Wiens paard loopt echt op eigen benen en hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Wiens paard loopt echt op eigen benen en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 00:17

Wat verstaan jullie onder een paard wat 'op eigen benen loopt'?

Aan wat voor oefeningen kun je merken dat hij niet op eigen benen loopt en hoe kun je dit verbeteren?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:04

Een paard dat op eigen benen loopt, is in evenwicht zonder dat hij op de teugels hangt. Hoe ligt dan ook.
Je kunt het merken b.v. als je op de grote volte rijd. En je paard trekt naar de hoefslag dan heeft hij geen evenwicht en loopt met steun, dus niet op eigen benen. Daarbij merk je het ook of het paard het gewicht over zijn vier benen verdeelt.

Een paard dat op eigen benen loopt. Kun je ook op veel ligtere hulpen rijden dan met een paard die niet op eigen benen loopt.

En zo kan ik nog even door gaan.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:53

Eigenlijk wat Josien hierboven al zei: Je paard moet niet op je hand hangen.
Heel handig oefeninkje ervoor is: Als je voelt dat je paard op je hand hangt, teugels even naar voren leggen (hoeft maar 1 sec te zijn)
Als Iris niet op eigen benen loopt en ik laat me hand even los dan struikelt ze.
Zo merk ik het heel goed, en als ik het onterecht doe, blijft ze gewoon netjes lopen zoals ik wil Lachen

Aimee

Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:36

Oftewel: überstreichen.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:27

Ik ben het met iedereen hierboven eens. Ik oefen dit vaak door in de galop VWNW te oefenen. Dan moeten ze wel op eigen benen lopen. Een hoop paarden vinden dit erg moeilijk.


Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:46

josien schreef:
Een paard dat op eigen benen loopt, is in evenwicht zonder dat hij op de teugels hangt. Hoe ligt dan ook.
Je kunt het merken b.v. als je op de grote volte rijd. En je paard trekt naar de hoefslag dan heeft hij geen evenwicht en loopt met steun, dus niet op eigen benen. Daarbij merk je het ook of het paard het gewicht over zijn vier benen verdeelt.

Een paard dat op eigen benen loopt. Kun je ook op veel ligtere hulpen rijden dan met een paard die niet op eigen benen loopt.

En zo kan ik nog even door gaan.


Apart, dan zou de pony die ik rijd goed op eigen benen lopen.. Verward Ze is in evenwicht, zonder dat ze op de teugels hangt. Maar goed, ze is niet de hele tijd nageeflijk, dus lopen ze ook goed op hun eigen benen als ze niet nageeflijk zijn? Verward

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:05

een paard loopt goed op zijn eigen benen, als hij een aanleuning heeft, je hem in de postities met zijn hoofd kan brengen die jij wilt zonder dat hij zijn tempo verzwakt of verhoogt, zonder dat hij op de voorhand valt of tegen de hand is, gaat hangen of achter de teugel gaat lopen.

ik probeer dit te verbeteren, door veel tempowisselingen van achter naar voren te rijden, dus mijn paard ook meer te laten dragen in een meer verzamelde gang met zijn hoofd hals boven in gesteld, zo leert hij ook zijn eigen hoofd te dragen. daarnaast probeer ik hem aan het werk te houden en hem dus te laten op letten en hem constand door zijn lijf te verbreken en te zorgen dat hij dus op zijn eigen benen loopt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:22

Lepeltje een paard dat niet na geeft is ten eerste niet ontspannen. En omdat hij niet ontspannen is, is hij ook niet goed in evenwicht.

Ga zelf is met gespannen rug en benen lopen. Heel onhandig, en wiebelig.
Met het vwnw rijden, moet hij zich wel onspannen.

Dus goed naar voren rijden, en met je hand naar beneden begelijden.
Je zult merken dat hij teneerste moeilijk vooruit wilt. Want ga maar is met gespannen benen hard lopen. Na een rondje stuntelen ben je al dood op.
Maar als hij eenmaal door heeft dat hij naar beneden moet en ontspannen dan zul je het verschil gaan voelen.

Hij begint te veren en zijn passen worden ruimer met meer stuwkracht.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:15

daarbij moet ook nog komen dat het paard het beseft. een goedgereden paard dat op alles luistert kan best niet op eigen benen lopen. omdat hij niet genoeg meedenkt bv. hij moet 'beseffen' dat hij zijn vier benen heeft om op te lopen.

Enya - Daya :-)

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-03 23:36

Aimee schreef:
Oftewel: überstreichen.


Misschien kun je een iets duidelijker antwoord geven?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 18:14

josien schreef:

Hij begint te veren en zijn passen worden ruimer met meer stuwkracht.


Als een paard stuwt, veert hij toch juist helemaal niet? Is het niet de bedoeling dat het paard meer gaat dragen? Wordt een stuwend achterbeen niet altijd afgekeurd?

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 21:04

Als het paard gaat stuwen. Dan zet hij zijn achterhand er meer onder. En laat hij zijn hals wat zakken, maakt zijn rug bol. Omdat zo de beweging vloeiend door zijn lichaam gaan. En hij dus om te stuwen ontspannen is. Gaat het paard veren. Hij begint de bewegingen op te vangen met zijn achterhand.

Ik weet niet wat je rijd Roos. Maar bij eigenlijk alle rijstijlen word er stuwing gevraagt. Zonder stuwing kan het paard namelijk niet echt verzamelen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 22:06

Manon 2"]
[quote="Aimee schreef:
Oftewel: überstreichen.


Misschien kun je een iets duidelijker antwoord geven?
[/quote]

Dit is een term die ik wel vaak gebruik.
Als jij denkt dat je paard op zijn eigen benen loopt kun je dit controleren door letterlijk je handen 20cm naar voren te doen (uberstreichen). Je paard moet in dezelfde houding blijven lopen. (heel simpel uitgelegd)

She's my lady Lovers

Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:10

paarden hebben een stuwfase en een draagfase ,de stuwfase is de lengte van een pas achter een denkbeeldige vertikale lijn vanuit de heup van het paard en de draagfase is voor de vertikale lijn.elk paard moet door de ruiter uitgenodigd worden om meer te gaan dragen,de rug ontspannen,waardoorde achterbenen beter onder de massa kunnen komen.stuwen is voor trekpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:16

Toedeledoki schreef:
elk paard moet door de ruiter uitgenodigd worden om meer te gaan dragen, de rug ontspannen, waardoorde achterbenen beter onder de massa kunnen komen. Stuwen is voor trekpaarden.


Een stuwend achterbeen is voor een rijpaard absoluut niet wenselijk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 22:19

Idd, dat is ook wat je heel goed voelt als je ze lekker op de achterhand krijgt en gaat verzamelen, het ultieme genot van paardrijden Haha!
Lekker los in het lijf en zoveel kracht en souplesse onder je, heeeerlijk.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:06

Naar mijn mening kan een paard niet lekker over de rug lopen. Zonder stuwing.

Wat is het dan bij de uitgestrekte draf. En noem dan de passage piaffe enz. Dat heeft echt allemaal met stuwing te maken.

Maar mischien hebben jullie een andere inbeelding van stuwing. Met stuwing bedoel ik. Dat het paard zijn achterhand er goed onderzet. En dan met een vloeiende krachtige beweging afzet.
Vergelijk het met het springen. Op het moment dat het paard af zet noem ik stuwing.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:09

Dat heeft allemaal met dragen te maken, als ze zouden stuwen zou de achterhand na komen.

Verder loopt een paard echt niet op eigen benen als hij van je teugels afblijft, maar ook van alle andere hulpen, dus super aan het been en aan de lichtste gewichtshulpen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 10:31

Stuwen en dragen horen dan ook bij elkaar.

En van dat een paard op eigen benen loopt als het niet aan het bit komt. Hoeft zeker niet te zeggen dat het paard echt op eigen benen loopt.

Maar dat had ik al gezegt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Barb

Berichten: 12078
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:01

Bij te veel stuwing komt er teveel gewicht op het voorbeen, het paard kan zich niet in evenwicht houden. Als hij te veel stuwt zal hij ook niet goed ondertreden.

Een paard met een goede aanleuning loopt op zijn eigen benen

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:28

Ik zal het is even goed uitleggen. Of proberen.
Stuwen en dragen horen bij elkaar. Deze twee moeten zo gedoseerd zijn dat het paard in evenwicht is en verzameld. bij te veel van een van deze twee. Is het paard niet goed in evenwicht.

Inderdaat bij te veel aan stuwing. Valt het paard op de voorhand.
Bij te weinig stuwing reageerd het paard niet voldoende op de hulpen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Toedeledoki
Berichten: 435
Geregistreerd: 24-09-03
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 23:34

natuurlijk moet een paard ook stuwen anders kom je niet vooruit,maar in de dressuur willen we het paard zoveel mogelijk laten dragen,de piaffe is de ultieme verzameling,een kroon op je werk na jarenlange training,evenals de pirouette.deze oefeningen zijn dus ook niet meer voorwaarts,maar wel ontstaan uit het voorwaarts.we zijn dus dagelijks bezig om de draagfase te vergroten. Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker