Wat te doen bij verveling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Wat te doen bij verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 15:35

Een vraagje aan jullie Bokkers,

Het wordt weer sneller donker en dus moeten de paarden ook wat sneller weer naar binnen. Een van mijn paarden verveelt zich heel snel op stal en gaat vervolgens met de deur spelen. Niet echt iets om blij mee te zijn.
Ik heb hem al een dik touw gegeven in de stal. Deze heeft hij dan ook geregeld in zijn mond. Maar helaas van korte duur. Ook dat heeft hij gauw gezien en gaat vervolgens weer doodleuk met de deur verder.
Ik ben niet iemand die straft, maar probeer altijd een foefje waardoor het paard iets doet wat hij wel mag. Maar ik weet het nu effe niet meer....
Wat kan ik doen???

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:38

Als je hem vroeg op stal zet, kan je hem een plak stro geven. Hier kauwen ze in de regel wel een tijdje op (en zijn dus bezig) en het is meteen goed voor ze om eerst ruwvoer te hebben gegeten, voordat ze hun krachtvoer krijgen Lachen !

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 15:41

Sterre schreef:
Als je hem vroeg op stal zet, kan je hem een plak stro geven. Hier kauwen ze in de regel wel een tijdje op (en zijn dus bezig) en het is meteen goed voor ze om eerst ruwvoer te hebben gegeten, voordat ze hun krachtvoer krijgen Lachen !


Dat doe ik standaard al. Bij mij krijgen ze altijd eerst het hooi/stro voordat ze de brokken krijgen..... Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:49

* Voer geven in een Equifeeder waar hij zelf steeds wat brokjes uit moet rollen.
* Hooi uit een hooinet geven, met daaroverheen nog een ander hooinet en daar een strakke bal van maken. Moeten ze er moeite voor doen.
* Colafles ophangen aan de verdikking in de fles (met strotouwtje) en er muesli in doen. Duurt effe voor ze het er uit hebben (TOT ze het trucje doorhebben, die van mij hebben het in 5 minuutjes op Haha! )
- Peen in stukjes snijden en door de hele box heen kieperen
- Speelappel van Divoza in z'n stal hangen (Leo staat er uren mee te klootviolen en na 3 jaar ruikt dat ding nog steeds naar appel )
- Pion of skippybal in z'n box leggen, kan íe daar lekker mee gooien en schudden.

En dan natuurlijk nog de beste van allemaal: stalmaatje dat ze kunnen zien en aanraken....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:50

Hmm.. wanneer geef je ze hun voer ?? Meteen als ze naar binnen gaan, of later pas ??
Mijn vriendin en ik zaten ook een beetje met dit probleem; onze paarden gaan nu zo rond 17.00 uur naar binnen (dan is het hier bijna donker Scheve mond ). Als ze dan meteen hun hooi/stro en na een half uurtje ook hun krachtvoer krijgen, hebben ze een hele lange nacht! Een van ons komt pas de volgende dag om iets voor achten weer Scheve mond !
Wij hebben nu gelukkig de volgende oplossing kunnen vinden: mijn vriendin of ik, zet de paarden ca. 17.00 uur binnen en geeft de paarden een plak stro. Rond 20.00 uur, geeft een kennis van mijn vriendin de paarden hun krachtvoer + nog eens 2 plakken hooi en 1 plak stro. Zo zijn ze ook ´s nachts nog wel een tijdje bezig Lachen !

Er staat hier op bokt nog volgend topic over dit onderwerp:
[VMR] Verveling op stal?

Ook hier komt de opmerking over het hooinet aan bod:
carola schreef:
..Ook kun je, als je hooi voert, het hooi in 2 of 3 hooinetten doen ipv op de grond of in 1 net. De gaatjes zijn dan kleiner, en ze zijn heel wat langer bezig om het hooi eruit te krijgen.

Ik blijf het zeggen: hooinetten in de box zijn gevaarlijk Scheve mond !!! :
Citaat:
Ik zou nóóit een hooinet in de box ophangen! Ze zijn idd lekker lang bezig met het hooi er uit te frunniken, maar ik heb een keer een paard wat met z´n achterhoef (ijzer) in het net vast zat, los moeten snijden Scheve mond . Ik heb geen idee hoelang hij zo heeft gestaan, maar het was iig geen leuk gezicht ! We vermoeden dat hij zich achter z´n oor heeft willen krabben en toen vast is geraakt in het net. Als je het hoger ophangt, staat je paard in een onnatuurlijke houding en kan niet genoeg speeksel produceren, wat belangrijk is voor de vertering. Bovendien kan hij er een onderhals van krijgen !

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 15:58

Sonja schreef:
* Voer geven in een Equifeeder waar hij zelf steeds wat brokjes uit moet rollen.
* Hooi uit een hooinet geven, met daaroverheen nog een ander hooinet en daar een strakke bal van maken. Moeten ze er moeite voor doen.
* Colafles ophangen aan de verdikking in de fles (met strotouwtje) en er muesli in doen. Duurt effe voor ze het er uit hebben (TOT ze het trucje doorhebben, die van mij hebben het in 5 minuutjes op Haha! )
- Peen in stukjes snijden en door de hele box heen kieperen
- Speelappel van Divoza in z'n stal hangen (Leo staat er uren mee te klootviolen en na 3 jaar ruikt dat ding nog steeds naar appel )
- Pion of skippybal in z'n box leggen, kan íe daar lekker mee gooien en schudden.

En dan natuurlijk nog de beste van allemaal: stalmaatje dat ze kunnen zien en aanraken....



Nou, hier kom ik al een heel eind mee!!!! Dankjewel!!!! OK dan!

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 16:01

En inderdaad!!! Hooinetten zijn gevaarlijk. Maar bij ons kan een hooinet in principe wel, want ik kijk vanuit mijn kamer op de stallen, dus ik kan altijd zien wat er gebeurt.....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:43

Kan je ook iets midden in de stal ophangen? Ik had vroeger voor pride altijd zo'n paardenbal in het midden van de stal hangen op konthoogte. Dat gaf flink wat uren speelplezier Lachen

Herbivoortje

Berichten: 33
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: Yerseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:34

Heb nog zo'n Equifeeder-bal voor je te koop, pb me maar als je interesse hebt!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:14

Onze paarden spenderen uren aan het schillen van wilgentakken.
Wij hebben het geluk dat onze wei is omzoomd met knotwilgen. Even een takje zagen en blij zijn ze Hyper!

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:23

Als je een hooinet gevaarlijk vindt in zijn stal, kan je ook een hooizak gebruiken. Ze zijn van canvas en er zit 1 opening in. Of een soort hooibal, die zijn van kunststof en het ziet er uit als een bal met allemaal spijlen.

TJ
Berichten: 96
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:28

Wilgentakken! OK dan!
Zijn ze inderdaad uren zoet mee, je haalt de volgende dag een helemaal kaal geraspte tak weg.
Moet je ze natuurlijk wel in de buurt kunnen vinden.
Een equifeeder werkt ook heel goed, je moet er alleen wel tegen bestand zijn dat het ding nogal herrie kan maken als hij hem tegen de muur 'kwakt'. Tig keer per avond kijken waar die herrie vandaan komt lijkt me ook niet zo'n suc6.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:29

geen joly bal in de stal
had ik een keer gedaan bij billy en die was er zo mee aan het spelen en gooien, dwars door een lichtplaat van zijn stal dak naar buiten Haha!
was mijn man helemaal niet blij mee
likkit aan een touw van de paardendrogist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:16

Tip: hang 'm wel dusdanig hoog op dat hij er niet met z'n manen langs kan schurken..... Haha! Wordt een heeeeeel erge plakzooi..... Tong uitsteken

(eeeehhhhhh jah uit ervaring ja.....)

Rhaia
Berichten: 768
Geregistreerd: 04-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:15

Die colafles is een goeie, maar ik hing m gewoon leeg op aan de rand van de dop, zonder dop erop! Mijn paard stond uren te proberen of ie zn tanden erin kon zetten... Rond glad, dus geen makkelijk karwei. Was het eenmaal gelukt, dan kreeg ie een nieuwe)

En een dikke stronk wilg ophangen zodat ze hem moeten strippen. Is Oa heel gezond, maar ook tijdrovend. Wilg heeft als kenmerk dat er een rustgevende stof in zit. Goed tegen frisse paardjes met het komende frisse weer...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:25

Als jullie paarden water uit een grote (cement)bak te drinken krijgen, is het volgende ook erg leuk voor ze:
Gooi er een appel in Haha! !
Dit doen wij zo af-en-toe ook wel eens; het ene paard heeft relatief snel in de gaten hoe ´ie de appel er uit moet krijgen (Balou hield z´n koppie eem beetje schuin, schoof z´n onderlip uit, onder de appel en *bingo !!), de andere zijn uren bezig en dan lukt het nog niet (zoals Dikke en Helania *LOL* ) Het is iig al reuze vermakelijk om toe te lijken Knipoog !

Mercy

Berichten: 149
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 13:14

Dank voor alle tips!!!! OK dan! Ik ga ze eerst maar eens een wilgentak geven. Gezond, tijdrovend en rustgevend! Wat wil je nog meer....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:16

Sterre schreef:
Als jullie paarden water uit een grote (cement)bak te drinken krijgen, is het volgende ook erg leuk voor ze:
Gooi er een appel in Haha! !
Dit doen wij zo af-en-toe ook wel eens; het ene paard heeft relatief snel in de gaten hoe ´ie de appel er uit moet krijgen (Balou hield z´n koppie eem beetje schuin, schoof z´n onderlip uit, onder de appel en *bingo !!), de andere zijn uren bezig en dan lukt het nog niet (zoals Dikke en Helania *LOL* ) Het is iig al reuze vermakelijk om toe te lijken Knipoog !

Deze is ook leuk!! Gaan we doen, ben erg benieuwd *LOL*

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:19

Lijkt me wel koud hoor met dit weer. Lachen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 21:48

Helaas, wij zijn niet gezegend met verwarmde drinkbakken binnen Verdrietig , dus als het echt koud gaat worden, worden de waterleidingen afgesloten en krijgen de paarden de waterbakken ook in hun box. (en wij maar slepen met jerrycans Lips are sealed !)

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:04

Jaaaaa, super, wilgentakken. Dat ga ik ook proberen. Ik denk overigens dat een hoog opgehangen hooinet voor sommige paarden wel een oplossing is MITS ze het hooi er uit trekken en vervolgens van de grond eten. Zo doet Baduh het altijd en dan is het niet erg, maar als hij in de lucht zou happen zou ik het ook niet doen. Cola-fles heb ik ook geprobeerd, maar als zo'n fles scheurt kunnen er loeischerpe punten ontstaan. Doe ik dus niet meer.