Hoe oud word een kip???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Hoe oud word een kip???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 23:02

Wij hebben nu al ong. 2 jaar kippen, echte barnevelders, eerst was het zo dat elke dag iedere kip 1 ei legde, maar nu is dat echt niet meer zo, we mogen blij zijn als er elke dag 2 in liggen, meestal is het er maar 1.
Nu weet ik dat ze nu ook in de rui zijn etc. maar vorig jaar legden ze gewoon door. 1 Kip is nu ook wat minder, vrij kaal al, maar de andere 2 zijn nog gewoon actief. Ze krijgen hetzelde eten en drinken als vorig jaar.
Nou had ik een vraagje, Hoe oud kan een kip worden onder deze omstandigheden??
Ze hebben een ruim hok, 3 kippen in totaal, legkorrel zoveel ze willen, en natuurlijk water. Ook krijgen ze af en toe brood met melk, of ander afval Haha!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:25

Kippen kunnen best oud worden, een jaar of 8 geloof ik.

Dat ze nu minder leggen is normaal, als je tenminste geen licht in het hok hebt. Als de dagen korter worden gaan ze steeds minder leggen en soms stopt de leg helemaal. Van het voorjaar gaan ze dan vanzelf weer meer eieren leggen.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 23:33

Ja, dat had ik ook gelezen, maar vorig jaar en het jaar daarvoor deden ze dat helemaal niet, daarom vond ik het een beetje vreemd Haha!

Annelou

Berichten: 7520
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:40

Een jaar of 9 hebben kippen een mooie leeftijd bereikt. Niet alle kippen hebben dat geluk jammer genoeg.
Als kippen in de rui zijn leggen ze meestal ook een stuk minder. En wat Percy al zei als de dagen korter worden leggen ze ook minder.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:55

Gosh ik ben ook een echte barnevelder Tong uitsteken
T ligt ook nog aan het ras enzow.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:53

De eerste 2 jaar leggen ze vaak nog wel door, gewoon omdat ze dan jonger zijn en vruchtbaarder. Hoe ouder ze worden hoe langer die ei-loze-periode duurt.
Als het goed is beginnen ze als het weer wat lichter/warmer wordt weer volop te leggen, al kan het nu dan weer wat langer duren voor ze helemaal op 'legschema' zijn.

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 16:40

Ik heb Hollandse Kriel en die zijn nu al 8.5 jaar oud, en ze leggen heeeel soms in de zomer nog een eitje. Dan zitten wij hier echt zo van, huh? Nog een ei? Gaaaaaf Lachen

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:05

Onze laatste kip heeft de 10 gehaald OK dan! Maar dat was geloof ik wel een uitzondering! Het is nog steeds een groot gemis...die kip hoorde er echt bij Verdrietig

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 19:50

Die van ons zijn nu 2.
Mn ouders waren alweer op zoek naar nieuwe kips, omdat ze veel minder legden en omdat ze zo kaal waren, ze hadden het id dat ze bijna dood gingen. Dat vond ik vrij jong, dus d8 ik, zal het eens even vragen Haha!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:56

Als je de kippen voor de hebt omdat je zelf graag een eitje wil dan is 2 jaar oud. Na anderhalf jaar is het wel zo'n beetje afgelopen met leggen. Je kan ze dan nog wel een keertje ruien en dan leggen ze wel weer maar geen 6 eieren in de week meer.
Kippen horen per dag 16 uur licht te hebben en 8 uur donker. Dan blijven ze het beste leggen. Dus even een lampje ophangen met bv een tijdklok in het hok.

Kaal worden ze niet van ouderdom maar omdat ze gepikt worden door de andere kippen. Van kaal worden gaan ze dus ook zeker niet dood. Van het pikken kunnen ze wel dood gaan.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:18

Op een vroegere stal liep een (zwarte aanloop-) kip rond die
volgens de eigenaar zeker 20 jaar moest zijn.
Leggen deed ze niet meer, maar het was wel een
gezellige troel en ze had een warm plekje in ieders hart.
Dat telt voor mij meer dan dat eitje.
Zeker nu je eieren kunt kopen van kippen die wèl een
behoorlijk (buiten)leven hebben.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:02

De haan van ons is 5 geworden (lag dood in het hokje) een andere kip is 8 jaar geworden en gestikt in een pan. We hadden het konijnenvoer in de pan en die was bijna leeg. De deksel was eraf en ze is erin gekropen. Toen m'n vader z'n avondronde deed, heeft hij de deksel op de pan gedaan............ en hij was een kip kwijt. De volgende dag gaf m'n moeder de konijnen eten............. je raad het al Haha!. En de laatste heeft het nog taai volgehouden: 11 jaar geworden!

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:46

mijn eigen uitgebroede kuikentjes zijn inmiddels oude wijvies geworden,dit jaar worden ze ZES!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:47

Kippen kunnen ouder worden dan 15.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:30

Ongeveer 8-9 jaar... maar er zitten taaie tussen die 10-12 jaar worden Rolleyes Bloos

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:51

Haha neem de grens van 8 tot ouder dan 15 Haha! Knipoog