JAGERS vrij spel in NL !!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

JAGERS vrij spel in NL !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 09:30

Het topic over jagers dat ik gisteren nog zag is bij mij
inmiddels weggezakt van de onderwerpenlijst; ik kan het
niet meer terugvinden en de zoekmachine ook niet.
Er stond o.a. een reactie in van iemand die bij de politie
werkt en van mening is dat het met de jacht allemaal dik
in orde is en dat jagers heel goed weten wat ze doen
(zo is het bij mij blijven hangen althans).

Welnu, ik kan deze en andere goedpraters van de jacht
het nieuws van vanmorgen melden dat door bezuinigingen
er in NL nog maar 1 (één) man beschikbaar is om controle
in het veld uit te oefenen. Scheve mond
Wat de gevolgen daar van (kunnen) zijn laat zich raden... Boos!
(Maar droom gerust verder als je denkt dat het allemaal dik
in orde is.)

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:33

Toch zielig al die beestjes afschieten? Ik zag gister nog een kerel rijden met een wagen vol aangeschoten wild!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 09:35

'Natuurbeheer' heet dat bij de voorstanders van de jacht, Prima. Scheve mond

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:47

Aangeschoten Prima?
Ze leefden dus nog?

Ik denk (weet bijna zeker) dat de gewone jagers hier geen misbruik van zullen maken, echter de stropers krijgen zo wel de vrije hand.
Dat zijn heel andere figuren dan jagers. Die 2 moet je wel los van elkaar zien.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:57

Sjuimpje schreef:
Aangeschoten Prima?
Ze leefden dus nog?

Ik denk (weet bijna zeker) dat de gewone jagers hier geen misbruik van zullen maken, echter de stropers krijgen zo wel de vrije hand.
Dat zijn heel andere figuren dan jagers. Die 2 moet je wel los van elkaar zien.


Als je een jager een keer met een volwassen zwaan heb zien slepen, denk je daar wel anders over.... Lips are sealed

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:58

ow als ze hier dan nou eens een keer vossen komen schieten! Dan krijgen we misschien weer konijntjes!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 10:06

Vossen kun je niet eten.

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:21

Botervlieg schreef:
Vossen kun je niet eten.


Ah meen je dat serieus? Scheve mond
Eten ze die afgeschoten beesten dan op?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:24

Botervlieg schreef:
Vossen kun je niet eten.


Nee, maar vossen eten wel konijntjes en die eten de jagers liever zelf op dus bye bye vos.

Een vos heeft vorig jaar mijn kippenbestand zwaar verminderd maar dat is mijn eigen verantwoording. Ik had beter moeten opletten dat het hok vosproof was. Dat beest had gewoon honger.

Van mij hoeft die vos niet dood, mag die ook een stukje leefomgeving hebben?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:28

Er is al jaren nauwelijks controle op bijv. stropen.
De stropers hebben de vrije hand en maken daar ook dankbaar gebruik van.

Mijn vader heeft ook een jachtvergunning met daarbij ca. 500 ha. land om te beheren.
Een enorme lap grond dus, plus dat daarbij in het midden van het grondgebied een bos met eendenkooi gevestigd is waar uiteraard niet gejaagd mag worden.
Mijn vader heeft dit gebied nu bijna 40 jaar tot zijn beschikking.

Als mijn vader het type "jeep met groene veer op hoofd" zou zijn, dan zou ik me in dit topic niet eens durven te vertonen *LOL*
Wat hij wel doet:
- Hij maakt 2 a 3 keer per dag een inventarisatie van de wildstand in zijn gebied.
Dit doet hij door op de fiets en gewapend met pen en papier te noteren welke dieren zich waar bevinden.
- Aangereden wild dat geen kans meer heeft op herstel wordt afgeschoten.
- Bij een uitbraak van ernstige ziektes probeert hij maatregelen te nemen om verdere besmetting te voorkomen.

In de praktijk komt het er op neer dat hij max. 10 keer (en dan zit ik al aan de hoge kant) een dier af zal schieten.
We hebben het hier dus niet over de plezierjacht, maar over het beheren van wild.

Omdat hij landeigenaren wel moet betalen voor de pacht (tarief: plezierjacht Boos! ), kost het hem elk jaar klauwen vol met geld.
Plus ontevreden boeren, die liever zien dat elk dier dat hun land betreedt afgeknald wordt omdat het weleens schade aan de gewassen zou kunnen veroorzaken.

Zijn grootste "probleem": vossen en stropers.
Door de slechte controle op stropers en de explosief groeiende vossenpopulatie, is "zijn gebied" in 10 jaar tijd "beroofd" van 2/3 deel van het wild dat er voorheen liep.

Jammer, want het was een fantastisch natuurgebied waar elk dier zijn plaats had.

Voor mijn vader vind ik het met name wrang omdat hij altijd zo kon genieten van de wildstand (met trots werden de cijfers gepresenteerd - deze week 42 hazen geteld op het landje van boer De Bie *LOL* ).
Hij steekt veel tijd en enorm veel geld in het beheren van de wildstand, met als resultaat dat hij straks blut is en dat er geen dier meer te vinden is.
Hoogste tijd voor intensieve controles !!!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:33

Ach mensen, waar maak je je in 's hemlesnaam druk om.
In Nederland zit toch zowat geen wild meer?

Ik woon zelf in een van de grootste wildgebieden van Nederland en alle gebieden waar werkelijk nog (redelijk groot-) wild is, mag absoluut niet gejaagd worden (Nationale parken / staatsbossen)

De weidegebieden die bejaagd worden in Nederland bevatten nog maar een paar hazen.
Het is net als de natuur zelf. Als er weinig prooien zijn, valt er niets te bejagen. Het minder controleren door de AIVD zal echt niet in wild-west taferelen ontaarden..........

Voor de duidelijkheid. Jacht hoeft voor mij niet, maar om daar nu wakker van te liggen...........Over een jaar of 20 is de plezier-jacht wellicht gereduceerd tot nul. Het is een maatschappelijk verschijnsel dat vanzelf weggaat. Gebeurt ook vanzelf in Engeland, maar daar duurt het nog een beetje langer.

Om nu belastingcenten te gebruiken voor controle op regulier jacht is grootendeels zonde van je geld.
.......de toezichthouders kunnen zich veel beter bezig houden met ander dierenleed zoals de recente paardenmishandelingen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 10:38

Doen ze ook al niet... Scheve mond

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:40

Dan rijd jij vast nooit op de veluwe of in de flevopolder het is echt gevaarlijk daar
Herten en wilde zwijnen lopen daar zo in de berm of op de weg
Er is gewoon te veel wild beter afschieten en het aantal in de hand houden dan dat er nog meer mensen verongelukken door die dieren op de weg

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:42

CGJ12 schreef:
Ach mensen, waar maak je je in 's hemlesnaam druk om.


Waar ik me persoonlijk druk om maak, is dat ze de paarden door het dolle heen jagen.

En dat er malloten tussen die jagers zitten, die een dier niet in 1 keer fatsoenlijk kunnen doodschieten, zodat je het arme aangeschoten beest hoort gillen als de hond hem eindelijk te pakken heeft.

Prima dat ze moeten jagen, zal best goed zijn voor de wildstand en whatever, maar dan wel op een fatsoenlijke manier en zonder andere overlast te bezorgen.

Met dergelijk malloten aan het geweer durf ik niet alleen mijn paarden niet buiten te laten, maar ook mijn honden niet, om over onszelf maar te zwijgen Boos! Stoom uit je oren

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:47

Freckles schreef:
Dan rijd jij vast nooit op de veluwe of in de flevopolder het is echt gevaarlijk daar
Herten en wilde zwijnen lopen daar zo in de berm of op de weg
Er is gewoon te veel wild beter afschieten en het aantal in de hand houden dan dat er nog meer mensen verongelukken door die dieren op de weg


Moeten we wellicht een maatschappelijke discussie op gang brengen of er in Nederland wel plaats is voor dergelijke dieren.........

Of ons afvragen of Nederland niet gewoon te vol is met mensen (in de brede zin van het woord natuurlijk). 1 miljoen was ook meer dan genoeg geweest.........

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 10:54

Precies Fabienne!!

Jagers zijn waarschijnlijk ook de reden waarom mijn gribaldi merrie als jaarling een bijna dodelijk ongeluk heeft gehad. Hier in de buurt wordt veel gejaagd en gestroopt. Het is echt een ramp. Onze vorige hond is door jagers meerdere keren beschoten, waarna we dus bij de dierarts de kogels uit zijn lijf konden laten verwijderen. Andere honden en katten zijn zelfs nooit meer terug gekomen. Katten worden hier in tientallen geschoten met name rond kerstmis, het schijnt zo te zijn dat je het verschil tussen en kat en konijn niet kunt zien als ze zijn gevild. Daarnaast zijn onze honden door een stroper vergiftigd. En de politie doet gewoon niets! Ook liep er nog niet zo lang geleden een valse vos hier op het erf. In het begin snapte we er niets van want de vossen blijven meestal een eind van de bewoonde wereld vandaan. Bleek dat deze vos in zo'n ijzeren klem had gezeten en dus gewoon een stuk van zijn poot af was gegaan. Hij was zo ziek van de koorts etc dat ie dus naar ons toe kwam. Zo'n beest is gevaarlijk en kan niet meer genezen worden en moest dus ook worden afgemaakt. Dat beest heeft dagenlang ongeloofelijk veel pijn gehad!!
Van de week was ik met een jong paard aan het werk in de rijbak toen er weer eens jagers voorbij kwamen schieten. Ze zien dat je bezig bent met een paard maar ze knallen net zo vrolijk door. Overigens bijna altijd mis, want fatsoenlijk schieten kunnen ze niet. En als je dan vraagt of ze van te voren willen bellen als ze gaan jagen zodat wij er met onze dieren rekening mee kunnen houden krijg je een grote mond van hier tot tokio en heb je bijna een geweer tegen je harsens aan staan.
Wij proberen het nu voor elkaar te krijgen dat er hier in de omstreken niet meer gejaagd mag worden maarja als er bijna geen controleurs meer zijn hoe krijg je het dan nog voor elkaar?? Die mannen lappen over het algemeen de regels toch al aan hun laars.

En jagen voor de wildstand is hier echt niet nodig. De natuur houd zichzelf wel in bedwang. En mocht niet niet zo zijn dan zou je nog altijd jagers kunnen laten komen maar dan kun je er iig rekening mee houden en de nodige maatregelingen treffen.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:00

CGJ12"]
[quote="Freckles schreef:
Dan rijd jij vast nooit op de veluwe of in de flevopolder het is echt gevaarlijk daar
Herten en wilde zwijnen lopen daar zo in de berm of op de weg
Er is gewoon te veel wild beter afschieten en het aantal in de hand houden dan dat er nog meer mensen verongelukken door die dieren op de weg


Moeten we wellicht een maatschappelijke discussie op gang brengen of er in Nederland wel plaats is voor dergelijke dieren.........

Of ons afvragen of Nederland niet gewoon te vol is met mensen (in de brede zin van het woord natuurlijk). 1 miljoen was ook meer dan genoeg geweest.........
[/quote]
Volgens mij worden er de laatste tijd in NL meer mensen doodgeschoten als dieren. Misschien zijn dat mensen met dezelfde gedachten?? Verdrietig
Daarnaast is er best plaats voor dergelijke dieren in NL maar moeten er betere maatregelen getroffen worden om ze van de weg af te houden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:04

De jagers die ik ken staan in de lente voor dag en dauw reekalfjes uit de weilanden te dragen en vogelnesten af te zetten om te voorkomen dat ze in maaimachines versnipperd worden.
Maar daar hoor je nooit iemand over.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:09

Hadden we die jagers maar hier! Hier hebben we jagers die volledig buiten het boekje gaan, de wet overtreden en veel dierenleed aanrichten. Maar helaas wordt daar niets aan gedaan. het is natuurlijk wel erg fijn te horen dat het ook anders kan!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:11

De jagers die ik ken schieten met hagel op zwanen. Zwanen liggen te lijden op de grond, terwijl ze toekijken totdat een zwaan na een kwartier (!), met veel pijn, eindelijk het leven laat...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 11:13

Prachtig, Sjuimpje, maar moet dat de rest dan goedpraten of wat?? Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:32

Over Turken en Marokkanen mogen we toch ook niet zeggen dat het allemaal schorriemorrie is omdat een bepaald percentage van deze allochtonen ons het leven zuur maakt?
Waarom dan wel bij jagers?
De goede mogen niet onder de slechte lijden, ik ken er veel en het zijn allemaal enorm fijne mensen die meer bezig zijn met de dingen die ik hier boven al noemde als met het daadwerkelijke schieten.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:32

Jagers die ik ken, geven een mede-jager op zijn verjaardag een baby-vosje in een kattenmandje Scheve mond Leuk idee nietwaar Verward

Wildstand op peil houden kan ik me iets bij voorstellen, maar de meeste(!!) jagers zijn frusto's die thuis geen boe of bah durven te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:58

Botervlieg"]
Er stond o.a. een reactie in van iemand die bij de politie
werkt en van mening is dat het met de jacht allemaal dik
in orde is en dat jagers heel goed weten wat ze doen
(zo is het bij mij blijven hangen althans).

(Maar droom gerust verder als je denkt dat het allemaal dik
in orde is.)
[/quote]

Dan is het idd niet goed blijven hangen
Ik heb in dat topic proberen duidelijk te maken dat jagers en stropers 2 verschillende soorten zijn.
Een goede jager beheert zijn veld met de nodige zorg.
Een stroper pakt gewoon wat hij te pakken kan te krijgen en wanneer hij te pakken kan krijgen, hoe dan ook of dat nu met wapens, strikken, vallen of honden moet.
Een goede stukken wild leveren al snel een paar honder euro op, dat is snel verdiend voor een stroper.
En dan heb ik het niet eens over criminelen die in de bossen hun schietvaardigheid op peil houden omdat ze bij verenigingen niet welkom zijn.

Het stuk in de krant gaat over de controle in het veld, het is idd triest gesteld met deze controle.
Ik ben zelf verantwoordelijk voor het hele buitengebied van Harderwijk wat betreft het groene milieu, daarnaast ben ik hondengeleider en zit ik bij de ME.
Als ik 1 dagdeel in de week tijd krijg voor groen is het veel.
Met groen score je namelijk niet en het kost vreselijk veel tijd om te posten op stropers.
Mijn baas heeft liever dat ik die tijd besteed aan criminaliteit als geweld, inbraken, autodiefstallen, verkeer enz....
Het stuk klopt dan ook precies als je het woord jager voor stroper vervangt.

Wat ik heel storend in het andere topic vind is dat er vreselijk ongenuanceerd over jagers en jacht gesproken wordt door mensen die niet weten waar ze het over hebben.
Hier even een quote:
[quote="tina schreef:
of moorden de familie uit van hunzelf want is toch zo makkelijk als je wapens in huis hebt


Sorry hoor, maar dan ben je echt niet goed bij je hoofd als je zoiets post
Ook ik heb wapens in huis dus een potentieel gevaar voor m´n familie Scheve mond

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:03

Ik ken ook een paar jagers: toen er bij ons in het natuurgebied een paar vogels landden die daar normaal nooit stopten heeft ie ze gelijk maar afgeschoten.
Das toch niet normaal! Beesten waren gewoon gezond. Als de natuur iets afwijkt schieten ze er maar gelijk op los. Slaat toch nergens op!