maken zou kunnen hebben ??
alvast bedankt


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:58

Hihi, dat moet. Een borrel-buik is een goed teken hoor, ze zeggen dat als de buik helemaal geen geluid maakt je kant hebt dat je paardje koliek krijgt. Perfect dus, dat ie borrelt. Als je je oor tegen zijn buik legt zo nu en dan kan je horen dat ie altijd wel borrelt.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:53

ja, dat klopt!! De DA noemt dat met een mooi woord: lage BOBO's en hoge BOBO's. Een paardebuik moet de hele dag rommelen, want dan werken de darmen goed!!

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 23:56

dat is een hele opluchting om te horen Lachen

Anne_GTI

Berichten: 18196
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 01:58

Even ter aanvulling: Lage borrelgeluidjes zijn prima. Hoge borreltonen kunnen wijzen op gaskoliek. Bij een niet al te ernstige gaskoliek heeft een paard geen koorts, kan de buik wat strak aanvoelen en moet je je paard juist goed beweging geven. Beweging bevordert de darmwerking en scheten laten zodat de lucht eruit kan. Als een paard koorts heeft veearts bellen. Het is ook handig om te weten wat de normale temperatuur van je paard is dus zomaar een keer temperaturen is dan wel handig.

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 09:43

o, daar wordt het wat anders van je kan hem namelijk heel goed horen borrelen , gewoon als je naast hem staat , ik zal hem gelijk vandaag wel even temperaturen , bedankt

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:21

mm komt me bekend voor marit had vorige week ook een borrelbuik en hij was ook hard. Ze had koliek, gewoon veel gaan wandelen ongeveer 4, 20 min per dag ( als dat lukt). En als je het echt niet vertrouwd DA bellen

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:21

Beetje onduidelijk maar ik bedoel 4 keer 20 min per dag.


Anne_GTI

Berichten: 18196
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:36

Lekker aan de longeerlijn laten draven heeft veel meer effect en is een stuk minder tijdrovend. (mits paard geen koorts heeft!) Als je het niet vertrouwd gewoon de DA bellen want koliek blijft toch een linke soep hoor. Een paard met een goeie gaskoliek reageert trouwens ook heftig op de singel. (Is vervelend, net als een knellende broek voor een mens die buikpijn heeft)

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:37

Maar het ene paard heeft meer darmgeluiden dan de ander. Als je paard ineens veel meer geluid maakt dan anders, dan kan er wat aan de hand zijn. Maar is dit normaal voor dit paard, dan is er waarschijnlijk niks aan de hand. En ook met lage bobo's kan je paard ernstige koliek hebben, zonder temperatuursverhoging. Mijn paard had ook lage bobo's en een hele lichte verhoging (38,2 C) maar had ondertussen wel een dikke darm die 360 graden gedraaid lag!!! Dus je weet maar nooit!! Ik bedoel dit niet om je af te schrikken, maar het is even een voorbeeld uit de praktijk. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, roekes en 24 bezoekers