ijslander vraagje..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

ijslander vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 20:51

heey
een vriendin van mij krijgt waarschijnlijk een pony en wilt heel graag een ijslander.
gewoon recreatie, papieren niet noodzakelijk, gewoon goed aangereden, rond 8 jaar.

welke prijsklasse kom je dan?

ze heeft bij mijn weten nog nooit echt ijslanders gereden...
is het dan verstandig om ijs te kopen?

alvast bedankt Lachen


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:56

Hmmz,heb er m'n twijfels bij...

Ijslanders moet je op een hele andere manier rijden,dus daar zou ik me eerst in verdiepen als ik haar was.

Prijsklasse weet ik niet precies,ik schat ong 3000/4000 euro,maar dat weet ik niet zeker.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:02

zonder papier denk ik zo tussen de 1500 en 2500 , met papier moet je gaan denken aan een 3500 tot, zo gek als je het zelf wil maken
op zich is het niet zo'n groot probleem als je geen ervaring met ijslanders hebt , maar dan zou ik wel een cursusje doen bij een ijslanderbedrijf(weekend cursussen intro ijslander, töltweekendje enzo) en vandaaruit verder werken met je paard, als je geluk hebt woon je in de buurt van een ijslander bedrijf of iemand met ontzettend veel ervaring waar je bij kunt lessen of hulp bij kunt vragen als het nodig is
het is wel anders rijden, maar als je een beetje ruitergevoel hebt en je een vrij goede balans hebt bij het rijden heb je het begin zo onder de knie
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 09-11-03 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:04

Ijslanders zijn idd. heel anders dan 'normale' rijpaarden. Als eerste eigen paard zou ik nooit een ijslander kopen, ze zijn heel anders en absoluut niet te vergelijken. Ik zou als ik haar was eerst een paar keer een ijslander huren oid, om te kijken of het echt is wat ze zoekt.

Als recreatiepony zou ik eerder een anders soort pony nemen. Ijslanders zijn leuk, maar geen echte spring/dressuurponys. Tenminste, ik ken er geen!

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, maar verwacht niet dat je echt een leuke zwarte, (zwarte wou ze toch graag? volgens mij zijn die er ook erg weinig?) die ook nog kan tolten en telgangen kan krijgen voor minder dan rond de 3500/4000 euro.
Je hebt bij ijslanders geloof ik prijsklassen A B C D? zoiets?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:22

ijslanders zijn juist geweldig als recreatiepaard, je kunt ewr eindeloos op meeschommelen(wat valt draf tegen na een heerlijk stukje tölten)
en "ondanks" dat ze extra gangen hebben kunne ze wel degelijk een leuk dressuurproefje neerzetten, ook ijslanders worden dressuurmatig gegymnastiezeert(wijken, schoudervoo/binnen en ga zo maar door)
en een hindernisje gaat ook best, althans als ze niet te lateraal zijn
ik zou alleen niet een telganger kopen als eertse , wel een vijfganger misschien , maar dan 1 waar de telgang niet is getraind, daar worden ze iets moeilijker te rijden van , althans dat is wat ik om me heen zie/hoor
maar de stelling geen recreatiepaard? erg apart, ik rij recreatief en dus niet "echt"springen of dressuur
kwa kleuren , zwart is best wel een gangbare kleur, zijn er best heel wat

maar op 1 punt ben ik het wel helemaal met je eens en dat is , ga eerst kijken of het echt is wat je zoekt, doormiddel van een introductiemiddag(informatie plus een les plus een buitenrit, althans dat is zo op mijn oude stagebedrijf)
of doormiddel van een weekend cursus, dan weet je zeker of het echt is wat je zoekt

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:34

Beetje krom neergezet en ook niet duidelijk wat ik bedoelde denk ik Haha!

Ik bedoelde dat als ze het echt al recreatiepaardje wou gebruiken dat het dan wel kon, maar dat als ze echt wou gaan springen en dressuur dat ze dan beter een ander ras kon kiezen.

Ik was het begin van de zin aan het typen en al aan het eind te denkken Tong uitsteken

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 21:59

nee ze wilt gewoon beetje hobbelen.
is nog niet helemaal zeker hoor maar ze mag dus mischien een paard en wilt echt super graag een ijslander.
en ze had in een boek gelezen dat ze goed konden springen oid Verward
ik heb er verder geen verstand van dus vandaar dit topic Haha!
allemaal bedankt Lachen

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:07

Elk paard kan springen....
Maar ik zal als ik haar was me ook eerst wat in het ras verdiepen en er zijn zat leuke andere pony's.

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:28

Tuurlijk kan elk ras springen, maar de een nou eenmaal beter dan de ander. Ik wist niet of ze alleen wou 'hobbelen' of ook echt spring wedstrijden etc. Ik zie je nog niet zo snel in de M-springen komen met een ijslander namelijk Lachen

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:38

Je hebt ijslanders in alle soorten en maten(bij wijze van dan).

Ik raad haar aan om eerst een een cursus te doen.
Iedereen kan wel rijden op een ijslander maar voor de gangen komt er net even iets extra's bij kijken.
En een ijslander koop je tenslotte om de gangen. Als dat niet zo is kun je beter uitkijken naar een fjord of een haflinger, ook sober maar een stuk goedkoper in aanschaf.


Ga eens naar www.icelandic-horses.nl daar vind je genoeg info.
Bij de links vind je een paar intressante fokkerijen waar les wordt gegeven en curssussen worden gehouden.

Ik ken een aantal mensen die bij Maaike Burgrafer hele leuke en geschikte ijslanders hebben gekocht.

Ga wel voor eentje met papier, als je toch wedstrijd kriebels krijgt kun je tenminste starten.
Met een ijsco zonder pap. kun je niet starten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:42

Ik heb ook een klein beetje mijn twijfels of je nu wel een IJslander moet kopen als je weinig of geen ervaring met dit ras hebt.
Ik heb al redelijk wat IJslanders verkocht zien worden aan mensen die ze vooral heel erg schattig vonden en zich behalve die mening weinig in de rest verdiept hadden. Deze paarden kwamen bij dit soort mensen in mijn ogen toch niet geheel tot hun recht, wat gangen betreft. Mijn ervaring is dat als je weining 'gangenervaring'hebt je haast wel een natuurtolter moet hebben, wil je er als gangenbeginner een leuke tolt uit krijgen. Mocht dat niet uit maken en wil je vriendin een IJslander niet om de gangen, dan zo ik toch adviseren om naar een ander leuk ras te kijken. Een IJslander is in verhouding gewoon wat duurder. Verder kunnen IJslanders inderdaad prima dressuren en ook springen, alleen denk ik ook dat als daar je ambitie ligt je beter bij een ander ras kunt kijken.
Een weekendje IJslanders is inderdaad een heel goed idee, dan kan ze even kijken wat het rijden van een gangenpaard inhoud. Dikke kans dat ze dan verliefd is en zeker een IJslander wil! Maar dan weet ze tenminste wat het inhoud.

Irsa

Berichten: 562
Geregistreerd: 02-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:44

Oja, voor een IJslander zonder extreme sportkwaliteiten. Zonder eczeem en verder braaf, verkeersmak e.d. moet je zo tussen de 3000 en 4500 euro rekenen, is mijn ervaring

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:07

ja ijslanders zijn ook errug duur. een meisje bij me op stal heeft er ook een, ik zal eens aan haar vragen Haha!

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:04

euhm als ze enkel wat wil hobbelen is een ijslander zeker niks voor haar. als hij reeds ingetölt is (of zelfs indien dat niet het geval is), kan hij makkelijk de tölt en draf door elkaar gaan slaan, indien hij niet goed gereden wordt.
bovendien is een goede ijslander erg vurig, en (te) licht aan de hulpen. meestal zijn ze niet tevreden met een beetje hobbelen in een bak.
ik raad haar een andere pony aan, tenzij ze een geschikte ijslander vindt, eentje die dus kalm is, en wanneer zij zelf leert tölten.

Enya - Daya :-)

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:17

Nou, ik wil hier ook even mijn woordje doen Haha!

Vorig jaar kochten wij onze eerste ijslander (en dat was meteen ook mijn eerste rijpaard). Ik was helemaal groen wat betreft het ijslanderrijden, maar ik ben er goed uitgekomen door veel ervaring op te doen tijdens trainingen enzo.
Als je hulp krijgt van iemand met veel kennis van het ijslandse paard, kom je er zeker wel uit!
Van ijslanders kun je niet zeggen "ze kunnen niet dressuren" of "ze kunnen niet springen." Dresuur is trouwens wel een van de belangerijkste dingen voor het rijden op ijslanders. Maargoed, er zijn zo ongelovelijk veel verschillende types! De meeste mensen kopen een ijslander om zijn gangen... Deze gangen moet je absoluut leren rijden, want zonder hulp kom je er niet uit en zal je je ijslander langzamerhand 'uit elkaar rijden' en dat zou natuurlijk erg zonde zijn. Het is namelijk niet zo moeilijk om de tölt eruit te rijden (tenzij je een natuurtölter hebt Knipoog ).
Ik ken zat mensen die een ijslander hebben om gewoon lekker mee door het bos te 'hobbelen'... af en toe wat bakwerk is helemaal niet verkeerd, maar dag na dag rijden in een bak, begint al gauw te vervelen...
En tot slot... er hangt een prijskaartje aan, maar dan heb je ook wel wat! Wij hebben inmiddels alweer 3 ijslanders in de wei staan. Knipoog

Groetjes Jessie

*Ik ben erg benieuwd naar de keuze van je vriendin! Knipoog *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, Emmaa_92, kojack, posje, Trendiction en 35 bezoekers