Niet invetten na zadelzeep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 11:03

Er is hier wel eens een discussie geweest over het leeronderhoud. Ik verbaasde mij er toen over dat er mensen waren die vertelden dagelijks met zadelzeep hun leer (zadel en hoofdstel) schoon te maken. Want waar háál je de tijd vandaan???

Maar nu hoorde ik van iemand dat het niet nodig is om ná het gebruik van zadelzeep het leer opnieuw in te vetten. (Omdat zadelzeep van zichzelf al een vettig laagje achterlaat). In dat geval wordt het al een stuk minder werk!

Hoe zit dat? Is het waar dat je niet elke keer na het schoonmaken met zadelzeep in hoeft te vetten? Of vetten jullie wél elke dag alles opnieuw in? Zo ja, hoeveel tijd zijn jullie er dan aan kwijt? En wat doe je dan: alle riempjes los, schoonmaken met water en zadelzeep, invetten, uitwrijven? Of niet al deze stapen???

Ik zou best vooral het hoofdstel (dat wordt toch het snelst vies) vaker schoon willen maken, maar ik heb echt geen tijd om dagelijks een halfuur langer bezig te zijn…


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 11:11

Als je je tuig netjes bijhoudt, hoef je maar twee keer per jaar echt goed te vetten. Zadelzeep heeft een voedende werking naar het leer, dus is voldoende. Als je anders de tijd niet vindt, overweeg dan eens een spuitfles met zadelzeepoplossing, werkt als een tierelier! Effe inspuiten, ouwe theedoek erover, en klaar!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 11:15

Ja zo doe ik het ook, gaat het ook nog super glimmen!! Party!!

Alleen als het leer heel droog is kan je er een keer olie/vet op doen maar verder is dat niet echt nodig.
Leren laarzen behandel ik trouwens wel anders dan mijn hanarchement.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 11:18

Citaat:
werkt als een tierelier!


hahaha, ik moest wel lachen toen ik dat zinnetje las, hihihi Haha! sjorrie ik ben melig

maar 1x met zadelzeep in de maand en dan 1 of 2x per halfjaar vetten is voldoende hoor...

kussies liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:37

Wij gebruiken altijd Spraysoap (in een spuitfles met een oranje etiket) is zadelzeep en verzorging in een. Iedere dag, hooguit 5 min. werk, zweet eraf e.d., en je tuig blijft perfect!

Nulla tenaci invia est via

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:10

ik doe bijna elke dag even mijn hoofdstel na met zadelzeep en eens in de 2 weeken het riempje (snel hard enzo) en 1 keer in de maand met zadelzeep en olie
dat is volgens mij hou het hoort 1 keer per maand

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 20:03

Hoofdstel, singel, evt hulpteugels oid doe ik min of meer dagelijks na het werk. Is niet zoveel moeite hoor, ik hoef er maar ééntje! Dan steek ik het ook netjes op en ziet het er allemaal weer mooi uit. Het zadel doe ik dan niet heel uitgebreid, af en toe neem ik even de zweetbladen en de singelstoten af. Met enige regelmaat, maar dat hangt dan wel een beetje af van hoe ik in m'n tijd zit maak ik het wel helemaal schoon, maar dan ook echt heel precies. Als het nodig is doe ik dan ook olie erop, nooit vet. Mijn hoofdstellen olie ik vrijwel nooit, tenzij ze nog nieuw zijn en dus stug. Dus het kan wel kloppen dat zadelzeep voedend werkt. Verward
Overigens, als je zadelzeep gebruikt moet je spons niet te nat zijn, het mag niet schuimen!! Dan krijg je vlekken op het leer.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 21:07

Ik poest het eigelijk bijna nooit meer met zadelzeep.
heel afentoe als er echt vieze vlekken op zitten.
Maar van te vaak wassen wordt ie grijs!!!
en ik vet het ong. 1 a 2x in het hele jaar.
Maarje, mijn hoofdstel is al best oud dus die laklaag is er af, dus blijft het gewoon even wat soepeler.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 22:32

Citaat:
Op 2001-10-17 21:07, schreef Alice:
Maar van te vaak wassen wordt ie grijs!!!


Haha! duurder hoofdstel kopen Pling

trouwens, sinds Nescio in een half jaar 3 hoofdstellen heeft gesloopt rijd ik hem met een heel oud trainingshoofdstelletje van 60 piek, een keer op de ponymarkt in Heeten gekocht. Dat blijft gewoon superzwart Party!!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 22:44

x
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 09:07

Zoveel tijd hoeft het niet te kosten. Je hangt het hoofdstel op aan een haak, en je sponst alle riempjes even snel in met zadelzeep. Je hoeft hem niet helemaal uit elkaar te halen.

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-01 12:23

Had dit dit maar eerder geweten!!! *LOL*

Effe afsponsen met zadelzeep is inderdaad niet zoveel werk. Maar ik dat echt dat je daarna alles opnieuw moest invetten of olieen...

Ik ga er meteen een goede gewoonte van maken dagelijks het hoofdstel af te nemen! Bedankt!!!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 17:20

x
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 20:17

Je moet het dus ook niet nat maken, dat is de truc. Water is alleen nodig om je sponsje uit te spoelen, en een heel klein beetje vocht bij die zeep smeert wel lekker,maar het moet dus niet nat zijn. Het mag niet schuimen, da's de beste graadmeter


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 bezoekers