Western en mennen, gaat dat samen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Western en mennen, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 12:47

Zoals de meeste wel weten rij ik mijn haffie westernmatig met de bedoeling om uiteindelijk pleasure, trail en in de verre toekomst reining te gaan starten.

Ook wil ik Mander beleren voor de wagen. Vandaag heb ik hem provesorisch ingespannen (heb nog geen tuig) en ben er achter gaan lopen.

Hij snapte niet veel van wat ik bedoelde, de hulpen zijn heel anders, wil ik nu naar links, maar ik dus wel gebruik van mijn linkerteugel. Ik had het idee dat Mander het heel verwarrend vond want op een gegeven moment bleef hij rondjes draaien Haha!

Meer mensen die en western rijden en aangespannen met hetzelfde paard? Wie heeft er tips / adviezen voor me?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:15

Ik zou het gewoon gaan doen, als het niet lukt kun je altijd nog kiezen Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:39

Ik wou mijn pintaloosa volgend jaar voor de kar beleren, maar heb helaas de kar verkocht. Ze zou dan ook western worden bereden Lachen
Maar nu gaat ze alleen onder het zadel.
Dus ik kan je zo niet helpen.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:07

Gezien de neckreining in de western en het bitcontact en echt sturen op bit met mennen, lijkt het me stug dat je dat allebei op redelijk niveau kunt doen. Lijkt me vreselijk verwarrend voor het paard.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:10

wij hebben er ook over gedacht om een ander paardje erbij te kopen.. die mijn zusje en ik dan western konden rijden en mijn vader er mee kon mennen.. maar dat hebben we niet gedaan.. omdat met mennen wordt er vaak om oprichting gevraagd en in de western moet het paard ontspannen en laag met zijn hoofd lopen.. alleen al om dit wilden we het het paard niet aandoen.. te verwarrend volgens ons.. hoe het met de hulpen gaat weet ik niet..

euhm.. Scheve mond

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:15

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar op stal staat wel een pony die voor de kar loopt en ook western wordt bereden. Niks aan de hand!

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:27

En op wat voor niveau gaat dat in beide disciplines? Ben vooral benieuwd naar het westerngedeelte. Ik ken nl. nogal wat mensen die "westernrijden" vertalen als met een losse teugel door de bak hopsen en van de jog een sjok maken....

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 15:52

Sonja schreef:
En op wat voor niveau gaat dat in beide disciplines? Ben vooral benieuwd naar het westerngedeelte. Ik ken nl. nogal wat mensen die "westernrijden" vertalen als met een losse teugel door de bak hopsen en van de jog een sjok maken....


Het niveau is nu gewoon nog basis. Ik krijg prive les en ben serieus westrijdmatig aan het trainen omdat ik uiteindelijk dus offcieel wil starten. Het is dus meer dan aan een lang teugeltje door de bak hobbelen Knipoog

Het mennen is meer voor de lol erbij, daarmee is het niet de bedoeling dat ik de sport echt inga. Is vooral voor de zomer dat ik met man en kind kan gaan rijden.

Ik rij Mander iid met de neckreining en juist daarom ben ik bang dat het mennen en western zo verwarrend is. Maar zou hij geen onderscheid maken tussen wel een geen ruiter op zijn rug?

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:57

Als je serieus wedstrijden wilt gaan rijden, waarom zou je dan het risico lopen dat het je paard totaal in verwarring brengt?
Als er IEMAND hier op Bokt is die je met deze vraag kan helpen, is het Cornelie denk ik. Die is denk ik wel zo'n beetje het meest veelzijdig van iedereen bezig met haar dieren.
Mij persoonlijk lijkt het helemaal niks om het te combineren, maar misschien heeft zij daar een andere visie op....

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:16

Iemand bij ons op de menvereniging rijdt zowel western als dat hij met het paardje ment.Dat is een kwpn. Mijn vriendin en haar man hebben ieder een fjord die zowel engels, als western als voor de wagen staat.

Ik kan me wel voorstellen dat het erg omschakelen is voor een paard als ie het net moet leren, maar ben er van overtuigd dat ze erg slim zijn, en de link tussen het mentuig en mennen en die manier van sturen snel doorhebben!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:23

Dat een paard op neck reign gereden is betekend niet dat ie direct reign niet meer weet hoor Haha!
Dus je paard in verwarring brengen lijkt me stug Knipoog
Vooral omdat paarden slim zijn en best kunnen onderscheiden wat de bedoeling is als er een kar wel of niet achter hangt Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:31

Ging prima met ons vorige paard. Met Rowan neig ik onder het zadel wat meer terug naar engels dus dat is helemaal geen probleem. Maar onthoud dat mennen nog altijd draait om *toestaan op het buitenleidsel* en niet om trekken aan het binnenleidsel. Het geeft je wat meer werk als je er weer op gaat zitten, maar het is zeer wel mogelijk. Misschien niet als je allebei op hoog niveau wilt doen, maar gewoon af en toe een wagentje erachter moet lukken.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:40

Ik sluit me bij Romkabouter aan. In de VS is aangespannen ook een categorie en lopen de paarden juist niet met de oprichting die wij hier gewend zijn te zien. Vergelijk het met de hunter klassen vs. engels.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van oefenen is. Ik weet niet of Mander de dubbele longe gewend is, maar dat zou misschien een begin zijn voordat je hem een (provisorisch) tuig omhangt.

Waarschijnlijk merk je snel genoeg of Mander problemen heeft met onderscheid maken of niet.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:49

Hihi, ik ben misschien soms veelzijdig maar mennen zijn we helaas nog niet mee bezig. Uiteraard heb ik er wel een gedachte bij: gewoon lekker doen als je dat leuk vind. Ik rijd overigens nooit op de binnenteugel, als je daar de bocht mee om wilt zal je een paard alleen maar door zijn eigen as trekken. Ik geef de richting aan met mijn binnenteugel en de buitenkant doet de rest. Vergelijk het met een twijgje die je om wilt buigen met gebruik van 3 vingers. En oprichting tja, ik ben van mening dat als jij je paard goed voor elkaar hebt je hem/haar in elke gewenste positie moet kunnen rijden. En zo te lezen is het mennen vooral recreatief? Nou dan maakt het imo helemaal niks uit, gewoon lekker doen. Je kan altijd stoppen als het om 1 of andere reden niet zou mogen gaan. Maar niet geschoten is altijd mis.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:01

Ik weet wel iemand die het beiden doet. Lijkt me zelf ook prima kunnen. Ze moeten dat verschil wel leren, maar dan moet het gaan. Er zijn ook mensen die Engels en western rijden met 1 pony. Zorg dat ze duidelijk verschil weten tussen tuig en westernoptoming.
Overigens vaak vinden ze de eerste keren moeilijk als je ineens achter ze staat. Ze weten dan slecht wat ze moeten doen.
Overigens sturen idd door buitenleidsel toestaan, en niet aan de binnenleidsel.
Succes ermee. Mennen is echt onwijs leuk!

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:08

Ik zou het gewoon proberen en als het niet wil of het is te lastig dan kun je altijd wat anders.
Ik zou me afvragen waarom het niet zou kunnen.
Ik ken sommige die doen mennen,springen,dressuur en geeft onder tussen les.
Ik geef toe dat ik verzot ben op¨mennen dus ga zeker mennnen haha

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Anne_vD, gerlienke, herous, Rainer, Tess1 en 83 bezoekers