Mijn pony valt soms letterlijk en figuurlijk om!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Mijn pony valt soms letterlijk en figuurlijk om!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:26

Kijk het zit zo:

Van jongs af is het nog al eens zo dat mijn pony nog wel eens valt. Dit vind ik erg vreemd omdat ze geen duidelijke aanleiding is voor het vallen.

Je longeert haar,ze doet even een beetje druk en ze ligt op haar kant te spartelen. Ook is ze al 2 keer op de tegels gevallen omdat de bocht die ze moest maken wat scherp was. Maar dit is toch geen reden om helemaal om je kant te gaan liggen?

Nu rijd ik sinds een jaar op haar en heb ik al 2 keer gehad dat terwijl ik op haar reed in het land, dat ze gewoon een flinke smak maakte, wat natuurlijk behoorlijk schrikken is. Het maakt niet uit of ze beslagen is of onbeslagen. Laatst was ze weer gevallen amar toen kwam ze op haar knieeen terecht met mij er op,dus dat tel ik niet echt. Ze struikelde toen over een blikje.

Eigenlijk moet ik er altijd wel om lachen omdat het natuurlijk heel lomp staat dan een paar honderd kilo ineens gekanteld is Pling...

Maar goed mijn vraag is, wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Het is een haflingermerrie van nu 4 jaar oud en is ook regelmatig kreupel geweest rechtsvoor,zonder duidelijke reden....

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:28

Ataxie?

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:32

Ik zou hier de dierenarts eens op los laten. Erg gezond is het in ieder geval niet.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:35

ze zou atactisch kunnen zijn. Ik zou iig de da even bellen, een paard valt niet zomaar!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:40

Zou je niet eens de dierenarts bellen????

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:01

Gatver ik ken dat. Misschien kan je hem voorstellen dat ieder de helft van de kosten op zich neemt. Op deze manier kunnen er ongelukken gebeuren en hij als eigenaar is dan verantwoordelijk (dus ook voor de kosten).
Laatst bijgewerkt door masja op 08-11-03 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:01

Ik denk dat je paard misschien wel hoefkatrolontsteking heeft. Die van mij heeft dat namelijk ook , en dat begon met veel struikelen en kreupel lopen. Uit je verhaal lees ik namelijk dat hij struikelde en toen viel, zo is mijn paard ook al een paar keer gevallen. Verdrietig
Ik zou in ieder geval de dierenarts bellen, of langs laten komen, want hoe eerder je er bij bent hoe beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:03

masja schreef:
Gatver ik ken dat. Misschien kan je hem voorstellen dat ieder de helft van de kosten op zich neemt. Op deze manier kunnen er ongelukken gebeuren en hij als eigenaar is dan verantwoordelijk (dus ook voor de kosten).


Mja, maar ik denk dat het voorval dan nog een keer moet voorkomen vorodat hij overstag gaat...

Maar ik ga in ieder geval maar alvast informatie inwinnen over ataxie en over hoefkatrolontsteking...

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:30

Klinkt als ataxie. Een paard heeft dan vaak minder coordinatie en controle over de spieren. Ik heb ooit iemand horen vertellen dat paarden met ataxie er altijd indirect aan doodgaan: of ze liggen vast in de stal na een val, of ze verzuipen in de sloot.
Dit klinkt heel bot, maar er zit een kern van waarheid in. Een paard met een mindere coordinatie valt eerder.
Ik zou er inderdaad een dierenarts bijhalen. Of een echte paardenkenner.
Als ze in een wending draaft, zie je dan ook enige onregelmatigheid?
Vaak herken je ataxie in de achterhand vrij snel.
Een paard dat omvalt op een volte of wending op een goede niet gladde ondergrond is niet normaal. Een paard kan natuurlijk opstenen, of een andere gladde ondergrond door onhandigheid omvallen. Maar als hier geen sprake van is, dan is het abnormaal.

Dat kreupel rechtsvoor is ook niet normaal. Misschien belast ze dat been wel te vaak, of is er inderdaad wat mis in dat been.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 00:33

Hoe zit het met de smid ?? Ik ben 1x in mijn leven vreemd gegaan, bij het eerstvolgende parcours ging in na een hindernis in de bocht met paard en al onderuit. Toen mijn eigen smid terug kwam van vakantie en aan mij vroeg waarom mijn ene helft (de linkerkant) alle kleuren paars vertoonde van enkel tot schouders, vertelde ik het verhaal, waarop hij me liet zien dat ze scheef bekapt was (en niet zo'n klein beetje ook) De smid die hier verantwoordelijk voor was stond op de vorige wedstrijd te bekappen (leek me handig- niet dus)

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 10:51

Ataxie komt inderdaad uit de kleine hersenen. Het kan erfelijk zijn,maar ook gewoon aangeboren. Het kan ook komen doordat het paard ooit misschien een flinke val heeft gemaakt. Bij ons op stal hadden we ook een paard met ataxie en die vie ook telkens om,ceze had waarschijnlijk een keer bij het springen zo'n klap gemaakt dat ie er ataxie aan over heeft gehouden.Ik zou het de eigenaar wel proberen duidelijk te maken,want het is niet gezond dat je pony zomaar omvalt. Veel succes ermee in ieder geval!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:28

Ik ga met de meesten mee, klinkt als ataxie.
Ataxie is een soort van zenuwbeschadiging in de nek of rug, waardoor de prikkels niet meer goed doorkomen en het paard dus minder controle heeft. Meestal is het de achterhand waar de controle niet goed is. Het paard heeft dus een slechte coördinatie tussen de voor en achterhand.
Ik zou zeker proberen de eigenaar het toch in te laten zien dat er echt een probleem is.
Een simpele test is om de achterbenen te kruisen, dus het ene achterbeen kruislings voor het andere te zetten. Een paard met ataxie zal de benen niet of moeizaam zelf terug zetten.
Ik heb het zelf meegemaakt bij een paard, ging ook vaak onderuit. Benen gekruisd, zette hij niet zelf terug, en met een duw donderde hij gewoon om.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:31

klinkt idd als ataxi en als ik eerlijk mag zijn klinkt het niet zo goed !
het is erg gevaarlijk als een paard zomaar valt! als je op straat loopt kun je een flinke smakkert maken en misschien breek je wel iets!!!
hoefkatrol zie ik niet echt in dit verband,je kunt de dierenarts zowiezo vrijblijvend voor informatie bellen !
sterkte !

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:57

Hallo,

Ryanne, als ik jouw berichtje lees, denk ik ook onmiddellijk aan ataxie.

Ik heb het deze zomer nog meegemaakt. Mn verzorgpaard had ook ataxie. Op een ochtend vond ik haar in haar stal; ze was gevallen en kon niet meer recht. Pas tegen de avond hebben we er haar met een jeep kunnen uittrekken en heeft de dierenarts haar recht gekregen. De volgende ochtend was ze weer gevallen, deze keer in de wei. We hebben haar nog recht gekregen, maar een kwartiertje later viel ze weer. Met een bloedend hart heb ik dan de beslissing genomen om haar te laten inslapen (de eigenaars waren op vakantie). Ze was 25.

Waarmee ik maar wil zeggen; pas er goed mee op. Het is belangrijk dat die achterhand getraind wordt, en dat het paard sterk blijft. (Dit was Alnwicke's grootste probleem, ze was al redelijk oud en aan de zwakkere kant, waardoor ze niet genoeg kracht meer had om lang te kunnnen rechtstaan na al úren op de grond gelegen te hebben.) Jouw verzorgpaard is nog jong, dus er valt aan te werken.

Ik hoop dat ik hier niet te veel 'of topic' ben gegaan door mijn verhaal er aan toe te voegen.

Groetjes van Sarah

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:04

sarah, ik denk niet dat je dat off topic kunt noemen, wat jij zegt heeft ze misschien wel iets aan
tenminste, de dierenarts zal eerst moeten bevestigen of ie ataxi heeft en in welke mate, idd in de lichtere mates kan het nog verbeterd worden door goede training (veel rechtuit rijden ,achterhand sterk maken )

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:07

Idd ik ga mee wat de meesten zeggen ataxie...

Genezen kun je nu toch niet meer laat ik je vast uit die droom helpen.. :J

Wat jij nu gewoon even moet doen is het paard niet meer in de bak gaan rijden niet meer gaan longeren, want als ie echt zo makelijk omvalt is het echt ernstig..

Het paardje van machie op bokt heeft ook ataxie maar niet in zo'n erge maat. Die is nu zo lekker met Baloe bezig dat ie zelf gaat nageven maar in de draf heeft ie nog steeds wel iets moeite.
Maar en paard kan het in verschillende mates hebben, en ik denk dat die van jou het best erg heeft dat ie al zo vaak is gevallen..

Ik zeg een ding pas op want straks valt ie en dan lig jij eronder met een gebroken rug, been enz dus pas goed op..

En bel idd de DA erven op al is het voor je zelf het kan best gevaarlijk zijn

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 08:52

Ataxie, denk ik iig!

Ik heb zoals Pearl hierboven verteld zelf een paard met ataxie. Alleen dan in een lichte mate.

Ataxie is een stoornis, die op meerdere plaatsen kan zitten: kleine hersenen en ruggemerg. Hierdoor krijgen ze een evenwichtsprobleem. Dit toont zich dan met name in de achterhand, ongecoordineerde bewegingen vanuit daar, waardoor ze dus sneller kunnen vallen als er iets 'moeilijks' zoals een korte wending is. Het paard heeft zelf namelijk geen evenwicht. Maar over gaat dit NOOIT! Alleen leert een paard er mee omgaan..

Volgensmij is het echt niet 100% veilen om op jou pony te rijden Scheve mond
Als ie echt zo vaak omvalt... Ik zou er voor de zekerheid een DA bijhalen, en kijken wat die zegt wat je moet doen!
Want een ding: Denk altijd aan je eigen veiligheid!!! Weet wanneer je je beugels moet uitschoppen enz. enz. Ok, mijn paard is ook niet 100% veilig met rijden, maar ik weet wel dat Baloe niet snel valt. Alleen met snel stoppen en zeer krappe wendingen heeft hij moeite Scheve mond Maar baloe en ik komen er wel!

Heel erg veel sterkte Ach gut
Maar denk aan je eigen veiligheid!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:36

Goed gezegt machie totaal mee eens..

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:24

Mijn vorige paard, ook een haf, was ook zwaar ataktisch ( en daarbij verlamming in de rug en kont). Normaal draven kon ze niet, hooguit 10 meter en dan zakte ze al door de achterbenen. Viel ook steeds om, ook in de wei en kon zich uiteindelijk niet meer redden in de wei. Kwam 's nachts vast te liggen tegen een paal (van t hek) en heeft dus uren zo gelegen. Toen we 's ochtends bij de wei kwamen zagen we dat ze de moed al had opgegeven. Met moeite hebben we haar daar weggekregen en hebben besloten om haar op te ruimen. Klinkt hard, maar ze kon op deze manier geen normaal leven leiden

Nog een manier om te zien of ze ataxie heeft: Laat iemand met de pony aan de hand stappen, iemand anders pakt de staart en houdt deze opzij (horizontaal) en geef een klein rukje. Wat is de reactie van de pony? Die van mij viel dus meteen om Huilen . Normaal hoort een pony tegendruk te geven... en vooral niet om te vallen.

De DA die ik toen had heeft t totaal niet op paarden die koudbloedachtig zijn dus keek ook niet serieus naar mn haf. DA: loopt goed, gewoon blijven rijden! Ik: gaat moeilijk als ie steeds ompleurd! Boos! Grr!!! Hoezo discriminatie.. Boos!
Heb dus een andere DA die tevens ook osteopaat is naar de haf laten kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:12

Hai!

Ik weet zeker dat als je met haar stapt en iemand geeft een rukje aan haar staart dat ze dan gewoon blijft staan.

Het is ook niet iets wat heel regelmatig voorkomt, maar wel een stuk vaker dan haar vriendinnetje Sandy of een ander paard.

Ik heb er even op gelet tijdens het rijden en hierbij viel me op dat ze af en toe struikelt op rechtsvoor.

Ze heeft wel een regelmatige en toch ook stabiele gang voor de rest, ze maakt mooie ruime stappeen en loopt goed door.

De laatste keer dat het gebeurde ging het als volgt ; ik reed in het weiland en een ander meisje reed daar ook, ik draafde gewoon op haar af om een beetje te klieren en voordat ik tegen het andere paard zou komen,wendde ik haar redelijk kort af, waardoor ze meteen ten val kwam, gelukkig ben ik goed terecht gekomen en zij ook.

Die eerste keer dat ik samen met haar viel weet ik niet meer zo goed, ik was aan het rijden, ook in het weiland, ik pakte haar aan ofzo, dus ze was wat drukker als normaal en wendde haar waarschijnlijk ook iets korter als normaal, toen vielen we ook zomaar, toen was er ook niks aan de hand.

Ik verwacht eigenlijk ook niet dat zij valt als ik gewoon over het asfalt loop met haar, want dan struikelt ze nooit echt eigenlijk.

Ik heb een paar sites opgezocht,maar ik heb gewoon niet het idee dat de mijn pony hetzelfde heeft wat daar beschreven wordt en wat jullie zeggen...

Dilemma.

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:13

Toch maar proberen om de eigenaar zover te krijgen dat de pony onderzocht wordt door de DA.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:11

100% zeker durf ik te zeggen dat dit wel ataxie is Scheve mond
denk ook aan jezelf he! Stel je voor dat ze wel bovenop je valt, dan ben je echt niet blij!
En verder DA erbij...

Nog n truukje om te kijken of ze ataxie heeft, zet de voorbenen over elkaar heen, als ze zo blijft staan, is het verkeerd, gaat ze weer goed staan, dan is de kans klein..
Doe ditzelfde met de achterbenen...

Sterkte Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:28

machie schreef:
100% zeker durf ik te zeggen dat dit wel ataxie is Scheve mond
denk ook aan jezelf he! Stel je voor dat ze wel bovenop je valt, dan ben je echt niet blij!
En verder DA erbij...

Nog n truukje om te kijken of ze ataxie heeft, zet de voorbenen over elkaar heen, als ze zo blijft staan, is het verkeerd, gaat ze weer goed staan, dan is de kans klein..
Doe ditzelfde met de achterbenen...

Sterkte Ach gut


Ik ga zometeen naar haar toe en dan zal ik het proberen!

(Zal jullie meteen vertellen hoe het afloopt!)

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:53

als het geen ataxie is, kan het ook zijn dat ze (door haar leeftijd èn model) nog onvoldoende balans heeft met de ruiter er op, en bij wendingen dan extréém naar binnen valt (zodat haar poten onder haar uitschuiven). maar dat kreupelen rechtsvoor zal toch ook wel zijn reden hebben, en werkt geen stabiliteit in de hand natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:09

Ik heb het vandaag geprobeerd, haar achterbenen wilt ze niet eens gekruisd zetten dus dat is goed...

Maar haar voorbenen laat ze zo staan en ze ging blaadjes van de grond eten, toen heb ik haar zelf teruggezet, een paar keer bleef ze een paar seconden zo staan en 1 keer nog 16 seconden. Volgens mij is dit niet goed dus...

Met die staart heb ik nog niet geprobeerd,althans ik heb het verkeerd onthouden, liet haar lopen en had toen haar staart opzij gepakt en haar een zetje gegeven tegen haar bovenachterbeen, geen reactie, maar ik zal morgen/overmorgen het even met iemand anders erbij doen en dan goed.

Zijn er nog meer testjes waaruit je kan zien dat ze ataxi heeft?