saaie avonden in de buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

saaie avonden in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 15:21

Wie weet er een leuk oefeningetje om te doen in de koude avond-uurtjes in de bak? Bv een leuk makkelijk Horsemanship parcoursje, of een ander leuk onderdeeltje om de paarden toch aan de gang te houden en ze een beetje scherp en alert te houden. We hebben pionnen en balken. Dus dat je toch rijdt en werkt aan de conditie zonder saai rondjes te draaien om er maar snel vanaf te zijn...
Onze paardebeesten zijn tegenwoordig echte bos-dieren en de bak vinden ze helemaal niks meer. Maar helaas, het is donker s' avonds dus we moeten verplicht in de bak. We trainen ze op het moment wel 1x per week in de binnenbak, en dat vinden ze wel leuk, goede bodem, lekker verlicht enzo....Het gaat dus om 1 a 2x per week, dat we in onze redelijk zware buitenbak moeten rijden....

ben benieuwd, er is vast iemand met een goed idee!


BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:18

Je zou pionnen neer kunnen zetten over de lengte as en er dan met hele grote bogen omheen kunnen draven en galopperen. In galop zou je eventueel kunnen oefenen naar een wissel toe (als je paard dat nog niet kan en jij denkt dat-ie er wel aan toe is).

Je kunt natuurlijk ook achteruit gaan slalommen en ineens een pion uitkiezen om een cirkeltje omheen te draaien om vervolgens weer door te gaan of juist weer in zijn vooruit te vertrekken.

Met balkjes kun je natuurlijk trail dingen opzetten. De L-achteruit kun je ook gebruiken voor zijwaarts met een bocht erin.

Leg je verschillende balkjes achter elkaar voor een walk of jog over, kun je er eerst rechtuit tussendoor gaan, vervolgens weer achteruit, daarna kont omzetten en er tot halverwege zijwaarts over gaan en dan in het midden ineens rechtdoor die walk of jog over doen.

Als je kleine balkjes hebt, kun je een vierkantje maken zonder dat er iets uitsteekt en kun je proberen het vierkant te lopen met òf de achterhand òf de voorhand in het vierkant.

En als je staanders hebt, kun je natuurlijk ook eens voor een sprongeTJE (anders krijg je zo'n last van het zadelknop gedeelte Knipoog ) gaan. Soms snappen ze er in het begin geen snars van, maar als ze dan de bedoeling ontdekken, vinden ze het vaak heel leuk.

Veel overgangen, veel afwisseling en niet achter elkaar hetzelfde. Daar worden ze vaak heel attent van.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Je kunt dan ook leuk te paard met balkjes slepen en misschien met een zeiltje ofzo oefenen.

Veel plezier!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:41

Iets heel anders, ga eens intervaltraining doen in de bak Lachen Super voor de conditie en als je het met een lijntje doet dan is het ook nog heel erg leuk.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 17:21

Met of zonder paard? Blond En wat voor lijntje? (toch niet ehh..snuf, want dan is het wel te doen ja, in een kouwe donkere bak..... Bloos Haha! Haha! )

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:25

Intervaltraining is toch 5 min. stap, 5 min. draf, 3 min. galop oid?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:00

Oeps Lachen Voor paard en ruiter combi. Een lijntje is inderdaad een aantal hindernissen/cavaletti. Stond laatst in de bit. Buiten bestaat voor mij een intervaltraining uit 10 sec zo hard mogelijk galopperen, 30 sec stappen en dan een paar series van dit achter elkaar. In de bak kan je dat doen door op 1 lange zijde wat hindernissen/cavaletti oid te plaatsen. Dan galopperen (of draven in het begin), de bak rond, over de hindernissen, van hand veranderen en nog een keer over de hindernissen (nog steeds in galop dus een vliegende wissel of een eenvoudige wissel) en dan 30 sec even stappen. Begin bv met 2 series en voer dat in een aantal weken op. Op deze manier ben je een keer met iets anders bezig en bovendien is het ook heel goed voor de conditie. Zeker als je bv 8 in-uitjes achter elkaar hebt. (hoeft zeker niet hoog te zijn)
Of ga bv eens oefenen met verlengen/verkorten van galoppassen. Leg 2 balken willekeurig neer en tel hoeveel galopsprongen je ertusen doet (of drafpassen bv) Doe dan de volgende keer eens 1 sprong meer of minder ertussen. Zo leer je ook hoe groot de passen zijn die je paard maakt en dat is weer handig als je je trail parcours gaat verkennen tijdens een wedstrijd. Leer dus eens hoeveel ruimte je paard nodig hebt Lachen

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:08

Ik voetbal met m'n paardje, dat vind hij prachtig. (kijk maar in m'n profiel voor foto's en meer informatie). In de bak werken vind hij echter helemaal niet leuk, en hij gaat ook vaak na een kwartiertje lopen lummelen omdat hij het wel weer genoeg vind. Nu ligt soms de bal in het midden van de bak, moet 'ie 10 minuten hard werken en mag hij daarna lekker een tijdje voetballen. Zo kunnen we toch redelijk trainen, en hij wil best even hard werken want daarna mag hij lekker achter de bal aan

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:21

Ik werk graag met zeiltjes, paraplu's, vierkanten van balken e.d.

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:35

He Jac, waarom ga je niet eens een partijtje polo spelen met Tanja. Lijkt me echt iets voor jullie. Ouwe hockeystick en een voetbal. Pas wel een beetje op voor elkaar en de paardjes. Goed voor de wendbaarheid.
Lachen

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 09:33

K@rin schreef:
een partijtje polo spelen met Tanja.
Lachen


Hee, da's ook een goeie! Die houden we er ook in.

Gisteravond was het onverwacht best leuk, rijtje balkjes met klein sprongetje erachteraan. En pionnen voor een horsemanshipparcoursje. Moeilijk hoor, rechte lijnen en ronde circels.
Lekker countrymuziekje op de achtergrond...best te doen zo. De paarden hadden het ook naar de zin, al die leuke gekleurde dingetjes waar je in kan bijten in de bak....

superstarry
Berichten: 225
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Drachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:34

wat dacht je van barrelracen (op een vriendelijke manier dan Knipoog )
mijn paardje vind dat echt vet! vooral 's avonds als het donker is... *LOL*

Mijn paard de workaholic Haha!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:22

Gelukkig kunnen paarden in het donker beter zien dan mensen Cool

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 16:42

Sugarmiss schreef:
Gelukkig kunnen paarden in het donker beter zien dan mensen Cool


Zelfs daar hebben we wat op gevonden. Verlichting! Haha! Knipoog

Ilona-Sok

Berichten: 261
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:03

Ik rijd 's avonds altijd in de buitenbak.
Ik heb geen binnenbak Huilen En als de kids slapen ga ik eens even lekker voor mezelf rijden. Heb ik de tijd en ik probeer om het eerste half uur niet een rondje in de bak te rijden. Dus veel oefeningen. Oefeningen zat heb ik gelezen. Ik vind die pat parelli oefeningen ook super om te doen.
Ik sluit altijd af met pleasure. Lekker relaxed afsluiten.
En eigenlijk als ik weer binnen ben denk ik heerlijk even door de kou heen maar de rode koontjes geven je toch een voldaan gevoel.

NIEUW: kalender 2005!
www.westernkalender.nl

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:11

Bij mij op stal worden oefeningen met zeiltjes e.d. vreemd genoeg bijna altijd 's avonds gedaan. Dan word er flink gespookt in de bak, hihi. En de dressuurdames komen dan heel voorzichtig vragen of ze ook met het zeiltje mogen. Met een vierkant van balken kan je trouwens heel veel. Eromheen, eroverheen, in een 8je lopen, oefeningen in het midden. Verzint u maar.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 07:57

Of op de hoefslag rijden en bij elke letter een overgang maken, maakt niet uit welke. Zo wordt alles lekker scherp, je weet zelf hoeveel tijd je nodig hebt voor een overgang en is weer een mooie voorbereiding op de horsemanship.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers