Zonnebloemolie slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Zonnebloemolie slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 19:37

nav dit topic: [PP] MENSEN LEES DIT VOOR JULLIE EIGEN BESTWIL.

wil ik toch wel graag weten of dat echt zo is dat zonnebloemolie slecht is voor de darmen van je paard?

mijn paarden krijgen het omdat ze nogal veel zand binnenkrijgen in onze kapotgelopen wei, en ze zien er sinds ze het krijgen goed uit, mooie glans erop en geen last meer van koliek gehad

maar wil nu toch wel zeker weten of het echt geen kwaad kan dat ik ze zonnebloemolie geef

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:56

Welnee, dat heb ik echt nog nooit gehoord, van niet een DA en ik ken ook geen enkel paard dat daar problemen door heeft gekregen. Je moet natuurlijk geen liters gaan geven, maar dan ben je ook wel een beetje simpel als je dat doet.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:18

Ook geen slechte ervaringen mee. Het is wel zo dat het ene paard gevoeliger is voor "olie" of het nu lijnzaad olie of zonnebloem olie is. Ik ben ook een keer uitgeschoten met de fles, de volgende dag diarree, ja, het ene paard is gevoeliger als het andere.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:39

Misschien kun je het toch het beste bij je eigen DA navragen!
Ik weet zeker dat de ene er ernstiger op reageert dan het andere paard.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:00

Ik denk dat de ervaring van Animals te maken heeft met het feit dat haar paard misschien niet tegen zonnebloem olie kan?

Een paard wat ik kende kreeg over elke maaltijd brok een kopje zonnebloem olie omdat ze haar manen en staart schuurde. Dit hielp er goed. Wanneer ze het niet kreeg zag je gelijk dat ze weer ging schuren.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:02

Ik geef mijn paard ook sinds kort zonnebloemolie. Haar mest is nu wel iets dunner als anders, maar het is zeker geen diarree. Geloof ook niet dat het slecht is voor je paard.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:04

Nou dat had mijn paard ook maar let wel goed opp als hij of zij normaal plast deed de mijne wel geen probleem maar als je een keer de achterhoeven uitkrabte dan zou die zo over je hoofd spuiten.

hann

Berichten: 226
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:33

Ik geef al heel lang zonnebloemolie aan mijn paarden. Iedere avond een flinke scheut over de brok. Nog nooit problemen mee gehad, ook niet met dunnere mest. Teveel van iets is natuurlijk nooit goed. Vaak stop ik tussendoor wel voor een kortere periode. Heel veel mensen die ik ken geven hun paard zonnebloemolie. Ik haal hem altijd bij de Aldi, scheelt toch weer in de portomonnee, zeker als je wat meer paarden hebt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:38

zonnebloem olie is juist goed ! het smeert de darmen, zorgt voor een goede stoelgang, reinigt de porien, maakt de vacht vetter en dus beter bestand tegen kou en regen
animals,dat ene paard wat er wel allergisch voor is, sja daar kom je snel genoeg achter!
ik heb op een handelsstal gewerkt, daar gaf ik alle paarden een maal daags een scheutje over het voer, NOOOOIT geen problemen mee gehad, maar een enkeling kan er dus allergisch voor zijn ja

tequila

Berichten: 1580
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:09

Ook ik voer op advies van de DA zonnebloemolie, wel biologische van de AH, daar zitten ook nog goede en nuttige stoffen in. Ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 00:56

Mijn paard heeft vorig jaar zandkoliek gehad waar hij aan geopereerd is en ook bijna aan overleden is. Gelukkig is hij er bovenop gekomen, maar op advies van de DA in de kliniek, en mijn eigen DA, krijgt Jumper nu iedere dag een flinke kop zonnebloemolie door zijn ook al geoliede slobber. Hij glimt nu als een spiegeltje, heeft geen diarree en is niet meer ziek geweest.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 01:05

Zonnebloemolie (goede kwaliteit) kan geen kwaad, als je er geen liters van geeft. Lijnzaadolie (eerste koude persing) is eigenlijk het beste. Wat je paarden niet moet geven is goedkope slaolie of sojaolie.

Waar je wel mee moet uitkijken is dat je vooral met Lijnzaadolie geen olie gebruikt die je in schilderszaken kunt krijgen. Lijnzaadolie is de basis voor olieverf, alleen zit daar vaker terpentine doorheen, en dat is niet gezond voor paarden. Uitkijken dus waar je het vandaan haalt.

En ik weet niet op welke leeftijd de paarden waren van animals. Veulens moet je geen olie geven, als die aan de diarrhee raken zijn ze zo uitgedroogd.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:29

Op aanraden van de dierenarts zijn we nu alweer 2,5 jaar geleden begonnen met een stro-eter die regelmatig verstoppingskoliek kreeg olie over haar biks te geven, 's morgens en 's avonds. We hebben een aantal verschillende producten gegeven, oa sla-olie. Nu zijn we inmiddels over op de zonne-bloemolie van de Aldi, omdat die de goedkoopste is. Volgens onze dierenarts maakte het niet uit welke olie, maar wel plantaardig.
Ze heeft geen slappe mest, nooit gehad ook, eigenlijk.
We zijn het aan een pony die niet veel kiezen meer heeft en niet zo heel veel voedingsstoffen meer opneemt uit zijn voer ook gaan geven, opgevoerd naar 200 ml per dag (niet zelf uitgedokterd, maar op advies van de DA). Ook hij heeft nooit slappe mest vertoond, maar is wel mooi wat dikker geworden, en dat was het doel ervan.
Verder glanzen alle pony's die bij ons dagelijks een scheutje olie krijgen erg mooi, dat valt echt op.
Heb nu dus 2,5 ervaring met (zonnebloem)olie en nergens problemen van ondervonden.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:55

Mijn oude paarden kregen iedere dag zonnebloemolie hun leven lang en ze zijn 30 en 26 jaar oud geworden. Maar je paard moet er idd wel tegen kunnen.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:01

ik heb toch ooit de tip gehad van een echte paarden vrouw, in hart en nieren. Dat je beter maisolie kan voeren omdat zonnebloemolie vit D afbreekt.
Heb er zelf geen ervaring mee maar als er idd paarden zijn die er last van hebben waarom dan niet maisolie.?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:14

Ik geef ook altijd Maiskiemolie door het voer, al jaren. ik doe er trouwens vers geperste knoflook doorheen, heb ik gelijk knoflookolie.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:44

Ik ken ook mensen van een handelsstal die regelmatig koliek in hun stal hadden, zij zijn ook begonnen met zonnebloemolie door de brok te gooien (klein scheutje elke dag) en nooit geen koliek meer geweest. Mijn paard en pony's krijgen het ook, paard elke dag, miniponies 1x in de week omdat die bijna geen brok krijgen (ja klein beetje uit de hand) Werk heel goed. Ik heb er ook geen problemen mee. Wel heb ik gehoord dat lijnzaadolie slecht is, want daar zit schijnbaar een giftige stof in. (vraag me alleen niet wat voor soort giftige stof, ik heb het ook maar gehoord, geen ervaring mee zelf)

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:15

Er zit blauwzuur in lijnzaden en dit is heel giftig ... vandaar dat het goed afgekookt moet worden om de blauwzuur af te breken (de slijmen moeten zichtbaar zijn in het browsel).
Zonnebloem olie kan in principe geen kwaad als:
- er geen liters en liters worden gegeven (half tot een koffiekopje is voldoende per dag)
- het van een redelijk tot zeer goede kwaliteit is (Aldi/albert hein tot diet winkel kwaliteit)
- het niet verzuurt is ... dwz olie die te oud is, vervallen datums, in de zon heeft gestaan of 'bevoren' is geweest. Gooi deze flessen weg !

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 13:54

oke bedankt!

ik dacht eigenlijk al omdat het geen kwaad kon, omdat het me is aangeraden door mn instructeur(die op zijn stal het ook aan alle paarden geeft) omdat die van mij regelmatig last van koliek had, meestal lichte koliekaanval ivm zand in zn darmen

heb het toen heel lang gegeven, en niets gemerkt, ook de andere 2 krijgen het en ze zien er gewoon goed uit

maar waarschijnlijk was het paard van Animals dan allergisch voor zonnebloemolie

maar dan kan ik die van mij dus met een gerust hart weer zonnebloemolie door hun voer doen!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:34

de mijne krijgt het 1x per dag door het voer en er is echt niets mis mee hoor het spoelt de darmen schoon en ze g aan er mooi van glanzen

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 15:07

In de endurancesport is het ook heel gebruikelijk dat je je paard olie voert om meer energie te geven zonder de hoeveelheid krachtvoer te verhogen. inderdaad zolang het maar plantaardige olie is.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 16:39

krijgen ze daar meer energie vandan?mmmmm nou mijn paardje niet hoor

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 19:42

Cassidy schreef:
Zonnebloemolie (goede kwaliteit) kan geen kwaad, als je er geen liters van geeft. Lijnzaadolie (eerste koude persing) is eigenlijk het beste. Wat je paarden niet moet geven is goedkope slaolie of sojaolie.



Absoluut mee eens, met die lijnzaadolie dan. Op de 5 liter kannen van de paardendrogist kun je een pompje zetten. 2 x pompen = 2 flinke eetlepels per dag is (tot nu toe) voldoende.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 10:02

slaolie is ook niets mis mee hoor