turks verplicht?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

turks verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 14:59

gister op een familiefeestje hadden we het er opeens over
turks als verplicht vak

hoe denken jullie hierover?

mijn nicht en ik waren hier wel voor. Wat heb je nou bijvoorbeeld aan duits
alles is veranderd, we hebben zoveel buitenlandse mensen hier wonen
het zou leuk en belangrijk zijn als we hier mee zouden kunnen communiceren

mijn opa was hier absoluut tegen, zij zijn hier in nederland, en moeten zich dus maar aanpassen aan ons

ben erg benieuwd naar jullie meningen hierover


sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:01

Duits is handig, je komt nog wel eens met duitsers in aanraking of duitse teksten, maar wat moet je nou met Turks? Ik vind het echt onzin.

"What we call human nature, is actually human habit.."

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:02

Ik vind dat persoonlijk een volkomen onzinnig idee...zot zot zot... als keuze vak mag het van mij best hoor, maar als verplicht vak slaat imo als een tang op een varken... Dan kan je nog beter Spaans of Chinees als extra verplicht vak invoeren aangezien die 2 talen aanzienlijk meer gesproken worden... maar ook van die 2 talen vind ik dat het keuzevakken moeten blijven.
Laatst bijgewerkt door vikki op 10-11-03 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13086
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:03

op zich ben ik wel voor, maar waarom geen arabisch in plaats van turks, ik denk dat je daar meer aan hebt. Ik denk trouwens ook dat spaans bijvoorbeeld ook best handig zou zijn. Ik denk dat die taal meer voorkomt dan bijvoorbeeld duits of frans.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:05

Klinkklare onzin Welke gek heeft dat nou weer bedacht Verward engels, frans zijn talen die in veel landen gesproken worden.. duits.. ja ons buurland... spaans is ook een weleldtaal maar Turks Verward Ik denk dat je dan nog beter Arabisch kan gaan leren Verward maar zeker niet verplicht

Ik ben ook absoluut niet van plan Turks te gaan spreken omdat er Turken in Nederland wonen zij wonen in Nederland en ik niet in Turkije... als ik in Turkije zal wonen dan zal ik mij aan moeten passen en Turks moeten leren.. Dan kunnen we ook wel Chinees, marokkaans, Antilliaans, Surinaams en noem maar op verplicht gaan stellen want in Nederland leven zoveel verschillende culturen samen.. Scheve mond

Belachelijk plan.. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 10-11-03 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:08

Absoluut tegen!
Kunnen we al die talen wel gaan leren.
Turken en wat ook, horen Nederlands te leren en niet andersom.

Als je erzelf intresse in hebt dan heb je nog altijd LOI

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:09

Wij als Nederlanders staan er om bekend dat wij zoveel talen spreken. Dat moet ook wel om zo'n klein land als dit in het verleden van enige betekenis te laten zijn in de wereld.
Dit maakt ons land sterk in handel en noem maar op.

Maar om eerlijk te zijn.............Turks gaat me tever. Engels is de belangrijkste voertaal, daarbij Spaans, Duits en Frans.
Waarom Turks erbij? Omdat er in ons land veel Turken wonen?

Daarna komt straks Surinaams, Marokaans, Pools, Roemeens? Nee hoor, de talen die we nu spreken zijn in de hele wereld geaccepteerd en kan je overal terecht. Ik vind het wel prima zo!

Op zoek naar de zon!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:10

Falikant tegen.
Als er dan toch zo nodig een 5e taal bij moet (wat ik uberhaupt niet zie zitten want men kan al geen fatsoenlijk Nederlands meer tegenwoordig) dan moet het Chinees zijn, dat is de grootste wereldtaal.
Turks..... 't moet niet gekker worden! En daarna zeker Marokkaans, Surinaams (jaja dialect moet kunnen), de Slavische talen etc etc tot we alle minderheden keurig netjes vertegenwoordigd hebben.... Misselijk Laat ze maar lekker Nederlands leren en wie dat niet wil is van harte welkom om op te zouten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:14

Ik sluit me bij Kawa aan.
Als verplicht vak op school vind ik het niet kunnen. Hoe zat dat ook al weer met de integratie?......
Als keuzevak kan ik me er nog wel wat bij indenken (net als Fries of Spaans). Maar om het verplicht te stellen

Hoe zit het dan met Marokkaans of Somalisch? Om er maar een paar te noemen.......

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:24

TEGEN!
Als je die taal wil leren kun je naar het LOI. Ik vindt dat op school alleen wereldtalen verplicht moeten zijn omdat die het meest gesproken worden. En daar valt turks niet onder

Citaat:
we hebben zoveel buitenlandse mensen hier wonen
het zou leuk en belangrijk zijn als we hier mee zouden kunnen communiceren


Sorry, maar dit slaat nergens op
Al die buitenlandse mensen moeten nederlands leren, wij niet hun taal.
Als jij in Spanje gaat wonen ga je toch ook spaans leren en niet vragen van de spanjaarden of hun nederlands willen leren zodat ze met jou kunnen praten.
Ons land, onze taal. Pas je aan en leer nederlands. Weiger je, ga dan maar weer terug naar je eigen land (klinkt hard maar zo is het wel)
Het komt me vaak voor dan een turk me in de winkel iets vraagt. Negen van de tien keer versta ik die man voor geen meter. Maar ik weiger turks te gaan leren zodat ik met hem kan praten omdat die man ook weigert nederlands te leren zodat hij mij wat kan vragen

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:27

Degene die dit heeft bedacht is Falikant van de pot gerukt......... hoe komen ze erbij????

Gaan ze dan ook in Turkije alle Turken Nederlands leren? Of alle Marokanen in Marokko Nederlands of Turks laten leren omdat als ze in straks in Nederland aankomen ze makkelijker kunnen communiceren met De Nederlandse Turk of Marokaan of met de Nederlander zelf????

Tís natuurijk wel verdomde handig om ze in Turkije al Nederlandse les te gaan geven, hebben ze hier minder moeite om zich aan te passen en kunnen ze ook nog eens moeiteloos onze taal spreken

Sjeezus he, laten ze nou eerst maar eens zorgen dat ze in het Nederlandse onderwijsstelsel goede Nederlandse les gaan geven zodat iedereen eerst maar eens de basisregels van onze eigen taal leert lezen en schrijven, de taal van het land waarin we wonen!!!!!

laura1979

Berichten: 574
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:30

hoi ik ben absoluut tegen wat moet je nou met turks tenzij je graag naar turkije gaat en daar een jaartje wilt wonen ok dan kan ik begrijpen dat je turks wilt spreken maar zolang zij in nederland zijn moeten ze ook nederlands spreken

Mellow

Berichten: 6455
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:30

ik vind dat hun maar normaal nederlands moeten leren.
hallo de turken in turkije gaan ook geen nederlands leren daar hoor.
straks moeten we ook allemaal hoofdoeken op.
echt belachelijk...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:32

Moet ik eerlijk zeggen dat er in Turkije meer Turkse mensen nederlands spreken (en in Marokko) dan in Nederland nederlandse mensen turks.... gek he?

Arabisch lijkt mij een beter voorstel, maar dan nog zijn er wel meer talen die mij meer waarde lijken toevoegen dan arabisch.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:32

ik ben ook absoluut tegen. Ik heb nu al 4uur Nederlands, 4uur Frans, 2uur Engels en 1 uur Duits en dan zal ik ook nog Turks moeten gaan leren omdat er veel turken in Nederland en België zijn? Ik ben het met Missy eens, als je als Turk naar hier komt moet je je ook maar aan de taal aanpassen. Ik ken zelf een poolse vrouw die nu al meer als een jaar een cursus Nederlands volgt en ze is nu in staat een normaal gesprek te voeren met Belgen. Stel je voor dat wij nu allemaal in de buurt Pools moesten gaan leren voor haar? en als er dan ergens een Portugees bijkomt, allemaal terug naar de klas en Portugees leren?
Ik heb absoluut niks tegen buitenlanders, maar als ze hier willen wonen moeten ze zich ofwel aanpassen aan onze taal ofwel trekken ze hun plan maar.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:36

net als de meesten ben ik ook tegen!
Zij willen hier wonen laat hun maar aanpassen

Als ik Spanje wil wonen zal ik me daar ook moeten aanpassen

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:37

Ik ben ook tegen. In ons eigen land hoeven we niet de taal te leren voor anderstaligen hier. Dat moeten we wel als we dus naar het buitenland gaan. Redenen voor talen op school zijn tot dusver altijd economische belangen geweest. We leerden duits en engels omdat we veel met duits en engelstaligen zaken deden, en dat doen we nog steeds.

Als er een taal bij moet komen dat verplicht owrdt, dan moet dat natuurlijk Spaans zijn. Omdat Spaans een wereld taal is en dat zou ook nog wel eens heel interessant kunnen worden op internationaal gebied.

De hond is de betere mens

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:55

Geen haar op mijn hoofd die er maar over denkt dat ik ook maar 1 woord Turks spreek.
Ik vind dat we aan Engels, Duits, Frans en Spaans (deze talen heb ik igg allemaal gehad) wel voldoende hebben.

Nee hoor, laat de Turken eerst maar Nederlands leren. Zij wonen tenslotte hier in NL.
Andersom is het toch ook zo? De Nederlanders die in Turkije wonen spreken Turks daar lijkt me? En leren de Turken Nederlands op school?
Precies!

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:00

Ik ben ook tegen het voorstel om het verplicht te stellen. Hoeveel mensen spreken wereldwijd nou Turks Verward Je hebt er weinig aan. Dan zou Arabisch, Chinees of Spaans een betere keuze zijn.

Als keuzevak is het natuurlijk wel een leuk idee. Ik wou dat we vroeger op school meer talen konden kiezen. Had ik ook eens wat leuke cijfers, aangezien de exacte vakken niet aan mij besteed zijn

זכור

ShirleyA

Berichten: 2001
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:05

WAANZIN!!!
Ik zou het echt niet goed vinden als mijn zoontje later Turks moet leren. Zo hoeven de Turken zich helemaal niet meer aan te passen, want dat doen wij al zo goed... Laten ze, voor ze in Nederland willen komen onze taal maar vast leren dan kunnen ze zich meteen goed mengen met de rest vd bevolking hier.
Oh nog iets, ik heb liever dat op school goed nederlands wordt gegeven, want er zijn echt heel weinig Nederlanders die hun eigen taal zeer slecht spreken/schrijven! Helaas hoor ik bij die grote meerderheid. Voor veel NL-ers is het woord HUN niet goed duidelijk, HUN is een bezittelijkvnw, dwz dat het een bp bezit aangeeft. Laten HUN zich maar aanpassen is dus een hele rare zin. Laten we ons eerst eens druk maken over het goed onderwijzen vcan onze eigen taal, die is al moeilijk genoeg![/i]

Those we love, don't go away. They walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still missed, still loved, still very dear !

Ilion en ik doen het weer!!!!!!


danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:06

AnneOmie schreef:
Klinkklare onzin Welke gek heeft dat nou weer bedacht Verward engels, frans zijn talen die in veel landen gesproken worden.. duits.. ja ons buurland... spaans is ook een weleldtaal maar Turks Verward Ik denk dat je dan nog beter Arabisch kan gaan leren Verward maar zeker niet verplicht

Ik ben ook absoluut niet van plan Turks te gaan spreken omdat er Turken in Nederland wonen zij wonen in Nederland en ik niet in Turkije... als ik in Turkije zal wonen dan zal ik mij aan moeten passen en Turks moeten leren.. Dan kunnen we ook wel Chinees, marokkaans, Antilliaans, Surinaams en noem maar op verplicht gaan stellen want in Nederland leven zoveel verschillende culturen samen.. Scheve mond

Belachelijk plan.. Scheve mond



mee eens
ik ga hier verdomme geen turks zitten leren.. duits is inderdaad handig om te leren en frans enzo
maar turks.... belachelijk plan
ik ohu me gewoon aan de standaart vakken die ons hier geleerd worden op school..ECHT geen turks.. ze komen in ons land.. dus ben ik het met jou opa eens dat ze zich aan ons moeten aanpassen. dat zou toch ook zo zijn als wij bij hun gaan wonen, dan vinden hun toch ook dat wij ons aan hun moeten aanpassen

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:08

Eigenlijk zijn ze ook hardstikke gek hier in nederland dat een school dit zomaar effe bepaalt, en dat er ook maar een discussie over is in de politiek. The world has gone crazy. Nou ja, Nederland in ieder geval.

De hond is de betere mens

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:10

Antoinette schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er maar over denkt dat ik ook maar 1 woord Turks spreek.
Ik vind dat we aan Engels, Duits, Frans en Spaans (deze talen heb ik igg allemaal gehad) wel voldoende hebben.

Nee hoor, laat de Turken eerst maar Nederlands leren. Zij wonen tenslotte hier in NL.
Andersom is het toch ook zo? De Nederlanders die in Turkije wonen spreken Turks daar lijkt me? En leren de Turken Nederlands op school?
Precies!



helemaal mee eens.. dat is dus precies wat ik probeerde te schrijven
ik heb ook 2 jaar duits en frans gehad( nu niet meer) alleen nog engels.. maar dat vind ik genoeg

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:14

Ik vind het een idee wat de moeite van het testen waard is. Overigens wordt turks alleen in de brugklas verplicht gesteld, daarna is het een keuzevak. In een stad als Utrecht waar je veel turkse mensen hebt, kan het misschien best handig zijn. Het is een verrijking van het standaard lespakket, net zoals veel scholen in het tweede jaar verplicht spaans geven. Daar maakt toch ook geen mens zich druk over?

Mellow

Berichten: 6455
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:19

laat ze maar nederlands leren.
ze wonen hier toch?
onderling turks praten oke maar tegen nederlands gewoon nederlands praten.
straks moeten we ook chinees etc. gaan leren.
vind dat turks helemaal niet verplicht moet worden gesteld.
echt belachelijk.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ashleytjuhh, Bengell, Bo_Y, brennie85, chinnie, ComscoreBot, Cowboy55, Esther_r20, Grassh0pper, Ik_is_Ik, lennie, Mo_86, moonsparkle, nonosb, shaddy82, wonanda, xxmichellexx en 36 bezoekers