Dilemma... ik weet het niet meer hoor!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Dilemma... ik weet het niet meer hoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 19:36

Owkee ik heb dus nu een dilemma.

Ik heb altijd al een verzorgpony gewild, nu heb ik dan eindelijk Oscar gevonden. Oscar verzorg ik nu een aantal maanden (sinds augustus) en dat gaat best leuk. Ik heb altijd graag meer willen leren in de dressuur, en met Oscar heb ik dan ook ontzettend veel geleerd, het dier heeft dan ook M1 gelopen. Maar het punt is, Oscar is 1.76 m wat ik eigenlijk iets te groot vind. Ik doe eigenlijk niets anders dan in de bak rijden en af en toe longeren. Als ik hem even los wil gooien of zo dan kijken de eigenaren me kei raar aan en zeggen ze, dat is toch nergens voor nodig. Ook omdat ik vrij klein ben (1.62 m) mag ik dus ook niet met Oscar buiten rijden, terwijl dat volgens mij prima gaat. Het laatste punt is dat Oscar te koop staat. De eigenaren hebben mij al een aantal keren gevraagd of ik hem op internet wil zetten, maar ik heb zoiets van, ik ga toch niet mijn verzorgpaard te koop zetten, want ik wil juist niet dat hij weg gaat. Maar goed...

Nu was ik zo onderhands ook al wat aan het zoeken voor als Oscar verkocht zou zijn. Ookal rijden paarden heel lekker, ik zoek toch liever iets meer pony achtigs, een fjord of e pony of iets dergelijks.

Nu kreeg ik ongeveer een week geleden een mailtje in mijn inbox. Een vrouw had een tinkerveulen waar ze een verzorgster voor zocht om die wat op te voeden zal ik maar zeggen. Ook wilde ze er nog een tweede paardje bij kopen, een tinker of een shet. We hebben toen even gebeld en dat klonk heel gezellig, het leek me een super aardige vrouw die ontzettend blij met me leek te zijn. Ik vroeg of ze er een vergoeding voor vroeg "Ben je gek, als je het goed dat dan krijg je zelfs van mij een vergoeding" Maar of ik dat wil aannemen weet ik niet.

Hoe dan ook, ik heb haar dus ook verteld over Oscar en ze had er geen probleem mee als ik voorlopig eens per week kwam zodat ik het kan combineren. Nu kreeg ik een paar daagjes terug opnieuw een mail met de vraag of ik al wist wat ik wilde. Ook vertelde ze dat een shet heeft gekocht, met een grote stokmaat (1.07 m) Deze was bereden geweest en kon waarschijnlijk dus ook weer bereden worden. Ik had eerst zoiets van dat kan ik nooit, daar ben ik toch veel te zwaar voor, maar na mening gevraagd te hebben van een aantal blijkt dit toch gewoon te kunnen. Ik ben namelijk 1.62 met 53 kilo ongeveer. Ook wil ze deze shet voor de kar zetten, en ik heb echt ALTIJD al willen mennen.

Ik mag dan echt doen met deze beestjes wat ik wil, met de shet dus wat rijden in de bossen, mennen, lekker poetsen wandelen. Het veulen mag ik "Opvoeden" dus leren stilstaan en borstelen, leren meewandelen, en dan kleine wandelingetjes maken zodat die aan verkeer en dergelijken went.

Maar goed dit vind ik dus ook kei leuk. Alleen dit is wel een stukje verder. Ik zit op 5 vwo en heb dus niet super veel tijd. Nu weet ik dus niet wat ik moet doen. Die shet en veulen en dan daar lekker tijd in kunnen steken (met de garantie dat die nog wel blijven) Oscar blijven doen, met de mogelijkheid dat die vandaag of morgen weg is. Proberen te combineren, terwijl ik de enige ben voor Oscar. Oscar staat op het moment nergens te koop dus die verkoop kan nog wel even duren misschien.

De voor en nadelen:
Oscar:
voor:ik kan hiermee lekker dressuren wat ik erg graag wil leren
Hij is vrij dichtbij (kwartier fietsen)
nadelen: ik kan dus alleen maar in de bak rijden, buiten rijden of iets dergelijks zit er dus niet bij, wat ik echt super jammer vind, maar ook voor de gein eens losgooien of gewoon een beetje wandelen is er dus ook niet bij
Hij kan elk moment weg zijn
Het is een beetje een verplichting, ik moet zo vaak mogelijk komen want ik ben de enige die erop rijd, als ik niet kom is er niemand.

Shet+tinkveulen:
voor:ik heb veel vrijheid
ik kan met de shet lekker in de bossen hobbelen, maar ook voor de kar beleren wat ik echt SUPER graag wil. ik heb heel veel vrijheid, mag waarschijnlijk ook gewoon met Vrijheidsdressuur aan de slag en dergelijken
Ik hoef niet per se 4 keer per week te komen of zo, heb ik het een keer wat drukker is dat een iets minder probleem.
Mijn vriendin heeft haar verzorgfriezen er ook in de buurt, dus dat kan ook nog lekker gezellig worden, terwijl ik bij Oscar zo goed als ALTIJD alleen ben!
Zij blijven nog wel even.
Nadelen: het is een stukkie verder namelijk 25 minuten fietsen.
Ik kan niet dressuur rijden wat ik graag wil,

sorry voor het lange verhaal, maar wat nu Verward Scheve mond

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:43

Kan je geen brommer kopen? ik weet niet hoe oud je bent maar dat met dat shetje klinkt wel veel leuker hoor, dat met Oscar is volgens mij een aflopende zaak, of je moet je neerleggen bij het feit dat je met hem niet zoveel mogelijkheden heb? Ikdenk dat de afstand en de weinig mogelijkheden met Oscar even zwaar wegen tov elkaar, succes!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:48

Kun je ze niet een tijdje allebei verzorgen en dan in de loop van de tijd kijken welke je het leukste vind?

Stel dat je het paard het leukste vind, dan blijf je die doen totdat ie verkocht wordt en ga je bv maar 1 keer per week naar de andere ponies.

Vind je de ponies het leukst dan zou ik daar helemaal voor gaan, je zegt zelf al je kunt dan gaan mennen en je hebt veel vrijheid en vooral dat laaste lijkt mij een groot voordeel.

Je kunt nu denk ik nog makkelijker wisselen, straks ben je helemaal aan het paard gehecht en wordt het moeilijker om voor de andere te kiezen.

Oja en over een paar jaar is die tink ook klaar om beleert te worden en wellicht mag je daar dan ook op rijden, kun je misschien ook nog dressuren.

succes!

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:50

Hmm....moeilijke zaak. Het jammere is dat Oscar verkocht kan worden. je moet voor jezelf goed duidelijk krijgen wat je belangrijker vind...of de dressuur of al het andere. Maar dat van die shet lijkt wel een stukje gezelliger als ik het zo lees.

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 19:51

het is trouwens ook nog eens dat ikd e laatste tijd niet eens meer echt super veel zin heb om naar Oscar te gaan. Wel 2 keer per week of zo, maar niet 4 of zo, wat ik eignelijk vind dat het minimum kan zijn, maar ik eigenlijk nu al niet meer kan halen.

Ik ga dus morgen even bij die shet en die tinker kijken, en ik zat te denken, dat als ik dat wil ik dus wel kan proberen om te helpen met de verkoop van Oscar, dan voel ik me er ook iets minder schuldig over.
Het is ook een beetje de grote waar ik tegen op zie. Hij het opstappen heb ik tegenwoordig echt hulp nodig want hij wil gewoon niet meer stilstaan, hij heeft dan de overhand. Maar verder is hij wel gewoon kei braaf!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:54

je moet doen wat je wil!!
en het zal een heel moeilijke keuze worden, maar eerlijk gezegd zou ik toch voor de shet en veulen gaan! je zegt al dat je graag wat meer wilt doen, daar kun je een veulen opvoeden (wat echt geweldig is kan ik je zeggen!! Lachen ) en lekker met een shet rondhobbelen!!
ik moet nu ook een half uur fietsen.... maar goed, ik heb ook zoiets van ,je moet er wat voor over hebben...
daarbij dat je je aan oscar gaat hechten en het zo onwijs moeilijk zal zijn als hij weg is!!

ik zou wel als ik jou was eerst eens een paar keer langs gaan bij die shet en veulen, een paar weken ze gaan verzorgen voor je beslist, je weet maar nooit, misschien is het veulen onwijs bang en de shet niet te rijden Tong uitsteken naja in ieder geval succes met het maken van je keus!!

Jeanine

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Nederwetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:05

Tja inderdaad een dilemma, het is maar net waar je voor kiest, of lekker aanrommelen en het rijden en zo niet zo serieus nemen dus vooor de shet en tinkertje gaan, of zeggen van nee ik heb nu nog de mogelijkheid om iets te leren van Oscar en van de dressuur, wat je misschien ook heel belangrijk vind? Mijn vader zegt altijd het maakt niet wat je kiest als je maar kiest, want blijven aanrommelen met alledrie lijkt mij niet echt een optie tenminste niet als je het goed wil doen. Waar liggen je prioriteiten? a) dressuur rijden en daar wat van leren zo lang het nog duurt. of
b) lekker twee kleintjes verzorgen en ook nog tijd overhouden om andere leuke dingen te doen.
Ik wens je heel veel succes met maken van zo'n moeilijke keuze maar ik zou wel een keuze maken als ik jou was.
Groetjes Jeanine

Maskers op? Hoezo? Geupdated profiel nu, maar binnenkort met foto's!

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:23

als ik jou was zou ik voor de pony's gaan, lijkt mij zelf veel leuker. met oscar mag je eigenlijk niets anders dan in de bak dressuren, dat gaat na een tijd toch vervelen volgens mij. ook kan je er niet alleen opkomen, wat nou als er toevallig niemand is als jij wilt rijden? dat gaat dan niet. met de pony's mag je veel meer, je kan hun van alles leren, wat ook een enorme uitdaging is. ondertussen kan jij die dingen ook gelijk leren, een veulen opvoeden, een shet mennen, vrijheidsdressuur... ik weet niet of je dat al vaker heb gedaan, maar het zijn dingen die lang niet iedereen kan. dit is dé mogelijkheid voor jou om het te leren. het veulen gaat ook groot worden, dus over een paar jaar kan je die zelf gaan inrijden waarschijnlijk, of iig helpen. en met tinkers kan je ook best wel dressuren, daar zal je alleen nog ff op moeten wachten. maar idd eerst kijken of je ze wel leuk vind, strax bijten ze, is de shet niet te rijden... en dan heb jij je andere verzorgpaard al opgegeven en zit je zonder. niet doen dus!!!
goed er over nadenken, succes met je keuze!!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:03

Als ik jou zo hoor wil je denk ik toch voor de pony's gaan. Zo klink je iig. Ik zou zelf zonder denken voor Oscar gaan, maar het is maar net wat je zelf wil. Dat is tenslotte het belangrijkste.

Wat is het wat je wil? Wil je verder met dressuren of wil je toch nog naar buiten kunnen.

Verder heb ik al eens vaker gezegd dat als de eigenaren van Oscar nog hetzelfde bedrag vragen hij niet snel verkocht wordt. Dit is echt niet l*llig bedoeld, maar het is echt gewoon veel te veel.
Maar als ze wel bereid zijn te dalen zit er idd een kans in dat hij verkocht kan worden.

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 21:51

Jeetje ik weet het nog steeds niet.

Ik ben niddels bij Sanne (tinkerveulen) en speedy (de shet) wezen kijken, en vond het echt HEEL erg gezellig. De beestjes zijn echt grappig, en er staan ook 2 ENORME belgen, wat wel grappig is!

Er is allemaal nog niet zoveel, ze heeft de dieren pas een week, eigenlijk niet meer dan een hoofdstelletje en een longeerlijn. Maar dat komt, ze heeft beloofd snel opzoek tegaan naar een zadel, ook gaat ze op mijn verzoek een bord ophangen zodat ik achter kan laten waanneer ik ben geweest en wat ikg edaan heb. Ik vind het zelf gewoon wel prettig om zo contact te houden.

Maar goed, en nu. Maandag ga ik er voor het eerst dus zeg maar ECHT naar toe. Maar oscar is er ook nog steeds.

Ik weet gewoon niet wat ik daarmee moet. Ik heb gewoon geen zin om te gaan. Het is alweer bijna een week geleden, en ben gewoon niet geweest omdat ik geen zin had. Morgen vroeg ga ik dan we,en neem ik in ieder geval mijn dingen mee naar huis.

Ik weet het echt niet wat ik moet doen....

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:10

Met de bovenstaande berichtjes geef je eigenlijk al een beetje aan dat je voor de shetlander gaat en als je nu al geen zin meer hebt om naar oscar te gaan dan vind ik eigenlijk niet dat je daar mee door moet gaan.
Maar ik begrijp iets niet helemaal, als jij niet naar oscar gaat staat hij dan de hele dag in stal?Want dat zou wel zielig zijn, en dan zou ik wel mee proberen te helpen om hem te verkopen.
Succes met je beslissing.

Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:21

Ik denk als je Oscar gewoon op het internet zet voor die eigenaren ze al een flink stuk helpt met de verkoop want zo te horen ben jij de enigste die er echt naar omkijkt. Je zult nu wel een groot schuldgevoel hebben tegenover Oscar maar hij staat te koop, kan gewoon elk moment weg zijn, hij is te groot etc. Uit jouw woorden maak ik op dat het erg leuk is geweest (bij die mensen waar je op bezoek bent geweest) en dat je dat veel liever doet. Ik zou als ik jou was Oscar 'opgeven' of misschien dat je met die eigenaren kan regelen zolang ie niet verkocht is, er nog gewoon 1x per week dressuur mee rijdt en de rest van de tijd aan de nieuwe verzorgpony's besteden. Het is idd wel een nadeel dat je dan er neit gewoon mee kan dressuren maar kan je niet gewoon soms een les volgen op een manege of zoiets (als oscar dan echt verkocht is)? Verward Veel succes met je beslissing en veel plezier met die nieuwe pony's!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:45

Je moet doen wat jou het beste/leukste lijkt. Oscar word waarschijnlijk verkocht..en wie zegt dat je met een shetje geen dressuur kan rijden? Er zit hier toch iemand op bokt (sorry naam kwijt) die met haar shet tegen de paarden rijd op wedstrijd?

Shiloh

Berichten: 19774
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 07:36

hey bedankt voor de berichtjes. Annababs het KAN inderdaad wil, maar ik zie het zelf niet helemaal zitten. Ik zat al wat te twijfelen van kan ik erop of niet. Ik ben zelf ook geen geweldige ruiter en zit snel uit evenwicht en niet netjes rechtop, en omdat ik er dan aan de bovenkant een stukkie uit zou steken haal ik hem ook snel uit evenwicht, dus ik denk dat ik dat ga doen.

Ik ga vandaag iig naar Oscar toe, en ik kijk het gewoon even aan.

ow en Marlon, nee hoor, als ik niet kom dan kan Oscar lekker de hele dag op de wei lummelen...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:24

je vertelde het net op msn echt een dilemma ja ... ik denk gewoon dat je die shet en tinkerveulen moet doen.. maar als je oscar er bij wilt combineren dan zou ik dat even een week of 2 / 3 aanzien .. en als je dan zegt nee het lukt niet oscar gewoon opgeven en hem mee helpen met verkopen .. misschien kun je de eigenaren ook nog over halen om de vraagprijs omlaag te doen zodat ie veel sneller weg is ..

igg veel suc -6 met het beslissen verder *LOL*

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:36

Ik zou gaan voor de shet, en het veulen!
dat is toch vaster, en als ik jou verhaal zo lees krijg ik de indruk dat je heel graag de shet en het veulen wilt gaan doen..
Oscar is ook een aflopende zaak, je weet dat hij weg gaat, vroeg of laat.. dus dan zou ik voor meer zekerheid kiezen en vor de shet en het veulen gaan!

Dag lieve mama...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Monique1963, onpaard, SusanH en 43 bezoekers