scheren+ buitenpaard+ deken met hals ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

scheren+ buitenpaard+ deken met hals ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 15:10

Even het verhaal vooraf:

Sinds deze winter heeft mijn paard problemen met zijn vacht.
Hij maakt gewoon wintervacht aan,maar wanneer ik hem erg in het zweet gereden heb heeft hij een paar dagen daarna pus bultjes over zijn hele lichaam.
De dierenarts is er al bij geweest, denkt dat hij zijn warmte e.d. niet kwijt kan door zijn vacht.
Mijn paard heeft al antibiotica gehad en ik heb hem 2 weken lang gewassen met betadine scrub.
Nu dacht ik dat het over was,maar niet dus.

A.s dinsdag maar weer naar de d. arts om bloed te laten prikken.

Maar nu mijn vraag:

Mijn paard staat dag en nacht buiten onder een waterdichte winterdeken,maar nu zou het ook een optie kunnen zijn om hem te laten scheren.
Maar kan een paard wat dag en nacht buiten staat met waterdichte winterdeken met hals buiten blijven als hij geschoren is??

Zou dat dus warm genoeg zijn?
Hij staat nu onder een 350 grams rambo, maar zou hij dan voldoende hebben aan een 370 rambo turnout wug?

Nu is de 350 voor hem wel erg warm, dus zelf denk ik van wel.

Wat zijn jullie ervaringen met geschoren paarden buiten de winter?

Een heel verhaal, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 15:25

Ik heb net met mn zus haar Haflinger geschoren, die staat ook dag en nacht op de wei, en had ook van die zweetbultjes. Kan dus idd goed door het zweten en niet genoeg hygiene komen. Wij hebben gewoon de benen laten zitten en eigenlijk was de bedoeling dat het een jachtmodel zou worden, maar na wat uitschieters hebben we alleen een sjabrak laten zitten op de rug. En het halve hoofd ook nog. Natuurlijk een goede warme deken op, en indien mogelijk een schuilstal voor de wind en harde neerslag.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 16:33

mag gewoon buiten staan, met een waterdichte deken zonder hals hoor
mits ie wel kan schuilen in een stal! een van mijn paarden die is geschoren loopt ook dag en n8 buiten , heeft nu een tussendeken en daarover een waterdichte niet al te dikke deken liggen

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 16:38

als je hem gaat scheren moet je wel zorgen dat hij het daarna niet koud heeft. is je paardje al ver met zijn wintervacht? als hij namelijk bijna geen wintervacht heeft dan hoef je maar 50 gram ofzo meer maar als hij al een vachtje heeft moet je goed uitkijken dat hij het niet koud gaat krijgen. (macho staat nu alleen overdag op wei en die heeft nu een 300 gram waterdichte deken op) als ik hem zou scheren dan krijgtie echt wel 400 op. Pas dus goed op voor je het weet is het te laat! Haha!

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 00:01

machogirl schreef:
als je hem gaat scheren moet je wel zorgen dat hij het daarna niet koud heeft. is je paardje al ver met zijn wintervacht? als hij namelijk bijna geen wintervacht heeft dan hoef je maar 50 gram ofzo meer maar als hij al een vachtje heeft moet je goed uitkijken dat hij het niet koud gaat krijgen. (macho staat nu alleen overdag op wei en die heeft nu een 300 gram waterdichte deken op) als ik hem zou scheren dan krijgtie echt wel 400 op. Pas dus goed op voor je het weet is het te laat! Haha!


Tja het is een connemara met al aardig wat haar, het liefst scheer ik hem ook niet.
Maar als hij telkens van die pusbultjes houd doordat hij zijn warmte en zweet niet kwijt kan dan ben ik bijna wel genoodzaakt om hem te scheren.

Moeilijk.........

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 00:01

Koortje schreef:
Ik heb net met mn zus haar Haflinger geschoren, die staat ook dag en nacht op de wei, en had ook van die zweetbultjes. Kan dus idd goed door het zweten en niet genoeg hygiene komen. Wij hebben gewoon de benen laten zitten en eigenlijk was de bedoeling dat het een jachtmodel zou worden, maar na wat uitschieters hebben we alleen een sjabrak laten zitten op de rug. En het halve hoofd ook nog. Natuurlijk een goede warme deken op, en indien mogelijk een schuilstal voor de wind en harde neerslag.



Dat is het lastige.we mogen er geen schuilstal plaatsen van de gemeente