onder het zadel met aandraven hoesten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

onder het zadel met aandraven hoesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 11:03

Als ik onder het zadel nadat ik losgestapt heb ga aandraven hoest Arti 1 of 2 keer gevolgt door een proest meestal, soms ook nog na een half uur als ik van een tijdje stap weer naar draf ga. Met galop doet ze het niet en aan de hand of met losgooien ook niet Verward
Moet ik mij nou zorgen maken of niet?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:05

Wat voor hoest is het?
Een droge? Een hoest met een proest (dus misschien een kriebeltje)?
Doet ze het op stal of aan de longeerlijn ook helemaal niet?

Als het echt een hoest met een proest is dan hoef je je nog geen zorgen te maken, maar hoe het goed in de gaten.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:07

Ik zou me (nog) geen zorgen maken, maar het zeker wel in de gaten houden. Een hoest kan erg snel chronisch worden en dan ben je niet blij...
Vraag of je stalgenoten willen luisteren of ze op stal ook hoest.

Mander heeft het ook een tijdje gedaan en bij hem bleek het irritatie op de luchtwegen van het stoffige stro te zijn. Kuurtje gehad, van stal veranderd, ander stro en een mengsel van eucalyptus olie en water over zijn stro en nergens meer last van.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 11:07

Ze trekt mij daarbij soms ook bijna uit het zadel alsof vanuit haar tenen komt...een droge hoest euh tja weet die termen niet hoor.
Op stal en aan de longe doet ze het niet.
Ze staat trouwens in een buitenbox wat al een stuk meer frisse lucht en minder stof met zich meebrengt denk ik.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 09-11-03 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:09

Ineke2 schreef:
Ze trekt mij daarbij soms ook bijna uit het zadel alsof vanuit haar tenen komt...een droge hoest euh tja weet die termen niet hoor.
Op stal en aan de longe doet ze het niet.

komt er ook snot uit haar neus?
Hoe staan haar ogen? Staan die gewoon goed?
Heeft ze verder geen koorts?

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:10

Amrad heeft dit ook een tijdje gehad. Hij is erg gevoelig voor stof, had toen een tijd behoorlijk gehoest. Daarna was het eigenlijk over, maar als ik ging rijden hoestte hij bij het aandraven ook een paar keer, en een aantal keer proesten en dan was het over. Het leek er een beetje op dat er dan gewoon wat stof in de weg zat wat hij er uit wilde hoesten als het ware.

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Wel in de gaten houden of het niet erger wordt natuurlijk. En als je het niet vertrouwd kun je altijd even een dierenarts bellen.

Wat je ook kunt proberen is een tijdje FoeneGriek door het voer doen. Dit is (als ik het goed heb) homeopatisch. Het is gewoon poeder dat je in een paardensportwinkel wel kunt vinden. FoeneGriek helpt volgens mij tegen alle 'hoestproblemen'.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 11:12

Als ze gelopen heeft komt er wel bleke vloeistof uit haar neus, maar ook weer niet altijd Verward
Ze is gewoon helder en oplettend, geen koorts...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 11:14

Ik zou tijdelijk wat extra vitaminen geven in de vorm van appels, sinasappels en misschien wat druppels van dr. vogel, dat echinaforce.
Wat weerstand verhogen.
Verder erg goed uitstappen, paard uit de stal halen met mesten en opstrooien en eventueel het hooi nat maken of haar overzetten op kuil.
Dus even de stofdingen vermijden en de weerstand verhogen. Doet ze het dan nog dan kan het geen kwaad om er een DA bij te halen.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 11:18

Uitstappen doe ik altijd al goed, als ze nat is met een zweetdeken. Met mesten staat ze nooit opstal, vind ik zelf ook totaal niet handig. En er word al kuil gevoerd bij ons.
Maar ik ga wel extra fruit geven en de druppels dan maar Lachen

nishrinakn

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:34

Mijn pony heeft het juist gekregen van kuilgras, dat begon eerst met andraven inderdaad met een kuchje of twee. Na een tijd werd het steeds erger, dierenarts erbij gehad. Ik vroeg of het door vies kuilgras kom komen, en dat kon zei hij. Op een stal waar wij stonden kregen ze soms heel erg beschimmeld kuilgras(witte slagroom leek het wel).
Mijn pony had vroeger ook wel kuil gehad en was er niets aan de hand, maar doordat ze nu vaak vies heeft gehad, kreeg ze er last van.(slaat op de luchtwegen zei de veearts)
Ik heb haar van het kuil afgehaald en eerste paar weken op lucerne gezet en easybreating gegeven.
T ging beter, soms kuchte ze niet met aandraven, dus ik ben toen zelf hooi gaan kopen wand dat had die stal niet.
Na maanden is het toch weer overgegaan, en nu eet ze lekker veel hooi elke dag en soms een lekker plukje kuil erbij, en het gaat allemaal goed gelukkig.
Ik zou goed opletten.

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 13:41

Luck doet het ook! Hij is dampig dus denk dat het daar door komt. niet altijd, vooral als je niet lang instapt en als ie lekker opgefokt is en dus druk.
hij staat nu op nieuwe stal waar ie lekker naar buiten kan kijken en dus meer frisse lucht heeft. denk dat het ook meehelpt want het is nu een stuk minder bij m.
laaste tijd is stuk minder.

Ineke2

Berichten: 33109
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 17:17

Het kuilgras wat ze krijgen is niet beschimmeld hoor, dat is gewoon goed. Zou ik trouwens subiet wat van zeggen en EISEN dat ze goed voer geven...je betaald er ten slotte voor!
Als het zo blijft bel ik deze week toch voor de zekerheid de dierenarts maar.

Cenna
Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:48

Heel herkenbaar het hoesten. Mijn paard hoest ook veel. De afgelopen tijd is ze veel vaker hoesterig. Wanneer een paard in het begin een keer hoest bij het rijden is het geen probleem. Dit moet je wel goed in de gaten houden. Wanneer ze vaker gaat hoesten, dan moet je oppassen. Chronische hoest is erg lastig. Mijn paard deed het ook regelmatig. Op dit moment hoest ze weer veel (baal, baal). Ze is blijkbaar gevoelig, dus bijna chronsich. Foenegriek kan je best geven, maar niet voor altijd.
Veel sterkte en houdt het goed in de gaten.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:04

Viking heeft dit ook gehad,ik had mazzel dat ik op een pensionstal staat waar ze ook alle soorten dierenvoeders en allerlei middeltjes verkopen,nu heb ik iets nieuws geprobeerd[ik moet ff kijken hoe het precies heet,het is een soort likblok,volgens de boerin nieuw met een soort van menthol erdoor,het ruikt ook echt naar pepermunt en hij heeft het nu niet meer,andere paarden bij mij op stal hadden er ook baat bij,is niet goedkoop het kost 29 euro,maar het helpt wel.
Ik denk dat het bij sommige paarden opkomt als ze weer veel op stal staan.