Wat is een schieffel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 12:29

Vroeg ik me af want volgens mij heeft mijn jaarlinghengstje er ook 1. Onder zijn knie heeft hij nl een bultje waar ik een paar weken terug foto's van heb laten maken. Was niks waar hij last van kon hebben of kon krijgen. Hij had zich waarschijnlijk een keer aangetikt in de wei.

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 13:23

Het ontstaan van een schiefel door een klap tegen het beenvlies kan ook veroorzaakt worden door een mineralentekort, met name een magnesium en calciumtekort.

Juist bij jonge, snelgroeiende paarden kan de voeding/groei verhouding scheef zijn.

De prognose is meestal gunstig, operatie is meestal niet nodig. Afhankelijk van of hij er last van heeft kan hij behandelt worden (warmte/koude en lichttherapie etc.) of kan het blijven zitten als 'schoonheidsfout'.

Dit bovenstaande komt uit mijn paard is kreupel, een boekje uit de Tirion serie (f 5,- bij V&D, dankzij de tip van Heike Haha! )

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 13:24

waar zit de vermoedlijke schiefel?

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 13:41

Een schieffel kan in principe geen kwaad zolang hij niet op de pees drukt, want dat doet pijn -> kreupel. Heel veel paarden hebben schieffels, mijne heeft er drie. Ze kunnen ontstaan door veel druk van binnenuit of van buitenaf (klap). Paarden die volop in de groei zijn ontwikkelen makkelijk schieffels, deze zijn doorgaans nooit ernstig.
Als je er snel bij bent zijn de schieffels nog zacht en kunnen ze weggedrukt worden, daarnaast met stalrust en een spuit die de groei van de schieffel remt, trekken ze nagenoeg volledig weg.
Ik zei al dat mijn paard er drie heeft, 2 op de voorbenen die niet op het oog te zien zijn omdat we er heel snel bij waren en we ze nog konden wegdrukken. Die zullen denk ik alleen op rontgenfoto's te zien zijn. Hij heeft er nog een op zijn achterbeen door dat hij zichzelf op de wei had geklapt, dat is maar een kleintje gelukkig.
Het zijn over het algemeen gewoon schoonheidsfoutjes.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 14:24

Hij zit een cm of 5 onder zijn knie op zijn voorbeen. Het is een klein hard bultje. Ik heb vorige maand foto's laten maken maar het was geen probleem voor hem, hij zou er geen last van krijgen. De dierenarts zei dat het nog kon wegtrekken, hij had het vlgns mij ook over een schieffel. Maar ik heb niet zo goed opgelet toen. Frusty

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 20:58

chiefels zijn benige nieuwbeenvormingen. In hun ontaanfase kunnen zij omgeven zijn door grof bindweefsel.Afhankelijk van de verschillende oorzaken, ziet men ze vooral aan de binnenkant van het voorbeen, maar andere lokalistaties zijn ook mogelijk.. Schiefels kunnen ontstaan door klappen tegen het bot.Het strijken en raken zijn verantwoordelijk voor schiefels aan de binnenkant van het pijpbeen. Het paard verwondt zichzelf met zijn andere hoef. Standafwijkingen waarbij de voetas naar binnen gebroken is en verwaarloosde hoeven zijn bijzonder gevoelig. Schiefels aan de buitenzijde van het beenontstaan of door klappen van andere paarden of door stoten.. Je hebt ook schiefels door overbelasting die zie je meestal aan de binnenzijde van het voorste pijpbeen bij jonge paarden in de leeftijd tussen 2 en 4 jaar.