Zwarte scholen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Zwarte scholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 17:56

Misschien hebben jullie het wel in het nieuws gelezen over plannen dat zwarte scholen afgeschaft moeten worden, omdat dit vaak achterstandsscholen zijn en het Nederlands slecht beheerst wordt. Ik geloof dat ze willen maximaal 60% zwart op een school (dit weet ik niet zeken, even zo uit mijn hoofd).
Echter dit is in strijd met grondwet artikel 23, waarin het gaat over de vrijheid van scholen, iedereen is vrij om een eigen school te kiezen en een school op te richten binnen de wettelijke eisen aan de school.

Hierover hou ik op school mijn referaat en ik vind het erg interessant om meningen van anderen te lezen, dus ik hoop dat jullie willen reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:12

Waarom zouden die scholen afgeschaft moeten worden? Tja, dat de Nederlandse taal slecht beheerst wordt... Daarvoor zitten ze toch ook op school, om te leren.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 18:18

Nou ja niet afgeschaft, het gaat om de vermenging met mensen die de taal wel goed beheersen. Als iedereen in je omgevning slecht nederlands spreekt moet je dat allemaal op school in de les leren, terwijl je in een nederlands sprekende omgeving bent leer je ook meer buiten school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:24

Ik denk dat zwarte scholen heel slecht zijn voor de integratie, wat toch al een flink probleem is in dit land. Bovendien zal er dan ook meer geld uitgegeven moeten worden aan bijscholing om het gewenste examenniveau te halen, wat de gemeenschap weer extra geld kost, wat extra rassenhaat met zich meebrengt en dus ook de integratie niet bevordert.

Ik vind het dus een goed plan om zwarte scholen te sluiten.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:03

Ik sluit me volledig bij Sonja aan.

Een 50-50 gemengde school is imo een stuk beter voor de reintegratie van de allochtonen. Omdat toch nog vaak de allochtone ouders geen Nederlands spreken en er dan op school ook al geen Nederlands sprekende kinderen zitten vraag ik me idd af hoe ze ooit op een goed niveau kunnen komen.

Bovendien zou ik mijn dochter niet graag op een overheersend niet-nederlandse school doen. Het is ook een van de (vele) redenen dat wij van Rotterdam naar Zeeland verhuisd zijn. Dit heeft niets te maken met discriminatie, niks miks met een gemengde cultuur, maar ik vind niet dat de autochtone kinderen in de minderheid moeten zijn op een school of in een wijk.

Daarintegen is hier in mijn omgeving geen allochtoon te bekennen Haha!

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:04

Ik ben het volkomen eens met sonja. Je pikt het nederlands veel sneller op als je ook met nederlandse mensen in de klas zit!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:07

Allen zwarte scholen, alleen Turkse scholen bijv?? Dan krijg je toch delen van de samenleving die totaal geen goed Nl kunnen spreken?
Afschaffen vind ik.
Was vandaag nog op het nieuws: Nederlandse taal verloedert. Ja zo wordt het nog erger.
Neehoor, ben tegen puur zwarte school. Mengen die hap.... Zwart bij wit, rood bij geel of weet ik het