stalbenen!! help me

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

stalbenen!! help me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 18:35

Haai..

ik heb een super lief paard van 23 jaar oud. hij heeft heel erg
veel last van stalbenen afgelopen dagen waren ze zo dik dat
je zijn kogels bijna niet meer te zien waren (voor en achter).
ik loop dan een half uurtje met hem en dan zijn ze weer normaal.
ik heb gelezen dat stalbandages goed werken weten jullie hier meer van? please vertel het me dan want ik maak me er best wel zorgen erover!

alvast bedankt!! Haha!

Profiel update!!


Jolan
Berichten: 374
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:32

ook een idee is het voeren van d-tox van de paardendrogist. Je kunt dit een schepje gewoon over het voer geven. Werkt werkelijk uitstekend, werkt ook verder in op het gehele paard.

ik hou van mij sjappie

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:39

de uitkmst is zeer simpel, geef je paard een grote box, met uitloop stal of een paddock met open stal erin, dan zal hij zelf wel zorgen dat huij geen stalbene krijgt, maar dan moet je wel in de mogelijkheid zijn he hiervoor

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:58

Die dikke benen komt waarschijnlijk door slechte doorbloeding. Stalbandages met onderlappen helpt een beetje. Beter is om het paard meer te laten bewegen; grotere stal liefst met uitloop mogelijkheid en overdag naar buiten. Kan dit niet, dan zeker 2 x per dag 20 minuten laten lopen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:08

IK heb het aan de DA gevraagd omdat mijn haflinger er ook nog al last van had, en die zei als het na 10 a 15 minuten stappen weg is, moet je er niet te veel aandacht aan besteden. Het is niks ernstigs.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:03

die van mij heeft t ook een heeeeeel klein btje en na 5 min. stappen is alles weg, droog dus. Gewoon in de gaten houden dat het niet te worden en wel blijve bewege.
Van stalbandages wordt het lijk mij alleen maar warmer, verder weet ik niet of het positief helpt......

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:13

kan hij overdag niet in de wei, of in een piste mat een schuilstalletje ofzo? dat zou al veel helpen, en met een dekentje op zal hij geen koud hebben he Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:37

Wij hebben ook zo'n paard.
Die heeft heel erg snel last van stalbenen, ze staan overdag buiten en sávonds word ze redelijk vaak gereden oid.
Zet je der weer op stal en dan heeft ze gewoon ontzettende stalbenen.
En om nou een Giga stal te bouwen voor 1 merrie Scheve mond
Maar stalbandages is dat wel zo goed ?
Je laat het de hele nacht om, knelt dat de benen niet af?

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:44

Het kan ook zijn dat je paard een virusje heeft opgelopen. Ik heb hier zelf ook bij 1 paard last van en er zijn meerderen die ik hierover heb gehoord. Blijf hem in beweging houden en het zal met de dagen weer slinken.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:27

parouscha schreef:
Maar stalbandages is dat wel zo goed ?
Je laat het de hele nacht om, knelt dat de benen niet af?


Ja, dat lijkt mij ook.
Hetzelfde als je zelf vocht vasthoudt in je knie of benen ofzo, het lijkt me helemaal niet prettig om dat strak in te binden..
Mijn paard heeft dan gelukkig bijna nooit last van stalbenen (staat ook de hele dag buiten) maar het idee staat me tegen.

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:33

stalbenen zijn volkomen ONSCHULDIG. je moet er daarom zeker geen bandages omdoen. Als je ze omdoet zijn de benen nog dun, en als ze dan gaan uitzetten kan dat dus niet omdat er bandages om zitten, en dan knellen ze idd de benen af.

[o]

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 10:16

wat verootjoo ook al zei....stalbenen zijn ONSCHULDIG; en blijft gewoon meer vocht achter in de laag gelegen delen, doordat de doorbloeding slechter is en het dier toch de hele dag staat te staan!!

Geniet van alle tijd dat je viervoeter er is......voordat je het weet kan het over zijn..

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:09

Stalbandages leg je heel erg los aan hoor!!! Zodat ze niet kunnen knellen, maar ze zijn idd onschuldig dus hoef je er ook niet zo veel aan te doen zorgen dat ze in beweging blijven is de beste oplossing.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:09

Heeft de mijne ook gehad. mijn paard is alleen wel wat jonger dan de jouwe. ik heb hem een poosje op D-tox gezet. Ideaal goedje. Ouderen paarden hebben hier helaas snel last van. Niets ernstigs. Van stalbandages ben ik niet gek omdat de temperatuur onder de bandages behoorlijk kan oplopen (temperatuur) .
En beweging is ook belangrijk natuurlijk met stalbenen. Maar oudere paarden hebben hier helaas sneller last van. Niets ernstigs, ouderdoms kwaaltje.

rifraf

Berichten: 32
Geregistreerd: 01-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:25

ik ben het helemaal met jovanny eens het komt vaker voor bij paarden die al op leeftijd als je even 5 of 10 min met haar heb gestapt dan zal het ook al wel wat minder zijn na het rijden even de benen afspoelen dit i sgoed voor dedoor bloeding van de benen. het is echt niets ernstig

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 22:13

hallo allemaal!!
heel erg bedankt voor al de tips die jullie hebben gegeven!!
ik doe dan idd geen stalbandages om. we gaan gewoon wat meer
wandelen!
Bedankt!!

Profiel update!!

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:23

Jolan schreef:
ook een idee is het voeren van d-tox van de paardendrogist. Je kunt dit een schepje gewoon over het voer geven. Werkt werkelijk uitstekend, werkt ook verder in op het gehele paard.


zoiets had ik ook gehoord dat het hielp jah Lachen
Suc6!!

:+:

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:07

Stalbenen zijn inderdaad onschuldig. Het kan echter ook door een te grote hoeveelheid kuilgras per dag komen. Als dat zo is kun je misschien een combi maken van zowel hooi en kuil, of anders alleen hooi.
Ik zeg hiermee niet dat kuil slecht is, die van mij krijgen ook kleine porties, maar het bevat wel veel eiwitten. En door een teveel aan eiwitten kunnen ook stalbenen ontstaan.

...

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 09:44

hoi esther!

hij krijgt alleen maar hooi omdat in het kuil idd te veel eiwitten zitten
en hij is al 23 jaar en het is niet goed als hij daar te veel van binnen krijgt. maar toch bedankt! *LOL*

Profiel update!!

Indie
Berichten: 1675
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 15:20

Ik verzorg een paard van 26 die hetzelfde probleem had(iets minder)
ze kwam er vroeger 1 a 2keer per dag uit, nu ik haar verzorg 2 a 3keer.
Ze heeft nu hele slanke benen, vraag misschien iemand of zij hem er gewoon even uit haalt om mee te stappen, als jij even geen tijd heb, bewegening is de beste oplossing denk ik.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:42

een half uurtje lopen is dat niet te weinig?

na regen komt echt altijd zonnenschijn, ik heb het nu zelf ondervonden!

saskija
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: in een weids veldje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 09:40

Misschien ligt het aan het voer. Kuil voer of eiwit rijk voer wil nog wel eens stalbenen veroorzaken en natuurlijk geen stalbandages, dit sluit de bloedvaten af. Als het kan lekker overdag in een paddock of een schrale wei (ivm de eiwitten) Veel succes hiermee maar het is idd niets ernstigs.


Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 21:41

ey xxxmelody

je moet net zo lang lopen tot dat de benen minder zijn opgezet.

Profiel update!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: asm_kayleigh, Mizsz_Kitty, RenateHidden en 79 bezoekers