stal troubles.....OPLOSSING

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 18:05

ik weet ff niet goed wat ik moet. Ik betaal fl 300 per maand stalgeld voor jamaica.
Sinds vorige week staat ze 's nachts op stal. Ik zou haar eigenlijk zelf buiten moeten zetten, alleen deze week hebben die meiden vakantie, dus dat is geen probleem.
Echter, Jamaica duikt onder alle draden door (wei is afgezet met een enkele draad, op ong 110cm hoogte (gok ik)) Ook honey loopt hier regelmatig onderdoor (zonder de draad te raken) en ook 3 pony's van de stalhouder zelf. Gelukkig blijven ze (tot nu toe) wel in de wei, maar gaan van de ene naar de andere wei.
Ik heb al diverse malen de mogelijkheid van een dubbele draad geopperd, maar de stalhouder is bang dat ze er dan met hun benen in komen (terwijl de allervoorste heining ook dubbele draad is Verward )
Daar komt bij dat jamaica staarten vreet, zoals jullie gezien hebben bij Honey. Daardoor stond jamaica eerst alleen, maar daar is ze het niet mee eens, dus loopt ze zelf naar de groep (achterste wei, 2 draden onderdoor dus)
In deze wei staat jordi, van de stalhouder (lespony)
Je raadt het al....
Jamaica heeft jordi's staart te pakken gehad, met als gevolg dat ze nu niet meer naar buiten mag Boos!
IMO: Als hun voor een fatsoenlijke heining zorgen is er totaal geen probleem.
Verder zijn deze mensen absoluut goed voor de paarden, ze staan lekker in het stro, krijgen goed te eten, etc etc etc...
Ik weet gewoon niet wat ik moet, van stal verhuizen is namelijk totaal geen optie en totaal uitgesloten (tenzij ik drastische maatregelen moet nemen die ik niet wil nemen)

Groetjes een verwarde stef

_________________
Teo Torriatte konomama iko, Aisuruhito yo
Shizukana yoi ni, Hikario Tomoshi
Itoshiki oshieo idaki.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: stef op 2001-10-18 20:25 ]</font>


Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:07

verschrikkelijk naar misschien vertellen dat daardoor jamaica geen staarten meer kan eten en dat de voorste omheining dat toch ook is
veel succes

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:12

dubbel draad en dan het hoogste draad een soort verlening maken (moeilijk uit te leggen) waar je een derde draad aanspant (dus bijv 20cm naar binnen). zo kunnen ze er niet onder door en ook niet met de benen in t onderste draad komen. (vaag uitgelegd maar weet niet echt hoe t beter kan)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:22

Jij bent spreekt best vol lof over de stal, dus ik denk dat de mensen best voor rede vatbaar zijn. Ga eens met ze (misschien alweer) in gesprek en zeg dat het je dwars zit dat Jamaica niet meer naar buiten mag. Vervolgens toch maar weer een tweede draad opperen, je betaald tenslotte ook voor de faciliteiten. Hebben jullie echt schrikDRAAD of zo'n brede band? Zo'n band zou misschien iets zijn, kruipen ze minder snel doorheen en ze krijgen daar veel minder snel gemene draadwonden van, mochten ze er doorheen gaan. Eerlijk gezegd denk ik niet dat de paarden dat snel zullen doen, ze hebben snel genoeg door dat dat niet kan. Of anders een hek, maar dat is wel veel werk.
Ikzelf zou toch kiezen voor het band. Succes iig!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:29

zoals je weet is tinkie een meesteres in ontsnappen.zowel onder draden van 30 cm hoog door over anders er overheen.zij staat nu aan een heel lange ketting met een paal in de grond(tuur)het is gewoon niet anders.dat is een optie evt.ik zorg wel voor dagelijks voldoende beweging en daarbij een paar keer per week gooi ik dr los in de bak

soms is het beter om te zwijgen

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:41

Toch aandringen op een betere omheining, maar wel een veilige. Je betaalt genoeg en ik neem aan dat weidegang bij de prijs inbegrepen zit?
Als de draad gewoon om de zoveel meter aan een paal zit, kan het toch geen kwaad om een tweede (liefst 3 draden) draad te maken? Het geeft niet mee, dus daar kunnen ze ook niet onderdoor...

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:04

Stef, zou direct daar eens aan het praten gaan, want dit kan natuurlijk niet zo. Jamaica kan toch niet binnen blijven staan?
Zowiezo zou ik zorgen dat ze zo snel mogelijk weer naar buiten kan, is toch veel fijner!

Misschien kan je haar net als Tink van Sanderijn aan "tuur" zetten. Isolda, berber en ook Udinde staan daar regelmatig aan vast.
Misschien alleen voor tijdelijk, tot er beter hekwerk is? En doet ie al te moeilijk kan je misschien aanbieden om te helpen het draad te spannen.

Sja.. met de benen in het onderste draad... Kan ja. maar kan ook in die voorste draad zoals jij al zei!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:31

Breed lint spannen met goed stroom erop en 3 rijen boven elkaar.
Jamaica probleem is misschien op te lossen door haar een muilkorf om te doen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:41

Sterker nog DUCK-tape om haar bekkie! Haha!

Nee, ff serieus. Fijne stal, dat moet je zo houden, kijk inderdaad of er niet te praten is met de stalhouders. 3 rijen band boven elkaar lijkt mij ook het beste. En ik vraag me af, DOET DE STROOM HET WEL? Das bij ons vraag nr. 1 wanneer ze dr'under-duur-kruup'n.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 19:46

Citaat:
Op 2001-10-17 20:41, schreef Sibold:
En ik vraag me af, DOET DE STROOM HET WEL?

Tja, dat vroeg ik me dus ook al af. Volgens de stalhouder wel, maar jamaica stond er laatst met haar kont tegenaan (toen ze om draaide, zodat ik een draad dicht kon doen) en ze reageerde 0,0..

Een muilkorf... dan kan ze toch niet grazen?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:51

Citaat:

Een muilkorf... dan kan ze toch niet grazen?



Jawel hoor, je hebt ook "speciale" muilkorfen tegen veelvraten, die dan zo zgn. gedoseerd gras binnenkrijgen! Misschien dat ze dan ook gedoseerd staart gaat knagen Verward hmmmm....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 20:03

geen flauw idee wat je bedoelt.
Ik ken alleen de plasticen " emmers" waar ze dus niet mee kan grazen, of de stalen roosters zeg maar, waarmee ze volgens mij ook staarten kan bijten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 21:44

En als je nu eens aandringt op een dubbele draad, maar wel meteen aanbiedt om te helpen dit te realiseren? Of desnoods proberen of je een eigen weitje voor die twee van je kan krijgen. Zo hebben wij het ook op stal. Gewoon een eigen weiland. Ik heb een zooi paaltjes gekocht, en twee grote rollen breed schrikdraad. Paar houten palen op de hoeken om op te kunnen spannen, en je kunt alle kanten op.

Testen of er stroom op staat gaat trouwens het beste op de Belgische manier: men pakke de stroomdraad in de hand.... *LOL*

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 05:45

Citaat:
Testen of er stroom op staat gaat trouwens het beste op de Belgische manier: men pakke de stroomdraad in de hand.... *LOL*


En als je haren rechtop gaan staan, dan doet-ie het! Haha!


Die muilkorven heb ik eens gezien bij de PD in de catalogus. Ze zijn van plastic en daar zitten sleufjes in, waardoor ze dus wel kunnen grazen (en ik denk dus ook staarten snoeien)...


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 07:35

Tsja, Escala is op de vorige stal wel eens verstrikt geraakt in het schrikdraad (dubbel), maar ze heeft er niks aan over gehouden behalve een heilig ontzag voor schrikdraad en ze had natuurlijk even goed de schrik er in zitten...enne...toen ze weg galoppeerde trok ze gewppn de paaltjes mee uit het land en verder dus geen verwondingen of niks, maar volgens mij zal dit heus niet gauw gebeuren hoor!!! Iig succes en ik hoop dat Jamie gauw weer naar buiten mag, want dat is wel zo lekker voor haar!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 08:02

ik zit in dezelfde situatie als jij.
Loki wil ook niet alleen staan en hij staat in een weiland met 1 draad en heel weinig stroom.
Hij loopt er zo onderdoor.

Maar de stalhouder zegt dat dat mijn probleem is en hij wil het niet veranderen.
Gelukkig gaat Loki daar zaterdag weg en kan hij naar de kudde bij Frans
Maar dan heeft hij 4 weken op stal gestaan

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 09:03

Citaat:
Op 2001-10-17 21:03, schreef stef:
geen flauw idee wat je bedoelt.
Ik ken alleen de plasticen " emmers" waar ze dus niet mee kan grazen, of de stalen roosters zeg maar, waarmee ze volgens mij ook staarten kan bijten


Hoi Stef,
Die dingen heten "green-guard" en zijn bedoelt voor "veelvraten" Knipoog , Is misschien idd een oplossing voor Jamaica. Die dingen kosten geloof ik niet al te veel (20,- á 30,- piek Verward ). Is er niet binnenkort ergens een paardenbeurs ofzo? Daar kun je ze meestal wel kopen en kan je ook meteen zien hoe zo´n ding eruit ziet! Dikke heeft ook een tijd de (moeizaam gekweekte) manen van Helania aan gevreten. Eerst hebben we het met melkvet op Heli´s manen geprobeerd, maar dat vond ´ie geen probleem, knabbelde gewoon lekker verder Boos! , daarna kregen we van iemand de tip om er "Balistol" op te doen (=wapenolie *ggg* én NIET giftig, je kan het bij ons zelfs voor dat doel in de ruitersport-winkel kopen!), dát vindt ´ie dus wel goor!!!! Dat is verkrijgbaar in een gewone- en sprayfles. Het enige nadeel is dat de manen en staart van het andere paard er dan niet zo lekker (vettig!) uitzien. Moet je -als je wedstrijden rijdt- dus steeds manen en staart wassen Scheve mond\ !
Groetjes, Sterre

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 09:32

Ik zou gewoon nog eens erover praten dat je Jamaica gewoon naar buiten wilt hebben.
Je betaalt 300,- pensionkosten dus ik neem aan dat je dan RECHT hebt op weidegang.
Desnoods bied je aan zelf een extra draad te spannen want ik zou het heel oneerlijk vinden als hierdoor je pony 24 uur per dag binnen moet staan.
Of smeer alle pony's in met Cribox, je staleigenaar mag kiezen }> denk dat hij dan toch voor de dubbele draad gaat!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 14:00

tssssssssss jezus.

OP de eerste plaats, een 2de draad ERBIJ, weij hebben ook 2 draden en nog noooit een paard met de benen er door.

En weet de PH dan niet dat een JONG paard naar BUITEN moet,

ga met der praten stef DOEN !!!!!!!!!!!!!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 14:10

En al komt het paard er met de benen in, dan gebeurt er meestal nog niets, dan breekt het draad gewoon of raakt het los.

Als ze geen reactie kwam toen ze tegen het draad kwam, dan staat er echt geen stroom op! Haha!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 16:37

Haflingers hebben de gewoonte om een zeer dikke vacht te kweken.
Op mijn oude stal stond zoveel stroom dat ik dacht dat de pensionhouder me dood wou hebben Haha!
Die wolbalen van mij(vooral Danno) voelen het geen eens.
Je moet gewoon de hele wie afgaan en kijken of er stroom opstaat.
Misschien helpt het om je paard op sommige plekken nat te maken.
Die muilkorf zou ik zeker proberen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-01 19:25

ok, vandaag gepraat. dat ik er toch wel mee in mijn maag zat.
Ik was vandaag met karin naar hypodrama, en karin belde de SH toen even, om te vragen of ze nog wat nodig hadden. Toen vertelde ze dat jamaica lekker in de bak liep. Ze hebben haar dus lekker buiten gezet.
Ze heeft van 11 tot 16 uur in de bak gestaan, dus dat vind ik dan weer erg lief.
Deze week hebben ze het nog erg druk, maar volgende week gaan ze voor jamaica een apart weitje maken met... DUBBELE DRAAD!!!!!
Ik heb zelf als het goed is nog ergens schrikdraad paaltjes staan, en op stal liggen nog 2 nieuwe rollen draad.
Als ik die paaltjes kan vinden ga ik morgen denk ik zelf aan de slag

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 19:55

prachtige oplossing
wat fijn van je staleigenaren!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 22:11

Zo zie je maar, goed dat je je mond open hebt gedaan Knipoog , heb je toch een oplossing gevonden !
Mocht het om één-of-andere reden toch niet gaan, zou ik die "green guard" even in gedachten houden! Succes ermee Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Faya_barock, Iris94, NinaCharlie, sassycas, Sintara en 43 bezoekers