Paspoort = gechipt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Paspoort = gechipt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 19:04

Klopt dat?
Wanneer krijgt een paard naders een paspoort?
En krijg je nog een "boekje" erbij als je paard gechipt wordt of...?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:09

een paard met paspoort hoeft niet altijd gechipt te zijn, maar een paard die gechipt is heeft wel zeker een paspoort Knipoog

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 19:10

Ok, bedankt voor het verhelderende antwoord Knipoog

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:15

Wouter24 schreef:
een paard met paspoort hoeft niet altijd gechipt te zijn, maar een paard die gechipt is heeft wel zeker een paspoort Knipoog


Dat gaat niet op. Veel mensen hebben hem door de DA laten chippen en die krijgen alleen zo'n foldertje erbij van de Databank. Ze hebben dan dus geen paspoort.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:17

wel als je hem aanmeld bij het kwpn of knhs

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:23

Ja maar dan moet je hem nog weer perse aanmelden. Heb genoeg mensen bij me gehad die wel een paard met een chip hadden en geen paspoort.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:23

Yootha schreef:
[
Dat gaat niet op. Veel mensen hebben hem door de DA laten chippen en die krijgen alleen zo'n foldertje erbij van de Databank. Ze hebben dan dus geen paspoort.
[/quote]



Gaat wel op, aangezien de meeste paarden bij geboorte tegelijk een paspoort krijgen bij het papier. En het chipje word er dan niet bij gedaan. Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:24

Per 1-1-2004 verandert dit alles ! Paspoort + chip wordt dan wettelijk verplicht voor jonge dieren. Voor 1-1-2007 moeten ook alle oudere dieren chip + paspoort hebben heb ik begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:25

Yootha schreef:
Ja maar dan moet je hem nog weer perse aanmelden. Heb genoeg mensen bij me gehad die wel een paard met een chip hadden en geen paspoort.


Dan is er wat anders aan de hand............

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:29

Brief van de WPCV gelezen? Wat Lageveld zegt klopt idd. Vanaf 1 januari moet elk paard een paspoort verplicht hebben. Vanaf 1 april komt daar de chipverplichting nog bij. Nieuw geboren dieren en ingevoerde dieren moeten binnen 7 maanden gechipt zijn.

Pipo denk je wel aan de oudere dieren? Veel zijn wel gechipt, maar hebben geen paspoort. Pas de laatste jaren zijn er paspoorten bij uitgegeven bij geboorte.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:30

Pipo"]
[quote="Yootha schreef:
Ja maar dan moet je hem nog weer perse aanmelden. Heb genoeg mensen bij me gehad die wel een paard met een chip hadden en geen paspoort.


Dan is er wat anders aan de hand............
[/quote]

Nee hoor is vaak genoeg voorgekomen. Wij hebben er een heleboel van een paspoort voorzien.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:35

Folder Nationaal chippaardenpaspoort.

Een paspoort is noodzakelijk om:
- een paard, ezel of pony te houden en te vervoeren.
- deel te nemen aan wedstrijden
- het dier te verhandelen, exporteren, of te laten slachten
- medicijnen te registreren
- om de eindbestemming (al dan niet slachten) aan te geven
De overheid controleert of het verplichte paspoort goed wordt gebruikt.

Alle veulens moeten vanaf januari 2004 binnen 7 maanden na geboorte een paspoort met chip hebben. Voor de overige paarden geldt een overgangstermijn. Ze moeten in elk geval een paspoort en chip hebben als ze in Nederland vervoerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:43

Yootha"]
[quote="Pipo schreef:
[

Nee hoor is vaak genoeg voorgekomen. Wij hebben er een heleboel van een paspoort voorzien.
[/quote]



Dat zijn waarschijnlijk paarden die na een bep datum zijn geboren ( het precieze jaar weet ik ff niet meer) daar zat inderdaad geen paspoort bij.

Maar enkele jaren geleden kregen alle ( kwpn, nrps) paarden bij geboorte een paspoort en papier.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:01

Volgens mij vanaf 1997

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:18

Zucht, ik zie er allemaal tegenop met dat gechip. pfffffff Lachen

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:54

Franske schreef:
Zucht, ik zie er allemaal tegenop met dat gechip. pfffffff Lachen


Moet je dit jaar een paspoort aan vragen. hoeft je paard ook niet gechipped te worden. kan je nog een paar jaartjes wachten OK dan! 2007?
Wettelijk is paspoort wel verplicht maar chip nog niet

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:14

Maar dan mag je er ook niet mee reizen.

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 16:38

Ja hoor als ik( eh bedoel mijn paard Haha! ) een paspoort heeft mag ik wel reizen met mijn paard.
Alleen zonder niet maar tot nu toe heb ik nooit controle gehad.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:58

Vanaf 1 januari moeten ze een chip hebben als je ermee wilt reizen. Kijk maar eens even een stukje naar boven. Staat een gedeelte uit de folder van het PVE.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 18:01

Franske schreef:
Zucht, ik zie er allemaal tegenop met dat gechip. pfffffff Lachen


Waarom?

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 19:25

Middels deze brief willen wij u even tussentijds op de hoogte stellen van de veranderingen die er per 01-01-2004 aan komen.
Vanaf die datum zal er in Nederland een verordening in werking gaan treden die een aantal geldende bepalingen wettelijk zal gaan bekrachtigen.

Wat betekent dit nu voor u als houder van paarden en pony's in Nederland.

Zoals u wellicht weet is er vanag 01-07-2000 een bepaling in werking getreden waarin staat dat de veulens geboren na die datum in het bezit dienen te zijn van een paspoort. Daarnaast geldt voor alle oudere paarden en paardachtigen die op de openbare weg komen dat zij ook in het bezit dienen te zijn van een paspoort.

Nu wordt het zo, dat alle paarden en paardachtigen vanaf 01-01-2003 voorzien dienen te zijn van een paspoort.
Ook wanneer zij nooit het erf zullen verlaten en altijd thuis zullen blijven

Iedere persoon met een opsporingsbevoegdheid zoals een agent van politie, een controleur van de RVV, een boswachter of een douanebeambte, kan u vragen naar het paspoort van het betreffende dier. Voor alle duidelijkheid: ook wanneer het paard in de wei staat.

Nu is het zo dat een chip (transponder) voor de sport (KNHS) verplicht is; zonder kan er niet gestart worden op evenementen. Een wettelijke verplichting voor alle overige dieren is er niet.

Maar daar is het volgende op gevonden, vanaf 01-01-2004 worden paspoorten genummerd bij de verschillende stamboeken aangeleverd door het Produktschap (Den Haag); er zal dan een terugkoppeling gaan plaatsvinden van de stamboeken naar het Produktschap van de uitgegeven paspoorten.
Deze gegevens zullen in een database geplaatst gaan worden.

Er mogen dan geen paspoorten uitgegeven worden, zonder dat er bij het betreffende dier eerst een chip is ingebracht.
Ieder veulen moet gechipt zijn voordat het bij de moeder weggaat. Dit kan overigens vanaf 8 weken.

Op dit moment mogen er dus paspoorten uitgegeven worden zonder dat er bij het betreffende dier een chip is ingebracht; na 31-12-2003 kan dit dus niet meer

Binnenkort zal er vanuit het bestuur via het verenigingsbestuur een uitgebreide campagne van Het Produktschap gestart worden. Daarin is het de bedoeling van Den Haag, het een en ander toe te lichten aangaande de op handen zijnde veranderingen. Op deze wijze hoopt men met één duidelijk verhaal voor allle paardenbezitters naar buiten te komen.

Dit is in grote lijnen wat er gaat gebeuren.

Ik heb ook hierover met horse-passport gebeld en deze brief klopt.
er is nog geen EU wet die chippen verplicht. maar gaat er wel komen.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:51

lageveld schreef:
Per 1-1-2004 verandert dit alles ! Paspoort + chip wordt dan wettelijk verplicht voor jonge dieren. Voor 1-1-2007 moeten ook alle oudere dieren chip + paspoort hebben heb ik begrepen.


Wat zijn jonge dieren? Dieren die in 2004 geboren gaan worden?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-03 01:56

Uit de proefdrukfolder van het produktschap (voor Vee en Vlees) over de registratie:
Citaat:
Vanaf 2004 wordt een identificatie & registratiesysteem ingevoerd. Elke eigenaar van een paard, pony of ezel moet van al zijn dieren paspoorten hebben en de dieren laten chippen. De registratie kan plaatsvinden bij de erkende stamboeken of bij de sportorganisatie van de KNHS.
DE VEULENS DIE IN 2004 WORDEN GEBOREN MOETEN BINNEN ZEVEN MAANDEN NA GEBOORTE EEN PASPOORT EN CHIP HEBBEN.
Voor elk te vervoeren dier moet er ook een paspoort zijn


De folder is door het WPCV beschikbaar gesteld aan haar leden omdat men vond dat het produktschap zich niet hield aan eerder eerder gemaakte afspraken inzake termijnen van publicatie.

In de betreffende folder slooft het produktschap zich overigens erg uit om alle voordelen van een en ander op te sommen. o.a. onder de kop: "Meer plezier van uw dier"
Verward Schijnheilig Verward

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:26

Oke...

Even op een rijtje...
- Voor 1 januari moet elk paard wat vervoerd wordt een paspoort hebben
- Elk veulen wat in 2004 geboren wordt moet binnen 7 maanden gechipt zijn

De oudere dieren hebben tot 2007 de tijd om gechipt te worden?! Of is dat niet waar?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 02:04

Nee, dat laatste is niet helemaal waar. ALLE dieren die op de weg komen moeten een paspoort EN een chip hebben. Ter elfder ure is blijkbaar nog een uitzondering gemaakt voor veulens jonger dan 7 maanden. Aan de voet van de (gechipte en van paspoort voorziene moeder) mogen deze wel de weg op. Immers ... anders had er geen veulen meer naar de keuring gekund ...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 153 bezoekers