Les met losrijden concours mag dat gewoon??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Les met losrijden concours mag dat gewoon??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 17:44

Hallo,

Ik had gisteren weer eens een concoursje.

Maar waar ik altijd zo verschrikkelijk van baal is dat er les gegeven word met het losrijden. Boos!
Het zijn telkens de zelfde mensen die les krijgen als ze aan het losrijden zijn.

Ik baal daar verschrikkelijk van ..........want ten eerste staat die man midden in de bak les te geven en hij staat constant in de weg!!
Dat geschreew er tussen door .................... ..........dat gaat toch niet.

Maar mag dat??

En waarom word er niets aan gedaan??

Groetjes: Corina


Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:46

Ik zou niet weten of het mag... blijkbaar wel, want ik zie dat hier ook erg vaak, meestal zijn dat ouders van mensen die willen helpen met losrijden.... voor die mensen zelf misschien fijn, maar voor de andere Ik zou het zelf trouwens niet eens willen, met losrijden wil ik helemaal zelf kunnen beslissen hoe ik rij ( ik voel het, het beste aan en ik moet die proef rijden niet de instructeur .... )

(L)

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:48

Nou,dit is volgens mij dus niet de bedoeling dat er les gegeven word.
Er mag namelijk ook niemand anders op het paard dan diegene die de proef rijd.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:52

Er mogen gewoon instructies gegeven worden op het losrijterrein.
Er mag alleen niet iemand op je paard zitten met op maat gemaakte teugels (deze in de zin om het paard los te werken).

<3 Galanto <3

Asmila

Berichten: 518
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:54

Er mag alleen niet iemand op je paard zitten met op maat gemaakte teugels (deze in de zin om het paard los te werken).


Dat wist ik niet eens!echt erg Bloos!

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:20

Taaclover schreef:
Er mogen gewoon instructies gegeven worden op het losrijterrein.
Er mag alleen niet iemand op je paard zitten met op maat gemaakte teugels (deze in de zin om het paard los te werken).


Had een stalgenoot van mij een keer. Ze zette het meisje dat met haar mee was even op haar paard, omdat ze nog naar de wc moest, maar haar paard erg druk is, dus dan kun je er beter opzitten dan er naast lopen. Uit veiligheidsoverwegingennam dat meisje haar teugels in contact, verder liep hij gewoon met zijn hoofd naar de hemel, ze nam echt alleen maar de teugels in contact zodat ze de rem en het stuur een beetje bij de hand had, kwam er gelijk iemand zeuren dat dat niet mocht, omdat een aner niet mag losrijden. Nou, sorrie, maar dat vind ik dus echt zoeken. Als ze hem nou rond vraagt of vast aan het been gaat rijden ofzo, ok, maar alleen maar een contactteugel, zodat je bestuurbaar blijft en vooral te stoppen?
Maar goed, in zekere zin had die persoon gelijk, ze had aan een lange teugel wel mogen rondstappen (al had het dan wrsch. heel hard rondgalopperen geworden, maar dat maakt dan weer niet uit).

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:24

marije,de mensen die daarover zeiken zijn vaak zelf de grootste snobs!!!! bah daar heb ik zo;n hekel aan

en wat dat lesgeven betrefd
een beetje hulp heb ik geen moeite mee, maar dat heel overdreven gaan lesgeven id bak BAH !!!

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:29

Ja, dat klopt, het was op een stal waar ze alles altijd zo verschrikkelijk precies volgens de regeltjes willen doen, dat ik er al geen lol meer in heb om daar te starten. Er mag maimaal zoveel tijd tussen de laatste starter en de prijsuitreiking zitten, nou, dikke kans dat je bij hun ook zo lang op je punten moet wachten ook. Het mag toch???

En wat dat lesgeven betreft, als er echt iemand in het midden gaat staan, rijd ik die persoon altijd per ongeluk voor zijn voeten, sorry hoor! En dan een rondje later weer. Meestal snappen ze het dan wel.
Als er wat aanwijzingen worden gegeven vanaf de kant, vind ik het nooit zo erg, doe ik zelf ook wel als ik met iemand mee ben, maar dan zeg ik alleen wat als ze in de buurt is, ik schreeuw geen 60 meter naar de andere kant van het losrijterrein.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:40

Wat een gezeur om niks; ik krijg ook weleens aanwijzingen van mijn vriendin (die de laatste tijd als groom fungeert Haha! ). Zij heeft 9 jaar op een dressuurstal gewerkt in het buitenland. Overigens staat ze niet in het midden van de bak, maar geeft ze me zonodig commentaar vanaf de zijlijn. Wat is daar nou erg aan???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:42

Of moeten we een headset aanschaffen???? Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:54

Hehe ja zo'n headset heb ik weleens gezien.De moeder zat vanuit de kantine instructies te geven.Ze zat alleen dus eerst dacht ik, anders praat je ff tegen jezelf.

Maar mijn instructrice is ook een keer meegeweest, omdat het de wedstrijd ervoor verschrikkelijk ging, alleen maar als een idioot rond rennen, rem kwijt.Dat was in het begin, en toen heeft ze er me bij mn 2e wedstrijd doorheen geholpen met inrijden, maar wel vanaf de zijlijn, ik geloof dat je meer last had van mn pony en mij dan van de instructrice, hij bokte als een idioot door t rond.Maar als ze midden in het inrijgedeelte gaan staan, als het druk is vooral, dan kan ik me er wel aan irriteren.

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:58

Picasso schreef:
Of moeten we een headset aanschaffen???? Haha!

Het moet niet, maar het geeft wel rust in de tent.

Maar zolang je vanaf de zijlijn blijt staan en niet het hele losrijterrein overschreeuwt, heb ik er niet zo'n last van.
Op mijn eerste grote buitenconcours was Duvel ook een ongeleid projectiel waar ik nik s mee kon, ik was blij dat ik mijn instructrice tegen kwam en dat we in een hoek van de losrij-wei even eraan konden werken. En zo was ik ook niet echt iemand tot last.
Maar als het al erg krap is omdat je met 10 man in een binnenbakje van 18x35 moet losrijden en dan staat er ook nog iemand in het midden? Nee, dat is gewoon zwaar irritant, zoiets moet je gewoon niet doen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:04

Volgens mij mag het gewoon hoor, als mijn instructrice komt kijken heb ik ook vantevoren nog even 'les'. Alleen ze gaat niet midden in de bak staan schreeuwen, gelukkig. Gewoon wat aanwijzingen langs de kant Lachen
Maar die mensen die constant in de weg lopen en zo hard schreeuwen dat je in de andere bak je proef niet meer kunt verstaan, daar irriteer ik me wel aan Boos!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:34


Nulla tenaci invia est via


KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:56

Ik heb daar ook een ontzettend hekel aan. Les neem je maar in de week vóór de wedstrijd en niet tijdens het losrijden. Als je op dat moment nog aanwijzingen nodig bent, dan ben je imo te laat.
Maar het is niet verboden.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:59

pff makkelijk praten: je moet een headset aanschaffen, weet je wel eens hoe duur die zijn????????????/

Ik vind het ook erg irritant als er elke keer iemand in de losrijbaan staat aanwijzingen te geven. Dat kan ook echt niet vind ik. Als je je paar dniet voor elkaar hebt voor het concours, dan gaat het ook nie lukken in de ring (meestal dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:57

KarinvdM schreef:
Ik heb daar ook een ontzettend hekel aan. Les neem je maar in de week vóór de wedstrijd en niet tijdens het losrijden. Als je op dat moment nog aanwijzingen nodig bent, dan ben je imo te laat.
Maar het is niet verboden.


Ik persoonlijk had het over aanwijzingen, vanaf de zijlijn.
En ik denk als mijn vriendin/groom en ik met een headset aankomen, we heel raar worden aangekeken *LOL*

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:07

Hoi Corina,

Waar was je dan van het weekend? In Almelo? Ik was daar ook. Ik zie dat jij L1 rijdt, ik rijdt nog in de B (bijna niet meer Knipoog ) dat was op zaterdag. L1 was toch op zondag? Zaterdag was er ook iemand die les kreeg. Zij ging op de grote volte, die man stond in het midden. Boos! Ik vond het ook super irri hoor! Ik vind een paar aanwijzingen langs de kant wat anders dan uitgebreid midden in de bak, en dan constant op dezelfde grote volte. Er was zaterdag ook nog iemand die geen rijkleding aanhad, op een paard ging zitten, en als een gek door de bak ging sjeesen, ook zo irritant. En als we toch bezig zijn *LOL* , als er niet zo'n grote ruimte is, dus zoals vaak bij indoor, moet je ook niet AAN DE HAND Knipoog gaan uitstappen, dat kan je toch ook buiten doen?

groetjes Miranda

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:31

Picasso"]
[quote="KarinvdM schreef:
Ik heb daar ook een ontzettend hekel aan. Les neem je maar in de week vóór de wedstrijd en niet tijdens het losrijden. Als je op dat moment nog aanwijzingen nodig bent, dan ben je imo te laat.
Maar het is niet verboden.


Ik persoonlijk had het over aanwijzingen, vanaf de zijlijn.
[/quote]

Ja, dat begrijp ik ook wel. Ik vind dat gewoon irritant. Wat is iedereen zo iemand bij zich heeft? Gezellig geschreeuw gaat het dan worden tijdens het losrijden. Persoonlijk rijd ik liever in alle rust m'n paard los. Vaak hebben de mensen die "aanwijzingen vanaf de zijlijn" hun hoofd bij hun instructeur (of wie er ook maar staat) en kijken vaak minder goed waar ze rijden. Mijn lessen volg ik doordeweeks, op concours probeer ik het in m'n eentje te doen. Tijdens je proef moet je het er ook zonder doen.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:45

Er is een verschil tussen les en aanwijzingen geven. Mijn instructeur of zus helpt mij ook wel eens met inrijden. Maar dan langs de zijlijn, niet in de bak zelf.

Een ander mag je paardw el losrijden als degene lager start dan jou. Dus Anky van Grunsven mag mijn paard niet losrijden (balen Knipoog ), maar mijn buurmeisje die B start wel.

Dromen, denken, durven, doen, doorgaan

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:53

idd van de zijkant af en toe wat opmerkingen dat doe ik ook altijd bij lesklantjes !
maar idd die mensen die midden in de bak gaan staan kwekken VERSCHRIKKELIJK! en meestal is dat bij kinderen met een veels te goede pony en veels te dure spullen en zelf te bang om te rijden Scheve mond

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:53

Piaffe schreef:
Er is een verschil tussen les en aanwijzingen geven. Mijn instructeur of zus helpt mij ook wel eens met inrijden. Maar dan langs de zijlijn, niet in de bak zelf.

Een ander mag je paardw el losrijden als degene lager start dan jou. Dus Anky van Grunsven mag mijn paard niet losrijden (balen Knipoog ), maar mijn buurmeisje die B start wel.



Citaat:
Op het oefenterrein mag voorafgaand aan of na afloop van de door de ingeschreven deelnemer te rijden proef
of proeven, uitsluitend door degene die met een bepaald paard zal starten dan wel met dit paard heeft gestart
worden gewerkt. Het rijden van een paard door een ander dan de met dit paard voor de betreffende rubriek-
(en) ingeschreven deelnemer is - op straffe van uitsluiting van het paard - niet toegestaan.
Onverminderd het hierboven bepaalde mogen derden (verzorgers/helpers, e.d.), in het zadel gezeten, met een
paard op het oefenterrein stappen, mits dit aan een lange teugel gebeurt.
De ingeschreven deelnemer is verantwoordelijk voor het gedrag van derde.

Bron: KNHS wedstrijdreglement.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:39

Hier zijn het altijd dezelfde kindren die de hele tijd voor de proef les krijgen (met name de kids van de handelsstallen) en ik erger me er ontzettend aan!

Het probleem is dat ze denken, omdat ze les hebben, overal voorrang te hebben (en dat denken hun ouders dan ook Boos!) en kachelen overal gewoon dwarsdoorheen, echt gruwelijk irritant!

:)

KazimirOrryS

Berichten: 1056
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Niftrik, bij Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:56

Ik heb soms ook weleens dat ik aanwijzingen krijg van mijn instructrice als die een keer meegaat. En dat is dan omdat het in de les en thuis wel goed gaat en op wedstrijd niet, zij kan dan mooi zien wat er fout gaat, dat is toch juist fijn en je leert er alleen maar van! En zij gaat echt niet staan te schreeuwen hoor en ook niet midden in de bak staan! En als iemand wel gaat schreeuwen dan zeg ik er wat van, ja dat pik ik niet hoor en als iemand midden in de bak gaat staan, lekker in de weg dus, rij ik hem/haar gewoon omver. Ja ik moet wel gewoon normaal los kunnen rijden hoor geen plaats voor instructeurs/trices dus! En mensen die denken dat ze voorrang hebben bij mij krijgen mooi dus geen voorrang bij mij, handig als je een groot paard hebt Haha! . En me andere mini paard is ook niet bang voor anderen dus ik rij dan gewoon lekker door! *LOL*

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:12

Ik ga ook wel eens mee op wedstrijden en dan geef ik ook les.
Maar ik zorg wel dat ik de ruiter mee naar een plekje neem waar we niemand tot last zijn en als dat niet kan, help ik vanaf de zijlijn.
Ik zelf vind het heel irritant als ik iemand in de weg loop dus probeer ik dat zoveel mogelijk uit de weg te gaan.
Kan me er dus heel goed iets bij voorstellen als iemand door de bak loopt en andere daarmee hinderd dat dat niet leuk is nee, beetje aan andere denken is echt niet te veel gevraagd denk ik.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers