[AR] Geen oogkleppen volgens instructeur, fiasco!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

[AR] Geen oogkleppen volgens instructeur, fiasco!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 09:22

Afgelopen vrijdag had ik weer menles om mijn paard goed voor de wagen te leren. Mijn instructeur gaf aan dat het beter was om een groen paard in het begin in de bak zonder oogkleppen te laten lopen voor de wagen, zodat die kon zien wat er achter hem gebeurde. Mijn paard heeft overigens al vier keer met oogkleppen zeer braaf voor de wagen gelopen, ook op de weg/bos. Nu zonder is hij behoorlijk geschrokken en uiteindelijk gaan steigeren en omgevallen. Hij lag met zijn hoofd onder de zweng Huilen
Gelukkig hebben we hem los kunnen maken en heeft hij er niets aan over gehouden, maar ik heb wel het vertrouwen in mijn instructeur verloren.

Het zal wel een hele tour worden mijn paard weer met oogkleppen voor de wagen te krijgen in de ontspanning. Ik ga dat ook alleen met goede instructeur doen en alleen als het verantwoord lijkt. Niet ten koste van alles maar gaan inspannen.

Wat is jullie ervaring hiermee?


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:45

Ik ben sowieso geen voorstander van zonder oogkleppen rijden, zeker niet als het paard er al aan gewend is! Eerlijk gezegd een beetje dom van die instructeur om het zo aan te pakken. Ik snap dat echt niet. Boos!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:11

ben benieuwd wie jouw instructeur is.
ik ben absoluut voor oogkleppen voor de wagen, en als een paard er al aan gewend is vind ik het erg onverstandig om opens zonder te gaan rijden.
Ik zou persoonlijk een andere instructeur zoeken.

Goedgekeurd onderschrift :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:16

Billy schreef:
Ik zou persoonlijk een andere instructeur zoeken.


Ik ook, ik zou absoluut geen vertrouwen meer hebben in die man (net als je paard waarschijnlijk).

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:22

wat een rot-ervaring zeg, zeker voor je groene paard. Ik hoop voor je dat hij zijn vertrouwen niet helemaal kwijt is.
Ik begrijp die instructeur niet hoor, heeft hij je ook uitgelegd waarom je zonder oogkleppen zou gaan rijden??
Veel succes met zoeken naar een betere instructeur.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:26

Wij beleren onze jonge dravers eerst zonder oogkleppen, omdat ze zich anders later het leplazarus zouden schrikken wanneer je die ineens weg zou laten. Toch krijgen ze al gauw ook eens een dicht hoofdstelletje om, want ook daar moeten ze weer aan wennen.

Waarom (ik ben een leek, sorry Lachen ) worden tuigpaarden niet eerst zonder oogkleppen beleerd? Want anders kun je denk ik nooit meer zonder, mocht dat ooit nodig zijn.

Extremely rare and Beyond Compare

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:56

promptertje schreef:
Waarom (ik ben een leek, sorry Lachen ) worden tuigpaarden niet eerst zonder oogkleppen beleerd? Want anders kun je denk ik nooit meer zonder, mocht dat ooit nodig zijn.


Ik zou niet weten waarom dat nodig zou zijn, eerlijk gezegd. Het lijkt mij beter om het rijden met oogkleppen gewoon van begin af aan te oefenen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:21

Ja idd, klote zeg dat je paard nu zo'n nare ervaring moet meemaken.
Ik zou een andere instructeur zoeken als ik jouw was en dan gewoon wel met oogkleppen die dingen zijn er niet voor niets denk ik maar zo.

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:25

promptertje schreef:
Waarom (ik ben een leek, sorry Lachen ) worden tuigpaarden niet eerst zonder oogkleppen beleerd? Want anders kun je denk ik nooit meer zonder, mocht dat ooit nodig zijn.


waarom zou je zonder oogkleppen willen/moeten rijden?
Ik men zelf met mijn paard dwars door het verkeer heen, dus ik ben blij dat die dingen eraan zitten. ik zie het voordeel niet van een paard wat zonder oogkleppen voor de kar gereden wordt.

Goedgekeurd onderschrift :)

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:28

volgens mij mag je geeneens zonder oogkleppen op de openbare weg rijden. Tenminste dat heb ik tijdens mijn lessen geleerd. Er was geloof ik een uitzondering op die regel voor fjorden ofzo, maar dat weet ik niet meer zeker.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:30

wij rijden al onze paarden voor de huifkar zonder oogkleppen, ze komen uit Oostenrijk en daar rijden ze allemaal zonder oogkleppen.

De paarden kunnen zelf mee kijken en schrikken veel minder van allerlei dingen, omdat ze ze al zien aankomen


prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:30

Billy schreef:
waarom zou je zonder oogkleppen willen/moeten rijden?
Ik men zelf met mijn paard dwars door het verkeer heen, dus ik ben blij dat die dingen eraan zitten. ik zie het voordeel niet van een paard wat zonder oogkleppen voor de kar gereden wordt.


Ik het nadeel niet, daarom vraag ik het Lachen. Is je paard minder verkeersmak zonder oogkleppen? En als je hem onder het zadel buiten rijdt, dan heb je toch ook geen oogkleppen op? Is dat dan anders?

Sorry voor het vragen, maar nogmaals, ik ben een leek en het is pure belangstelling, geen kritiek.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:32

smurf schreef:
wij rijden al onze paarden voor de huifkar zonder oogkleppen, ze komen uit Oostenrijk en daar rijden ze allemaal zonder oogkleppen.

De paarden kunnen zelf mee kijken en schrikken veel minder van allerlei dingen, omdat ze ze al zien aankomen


Ja, dat hebben we met de dravers ook, die rijden we ook wel eens op de weg, en die worden veel giftiger wanneer ze iets alleen maar kunnen horen en niet kunnen zien. Met een dicht hoofdstel zijn ze eigenlijk alleen maar drukker Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:35

Ik weet het niet zeker maar mijn theorie is dat ik denk dat een paard misschien inderdaad minder verkeersmak is zonder die oogkleppen. Het lijkt me voor een paard best heel eng om zo'n rammelende kar te moeten trekken, zolang hij het niet kan zien is er niets aan de hand. Maar zodra je een bocht door gaat en hij kan zien wat er achter hem aan komt lijkt me dat zeer bedreigend voor een paard.
Als je er op rijdt is dat inderdaad anders, dan kan het paard je volgens mij niet zien.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:37

juval schreef:
Ik weet het niet zeker maar mijn theorie is dat ik denk dat een paard misschien inderdaad minder verkeersmak is zonder die oogkleppen. Het lijkt me voor een paard best heel eng om zo'n rammelende kar te moeten trekken, zolang hij het niet kan zien is er niets aan de hand. Maar zodra je een bocht door gaat en hij kan zien wat er achter hem aan komt lijkt me dat zeer bedreigend voor een paard.
Als je er op rijdt is dat inderdaad anders, dan kan het paard je volgens mij niet zien.


Dat zou best een verklaring kunnen zijn Juval, maar ik denk dat, wanneer je ze gelijk zonder oogkleppen leert, die kar niks engs meer heeft omdat ze hem vanaf het begin hebben kunnen zien. Mijn dravers schrikken ook niet van hun sulky, maar toegegeven, die is een aardig maatje kleiner Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:54

Het "probleem" is, dat paarden niet 360 graden om zich heen kunnen kijken. Ze kunnen dus net niet zien wat er achter hun gebeurt, precies waar de wagen hangt. Gebeurt er iets, wat ze uit hun ooghoeken zien, dan kan dat rare reacties opleveren. Verder is het natuurlijk algemeen bekend, dat het met aangespannen rijden veel spectaculairder fout kan gaan, dan onder het zadel.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:00

vrienin van me rijdt met halve oogkleppen, zodat het paard wel de kar ziet maar niet de zwep, zij rijdt dressuur, vaardigheid en marathons

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:38

smurf schreef:
wij rijden al onze paarden voor de huifkar zonder oogkleppen, ze komen uit Oostenrijk en daar rijden ze allemaal zonder oogkleppen.

De paarden kunnen zelf mee kijken en schrikken veel minder van allerlei dingen, omdat ze ze al zien aankomen


Foxy schrikt ook veel minder zonder oogkleppen, ik had eerst een gewoon, heel simpel menhoofdstelletje zonder oogkleppen voor hem, en toen schrok hij echt niet zoveel hoor, deed alleen een paar stappen opzij als er een vrachtwagen langs kwam. Nu ik met oogkleppen rijd heb ik overal mot met hem, omdat alles er zo plotseling is. Vooral de strepen op het wegdek. Hij heeft niets anders om naar te kijken, dus dan maar naar het wegdek. Zonder oogkleppen lette ie daar niet op. Hij schrikt ook wel eens als er vlak langs hem heen een fietser langs komt ofzo, die hoort ie dan wel, maar hij ziet ze niet.
Maar goed, hij zal er toch een keertje aan moeten wennen, tegenwoordig gaat het al een stuk beter, maar vind het zonder toch nog altijd fijner. Haha!

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 16:57

Reden om zonder kleppen te rijden is idd het wennen aan kar achter hem, zodat hij geluiden beter kan plaatsen. Daar heeft die met kleppen niets van. Wij zijn tweede keer voor de wagen (met andere instructeur trouwens) als de weg opgeweest en zijn daar van alles tegengekomen, maar nergens van schrikken, behalve dan de witte strepen en schaduwen, maar qua geluid helemaal niets. Slepen hebben we wel zonder kleppen geoefend, daar heeft hij ook niets van.

Voor het beleren zoek ik zeker iemand anders in de hoop het nog goed te kunnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:12

pantarhei schreef:
(...)
Gelukkig hebben we hem los kunnen maken en heeft hij er niets aan over gehouden, maar ik heb wel het vertrouwen in mijn instructeur verloren.

Het zal wel een hele tour worden mijn paard weer met oogkleppen voor de wagen te krijgen in de ontspanning. Ik ga dat ook alleen met goede instructeur doen en alleen als het verantwoord lijkt. Niet ten koste van alles maar gaan inspannen.

Wat is jullie ervaring hiermee?


Okay iedereen Knipoog Weer terug ontopic. Het wel-niet-oogkleppen verhaal is een andere discussie, die al vaak gevoerd is.

Punt 1 Als je geen vertrouwen in je instructeur hebt. Stoppen, hij moet zijn vak kennen. En jij moet achter zijn werkwijze staan. Jij zegt, dat je het vertrouwen kwijt bent. Sja, einde verhaal dus.

Ik heb (gelukkig) geen ervaring hiermee, maar ik adviseer je enkel om rustig aan te doen, sowieso misschien eerst wat langelijnwerk met oogkleppen doen, voor je gaat inspannen. En gewoon rustig aan verder gaan. Veel succes ermee iig!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:23

Ik ben wel benieuwd naar wie je instructeur is?

Mijn kennis beleert altijd pony's met oogkleppen. En moet zeggen dat dat mij ook veel beter lijkt. Mijn eigen pony rijd ik onder het zadel, en is heel schrikkerig. Toen hij een keer voor de kar liep, was hij veel braver met de oogkleppen om.
Ook mijn verzorgpony die altijd voor de kar loopt met oogkleppen is veel braver voor de kar dan onder het zadel zonder oogkleppen.

Dus in mijn opzicht kun je het beste maar oogkleppen hebben voor de kar. Zeker omdat omdraaien en nog meerdere dingen gewoon extra gevaarlijk zijn voor de kar. Veel gevaarlijker als onder het zadel.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:54

Het is al gezegd, maar kan niet genoeg benadrukt worden: oogkleppen zijn voor de veiligheid omdat een paard niet recht naar achter kan kijken.
Die instructeur van jou, heeft hij of zij wel haar papieren?
Iedere instructeur moet tekenen van paniek op tijd kunnen zien en daar naar handelen.
Je kan ieder paard leren te lopen voor de kar zonder oogkleppen,
MAAR dat kan niet door je paard maar direct zonder oogkleppen er voor te zetten. De situatie is enorm veranderd voor het paard. Hij moet dan eerst weer voor de sleep.
Conclusie: jou instructeur deugt niet en jij hebt nu een probleem.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:19

Nope! Rudy van Marianne Scherps kon absoluut niet zonder oogkleppen voor de wagen, dat vond ie doodeng. Hij was ook als de dood als we een andere aanspanning tegenkwamen. Dat ie er zelf ook zo bijliep, dat heeft ie nooit gesnapt. Ik weet niet of ze het hem ondertussen heeft kunnen leren, maar ik vrees van niet.
Oogkleppen wordt inderdaad gedaan zodat het paard minder ziet. Ik vindt dat als het kan, je zonder moet rijden, maar ze moeten het wel kennen, vindt ik.
Pantarhei, als je toch naar Zwiggelte komt, zeul de hele handel mee, de vrouw die met Rinse komt heeft behoorlijk veel ervaring en misschien is de eigenaar van Rinse er ook wel bij, die maak je ook niks meer wijs over aanspannen. Als een wagen meenemen te moeilijk is, geen probleem, bij het Hoefijzer hebben ze wagens in overvloed, daar is best iets te regelen. Meenemen dat tuig dus.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:12

ikke schreef:
Ik vindt dat als het kan, je zonder moet rijden, maar ze moeten het wel kennen, vindt ik.


Ik vind het juist andersom, als het kan moet je juist met oogkleppen rijden. Er zijn uitzonderingen van paarden die het niet accepteren, ook niet nadat je veelvuldig geoefend hebt. Ik ben 1x de mist in gegaan, doordat ik met een pony reed zonder oogkleppen, daar heb ik wel van geleerd. Maar ja, dat soort dingen moeten je eerst overkomen, voordat je de absolute noodzaak ervan in gaat zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:44

Sja, jij vindt dat Tessebes, maar als ik mijn paard oogkleppen opdoe, dan heb ik zin om tegen een boom te belanden Dan is een vrachtwagen vanachteren doodeng, want ze hoort m wel, maar ziet m niet... Ik heb een twee maanden terug nog een heel mooi voorbeeld gehad. Mijn vriendin heeft een shetlander waar ze mee ment. Dat is echt het type van onverstoorbaar en rustig, ze heeft er al van alles mee meegemaakt. Beestje geeft geen kik, echt je kan een kanon (voor vogels weg te jagen) zomaar ineens naast hem laten afgaan, hij gaat gewoon rustig door, enz. We gingen op een fietspad, wat van de weg was afgeschermd door een rij bomen. Beestje hoorde wel een ouwe platte wagen langsrammelen, maar zag hem niet, hij schoot eens in de stress, met heel veel geluk zijn we er allemaal heel vanaf gekomen. Dit was dus een geval, ik hoor iets, maar ik zie niets, help! HELP! Met oogkleppen zien ze het wel. Ik ken meerdere gevallen die het beter zonder oogkleppen doen. Ik heb dus door mijn bijna-ongeluk de noodzaak ingezien om zonder oogkleppen te rijden...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers