reactie topic steigeren steigeren en nog eens.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

reactie topic steigeren steigeren en nog eens.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 19:56

steigeren!!!

ik heb hier al een topic over geopend maar het is me nu wel een beetje duidelijk hoe het komt dat ze veel steigerd maar hoe leer ik het haar af!!!

laat ik bij het begin beginnen.
kimmy kan op commando steigeren (heb ik nog nooit geprobeerd) maar de vorige eigenaar was 2 weken geleden bij mij en liet zien dat kimmy op comando kan steigeren. heel leuk natuurlijk aangezien ik ook vd met kimmy aan het doen ben. maar ja dat is het probleem niet.
als ik bijv. stil wil staan. zeg ik hooooo en trek lictjes aan de teugels en ga diep zitten. ze wilt altijd weer ee n stapje zetten dus weer een trekje aan de teugels (anders staat ze echt niet stil) maar als ik dus aan de teugels trek gaat ze steigeren zou dit komen doordat ze bij de vorige eigenaar op comando ging steigeren aan trek aan de teugels en been geven???
hoe kan ik dit nou oplossen steigeren hoeft voor mij niet ook niet op comando maar ik moet haar laten stilstaan maar kan niet aan de teugels trekken. ook als ze schrikt of iets eng vind gaat ze gelijk de lucht in. ik ben er tot nu toe nog niet afgevallen maar zoals het er nu uitziet gaat dat denk ik wel gebeuren want ze gaat steeds hoger en feller?????

iemand tips???


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:18

Gewoon op je normale manier stoppen. Komt ze omhoog nergeren zolang het kan. Gaat ze dan toch te hoog. Geef haar dan een tik tussen de oren. En dan meteen weer rustig ontspannen zitten. Doe dit zo lang totdat hij denkt van al dat gedoe. Ik kan beter stil blijven staan.

Steigeren is leuk op commando. Maar niet als ze het overal bij gaan combuneren of tegen je gaat gebruiken.

Wees dus consequent en leer haar op een andere hulp onder het zadel te gaan steigeren.

O,ja laat die been hulp tijdens het stoppen maar even zitten. Het is dan heel begrijpelijk dat ze dan omhoog komt. Je houd haar tegen, maar toch blijf je hem naar voren duwen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:22

Mijn paard deed dat ook toen ik hem net had, iemand had hem dat geleerd, want die vond het wel een leuk kunstje Boos! . Ik heb het hem afgeleerd met veel geduld. Elke keer heel erg kort halthouden, gelijk je teugels ontspannen en weer aanstappen, belonen als hij niet steigert, probeert hij wel te steigeren, veel been geven. Zo veel mogelijk op je zit en stem halt laten houden voorlopig, zo min mogelijk met je teugels doen.

Heeft hij eenmaal geleerd dat halthouden niet automatisch steigeren betekent, dan meer gesloten en langer halt laten houden.

Succes en bewaar je geduld ! Haha!
Laatst bijgewerkt door HHD_Foto op 09-11-03 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:26

Ik hoop voor je dat je het er snel uitkrijgt, voordat ze met je achterover klapt. En een steigerend paard vraagt om drastische maatregelen. In ieder geval wil ik je afraden om dit in je eentje zonder begeleiding op te lossen.

En voor iedereen die dit leest en een steigerende pony leuk vind (helemaal in combinatie met vrijheidsdressuur) : NIET DOEN. Je krijgt er vroeg of laat problemen mee.

En ik krijg hier het vermoeden dat het steigeren de reden is geweest waarom ze bij haar vorige eigenaresse vandaan is gegaan?

Je suis Charlie.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:29

Ben het helemaal met cassidy eens.

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:21

Iedere keer als hij het probeerd een tik tussen z'n oren. Het dus toestaan!!! Net zo lang door gaan tot hij niet meer omhoog komt.

En in de hele omgang. Enkel VD oefeningen accepteren als JIJ het vraag, anders ALTIJD afstraffen. VD is leuk, maar dit zijn gevaarlijke geintjes. En een bedelend paard vind ik ook altijd iri dus pik ik dat gewoon niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:43

Dennis schreef:
Iedere keer als hij het probeerd een tik tussen z'n oren. Het dus toestaan!!! Net zo lang door gaan tot hij niet meer omhoog komt.


Dat is dus een goede oplossing als je een paard hebt die niet zo stevig in zijn schoenen staat. Maar als een paard wat steviger in zijn schoenen staat of niet zo snel ergens van onder de indruk is, kan het zijn dat jij het onderspit delft. Er zijn paarden die zich eerder met ruiter en al achterover laten vallen, dan dat ze inbinden. En als jij er dan onder ligt kunnen de gevolgen dodelijk zijn (voor jouw en voor het paard)

Nogmaals, laat dit door een professional oplossen, en ik zou je willen adviseren om er dan NIET bij te zijn. Sommige dingen zijn namelijk niet zachtzinnig op te lossen. En een paard hoort te leren dat hij alle vier de benen op de grond moet houden, en dat steigeren gewoon NIET mag.

Ik zou met dit paard de VD maar uit mijn hoofd zetten....je creeert namelijk een probleem waar je niet meer zo snel van af gaat komen.

Je suis Charlie.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:30

Cassidy schreef:
Ik zou met dit paard de VD maar uit mijn hoofd zetten....je creeert namelijk een probleem waar je niet meer zo snel van af gaat komen.


Ik ben met Dennis juist verder gegaan met VD. Hij heeft ook een tijdje gesteigerd en iritant voetjes lopen geven.
We zijn zo door gaan trainen dat hij alleen nog voetjes geeft op mijn comando en NIETS doet als ik het niet vraag.
Dennis(een droogkloot die zeker niet terugdeinst voor zwepen oid) heeft een zweep flink tussen zijn oren ook niet helemaal tegen gehouden.
Maar de manier waarop hij het heeft afgeleerd is ook niet echt een 'doorsnee' manier. Ik heb hem, toen hij om hoog kwam, een keer in zijn oor gebeten(na een paar weken lopen te etteren en kloten, en ontelbare zwepen tussen zijn oren).
Dit is dus niet echt een handige manier, maar ik was een keer zo pissig en dit kwam heel impulsief in mij op. Hij heeft het nooit meer gedaan, maar of het een goede manier is, nee, dat denk ik niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:37

In een oor bijten gaat bij een shet, maar niet bij een grotere pony.
En met een zweep op zijn hoofd slaan: ik denk dat je eerder een dunne glazen fles moet gebruiken, die vullen met water, en op het moment dat het paard steigert die op zijn hoofd moet stukslaan. Als het paard het water over zijn hoofd voelt stromen dan schrikt hij zo dat hij het nooit meer doet. Sommige mensen zeggen dat je een ei op zijn hoofd moet stukslaan, maar ik denk niet dat dat wat geeft. Hij moet er wel van onder de indruk zijn.

de meeste mensen weten niet hoe ze moeten reageren, en kunnen, als ze het theoretisch weten niet zo snel in de praktijk toepassen. Daarom zei ik ook dat je het paard uit handen moet geven en het probleem moet laten oplossen door een professional. Maar daarom zei ik er ook bij dat je er zelf NIET bij moet zijn als de correctie word toegepast.

Klinkt vreselijk hard, maar een steigerend paard is levensgevaarlijk. En als ze het gaat toepassen om onder het werk uit te komen is het hek van de dam.

Nogmaals, geen VD met dit paard. Of je moet er perse van af willen (enkeltje slager?)

Je suis Charlie.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:55

Sla je je paard dan niet bewusteloos? Haha! Ik krijg een glazen fles niet zo snel stukgeslagen hoor, maar goed, ik heb dan ook kippenkracht. Zou dat dan ook eerder doen met een plasticen fles ofzo, want glas in het hoofd van je paard is ook niet zo fijn.
Is ook één van de redenen waarom ik Trix nooit het steigeren ga leren. Als je duidelijk en consequent bent, en je paard alleen laat steigeren als je ernaast staat, met minstens twee tekens (up en hand omhoog bijvoorbeeld) zou het wel moeten kunnen, maar Trix is nu eenmaal een pony die alles tegen je gaat gebruiken, dus dan ben je je leven niet meer zeker. Tong uitsteken
Ze ging eerder wel eens steigeren als ze geen zin meer had, maar dan had ze wel een flinke mep te pakken. Ik heb één keer een pony achterover zien vallen en wil dat liever niet nog een keer meemaken. Scheve mond
Ze heeft het tot nu toe nooit meer gedaan, maar ze deed het ook bijna nooit, gelukkig.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:22

Cassidy schreef:
In een oor bijten gaat bij een shet, maar niet bij een grotere pony.

Idd, daarom heb ik er bij gezegt dat ik er op die manier afgekomen ben, maar dat het niet echt een oplossing is. Maar als ik er nu aan terug denk heb ik ook geen idee hoe ik het voor elkaar gekregen heb.

Een stijgerend paard is iid levens gevaarlijk. Dennis dan dat dan ook niet op comando, en ik ga het hem niet leren ook(maar zelfs met liggen oid kunnen ongelukken gebeuren).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:46

Lepeltje schreef:
Sla je je paard dan niet bewusteloos? Haha!


Dit zijn de adviezen die je vaker hoort als je een steigerend paard hebt. Glazen fles met water en stukslaan. Een plastic fles met water sla je niet zomaar stuk. Het gaat erom dat het water over zijn hoofd stroomt. Als je het voor elkaar krijgt om hem eerst met je vuist tussen de oren te slaan en daarna een fles water over zijn hoofd uit te kieperen zou ik zeggen dat je dat vooral moet doen. Maar je zult er de tijd niet voor krijgen, en je handen vol hebben om alleen al te blijven zitten.

Ik zou dit zelf nooit bij mijn paard doen, zoals ik al eerder heb gezegd hoort correctie van deze ondeugd in handen van professionals.

Ik zou er zelf serieus over nadenken om zo'n pony weer weg te doen. En ik begin zomaar te vermoeden dat Pjotr met de problemen zit van haar voorganger.

Je suis Charlie.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:47

Ik heb t verhaal van de fles water en/of ei al vaker gehoord........
maar nog nooit iemand het zien doen...ik weet niet of mijn vorige paard anders steigerde als anderen maar ik dacht dan maar aan een ding.....naar voor hangen en wanneer gaat dat kreng naar beneden(geen tijd voor flessen en eieren te gooien Haha! )....

Je weet nu waar dit gedrag vandaan komt,hij kent "Leuke" kunstjes geleerd door zijn vorige eigenaar(die dus never nooit niet iets met mijn paard mocht doen).
Voel je dat hij omhoog wil komen ....vooruit drijven,en dan bedoel ik flink drijven.Heel veel geduld zul je wel nodig hebben en heb je les of kan iemand je helpen met je paard.......

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:19

Domme vraag misschien maar jij trekt aan de teugels en zegt dan hoooo.
Gebruikt de eigenaar misschien hoog als commando om te steigeren?
Misschien ziet ze het wel als hetzelfde aan en op het moment dat jij de tweede keer trekt weet ze maar 1 manier om aan dat commando gehoor te geven.

Gewoon een suggestie hoor.

Als dit het geval is zou ik het of zonder woorden proberen of met een halt.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 20:46

kimmy doet verder dus echt helemaal niks ook met vd (ik doe niet aan steigeren vanwege het tegen gebruiken) maar ze is altijd heel lief ook gewoon met rijden maar als ik halt of ho zeg en trek lichtjes aan de teugel dan gaat ze steigeren of een poging tot.....
ik wil haar niet weer verkopen aangezien je dan weer praatjes krijgt enzo en kimmy is verder ook gewoon heel lief. ik wil best les met haar volgen maar dat is nu eenmaal moeilijk hier of je betaald iets van 15 euro per half uur (ja dat is veel ja) gister heb ik tussen een trekker en prikkeldraad op een dijk met kim steigerend gestaan ze was helemaal door het dolle heen omdat ze moest stoppen van mij ze wilde alleen maar hoger en hoger. ik wil niet afstappen want dan vind ik dat ik opgegeven heb en dat wil ik dus beslist niet. ik rijd nu alleen maar ind e bak (vandaag heb ik haar losgegooid) want met longeren gaat ze ook alleen maar steigeren. ze is door de veearts heemaal nagekeken en mankeert dus niks. maar zodra ze moet halthouden en ze wilt bijv. toch een stapje naar voor zetten en ik houd dan weer in dan gaat ze omhoog. ik denk dat ik haar voorlopig maar even niet gaat rijden maar aan de grond ga werken en leren normaal halt te houden. longeren kan ze ook niet. als ik dat dus wil gaan probreren gaat ze dreigen en steigeren enzo..
ik weet niet meer wat ik anders moet doen maar opgeven wil ik dus echt niet. verder is ze echt heel lief maar halthouen komt niet in haar woordenboek voor als je ouderen topics bekijkt en foto's bekijkt zie je dat ze haar hoofds omhoog houd met halthouden nou dat is dus een poging tot....

kiekiek

Berichten: 491
Geregistreerd: 09-10-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:54

En ik krijg hier het vermoeden dat het steigeren de reden is geweest waarom ze bij haar vorige eigenaresse vandaan is gegaan?[/quote]


Nou, ik ben de vorige eigenaar, en bij mij steigerde ze NOOIT (behalve als ik haar t commando gaf natuurlijk) Dus die laatste conclusie is ongegrond!


pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:55

VD is leuk zolang ze het alleen op commando doen Ionica deed op een gegeven moment de spaanse pas als je boos was heel erg irri en gevaarlijk als je er voor staat of iemand of iets anders. Afgeleerd dus. nu doet ze het alleen nog maar als ik er om vraag. Ionica kent nog meer van dat soort truukjes maar ik hoef niet te weten hoe want ik vind het maar niks.

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:43

Zoals je zegt. Grondwerk gaan doen. Haar leren aan de hand te stoppen. Is minder gevaarlijk en je hebt zo ook meer te zeggen.

Succes

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:24

Even iets heel anders: Je zei dat ze door de DA is nagekeken. Maar wanneer is ze voor het laatst bij de tandarts geweest? Heb je al een keertje het zadel na laten kijken?

Als ze dit gedrag niet onder de vorige eigenaar heeft laten zien, is dit iets wat je er of zelf in hebt gereden, of er zit iets dwars.

Dus ik zou zo zeggen: stap 1: zadel nakijken.
Stap 2: tandarts laten komen.
Stap 3: back to basics en grondwerk.

Je suis Charlie.

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 23:02

het zacdel is goed want die heb ik zo meegkregen.
tanden zijn ook goed wantd e da heeft haar helemaal nagekeken.
3 ja doen

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:55

Het kan zo zijn dat haar bespiering zodanig is veranderd dat het zadel nu niet meer past. Even laten nakijken kan denk ik sowieso geen kwaad.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:02

Ik heb zelf ooit met een paardje gereden wat ook op zo'n manier had leren steigeren op commando ...

Kan de oude eigenaar je het commando niet uitleggen, zodat je het gewoon niet meer geeft?
Bij dat paard bleek dus dat ik elke keer net iets teveel doorkwam met mijn hand als hij rechtstond Schijnheilig . Terwijl ik dus met veel minder het effect kon bereiken wat ik wilde, zonder dat meneer op zijn achterbeentjes stond.

kiekiek

Berichten: 491
Geregistreerd: 09-10-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:20

Misschien is het goed om te vermelden dat ik (vorige eigenaar) Kimmy de laatste anderhalf jaar met hackemoor heb gereden. De 2enhalf jaar daarvoor reed ik wel met een normaal hoofdstel, maar dan zo een zonder sperriempje...
Pjotr rijdt nu wel weer met hoofdstel met bit, omdat ze een hackemoor niet fijn vindt. Ze rijdt met een hoofdstel met sperriempje...
Zou het kunnen dat dit de oorzaak is??

Liefs
KIKI

* 3 juli *

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 20:37

het sperriempje is er al een tijdje vanaf omdat het was kapot gegaan (door amber de hond) dus dat kan het ook niet zijn. en de bespiering veranderd kan ook niet ik heb haar pas 1,5 maand ongveer.
ik heb zelfs het oude bontje veranderd voor een neiuwe.
oja en kiki je zei tegen mij dat je pas net met hackemore reed omdat je bit kwijt was Verward beetje vaag

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 10:08

Dennis schreef:
Iedere keer als hij het probeerd een tik tussen z'n oren. Het dus toestaan!!! Net zo lang door gaan tot hij niet meer omhoog komt..


Waarom straffen voor iets wat hij begrijpt?? Het paard denkt dat ze het commando geeft, die volgt hij netjes op en dan wordt ie daarvoor gestraft. Hij moet leren dat ie het kunstje alleen mag doen met een stemcommando. Maar neit met Hooo, maar met een ander woord.
Dus als je aan de teugels trekt zonder dat steigercommando dan mag ie dus niet omhoog, als ie dat wel doet moet je hem gaan negeren.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers