Stelling:

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Stelling:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 13:49

(Weet niet of dit bij VMR hoort, maar vind het hier logischer)

De stelling:
"Ik zoek een verzorgpaard, hoef er niet op te rijden, maar het zou wel leuk zijn"

Dit lees ik heel vaak op sites, in de penny, weet ik allemaal waar.
Ik vind dit zulke onzin.
Natuurlijk, een paard verzorgen is leuk, maar dat kan je ook op een manege, een verzorgpaard moet je toch gewoon op kunnen rijden.
Daar wil je toch ook een verzorgpaard voor?!
Om vaker te kunnen rijden?!
Of zie ik dat nou verkeerd???

(potsie, ken ik heir weer geen poll maken)


Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:37

Ik heb vroeger alleen maar verzorgpaarden gehad waar ik niet op kon rijden, maar ik deed het gewoon om lekker met ze te knuffelen en poetsen enzo.
Nu heb ik al heel wat jaartjes gepoetst en vind ik het toch ook wel leuk om te rijden op mijn verzorgpaarden (aangezien het leuke paarden zijn om op te rijden)
want als het een superleuk dressuurpaard is waar je best veel mee kan maar je mag alleen maar poetsen en losgooien. tja dan word je toch wel heel benieuwd hoe hij nou is.
Maar toch vind ik het onzin dat je zou moeten rijden op je verzorgpaard. Paarden zijn niet alleen maar om op te rijden , het zijn ook gezelschapsdieren (maar dan in het groot Tong uitsteken )

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:40

Niet op alle maneges is het gewoonte dat je mag komen poetsen en tutten. Voor sommige mensen is dat juist wat ze graag doen. Ik kan me dat ook wel indenken, hoor.
Ik vind het niet zo'n vreemde opmerking, dus.

* To Belg, or not to Belg *

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:43

heel veel kinderen zetten het er echter wel bij omdat ze diep in hun hart wel het liefste willen rijden

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 14:47

Indie schreef:
Paarden zijn niet alleen maar om op te rijden , het zijn ook gezelschapsdieren (maar dan in het groot Tong uitsteken )


ja, daar ben ik het ook zeker mee eens, maar natuurlijk is het gewoon heerlijk om te mutsen met een paard, maar rijden gaat het toch ook wel om ( kom nu vast over als zo`n verwend nest dat alleen maar paarden heeft om te rijden, maar das niet zo hoor! Knipoog )

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:50

Ik vind het ook leuker om ook te mogen rijden hoor ! begrijp me niet verkeerd, heb wel heel lang met geduld moeten poetsen voor het zover was. Maar het is zeker weten heel leuk om ook es lekker te kunnen rijden.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:26

verzorgpaard = verzorgen en als mogelijk, misschien soms rijden.
Om echt veel te rijden, kun je het beter een bijrijdpaard noemen.

Dit is niet echt een stelling, met een stelling ben je oneens of eens.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:28

Op een bijrijpaard rij je. Op een verzorgpaard niet perse.
Ik vind de stelling trouwens zowiezo onzin. Ik zou graag willen rijden, maar hoeft niet perse... Zeg dan gewoon dat je wilt rijden...
Er zijn zat mensen die een veulen of een kleine pony verzorgen waar ze niet op kunnen rijden.
Rijden is ook niet het belangrijkste.
Ik mijn tijd was je blij als je af en toe een pony mocht poetsen

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:34

VERZORGpaard zegt het denk ik al. Je verzorgt hem, het rijden is dan maar een bijzaak.

Bijrijdpaard is meer voor het rijden, een paard wat je alleen verzorgt noem je geen bijrijdpaard.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:22

Fairie schreef:
VERZORGpaard zegt het denk ik al. Je verzorgt hem, het rijden is dan maar een bijzaak.

Bijrijdpaard is meer voor het rijden, een paard wat je alleen verzorgt noem je geen bijrijdpaard.


Vind ik ook. Ik zocht ook een VERZORGpaard. Gewoon om een band mee op te bouwen, en nu heb ik MOON. Dat ik niet op haar kan rijden maakt mij helemaal niet zoveel uit.
Rijden is leuk, maar voor mij niet de hoofdzaak. Knipoog

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 16:33

Sammm schreef:
Rijden is leuk, maar voor mij niet de hoofdzaak. Knipoog


Voor mij ook zeker niet, vind het met Ilkkah en mijn verzorgfjordjes bezi zijn al heel leuk.
Maar ik heb ook op een manege gereden, en daarvan wilde 99% van de meisjes die daar rondliepen een verzorgpony om op te rijden, omdat ze de pony`s op de manege toch wel konden poetsen, maar rijden konden ze maar 1 keer in de week, daarom wilde ze een verzorgpony om op te rijden...

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:35

Heb ik vroeger ook wel eens in de Ponyclub gezet hoor ,
zo'n advertentietje Lachen .

Dan zou je het al helemaal geweldig vinden om met een paardje te troetelen en gewoon ernaast van alles te ondernemen.
Zou je er ook nog af en toe opmogen dan zou het helemaal bizar geweldig zijn !!

Maar dat is dan meer de kers op de taart zeg maar Knipoog .

Alleen heerlijk kunnen pielen daarmee ben je al blij .

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 17:31

Er is een verschil tussen verzorgen en bijrijden, dat is hierboven al vaak gezegd. En vooral in deze advertenties gaat het vaak om het niveau.
Ik bedoel... dat zijn geen advertenties die een volwassen iemand neerzet. Dus het zijn vaak jonge mensen. Die mensen tast je vaak eerst af. Hoeveel weten ze, hoeveel kunnen ze, hoe is het verantwoordingsgevoel?
Als dat goed zit dan is het vaak zo dat het verzorgpaard een bijrijdpaard wordt.

Vaak genoeg geziend dat 'verzorgers' alleen maar kwamen op de dag dat ze mochten rijden. Dan houdt het voor mij al snel op!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:40

Ik had een 'verzorgpony'tje' waar ik op reed en 'm poetste. Het ging voornamelijk om het rijden, aangezien ik ervaring op moest doen (Heb zelf een jong paardje) En nou, ervaring HEB ik opgedaan. De pony is een schat, maar een heethoofdje onder het zadel. Ze heeft me heel wat geleerd.
Op een gegeven moment kreeg ik het te druk, kwam ik zo vaak mogelijk langs om te poetsen, maar het lukte niet meer Mijn pony werd ook ouder en slurpt steeds meer van mijn aandacht op. De school dito.

Ik vind het erg jammer. Vanwege de hoeven van de oide pony kon ik er niet meer op rijden, maar verzorgen vind ik eigenlijk nog leuker (Helemaal omdat zij eigenlijk te sterk voor me was) Het is tijdgebrek dat ik ermee gestopt ben. Maar een VERZORGpaard is er om te verzorgen, niet alleen om het rijden

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:50

Tsja of het ene stelling is of niet bemoei ik me zelf maar niet mee.

Wat ik wel vaak meemaak is dat meiden die dit soort zinnetjes neer zetten in hun advertentie gewoon willen rijden.
Ze hopen toch 9 van de 10 dat ze komen voor een verzorgpony en weggaan als bijrijdsters.

In mijn eigen advertentie had ik duidelijk erbij gezet dat er niet gereden werd omdat ze simpelweg nog te jong was.

Kreeg via mail de reactie binnen: Leuk paard, mag er echt niet opgereden worden want ik wil wel rijden als ik een verzorgpaard heb Verward

Ik heb vroeger alleen maar verzorgpony's gehad.
En na verloop van tijd kwamen die mensen zelf met het aanbod van rijden aan.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:01

Bij Leo zijn ze ook vaakgenoeg komen vragen: "Mogen we uw pony verzorgen en rijden?" Ronduit: Nee. We verzorgen 'r immers zelf en dat redden we, en verder is ze te jong. Soms was ik wel eens bang...
Er kwamen steeds kinderen naar Leo d'r land van de zomer, en bijna elke dag trof ik d'r manen geknoopt aan Boos! Kind kon ten eerste niet vlechten, had daarnaast geen elastiekjes natuurlijk dus legde er maar een dubbele knoop in Stoom uit je oren Je wilt niet weten hoeveel manen ze toen is kwijtgeraakt Boos!
Maar omdat er weinig toezicht was op het land, was ik soms wel eens bang dat ze het in hun hoofd haalden op 'r te klimmen. Het is immers een grote pony, en op pony's kun je rijden Boos!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:42

Ja precies een verzorgpaard is meestal een ponytje waar je lekker mee om kan fruttelen en af en toe misschien een ritje maar meer verzorg werk...Een bijrijdpaard is meer dat de eigenaar niet altijd kan rijden en dat jij hem dan bijv 2 keer in de week ff berijd...


easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:50

K heb jarenlang een oud paardje verzorgd. K heb er nooit op kunnen rijden, alleen af en toe een stukje stappen erop. Daar ging k altijd hele wandelingen mee maken en poetsen enzo. K miste het rijden ook totaal niet.
K vind rijden niet het leukste, dat vin k de band met je paard.

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:06

Maar kijk, wat ik altijd het vervelende vind van de woorden bijrijder en verzorger, is dat ze bij heel veel mensen gewoon in elkaar overlopen! Bij sommige mensen gaat het puur om het rijden, en bij andere alleen het verzorgen, maar voor mijn gevoel doe ik beide met Tjody. Ik rijd haar eigenlijk altijd, dus ik ben bijrijder, maar dat wil toch niet gelijk zeggen dat je geen verzorger kan zijn? Zoals vandaag, heb anderhalf uur met Tjo staan tuttelen (oftewel verzorgen) alvorens ik erop stapte. Het gaat mij niet puur om het rijden, de verzorging is gewoon veel belangrijker. Het leuke van een verzorgpaard is toch een band opbouwen met je paard door het verzorgen? Je zal mij natuurlijk niet horen zeggen dat ik het niet leuk vind om op Tjo te rijden, maar toch. Dit geldt denk ik voor veel mensen, voor mij wel in ieder geval.
Dus dan zou je een verzorger moeten zien als iemand die je paard NIET rijdt, en een bijrijder die je paard EN rijdt EN verzorgt. Twee in één dus, zeg maar.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:11

Ik heb 3 jaar voor een welshje gezorgt, toen ik hem ging verzorgen was hij 10 maanden oud...

Tegenwoordig willen de meesten alleen maar rijden...zo niet dan komen ze gewoon niet of vinden ze het toch te ver of hebben geen tijd etc...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 23:12

Afgelopen week zijn wij een weekje op vakantie geweest. Kevin is in die tijd oa gedaan door een manegeruiter. Deze schijnt minstens een uur bezig te zijn geweest voor het rijden, een uur na het rijden en is later op de dag nog terug gekomen om te borstelen en zn slobbertje te maken OK dan!.

Het ging deze persoon dus ook duidelijk om het gebeuren eromheen. Maar goed: bij ons op de manege is het vaak snel even zadelen of ze zijn al gezadeld. Na het rijden lopen ze vaak nog een uur of is het snel afzadelen. Je krijgt dan dus niet echt de kans om iets extra's te doen met het paard. Juist de zaken eromheen werden nu erg gewaardeerd.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:27

YouKnowWho schreef:
Maar kijk, wat ik altijd het vervelende vind van de woorden bijrijder en verzorger, is dat ze bij heel veel mensen gewoon in elkaar overlopen! Bij sommige mensen gaat het puur om het rijden, en bij andere alleen het verzorgen, maar voor mijn gevoel doe ik beide met Tjody. Ik rijd haar eigenlijk altijd, dus ik ben bijrijder, maar dat wil toch niet gelijk zeggen dat je geen verzorger kan zijn? Zoals vandaag, heb anderhalf uur met Tjo staan tuttelen (oftewel verzorgen) alvorens ik erop stapte. Het gaat mij niet puur om het rijden, de verzorging is gewoon veel belangrijker. Het leuke van een verzorgpaard is toch een band opbouwen met je paard door het verzorgen? Je zal mij natuurlijk niet horen zeggen dat ik het niet leuk vind om op Tjo te rijden, maar toch. Dit geldt denk ik voor veel mensen, voor mij wel in ieder geval.
Dus dan zou je een verzorger moeten zien als iemand die je paard NIET rijdt, en een bijrijder die je paard EN rijdt EN verzorgt. Twee in één dus, zeg maar.


Maar dat is in mijn ogen logisch, als je een bijrijder bent betekent dit niet dat je het paard uit zijn box trekt opzadelt en wegrijdt.
In ieder geval ben je dan bij mij zo weer weg.
Jij niet hoor maar zo'n iemand Knipoog

Maar het lijkt me niet vanzelfsprekend als je een verzorgster bent dat je rijdt.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:36

Wij (Dick en ik ) hebben zowel een verzorgster als een bijrijdster.
Leonardo heeft een bijrijdster; een leuke meid van veertien die redelijk rijdt, en nu bij ons een beetje meer leert over paarden. Twee dagen in de week verzorgt ze Leonardo zelfstandig (met instructies van ons indien nodig), waarbij ze de ene dag in de les rijdt en de andere dag zelf oefent. Op zaterdag loopt ze vaak met ons mee qua verzorging van de paarden, en leert ze dus dingen over wel of geen dekens, benen scheren, wat te doen bij kreupelheid, hoe werken wormspuiten etc etc. Soms rijdt ze dan ook nog even onder begeleiding van ons, of wordt er een buitenritje gemaakt.

Voor Milena hebben we een verzorgstertje, een meisje van 8 die in de ponyles rijdt op de manege, die het heel leuk vindt om helemaal zelf (onder toezicht maar dat weet zij niet) een "eigen" pony te verzorgen. Ze kan nu zelf de deken op en af doen, borstelen, staart uitpluizen, hoefjes krabben en staart en benen wassen. Daar is ze na haar les en na het afverzorgen van de manegepony waarop ze gereden heeft, vol overgave een uur mee bezig. Waarom? Omdat zij het vreselijk leuk vindt, omdat Milena heel goed opgevoed is en ik haar echt maximaal kan vertrouwen (is bij een paard nooit 100% maar de 95 haalt ze zeker), en omdat ze in de toekomst misschien wel ooit op Mileen gaat rijden. Voorlopig is ze daar nog lang niet aan toe, maar ze is vanaf de eerste keer dat ze Milena zag helemaal idolaat van dat dier, dus ik gun haar die lol van harte. Ze zeurt ook niet of ze d'r op mag oid, ze weet dat dat niet kan en dat accepteert ze ook. Ze heeft er wel eens zonder zadel op mogen stappen, maar dan hou ik Mileen vast. En van de zomer gaan we ook echt wel een keertje een buitenritje doen, dan ga ik er op de fiets naast of ik ga op Leo en hou Mileen aan de lijn. Maar dat meisje komt dus echt alleen om te verzorgen en te knuffelen, niet om te rijden.

Het verschil tussen die twee meiden:
De een rijdt en de ander niet.

De overeenkomst tussen die twee meiden:
Ze hebben allebei dikke lol met onze dieren, en wij dus met hen!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 09:40

Ik versta onder het woord bijrijder, betalen om op een pony te mogen rijden en te verzorgen.
Verzorgpony is gewoon gratis, je mag rijden en verzorgen.
mij is ook al wat keertjes een bijrijdpaard aangeboden, maar ik moest er wel voor betalen.
Voor mijn verzorgponys hoef ik niet te betalen, mag er gewoon heengaan wanneer ik wil en rijden wanneer ik wil.

Vind ook het gevaar, als je iemand je pony laat verzorgen, en die iemand mag er niet op rijden, dat ze het stiekem gaan doen.
Ken ook een meisje dat dus ook zo`n verzorgpony heeft en ze mag er niet op rijden, maar doet het toch, nou was ze laatst eraf gevallen, en heeft been gebroken.
Leuk als je dan als enigste de eigenaresse kan bellen omdat die het paard dan kan vangen...
Dan val je wel door de mand...
Ze mocht daar ook dirct niet meer komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:47

Ik vind betalen voor het verzorgen of rijden van andermans paard zowiezo niet redelijk. Onze bijrijdster geeft Leo extra aandacht en beweging, daar zijn wij alleen maar blij mee. Ik zou niet weten waarvoor ze dan moet betalen Verward Ze betaalt haar eigen les, that's it. En ze kan ook gewoon bij mij lessen, bv als iets niet lukt, ze een probleem heeft of gewoon extra, en dat kost haar niks.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Blacky94, BleikjA, KirstenHorse, Koekie73, Leedebee, mamabird, MirjamRobin, ziechriet en 97 bezoekers