Vierkant halthouden in de B dressuur????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Vierkant halthouden in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:42

Vandaag heb ik voor t eerst weer een dressuurwedstrijd gehad. Ging allemaal super goed, en mijn paard liep heerlijk.
Nou kreeg ik als commentaar op mijn coupon, dat mijn paard niet vierkant stond met halthouden?! Ik dacht dat hier nog helemaal niet op gelet wordt in de B? Weet iemand hier meer van? Ik kreeg een 5 voor het halthouden om deze reden......


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:51

Volgens mij is het vierkant halthouden niet verplicht, maar het wordt wel op prijs gesteld... maar zeker weet ik het ook niet meer. Volgens mij word er zowiezo verwacht dat de voorbenen van het paard gelijk staan ???

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:53

Hoeft inderdaad niet,als het paard maar met het gewicht verdeeld over 4 benen staat.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:43

Vierkant halthouden is niet verplicht, maar de jury stelt het wel op prijs.

Ik heb Padijtje vierkant staan geleerd, en krijg dus ook bijna altijd een acht voor het halthouden, daarvoor altijd een zes.

Bij het halthouden word je afgestraft op:
*Paard staat niet stil
*Paard gaat achterwaarts (ookal is het maar 1 voet)
*paard is onrustig met het hoofd.
*paard staat in rust positie

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:57

Een paard met de benen niet netjes onder zich geplaatst
wordt niet gewaardeerd. Ik kreeg bij 'enkele seconden stilstaan' altijd een mager zesje, omdat die donder van me altijd zo'n keurings-positie aannam (met een achterbeentje ijdel iets naar achteren). Wel balen hoor... Scheve mond

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:22

Ik kreeg twee weken geleden een 2 voor het halthouden. Opmerking erbij: paard staat niet vierkant (klopte wel, stond met een achterbeen iets verder naar achteren). Nou vond ik dat wel erg weinig, ik bedoel, hij stond niet in de pauzestand en stond verder wel netjes stil enzo. Maar goed, de rest van de proef waardeerde dit jurylid ook niet erg (had 127 punten !, de week ervoor en erna nog 160 punten... en zoveel slechter liep ie toen echt niet). Maar dit was wel in de L1, daar word er natuurlijk wel weer strenger op gelet.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!


organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:49

heb je wel de goede coupon teruggekregen?????????

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:45

Ja hoor, alleen dit jurylid houd erg van mooie donkere paarden zonder aftekeningen, met dames erop strak in de makeup en met dure jasjes...
Tja, en ik heb dus een vos met 4 witte benen, 200 % springpaardenbloed, en hij ziet er nog steeds niet op zijn allerbest uit na zijn ziekte... Bovendien kan ik geen duur jasje en dito andere spullen betalen. Maar mijn paard was netjes gevlochten en gewassen, ik was zelf schoon en zelfs mijn broek was nog wit (wat heel knap voor mij is... Lachen) maar ik kreeg dus zelfs een onvoldoende voor verzorging.... Typisch een geval van iemand die mij/mijn paard niet mocht. Maar ik kan er niet mee zitten, voorlopig kom ik hem toch niet meer tegen omdat ik tegen zijn dochter moet rijden en die mag hij natuurlijk zelf niet jureren...

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:20

Ik verbaasde mij daar eerlijk gezegd ook over. Dit weekend kreeg ik een 4 voor halthouden op de lijn B-E omdat pride niet vierkant stond. Normaal gesproken heb ik daar ook altijd een 7 voor omdat hij dan blijkbaar zo braaf stilstaat. Maar ja, ik vraag me nu dus ook af of het nu wel of niet moet.

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:36

Mijn paard ging opden duur na veel trainen vanzelf vierkant staan. Was pas ton ik M reed en bij mijn weten ben ik er nog nooit erg (2,3,4 of 5) op afgestraft. Misschien komt het ook omdat als iok hem haltzette ik altijd nog probeerde om hem vierkant te krijgen, dus wel een voet erbij zetten maar er niet netjes naast enzo. Dan ziet de jury in ieder geval dat je het probeert.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

kellybelly

Berichten: 432
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Twisk- Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:54

blz 19 dressuurproevenboekje:
'Bij het halthouden moet het paard oplettend. onbeweeglijk en recht blijven, met zijn gewicht regelmatig verdeeld over zijn vier benen met de voor- en achterbenen paarsgewijs naast elkaar. (...) Het is niet strikt vereist dat beide achterbenen precies naast elkaar staan. Wel is het vereist dat het gewicht van het paard gelijkmatig over vier benen verdeeld is.'
blz: 18
' In M2 en Z-proeven moet het halthouden exacter uitgevoerd worden dan in de B, L1 / L2 en M1 proeven'

Lijkt me dus duidelijk dat als het paard maar ietsjes met het achterbeen naar achter staat en het gewicht gewoon goed over de vier benen verdeeld is een 2 niet terecht is. Een 5 is in tegenstelling tot op school in de dressuurproef gewoon een voldoende bij dressuurproeven, dus hoewel het een laag cijfer is voor ons gevoel (ik heb hetzelfde meegemaakt) een cijfer dat gegeven mag worden. Waarschijnlijk iemand die heel streng jureert... Scheve mond maar wel vervelend....

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:58

jury's... af en toe wordt je er helemaal gestoord van Haha!
er is zoveel verschil in en ik vind het ronduit kinderachtig dat ze je in de b op niet vierkant staan afstraffen..
en ook op je paard die er danniet mooi uit zou zien..
gelukkig heb ik dat nog nooit gehad.. (ff afkloppen) maja.. ik rijd ook nog geen knhs.. dus onderling is tog iets minder streng.. ookal zijn daarbij ook jury's die normaal de knhs jureren..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:59

Ik kan er gelukkig wel tegen. Haal mijn schouders op, en denk maar, volgende keer weer beter hoor! Ook al vond hij mijn paard niks, ik ben hardstikke trots op hem! En daar kan geen jurylid iets aan af doen....

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:37

ik denk dat de jury vindt dat je paard iig netjes moet blijven staan, wel een beetje de benen bij elkaar, dus niet helemaal voorbenen naar voor en achterbenen naar achter eigenlijk is het wel logisch, het is natuurlijk een veel mooier gezicht als je paard netjes vierkant staat

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:38

in de dressuur is de jury wel een nadeel. als een jury je paard niet mooi vindt dan krijg je al sneller lagere punten. vergeleken met de springsport kunnen ze dat niet doen

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:48

Ik sprak gister nog het meisje die geschreven heeft bij dit jurylid. (ik ken haar redelijk goed).
Zij vertelde dat ze bij bijna iedereen in de B bij het halthouden als commentaar moest zetten dat ze niet vierkant stonden.
Ok, als ze op rust staan met 1 been of echt heel raar dan snap ik de opmerking, maar ik kan me niet voorstellen dat iedereen zo beroerd stond.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers