ik ben weer tegen de muur gesmeten!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

ik ben weer tegen de muur gesmeten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 19:32

mijn nieuwe(zogenaamd kansloze Boos! paard volgens ex eigenaar)paard heeft ontzettende moeite met hoefjes geven....
nu gaat na 2 weken oefenen de voorbenen redelijk ,maar de achterbenen vind ze verdomd moeilijk. Verward
dit paard heb ik gekocht als complete verassing,ik weet niet wat ze ooit meegemaakt heeft,wat voor afstamming ze heeft of hoe ze ooit behandeld is geweest,maar wel dat de vorige eigenaar het opgaf en de afspraak voor de slacht had gemaakt.zo heb ik dus haar gekocht.

vandaag bij hoeven krabben:beetje bij beetje ontspant ze haar achterbeen en met veel gepraat til ik het been voorzichtig van de grond tot zo'n 15 cm van de grond,soms houd ze het 5 seconden vol dan zet ik het neer,beloon haar met stem,aaien en een snoepje.dan zou je zeggen,dan heeft ze het zo geleerd.nu is het de derde keer geweest dat wanneer ik haar achterbenen heb dat ze opzij slaat waardoor ik DUS TEGEN DE MUUR,ANDER PAARD OF OVER MIJN POETSKIST VLIEG(hihi)
nu ben ik absoluut NIET en NOOIT bang van paarden geweest en gaat het dus echt niet ontwijken.
vandaag was toevallig een medestalgenoot(en een bokt.nl lid tevens)in de buurt en zag wat er gebeurde.
zij zei dat voor het moment van slaan haar evenwicht verplaatst naar achter,het evenwicht dus verliest en mij dus wegslaat om haar been neer te zetten.geen valsheid,kwaadheid dus want ze heeft haar oortjes gewoon naar voren op moment van slaan.

maar....wel verdomd lastig en soms pijnlijk!!
iemand een wonderidee?

gelukkig gaat het super tijdens het rijden,verdere omgang,buiten en longeren.ze is een lief paard en zeker niet kansloos.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:35

Euhhh, een bodyprotector????

Veel succes in ieder geval

xXdaphneXx
Berichten: 390
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:39

jeej rottig bodyprotector indd Knipoog

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 19:51

hahahahahahaha een bodyprotector.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:27

Je zou het eens kunnen proberen met een touw om het been...(in de kootholte ) Dan ga je met je rug naar het hoofd staan en tilt zo het been omhoog...Dit even volhouden,en niet toegeven...

Tijdens mijn stage doen we dit ook altijd met paarden die moeilijk het been willen geven,of bij jonge paarden..

Scces

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:54

En... heel veel geduld.
Maar dat heb je al als ik het zo lees Haha!

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:21

Laat de toon van de hoef op de vloer staan. Probeer zo uit te krabben. Na een tijdje geven ze vanzelf het been verder zonder dat ze hun gewicht naar achteren verplaatsen.

Wat je ook zou kunnen proberen iemand voor het hoofd neerzetten, op het moment dat het gewicht naar achteren geplaatst gaat worden, het paard tegenhouden aan het halster.

Enne een kleine tip voor jou veiligheid, zoek veel ruimte als je hoeven wil gaan uitkrabben, buiten of in de bak. Veel succes. OK dan!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:40

Zoals ik vanmiddag al zei: Heeft ze niet ergens pijn?
Ze is zo kort in haar beweging en staat vaak op stal haar voorbenen te ontlasten. Misschien toch een keer een veearts er naar laten kijken, misschien een buigproefje laten doen? Ik ben bang dat er meer achter haar goedkope verkoop zat dan dat ze dat kind steeds afgooide. Een handelaar brengt een paard toch niet zomaar naar de slacht, zeker niet omdat een veertienjarig kind niet er mee kan rijden. Blijf het verdacht vinden.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 22:05

ha twinklebel,

ik heb alle goede bedoelingen met dit paard maar haar compleet laten checken daar is geen geld voor.zij loopt graag en is een vrolijk paard en is niet onregelmatig tijdens longe en rijden.verkeerd gereden zijn kan ook de oorzaak zijn van kort lopen,wanneer ze nageeflijk loopt, loopt ze veel ruimer.
voor mij nog geen reden om haar compleet te laten checken,ik heb het voordeel veel kreupelheidsonderzoeken te hebben meegemaakt toen ik bij de veearts werkte(rontgeassistent).als zij zulke slechte voorbenen zou hebben dat ze daarom geen achterbeen zou kunnen geven dan zou ze toch meer moeten laten merken en zeker geen 1.30m willen springen.ik heb haar morgen pas twee weken,ik ben op de goede weg met haar en heb wat bruikbare tips gekregen hier op bokt.nl

boemel

Berichten: 8387
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:31

Ik gebruikte altijd een handdoek bij de jonge (soms lastige) paarden.
Een normaal formaat over de lengte smal maken en om het been slaan.
(Zoals je normaal je hand zou houden). Het is zacht, dus je paard vindt het niet zo snel eng.

De handdoek werkt als het verlengde van je arm. Met het voordeel dat je het paard niet zo snel los hoeft te laten als hij lastig wordt en dat je jezelf niet zo snel bezeerd.

Probeer het wel op een plek waar je een beetje de ruimte hebt, want geplet worden tussen paard en muur is niet echt prettig.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:12

Wat als je je paard de mogelijkheid geeft om tegen de muur aan te leunen? Ik weet niet of je haar ergens tegen een buitenmuur oid kunt zetten dat je zelf nog wel de ruimte hebt om weg te komen, maar op die manier zou ze dan beter haar evenwicht kunnen bewaren.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:20

Ik denk dat de tip van KellyenXena en Boemel inderdaad de makkelijkste (en veiligste) manier is om je paard aan het voetje geven te laten wennen en vertrouwen te wekken..Het is niet gemeen ofzo alleen doordat je zelf recht overeind kan staan heb je meer kracht en zal ze op een gegeven moment wel snappen dat ze haar been even omhoog moet houden, gebruik dat wel een comando zoals bijvoorbeeld voet.

Succes en doe voorzichtig...