Ze is blind ... Wat nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

Ze is blind ... Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 23:38

Een jonge quarter merrie ! Ze is van 12 mei 2003 ! Toen wij er waren was ze al een beetje schuw en als je haar aanraakte stond ze meteen met 2 benen in de lucht te zwaaien ! Ze was wel verkocht en had een hele hechte band met het meisje die haar had gekocht ! Toch waren er wat twijfels over haar ogen ! Vaak had ze wonden ( ze liep waarschijnlijk tegen de hekken aan) kon haar voeremmer niet vinden en vond alles eng!


Dus ze waren naar Utrecht gegaan voor een oogtest ... Nu blijkt het dat ze aan allebei de kanten blind is Verdrietig Echt heel triest ! Ze moet waarschijnlijk alles op geluid leren en dat is heel moelijk !

Wat vinden jullie inlaten slapen of door laten leven ! Ze weten het namelijk niet meer en ik ook niet ... Wat is nou het beste voor haar....

http://www.mwfischer.de/FOHLen1.jpg

[edit Sugarmiss] ivm te grote foto IMG's verwijderd

Jewel... :+:


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:47

helemaal volledig 100% blind?

Zou ik denk ik in laten slapen. Wat heeft zo'n dier voor leven? Zal nooit meer kunnen als zich stapvoets voort bewegen, en constant bang om zich te stoten. Zal nooit vrij kunnen zijn als een normaal paard. Zal nooit een 'baan' kunnen hebben, altijd achterblijven als de andere paarden gaan rijden. Zal nooit in de weide kunnen donderjagen met de anderen. Zal nooit echt paard kunnen zijn. Het is triest, maar ik vind het eigenlijk niet eerlijk om dat zo door te laten gaan.. En dan denk ik aan het paard zelf, niet aan wat de baas wil en kan. Puur en alleen aan wat voor het paard het beste is. Wat is dat nou voor leven?
Laatst bijgewerkt door 796285 op 07-11-03 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:49

Het kost misschien wat meer energie, omdat ze alles anders moet leren dan andere paarden en dat kost inderdaad tijd. Het zal ook weel moeilijk zijn om alles op geluid te leren, maar het is te doen! Er zijn veel paarden die blind zijn die zich prima weten te redden. Dus zij kan dat ook.
Je moet haar niet in laten slapen. Ze heeft zo'n lief koppie, ik ben nu al verliefd. Het wordt misschien moeilijk, maar het is echt haalbaar! Succes ermee, wat de beslissing ook is!

Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 23:52

De verkoop gaat nu ook al niet meer door .... Ze wil haar niet meer... Ze is bang dat ze het niet aandurft met een blind veulen

Jewel... :+:

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:56

Kan ik goed begrijpen. En over wat ArwenLune zei, er zijn inderdaad blinde paarden die zo eindigen. Maar ik denk dat als ze in het begin genoeg training en hulp e.d krijgt, dat het best een 'normaal' paard (wat een vreemd begrip) kan worden. Ze zal natuurlijk nooit een wedstrijdpaard kunnen worden, maar een zielig beestje hoeft ook niet. Ik heb namelijk ooit een paard ontmoet, die ook vanaf zijn geboorte blind was. En daar merkte je niets aan!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:57

In de bit stond een tijd terug een artikel over mensen met blinde paarden, misschien dat iemand dat voor je in kan scannen.

Conclusie van het artikel was dat er prima mee te leven viel, mits je de tijd nam om het paard te laten wennen aan het orrienteren op geluid.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:07

Lijkt me een hele moeilijke beslissing... Maar eigenlijk kan ik het ook wel eens zijn met Arwenlune... Ik denk dat je dit paardje wel een mooi leven zou kunnen geven, maar dan moet je er héél veel tijd in steken... en de vraag is: Heb jij die tijd en sta jij er 100% achter om dit beestje zo door het leven te laten gaan?
Ik heb echt geen idee wat ik zou doen als ik in jou schoenen zou staan. Het is namelijk erg makkelijk om te zeggen: "ik zou dit veulen in laten slapen"... maar als het erop aan komt, denk ik dat het wel even slikken is. Ik zal mijn reactie even wat duidelijker verwoorden: Als ik tijd en geld zou hebben om dat beestje te laten leven... dan zou ik er 100% voor gaan en ik weet zeker dat er nog wel een toekomst is voor zo'n paardje! Heel veel succes met je beslissing!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:13

ArwenLune schreef:
helemaal volledig 100% blind?

Zou ik denk ik in laten slapen. Wat heeft zo'n dier voor leven? Zal nooit meer kunnen als zich stapvoets voort bewegen, en constant bang om zich te stoten. Zal nooit vrij kunnen zijn als een normaal paard. Zal nooit een 'baan' kunnen hebben, altijd achterblijven als de andere paarden gaan rijden. Zal nooit in de weide kunnen donderjagen met de anderen. Zal nooit echt paard kunnen zijn. Het is triest, maar ik vind het eigenlijk niet eerlijk om dat zo door te laten gaan.. En dan denk ik aan het paard zelf, niet aan wat de baas wil en kan. Puur en alleen aan wat voor het paard het beste is. Wat is dat nou voor leven?


Dat was ook mijn allereerste gedacht. Als een mens blind is, geef je hem een stok, leer je hem brailleschrift, aangepaste school en hij draait mee in de maatschappij. Als een paard blind is, weet ze niet wat haar overkomt. Het is een pijnlijke beslissing, maar soms kan het gewoon niet anders.

Maar ik heb het artikel in bit wel niet gelezen, en heb nooit gezien dat een volledig blind paard toch nog een 'waardig' leven kon hebben. Misschien moet je eerst eens daar zoveel mogelijk informatie over aanschaffen, en misschien bestaat er nog zo een waterkansje dat je haar met veel liefde en geduld leert 'omgaan' met haar gebrek. Kijk gewoon wat het beste is voor het paard. Als het maar niet betert, en ze leeft altijd in onzekerheid en is angstig voor alles om haar heen, mag je haar niet laten lijden. Maar als ze zich beter voelt, en steeds beter gaat weten dat ze nergens bang voor hoeft te zijn, kun je het proberen.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 01:58

Als ze het zelf niet aandurfd is er mishcien wel iemand anders die daar tijd en liefde in wil stoppen om het haar te gaan leren. Een kat kan ook prima in huis leven als ze blind zijn. Dus als je haar omgeving voor haar afbakend dan zal het allemaal goedkomen.

Bevalt prima in duitsland...

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:41

Een heel groot verschil met de paarden in de bit was dat die op latere leeftijd blind zijn geworden! En dat is een verschil van 100% een paard wat op latere leeftijd blind wordt heeft nml wel een normale jeugd gehad! Hij weet hoe veel dingen eruitzien en heeft voldoende zelfvertrouwen om op verder te gaan. Een veulen heeft dat niet en zal dat ook niet krijgen! Ik denk dat het enige goede wat je voor haar kunt doen is haar uit haar lijden verlossen! Daar is het paard zelf het beste mee gebaat!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:54

Ik denk dat wat meetelt in mijn beslissing is dat je voor de rest van het paardenleven die zorg zal moeten dragen. Natuurlijk is het de bedoeling dat Rowan blijft tot het einde, en god, ik hoop dat hij nooit weg hoeft. Maar mochten m'n ouders komen te overlijden en ik geen geld heb om hem te onderhouden (om maar eens een dwarsstraat te noemen) dan kan ik, hoeveel pijn het ook doet, een ander baasje voor hem zoeken. Met een blind paard kan dat gewoon niet...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 09:58

Een kans geven. Waarom meteen al zo'n jong leven afbreken als je het nog niet eens geprobeerd hebt? Dood is zo definitief dat kun je nooit meer terugdraaien. Als ze geen pijn heeft of lijdt dan vind ik het de kans waard. Dit leven is de kans waard. Had ik ruimte gehad dan had je haar zo mogen brengen. Dat geduld had ik echt wel opgebracht.

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:00

Als ik trouwens de foto bekijk, zie ik dat ze al erg goed reageert op geluid (of ze is niet 100% blind Knipoog ).

'Paint' it 'Black'

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:13

Ik denk dat als je er helemaal voor zou gaan het zou moeten lukken, maar of dat paard nu dood niet beter af is... Scheve mond Misschien toch wel, als er na een tijd nog niets verbeterd is..(dat ze nog steeds bang is voor mensen enzo).

Het zal vast heel moeilijk zijn, ik denk niet dat ik de uitdaging aan zou gaan....

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:13

Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar via internet heb ik wel contact met iemand die een volledig blinde mini heeft. De dame in kwestie heeft een fokkerij, en zet ook deze merrie in voor de fok. (ze is niet blind door een erfelijk defect ofzo)
De merrie zelf heeft haar eigen plaatsje in de kudde, en wordt door de anderen als het ware geholpen. Ze blijkt ook een perfecte moeder te zijn, en alleen wanneer het veulen uitzonderlijk "ondernemend" en "avontuurlijk" blijkt te zijn, krijgt het na een paar maanden een bel om. De ervaring heeft echter wel geleerd dat dat meestal niet nodig is, omdat die veulens op de een of andere manier lijken te weten dat ze wat dichter in de buurt kunnen blijven.

Wat heel vaak gedaan wordt, is een buddy zoeken voor het blinde paard. Dus een ander paard/pony waarmee het altijd samen op de wei en indien mogelijk op stal staat. Eventueel kan die buddy dan een bel omkrijgen om het blinde paard wat te helpen.

In elk geval, je moet er veeeeeeeeeeeeel tijd, geduld en liefde voor over hebben om zo'n paard een paardwaardig en gelukkig bestaan te geven. Als je het er voor over hebt, kan dat best, en kan dat paard een gelukkig leven hebben (zelfs als rijdier).
Als je dat er niet voor over hebt, kan je imo beter iemand zoeken die het er wel voor over heeft, dan het beestje te laten inslapen, maar ik ben ook wel zo realistisch om in te zien dat het misschien heel moeilijk is om zo iemand te vinden.
En misschien hebben de eigenaren wel liever nog wat geld van de slacht dan dat ze het paard een gelukkig leven bij iemand anders zouden gunnen, dat kan ook natuurlijk. (niet dat ik het daar mee eens zou zijn...)

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:21

Kijk zie je nou??? Het verhaal van Leentje zegt al genoeg. Dood kan toch altijd nog?

Maar ik ken Sheerza (is dit je eigen paardje Sheer? ) en als het aan haar ligt denk ik niet dat ze direct zo'n stap zou nemen. Alleen is ze minderjarig en zal ze waarschijnlijk ook niet al teveel in te brengen hebben.

En Sheerza kennende is ze dan ook heel verdrietig op het moment? Of heb ik dat mis meis?

'Paint' it 'Black'

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:19

ik ken een paard die was ook blind geworden aan 1 oog dan en dat oog is er uitgehaald en ze heeft ergewoon mee leren leven heeft er helemaal geen last meer van iss eerst wel eng om te zien maar je went eraan! Lachen


EDIT: ze is aan 2 kante blind dan gaat dat moeilijk nee sorry dan zou ik haar inlaten slapen...

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Sheerza

Berichten: 4054
Geregistreerd: 30-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 12:12

Nee ze is niet van mij jammer genoeg Verdrietig Ik zou haar wel super graag willen maar eerst was haar prijs rond de 5000,- volgens mij maar dat gaat nu echt veel lager.. Ik heb trouwens met de mensen gepraat ! Ze wonen in duitsland maar de vrouw heeft in Gelderland gewoond en zae kan Nederlands praten. Ik heb ze naar het topic verwezen en ze gaan nu heel erg hard er tegen aan om haar toch een goed plekje te geven. Ergens in een weitje of etc. En ik ga ze natuurlijk helpen daarmee Lachen

Molly (het veulen) reageert gelukkig wel super op stem ! Als je eten in het Duits zegt dan staat ze als eerst bij het hek te dringen.. Ze wordt binnekort nog nagekeken of ze echt 100% is. Als dat niet zo is is er hoop en anders natuurlijk ook nog.. Ik ga ze nu helpen met de verkoop van haar want het is echt een schat van een beest en zo mooi ! Ze verdient echt een plekje Lovers

Jewel... :+:

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:12

Sorry, een beetje offtopic, maar hoe gaat het blind geboren veulens in een wilde kudde eigenlijk af?

Verder zou ik niet echt weten wat te doen met een blind paard, heb er ook geen ervaring mee (alleen met paarden die aan één oog blind zijn), ik denk dat je haar met veel geduld en liefde idd nog wel een mooi paardenleven kan geven.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:35

Spirit: de veulens die in het wild blind geboren worden geraken meestal vroegtijdig aan hun eind
de veulens struikelen over takken ofzo, en breken hun benen, waarna ze gegrepen worden door roofdieren, of ze vallen in afgronden of iets dergelijks, en breken hun nek, of als e kudde moet vluchten voor rrofdieren zit er veel kans in dat het veulen de kudde kwijtraakt, en gegrepen wordt,of dat ze struikelt, of dat ze niet durft te lopen(omdat ze niks ziet) en achterblijft(als de merrie het veulen probeert te beschermen zit er veel kans in dat ze er ook aan is)
maar blinde paarden overleven meestal niet in het wild
het is de wet van de sterkste

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 13:02

Dus levenslust genoeg Sheerza? Als ze bij het hek kan staan dringen kan ze ook het doorzettingsvermogen op te brengen met haar handicap om te gaan. Super van je dat je ze gaat helpen. Toppie!!!

'Paint' it 'Black'

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 13:44

ooooooooooohw wat zillig ik heb een verzorgveulen beauty en die is nachtblind

<3

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:10

Ik zou het in laten slapen.

We moeten ergens een grens trekken en niet alles willen redden.

Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als het dier toch eens wat overkomt door de blindheid.

Een blind paard kan nooit goed functioneren.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:16

leentje schreef:
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar via internet heb ik wel contact met iemand die een volledig blinde mini heeft. De dame in kwestie heeft een fokkerij, en zet ook deze merrie in voor de fok. (ze is niet blind door een erfelijk defect ofzo)
De merrie zelf heeft haar eigen plaatsje in de kudde, en wordt door de anderen als het ware geholpen. Ze blijkt ook een perfecte moeder te zijn, en alleen wanneer het veulen uitzonderlijk "ondernemend" en "avontuurlijk" blijkt te zijn, krijgt het na een paar maanden een bel om. De ervaring heeft echter wel geleerd dat dat meestal niet nodig is, omdat die veulens op de een of andere manier lijken te weten dat ze wat dichter in de buurt kunnen blijven.

Wat heel vaak gedaan wordt, is een buddy zoeken voor het blinde paard. Dus een ander paard/pony waarmee het altijd samen op de wei en indien mogelijk op stal staat. Eventueel kan die buddy dan een bel omkrijgen om het blinde paard wat te helpen.

In elk geval, je moet er veeeeeeeeeeeeel tijd, geduld en liefde voor over hebben om zo'n paard een paardwaardig en gelukkig bestaan te geven. Als je het er voor over hebt, kan dat best, en kan dat paard een gelukkig leven hebben (zelfs als rijdier).
Als je dat er niet voor over hebt, kan je imo beter iemand zoeken die het er wel voor over heeft, dan het beestje te laten inslapen, maar ik ben ook wel zo realistisch om in te zien dat het misschien heel moeilijk is om zo iemand te vinden.
En misschien hebben de eigenaren wel liever nog wat geld van de slacht dan dat ze het paard een gelukkig leven bij iemand anders zouden gunnen, dat kan ook natuurlijk. (niet dat ik het daar mee eens zou zijn...)




he wat een goed idee, ik heb zelf vorige week een welshpony erbij gekregen, 21 jaar oud. had het beestje niet gezien. nu blijkt dat ze zeer slecht (lees bijna blind is ) kan zien.

de "fokker" waar het dier vandaan komt heeft haar 5 maanden bij de hengst laten lopen, dus het is goed mogelijk dat we straks er een veulentje bij krijgen.
nu zat ik al te bedenken hoe we dat moeten gaan doen. maar een bel is wel een goed idee.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:22

laurae schreef:
In de bit stond een tijd terug een artikel over mensen met blinde paarden, misschien dat iemand dat voor je in kan scannen.


Dat was mijn eerste idee ook. Misschien is Freestyle een stap in de goede richting ze vertrouwen dan op jouw en nemen jouw als leider en dat heeft dit paard duidelijk nodig.

En heel maar dan ook heel veelkletsen alles vertellen en nog meer vertellen dan kan ze je in de gaten houden door middel van je stem dan weet ze waar je bent.

Alle sop dezelfde plaats houden geen water of voer bakken veranderen voerbak lager hangen dan normaal kan ze er niet onder blijven hangen.

En hulp zoeken van iemand met ervaring is nog wel het allerbelangrijkste.

Vooruitgang is dat alle eskimo's centrale verwarming krijgen. En zich vervolgens kapot moeten werken om een koelkast te kopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KaasSouffle_, lina1998, manic, MarjanB, Patriesje, Ptl4ever, Rianneko, Syb_sem en 105 bezoekers