[NH] Ervaringen met Parelli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

[NH] Ervaringen met Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 23:33

Ik ben sinds ongeveer 2 maanden bezig met Parelli, dit gaat allemaal redelijk, iets anders dan in het boek wordt beschreven maar toch gaat het allemaal wel goed. Nu hoor ik van verschillende mensen ook negatieve verhalen over Parelli, graag zou ik met medebokkers ervaringen willen uitwisselen, alvast bedankt.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:04

wat voor negatieve verhalen dan? ben wel benieuw.
Ik heb zelf alleen maar positieve ervaringen. Ik ben nu zelf bezig met level 2, en het wordt steeds leuker. Ik sta op stal met 5 andere parelliers, dus dan gaat het misschien wel sneller, dan dat je alles uit het boek moet doen. Doe jij alles uit de boekjes of heb je ook les van iemand??

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:27

Ik zou ook niet weten wat er negatief aan Parelli moet zijn. Ik heb er veel plezier in en was in het begin heel onzeker maar door Parelli juist een stuk zekerder geworden. Als je alleen uit boekjes werkt kan niemand je aanwijzingen geven hoe je het misschien anders zou kunnen doen als iets niet gaat zoals het zou "moeten" gaan. Zelf heb ik les van Lynn en Marjan Apple en daar ben ik erg blij mee !!! Zie www.naturalhorses.com

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 11:34

Ik denk dat hier ook de problemen liggen, ik kan Parelli alleen volgen uit de boekjes. Ik werk met een jonge volbloed en dit zorgt tijdens de spellen voor nog extra druk. Ik vind het erg moeilijk om haar bij de les te houden, ik ben bezig met de seven games, maar al bij het derde spelletje lijkt ze het saai te vinden. Dit was dan ook een van de kritiekpunten van anderen, Parelli zou voor paarden te saai zijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:48

Negatieve verhalen... niet echt... wel heb ik het idee dat Banjer in het begin wat kopschuwer werd... zeker met bv. de jojo-game als ze niet direct reageerde.... dan werd er (niet door mij!) vrij snel naar "fase 54" over gegaan...

prompter

Berichten: 11090
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:56

Ik heb er alleen maar positieve ervaringen mee, maar zeker in het begin ben je nog niet altijd helemaal duidelijk naar je paard toe (je bent zelf natuurlijk nog volop aan het leren) en dat kan tot desinteresse bij het paard leiden.

Ga niet te lang door, vraag niet tig keer hetzelfde (gewoon morgen nog eens proberen als iets niet lukt) en bouw al vanaf het begin variatie in, zoals obstakels e.d. om het spannend te houden. En verlies nóóit je zelfbeheersing..... (en daarmee bedoel ik dus de fase 54 die SmithsGirls aanhaalde, dat hóórt niet bij PNH, en al helemaal niet bij een paard dat daar net aan begint).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:19

Promptertje... dat deed ik niet zelf.... ik ben er zelf ook geen voorstander van, van die fase 54.....

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:50

Die fase 54 slaat echt nergens op. Ik moest het eerst ook doen, maar toen ben ik volgens de boekjes gaan werken, omdat ik het een beetje te ruw vond, en dat werkt echt tien keer beter.

nog over dat ze het saai zouden vinden: dat is dus het probleem waar ze het meest op hameren bij pnh, blijf niet in level 1 hangen. Ga zo snel mogelijk door naar level 2, level 1 is geen perfectie, alleen een klein beetje basis en dan snel verder naar de leuke dingen

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 14:39

Ik heb dus problemen met level 1, aan het eind van level 1 wordt beschreven hoe je op de parelli manier met je paard gaat rijden. Mijn paard is nog nooit bereden geweest en daardoor blijf ik haken bij level 1.
Heeft iemand daar tips voor.

prompter

Berichten: 11090
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:41

SmithsGirl schreef:
Promptertje... dat deed ik niet zelf.... ik ben er zelf ook geen voorstander van, van die fase 54.....


Dat begreep ik ook hoor Vera, daarom zei ik ook dat jij hem "aanhaalde". De eerste de beste die bij mijn paard fase 54 toepast, die gaat ook fase 54 exit het erf af Lachen.

prompter

Berichten: 11090
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:43

Coby schreef:
Ik heb dus problemen met level 1, aan het eind van level 1 wordt beschreven hoe je op de parelli manier met je paard gaat rijden. Mijn paard is nog nooit bereden geweest en daardoor blijf ik haken bij level 1.
Heeft iemand daar tips voor.


Ja, alvast doorgaan met het grondwerk van level 2 en 3, dan wordt het de eerste tijd nog niet saai Lachen!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:33

Even offtopic als Parelli-leek: wat is fase 54? Als het moeilijk/langdradig uit te leggen is, waar kan ik het dan vinden?

Thanx

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:13

je hebt verschillende fases... 1 t/m 4... en daarna 54... Lachen

Fase 1 is heel vriendelijk voorstellen
Fase 4 is "eisen"
fase 2 en 3 zitten daar tussenin...

fase 54 is als je paard niet op fase 4 reageert.... tenminste... zo heb ik het begrepen...

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:14

In het parelli boek heb ik uitsluitend gelezen dat als je paard niet reageert op fase 4 dat je weer bij fase 1 begint!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:07

Als je ervaringen wil uitwisselen over parelli, kun je ff op yahoogroups kijken. Daar zitten een paar parelli-lijsten waar je met je problemen terecht kunt (ook te vinden via paardnatuurlijk.nl) Er zijn al heel veel vragen en problemen behandeld, dus kun je ook in het archief zoeken.

prompter

Berichten: 11090
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:09

Fase 54 hoort niet in Parelli thuis, ik roep het nog maar een keer - je blijft fase 4 net zo lang volhouden tot er een reactie komt, maar je gaat niet verder!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:35

Maar wat doe je dan precies in fase 54? Heb nog ff gesearcht, maar kan het nergens uitgelegd vinden.

prompter

Berichten: 11090
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:37

jessy schreef:
Maar wat doe je dan precies in fase 54? Heb nog ff gesearcht, maar kan het nergens uitgelegd vinden.


Ik in ieder geval niks, omdat het niks met Parelli te maken heeft Lachen. Het is gewoon een "kreet" voor nog verder gaan dan fase 4, maw harder worden, maar dat heeft niks met PNH te maken, maar is de eigen interpretatie van mensen die er - wat mij betreft - onoordeelkundig mee omgaan. In mijn lessen van Eddy Modde (PNH-instructeur) is het in ieder geval nooit aan de orde geweest.

Waarom wil je dit eigenlijk weten Verward

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 21:17

Ik denk ook dat fase 54 meer als kreet is bedoeld, het gaat er juist vooral om nooit je zelfbeheersing te verliezen. Als vind ik dit wel erg moeilijk, je emoties kunnen toch een rol gaan spelen in het spel.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:24

Waarom zou ik dit niet willen weten? Verward

Het is toch prachtig dat er het medium Bokt bestaat als vrij toegankelijke bron van kennis voor ons leken? Haha!

Nee, ff serieus. Het is duidelijk dat sommigen in dit topic een sterke mening hebben over fase 54, maar het was voor mij niet duidelijk waarom omdat ik niet wist wat het was. Nu kan ik me er iig iets bij voorstellen & snap ik het topic ook. Btw, bedankt voor de toelichting!

Verder ben ik gewoon benieuwd naar de ervaringen van mensen die aan NH doen, vandaar dat ik dit soort topics lees. Waarom wordt een beetje langdradig en zwaar offtopic... Bloos!