Sterilisatie bij verstandelijk gehandicapten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Sterilisatie bij verstandelijk gehandicapten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 16:33

Van de week een eindeloze discussie gehad in de klas hierover.

Ik ben dus van mening dat wij niet voor een verstandelijk gehandicapte mogen beslissen dat ze een sterilisatie moeten ondergaan.

Helaas verschillen de meningen hier nogal over.

Mensen met een licht verstandelijke handicap zouden met begeleiding best een kind kunnen opvoeden.

Ik ben wel van mening dat mensen die echt niet in staat zijn om een kind een goed leven te schenken verplicht aan de prikpil (oid) moeten. Dat is misschien ook tegen de wil van de verstandelijk gehandicapte in kwestie maar toch blijft de mogelijkheid er om kinderen te krijgen mits gestopt wordt met de prikpil.

Bij sterilisatie laat je tegen de wil van de persoon in het lichaam snijden, en ontneemt deze de mogelijkheid tot kinderen krijgen in zijn totaliteit. Voor mij not done om dat voor iemand te beslissen, hoe gehandicapt de persoon ook is...

Wat vinden jullie?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 16:46

Ai heikel onderwerp.

Aan de ene kant zeg ik wie zijn wij omdat te beslissen, aan de kant heb ik zoiets die mensen zijn niet in staat om een kind op te voeden.
Er zijn natuurlijk wel verstandelijk gehandicapten die een kind hebben op gevoed, maar er zijn er ook die ze uit zichzelf hebben weg gegeven omdat ze begrepen dat ze zo'n kind niet op konden voeden. Verder zitten ernog al wat kanttekeningen bij. Er is een kans, ik dacht 25 % dat zo'n kindje ook mongool(dat bedoel je toch?) is. En hoe rot en hard het ook klinkt en hoe gelukkig zulke mongooltjes ook zijn, liever minder dan meer. En hoe zou jij je voelen als 1 van jouw ouders of beide mongool is. Er komt een moment je in leven dat je daar erg mee zit, of dat je ouder(s) je niet meer op kan vangen.

Welke graad van licht verstandelijk gehandicapt bedoel je. Mensen met een laag IQ, of mensen met het syndroom van Down? Daar zit wel een verschil in.

Ik zie liever ook de prilpil dan sterilisatie. Beide heeft hetzelfde effect, het een is alleen veel ingrijpender en definitief dan de ander.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 16:50

Graad van de verstandelijke handicap maakt niet uit. En wat erfelijkheid betreft... dan gaat het over het syndroom van down of Fragil X. De rest van de oorzaken van een verstandelijke handicap is niet erfelijk (in de trant van zuurstoftekort bij geboorte, drugsgebruik tijdens zwangerschap, stofwisselingsstoornis, hersenbloeding enz)

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:03

Ik was ook altijd van mening dat je dat niet voor ze mocht beslissen totdat ik dit verhaal hoorde ( en ja het is waar helaas wel)

Een echtpaar, beide gehandicapt hebben ene kind gekregen. Ze waren er heel erg blij mee en kregen ook begeleiding! Alleen ze weten niet goed wat nou goed en slecht is en kunnen dat hun kind dus ook niet leren. Omdat ze samen zo close waren hebben ze het kind daar dus ook in meegenomen. Dat kind was op haar 3e! dus al een sexuele partner van die mensen. Op het moment dat het kind iets stouts deed kon ze dat goedmaken door haarzelf aan te bieden aan die ouders. Gelukkig kwam de oma van het kind erachter en die heeft het kind weggehaald bij de ouders. Het kind is nu zo beschadigd dat op het moment dat ze straf krijgt ze zichzelf aan gaat bieden! En dan bedoel ik dus sexueel. Ze ziet niet in dat dat verkeerd is. De toezichthoudende voogd van de moeder van het kind, bagitaliseert dit probleem en doet of er niets aan de hand is. Hij wil dus ook geen stappen ondernemen, de oma heeft het kind nu "ontvoert"en is ondergedoken met dit kind, want de moeder van het kind heeft officieel het recht om het kind bij de oma vandaan te halen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:12

van mij mogen ze verstandelijk gehandicapten ook steriliseren omdat ze zelf begeleiding nodig hebben en dus geen kind kunnen opvoeden. de meeste v.g. vrouwen zijn wel aan de pil, maar als ze dus zelf beslissen dat ze moeder willen worden, kunnen ze dta doen...nee liever niet

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:12

Dit is inderdaad iets waar je uren over kan discuseren. Laatst was er nog zoiets op TV twee verstandelijk gehandicapten die een baby hadden. Deze mensen hebben zoveel hulp nodig om zo'n kindje op te voeden en ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje zielig voor het kindje vind. Natuurlijk kunnen zulke mensen ook een kinderwens hebben maar ze weten vaak niet wat er allemaal bij komt kijken...
Wat dat betreft is de prikpil een goede oplossing.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:19

ik ben ook voor sterilisatie, ik heb veel met verstandelijk gehandicapten gewerkt in de paarden, en als je hoort wat een ellende die anderen kunnen richten op dat gebied Scheve mond ze kunnen het gewoon niet, een enkeling misschien wel, maar waar trek je dan de grens??

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 18:21

En dan maar meteen steriliseren tegen de wil in?
Neuh, geef mij dan maar die prikpil. Het zijn geen beesten hoor...

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:21

Donderavond kwam dit nog ter sprake toen ik op visite was bij de moeder van me stiefmoeder (voorheen 'sociaal werkster' van me echte moeder).

Dat mijn moeder zich beter destijds had kunnen steriliseren.
Ze is dan wel niet echt verstandelijk gehandicapt, naja misschien toch wel want ze kan dergelijke beslissingen niet meer maken eigenlijk.
Ze heeft zo nog 3 kinderen gehad na mij en mijn broertje toen ze eigenlijk in een continuë psychose verkeerde en alledrie de kinderen zijn ook uit huis geplaatst toen ze erg klein waren.

Anderzijds denk ik dat ze hun leventje nu niet meer willen missen, althans dat hoop ik.

Voor mijn geboorte had mijn moeder al wanen als dat ze evita was oid, maar ik zou voor geen goud mijn leventje willen missen!

Een vriend heeft zo 2 ouders waarvan de moeder zwakzinnig is en de vader schizofreen oid.
Die heeft het ook niet makkelijk gehad maar het is een prima jongen geworden en hem 'mankeert' nix (in zoverre je mankeren mag/kan zeggen in dat opzicht).


Overigens is bijv manisch depressiviteit wel in een mate erfelijk, hoe dat precies zit weet ik ook niet maar ze zijn dat nog steeds aan het onderzoeken.
Mocht er blijken dat ikzelf het door kan geven neem ik ook geen kinderen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 18:24

Dan ben ik dus van mening dat ze jouw moeder verplicht aan de prikpil hadden kunnen zetten vanwege haar eigen toestand. Dan heeft zij mits dat beter wordt altijd nog de keuze die prikpil achterwege te laten. Sterilisatie is zo drastisch...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:24

Heb verleden week een programma gezien van twee geestelijk gehandicapte mensen die een kindje kregen.

Omdat moeder niet kon koken en zij geld problemen hadden kregen ze hulp van een vrouw die elke dag langs kwam.
De vrouw was een week ziek, wat gebeurde er?

Kersverse moeder vergeet kind te voeden en als ze voeden was het te weinig op een dag => baby moest opgenomen worden.
Voor moeder was het net een soort van huisdier, af en toe had ze er geen zin in, dus dan kreeg het kind maar geen aandacht.

Wat bleek, na een paar weken was ze alweer zwanger, gelukkig wou ze een abortus, na veel aandringen.

Het ligt vind ik wel aan de graad van de handicap, je zou ook kunnen overwegen een prikpil te geven, dat als men ooit een kind wil en er is genoeg hulp voor die mensen dan kunnen ze altijd nog een kind nemen. Een gewone pil is niks, die vergeten ze af en toe

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 18:26

Haagsemeid, naar aanleiding van die uitzending kwam de discussie ook op gang.

In dit geval vind ik het de schuld van de thuiszorg, het stel was gewend aan elke dag thuiszorghulp en dan opeens krijgen ze dat een week niet....

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:44

flair schreef:
Dan ben ik dus van mening dat ze jouw moeder verplicht aan de prikpil hadden kunnen zetten vanwege haar eigen toestand. Dan heeft zij mits dat beter wordt altijd nog de keuze die prikpil achterwege te laten. Sterilisatie is zo drastisch...



En hoe wil je die dan toedienen?

Want dat zou een hels karwei worden.
Als ze bij haar positieven zou zijn zou ze er denk wel mee instemmen.
Maar als ze een manie heeft zou ze het finaal tegenspreken en als ze een psychose zou hebben zou ze op zijn minst denken dat de aliens of de cia een zendertje bij haar willen inplanten door de naald.
Dan zou sterilisatie een stuk humaner zijn ook al klinkt het van niet.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 18:46

Denk dat een prikpil minder moeite kost dan haar richting ziekenhuis zien te krijgen. Dan de voorcontroles voor zo`n operatie te laten ondergaan en dan ook nog de daadwerkelijke operatie. Verward

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:55

Prikpil moet om de 10 weken ofzow? De eerste 2 keer gaan dan nog lukken, uiteindelijk zou ze in een dwangbuis moeten.

Ik heb erbij gestaan toen ze de huisarts wou neersteken met een paraplu en ze slikt al zeker 10 jaar geen medicijnen meer omdat ze ervan overtuigt is dat de doktoren haar willen vergiftigen.
(Het is in feite ook 'gif', die medicijnen zijn gewoon heel zwaar, maar zouden wel helpen haar leven te beteren, nu heeft imo gewoon een mensonwaardig bestaan).

Nee dan zou ik liever sterilisatie zeggen, iig in het geval van mijn moeder, zoals ze de laatste 13 jaar is, nou is het in haar geval ook erg extreem, Pim Fortuin zo ook manisch depressief zijn geweest maar die had toch een heel ander leven.

Overigens liet mijn vader zich wel steriliseren na mijn broertje.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:06

Prins claus was ook manisch depressief maar ook weer op een hele andere manier.

Fortuyn depressief??? Verward
Wel er is wel eens een gerucht geweest dat ie aan de pillen zat.
Maar ja ze moesten hem toch al hebben dus geruchten zijn er dan al snel.



Ik heb dat programma dus ook gezien en zat met open mond te kijken.
Die jongen zag ik het nog wel doen maar die meid zat echt zwaar in de problemen.

Ik ben wel voor om zulke mensen te laten helpen.
Het is al moeilijk genoeg om die mensen goed te begeleiden en dan zal er ook nog eens een kind bij komen?
De eerste jaren zullen nog wel gaan maar wat als het gaat puberen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:09

Ik heb dat programma ook gezien....... Die vrouw gaf aan dat ze over een tijdje toch nog wel een kind wilde want 1 kind was maar zo alleen.

Blijft een moeilijk onderwerp natuurlijk, want waar leg je de grens? En wie bepaalt dat dan?

Dit babietje was bijna dood en het was duidelijk dat de ouders het niet aankunnen, net zomin als ze voor hun dieren konden zorgen.

En nog een puntje: wat denk je dat het allemaal kost al die thuishulp, begeleiding e.d.. Ik schrok me rot toen ik zag hoeveel mensen zich met dat gezin bezighielden.

Ethisch vraagstuk dus.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:12

[/quote]
Citaat:
Ik heb dat programma ook gezien....... Die vrouw gaf aan dat ze over een tijdje toch nog wel een kind wilde want 1 kind was maar zo alleen.




3 weken na de opnames bleek ze alweer zwanger te zijn, toen heeft men toch maar aangedrongen op een abortus wat dus ook gebeurd is.

Ja ik schrok er ook enorm van hoeveel mensen daar over de vloer kwamen .
En al die beesten dan in huis, daar konden ze ook al niet eens fatoenlijk voor zorgen.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:02

Ik ben voor sterilisatie.

Verstandelijk gehandicapten zijn kinderen in een volwassen lichaam met volwassen hormonen.

het punt is alleen dat ze kinderen nooit alleen kunnen opvoeden, en je niet 24 uur per dag iemand bij hun in huis kan zetten. Voor de veiligheid van de kinderen lijkt het me dan ook heel onverstandig om verstandelijk gehandicapten kinderen te laten krijgen.

Het willen van en kind is voor hen volgens mij net zoiets als dat en kind graag een puppy wil hebben. Een verwaarloosde puppy is vervelend, een verwaarloosd kind kan gewoon niet

Een prikpil is in de 1e plaats nooit 100% veilig, in de 2e plaats denk ik dat het vervelender is voor de mensen om om de zoveel weken een injectie te moeten ondergaan dan een malig naar het ziekenhuis.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:25

Over hulp rondom het gezin: ik heb dat zelf ervaren, maatschappelijk werk/thuiszorg over de vloer en heb dat zelf als iets niet leuks ervaren.
Steeds weer een ander en er zijn ook mensen bij die minder goed klikken.
Iig had ik er als kind heel veel problemen mee aangezien het juist binnen het gezin heel veel door elkaar gooide.
Alleen qua praktische zaken was het gewoon nodig, huishouden en zorgen dat het een beetje draaide.
Maar imo werd er te weinig aan de kinderen gedacht (daar zijn ze ook niet echt voor natuurlijk).

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:27

Ik ben tegen sterilisatie én tegen verplichte prikpil.
Hoe kun je een mens de wil van een ander opleggen?
Waar leg je de grens; jij krijgt wel een prikpil/sterilisatie, en jij niet?

De ene verstandelijk gehandicapte is de andere niet. Ik vind dat deze mensen hier wel heel erg over 1 kam geschoren worden.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het er wel mee eens dat de meeste verst. gehandicapten de zorg voor een kind niet aan kunnen.
Ik heb de ook de uitzending van Dokument gezien. Wat verwacht je van twee mensen die afhankelijk zijn van begeleiding (niet alleen vanwege geld en niet kunnen koken), ze hebben net hun eerste kind gekregen, en de begeleiding valt voor een hele week weg? Dan hebben die twee mensen niet te kort geschoten, maar de begeleiding heeft te kort geschoten! Ze zijn nog aan het leren, en als ze dan toch een kind hebben, geef ze dan in elk geval de juiste begeleiding en geef ze de kans om het te leren!

Jonge pubers moeten toch ook niet verplicht aan de prikpil omdat ze toevallig wel eens onveilige sex kunnen hebben, en per ongeluk zwanger kunnen raken?

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:30

Cowgirl schreef:
Prins claus was ook manisch depressief maar ook weer op een hele andere manier.

Fortuyn depressief??? Verward
Wel er is wel eens een gerucht geweest dat ie aan de pillen zat.
Maar ja ze moesten hem toch al hebben dus geruchten zijn er dan al snel.



Ik heb dat programma dus ook gezien en zat met open mond te kijken.
Die jongen zag ik het nog wel doen maar die meid zat echt zwaar in de problemen.

Ik ben wel voor om zulke mensen te laten helpen.
Het is al moeilijk genoeg om die mensen goed te begeleiden en dan zal er ook nog eens een kind bij komen?
De eerste jaren zullen nog wel gaan maar wat als het gaat puberen.


Van prins claus was ik niet zeker, maar idd was hij het grote voorbeeld van mijn moeder, zij voelde intense verbondenheid daardoor met hem (wat ook in manisch/psychoses weleens naar boven kwam).

Van Pim Fortuijn ben ik ook niet helemaal zeker maar hij komt er wel voor in aanmerking (ik ken zijn medisch dossier niet persoonlijk maar er zijn sterke geruchten Knipoog ).
Je hebt het namelijk in allerlei gradaties voorkomen en kan ook een hele sterke drijfveer worden voor iemand (manie maakt je heel sterk en indien het onder controle kan worden gehouden kan dat heel positief uitpakken, je kunt immers de hele wereld aan).
Het hoeft dus niet perse iets slechts te zijn, de een is juist alleen maar depressief en de ander juist manisch, of lichte tussen gradaties (mijn moeder is dus hevig manisch/psychotisch met toch ook zware depressies afentoe en weinig episode-vrije perioden).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:33

ik vind het een goed discussiepunt...

en ondanks dat ik ook een verstandelijk gehandicapte nicht had (inmiddels overleden) ben ik toch voor sterilisatie.... een kind opvoeden is niet makkelijk, ook niet voor mensen zonder handicap.... en mensen met een (lichte) verstandelijke handicap hebben het al moeilijk genoeg...

En het feit dat het opvoeden van een kind geen "makkie" is, is de reden waarom ik, zover ik weet volledig gezond, op mijn 26e nog steeds geen kinderen heb en wil.... over een paar jaartjes hoop ik wel een kindje op de wereld te mogen brengen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:36

Ik ben voor steriliseren.

De verhalen waar jullie nu over praten zijn gevallen die, met hulp van thuiszorg, op zichzelf kunnen wonen. Maar je hebt ze nog erger. En dan valt de zorg voor het kind op de grootouders neer, of op de maatschappij.

Er zijn genoeg "goede" mensen waar het opvoeden van kinderen al niet bij lukt zonder hulp, maar de meeste gezinnen van mensen met een geestelijke handicap zullen hulp nodig blijven hebben. En als die hulp eens wegvalt om wat voor reden ook, kun je de hulpbiedende instantie daar niet voor aansprakelijk stellen.

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:47

Cassidy schreef:

En als die hulp eens wegvalt om wat voor reden ook, kun je de hulpbiedende instantie daar niet voor aansprakelijk stellen.


Ik denk dat je de hulpverlening weldegelijk aansprakelijk kunt stellen. Er is namelijk een contract tussen hulpverlening en cliënt waarin staat dat de instelling hulp verleent. Op het moment dat die weg valt, is de hulpverlening dus in gebreke.
Zeker weten doe ik het trouwens niet. Misschien iemand die hier meer over weet?

Trouwens niet alleen verstandelijk gehandicapten die op zichzelf wonen willen kinderen. Ik werk op een kindergroep. Kinderen met een lichte verstandelijke handicap. Toch zullen deze kinderen nooit zelfstandig kunnen wonen. Wel zijn er een aantal kinderen bij mij op de groep die later zelf kinderen willen.