Trakehners, mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Trakehners, mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 12:15

Door het topic van Art_Uma ben ik er toch eens over gaan nadenken.
Hoe komt het nou dat sommige mensen totaal niet gecharmeerd zijn van Trakehners. Terwijl het in mijn ogen een mooi ras is met een geschiedenis.

Bij de duitse stamboeken is er nog steeds vraag naar Trakehners en de vraag neemt toe.

Ik ben wel eens benieuwd naar jullie mening over Trakehners en naar de merrielijnen en dekhengsten die volgens jullie over kwaliteiten beschikken.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 08-11-03 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:20

Is een apart forum voor: Rassenpraat

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 12:46

Het is al aangepast.

Slechte nacht gehad Knipoog

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:51

Voor ik mijn merie kocht ben ik ook bij een aantal trakehners gaan kijken. De betaalbare waren te jong en de oudere ... Geld, geld!

Er waren een paar leuke bij van: Gribaldi, Sapros, Itaxerxes en Biotop.

Wat ik er mooi aan vond was met name de alure (adel), elastiek en veelzijdigheid. Het waren geen "bewegingskanonnen" (maar ook zeker niet slecht). Ik vond ook het smalle best meevallen. Het beenwerk was wel aan de fijne kant.

Wat mij opvalt aan een aantal combie's met KWPN en Gribaldi is dat er super chique beestjes uit kunnen komen, ook uit "ouderwetse" moeders. Qua veredeling vindt ik het vaak wel mooi.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:07

Ik vind ze mooi, tenminste de trakehners die ik gezien heb dan en ja Gribaldi is ook een mooie

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 22:53

Die allure die jij noemt Art_Uma spreekt mij ook aan!
Het is toch vaak zo als je naar kwaliteitsvolle paarden gaat kijken van een "rijbare" leeftijd komt met talent dat je vaak aan behoorlijke bedragen komt.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:34

Ik heb een tijd stage gelopen op een trakehner stoeterij (nu nog heel kleinschalig). Ik heb daar een stel ontzettend mooie trakehners gezien en mee gewerkt. Ben vooral fan geworden van de hengst Münchhausen. In combinatie met een merrie van Velasquez gaf hij 2 hele mooie combinaties en ook uit een sir chamberlain merrie heb ik schitterende paarden gezien. Na deze periode heb ik toch een zwak voor dit ras en hun karakter.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:47

Ik ga voor de prussiese Trakhener gewoon wat zwaarder, ik heb een halfe trakhener (goed in moeders zit ook wat) maar hij is toch wat zwaarder en dat staat mij wel aan... Zo wie zo zie ik liever een paard wat iets zwaarder is en niet zo nauw van voren

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:59

Ik ben ook geinteresseerd geraakt in trakheners. Vooral omdat wij een fokmerrie hebben met achtergrond Gelderse - Holstein. De echte werkpaarden, groot en zwaar. Daarbij past volgens mij heel goed een trakhener hengst omdat er meestal wel bloed achter zit (arabisch of volbloed)

Weet iemand nog een site met hengsten?

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:20

Mijn paard staat op een trakhenerstoeterij(tje). De stalhoudster heeft 7 trakheners, 4 merries, 1 ruin en 2 tweejarige hengsten. 1 van de merries vind ik een fantastisch paard, de anderen zijn gewoon mijn type niet. Ook de hengstjes zijn leuke dieren. De paarden die zei heeft zijn niet van dat iele type, die echte sierlijke iele dingen vind ik persoonlijk ook niks.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 14:47

LuvdaTossa:

www.trakehner-verband.com onder het kopje Hengste vind je een overzicht van de hengsten met stamboom foto en wat extra info.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:28

Distelzar, Hohenstein, em Gribaldi uber alles!maar veel ouwerwetse trakies kunnen mij niet bekoren, de nieuwe jaargangen lijken weer veel meer op de sport gericht dat zie ik graag, de ouderwetse traks zijn wel mooi, maar lopen kunnen ze vaak niet, dat lijkt nu steeds beter te worden.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:32

Hohenstein:
Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:33

Ik zat net een verhaal te lezen over de merrie Urloffine IDS.

Urloffine is een dochter van de Trakehnerhengst Orlof v. Habicht-Burnus (anglo-Ar.) Zij is ook de grootmoeder van Tinka's Boy en de moeder van Paso Doble (Krack C) ,liep in de WK van jonge paarden in Verden

Als je ziet wat deze merrie, met 24 jaar nog een veulen van Burggraaf, bracht aan kinderen geloof ik niet langer aan de kretelogie van het verleden telt niet we leven in het heden.
Deze merrie leverde dressuur en springpaarden.

En verder nog een opmerking over veelzijdigheid:
"It was 68 Fenek V's bay colt Burnus by Lapis, born in 1948, who was to become one of the superstars in the Trakehner breed, with his influence reaching into European Warmblood breeding.

Burnus
Before he made a name for himself as a breeding sire, Burnus proved himself during his four years at the eventing barn of the German Olympic Committee in Warendorf, Germany, where Dr. Reiner Klimke, then a member of the national three-day event team, became his rider.

Olympic double silver medallist, veterinarian Otto Rothe, judged him to be "one of the most promising upcoming stars. He showed talent in all disciplines, and was reliable and courageous in all competitions." Klimke and Burnus won at the National Championship level, and a photo in Klimke's book on three-day eventing remembers their partnership. Their association came to an end due to an injury Burnus sustained, while Klimke went on to international success.

http://www.vawebdesign.com/Rappenhof/LapisArticle.htm

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:36

Wouter24 schreef:
Gribaldi uber alles!


Hier ben ik het natuurlijk helemaal mee eens Knipoog Haha! OK dan!
De trakhener heeft enkele jaren geleden mijn hart weten te veroveren. Mijn liefde voor trakheners is eigenlijk begonnen bij Balzflug. Als jong meisje was ik helemaal weg van deze hengst. Ik vond hem prachtig, niet alleen zijn mooie zwarte kleur maar zijn mooie elegante bouw en uitstraling sprak mij enorm aan. Ook een mooi sprekend hoofd met een prachtig oog. Deze charmante uitstraling in combinatie met een elegante beweging deed mij volledig voor dit ras smelten. Toen ik na Balzflug en nog vele andere trakhener hengsten Gribaldi voor ogen kreeg was ik helemaal om. Die hengst vond ik echt helemaal fantastisch. Met name kwa bouw en uitstraling sprak die hengst mij enorm aan! Daarnaast vind ik de paarden een erg fijn karakter hebben.
Ik denk dat het echt een kwestie van smaak is en over smaak valt niet te twisten!
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 09-11-03 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:38

Wouter24 schreef:
maar lopen kunnen ze vaak niet, dat lijkt nu steeds beter te worden.



Het is maar net waar je je info haalt en wilt lezen.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 18:48

Wouter24 schreef:
Hohenstein:
Afbeelding

Kijk dat eens en denk er dan Weltmeyer bij, heb je dat?
Denk er dan Ilindra, echte Gelderse tuiger in, heb je die ook?
voila, Ustinov! Hij heeft zijn ballen nog steeds, krijgt steeds meer uitdrukking.
OK dan!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:05

Even een vraag... Michelangelo... is dat ook een Trakehner???

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:09

Kleintje schreef:
Even een vraag... Michelangelo... is dat ook een Trakehner???
Jazekers!!!!!!! Haha! Haha! Hij is nog niet zolang geleden toch Elite hengst verklaard evenals Gribaldi op de trakhener keuring.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:13

Klopt... hij is Elite.

Wat mij opvalt van veel Trakehners is dat ze erg veel karakter hebben en vaak wat later rijp zijn. Maar als ze rijp zijn... Kwijl
Dan lopen ze vaak echt geweldig.
Zijn ook paarden met karakter. Je moet ze echt helemaal voor je winnen willen ze voor je door het vuur gaan.

Sall

Berichten: 6704
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:19

Ik heb sinds een paar weken een merrie van Cocktail x Michelangelo, idd veel karakter, niet echt een 'beginners'-paard. Maar als ik zie wat we een vooruitgang boeken in een paar weken tijd (buiten het feit dat we een keer omgevallen zijn Knipoog )
Maar wel heel lief in omgang en ook met haar veulen.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:22

Albert"]
[quote= schreef:
Hohenstein:
[ Hij heeft zijn ballen nog steeds, krijgt steeds meer uitdrukking.
OK dan!
[/quote]


Wat zou hij vererven met 2x Wouter en 2x Hoogheid en 2x Absatz
Of telt dat niet meer mee in zo'n fokkerij. 6 en 7 generatie.
Heb ik gevonden De Mare Ped.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:36

ceasario schreef:
Wat zou hij vererven met 2x Wouter en 2x Hoogheid en 2x Absatz
Of telt dat niet meer mee in zo'n fokkerij. 6 en 7 generatie.
Heb ik gevonden De Mare Ped.

Correctie: 1x Wouter, in Wouter zelf zit 2x Hoogheid. Aan moeders kant niet.
De Duitse kant weet ik zo niet.
Wat hij zou vererven is voor mij niet interessant. Hij is, behalve de kleur, het type paard dat ik van deze kruising had verwacht. Het uiterlijk van een Duitser en het bewegingsapparaat van zijn moe. Krekwakwou.

Overigens is hij nu nog hengst, waarschijnlijk blijft hij dat niet. Wij hebben niet de mogelijkheid om hem als hengst te houden en ik wil hem niet veroordelen tot levenslange eenzaamheid.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:16

Albert"]
[quote="ceasario schreef:
Wat zou hij vererven met 2x Wouter en 2x Hoogheid en 2x Absatz
Of telt dat niet meer mee in zo'n fokkerij. 6 en 7 generatie.
Heb ik gevonden De Mare Ped.

Correctie: 1x Wouter, in Wouter zelf zit 2x Hoogheid. Aan moeders kant niet.
De Duitse kant weet ik zo niet.
Wat hij zou vererven is voor mij niet interessant. Hij is, behalve de kleur, het type paard dat ik van deze kruising had verwacht. Het uiterlijk van een Duitser en het bewegingsapparaat van zijn moe. Krekwakwou.

Overigens is hij nu nog hengst, waarschijnlijk blijft hij dat niet. Wij hebben niet de mogelijkheid om hem als hengst te houden en ik wil hem niet veroordelen tot levenslange eenzaamheid.
[/quote]


Ja ,nu zag ik het ook.
De moederlijn is 2 x Gloriant van Oregon.
Dus je heb nogal inteelt op je paard? Zie er ook nog enkele arabieren inzitten. Dus in mijn ogen weinig te maken met het Gelderse wat het KWPN voor ogen heeft of wat het KWPN voor een rijpaard voor ogen heeft. Of heb ik het mis??

Zeker nu ze de volgende jaren alleen nog maar de rijpaarden laten bestaan of een springpaard of het is een dressuurpaard.
Net als vroeger die splitsing . Of een tuiger of een Gelders basispaard.

Staat allemaal in de strengen o.v.b. Maar ovb is vlgs. mij van zo gaat het gebeuren.
Dus ik blijf voorlopig maar bij de Trakhener mix.
Zit je altijd goed met zo'n halfbloed.
Want Trak x KWPN dressuur = Halfbl. Trak. ras.
en Trak x KWPN springen = Halfbl. Trak. ras.

Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:36

ceasario schreef:
De moederlijn is 2 x Gloriant van Oregon.
Dus je heb nogal inteelt op je paard? Zie er ook nog enkele arabieren inzitten. Dus in mijn ogen weinig te maken met het Gelderse wat het KWPN voor ogen heeft of wat het KWPN voor een rijpaard voor ogen heeft. Of heb ik het mis??


Arabieren Verward
Hier staat de voledige afstamming van Ilindra
http://home.iae.nl/users/hvlijsse/neder ... 01677.html
Zoals je ziet is ze 100% Gelders en staat ze ook in het type zoals het KWPN dat graag ziet, de merrielijn is 5x keur preferent.
Als je de lijn ver genoeg terug volgt zul je zien dat ze uit oude Duitse lijnen stamt (zoals alle Geldersen), dat is ook de reden dat we hebben gekozen voor een Duitse hengst.
De rest van de Gelderse hengsten in Nederland zijn al te veel familie.
Als je mij een Gelders (tuig)paard kan noemen zonder lijnenteelt vind ik dat erg knap.
Ook Ustinov staat zeker voldoende in het Gelders type (zie foto´s in m´n profiel) en had als veulen dan ook een 1e premie bij de gelderse veulens ondanks dat zijn vader niet is goedgekeurd bij het KWPN maar bij het Oldenburgerstamboek.

Ik weet dat dit even compleet of-topic is Bloos!