Gatver... Droes op stal....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Gatver... Droes op stal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 17:34

Gisterenavond is er droes vastgesteld bij 1 van de manègepaarden. Een pensionpaard had het ook zitten... Vandaag zijn er nog eens twee nieuwe gevallen bijgekomen, 1 pensionpaardje en 1 manègepaard. 4 gevallen dus tot nu toe.

Licor zijn afweersysteem is niet helemaal 100% (door de reis en de klimaatsverandering Spanje-België PLUS hij staat nog maar een maand op deze stal, dus de 'stalbacterie' is ook nog niet helemaal verteerd). Ik hoop dat hij het niet krijgt...

Bij 1 paard zijn de abcessen al opengegaan, en die hoest ook al wat... Brrrr... Voel me er niet zo goed bij...


lovemikey
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:41

Verdrietig o wat erg voor juh.op de manege waar ik een paardje huur+verzorg was het ook aan de hand het is gelukkig afgelopen!! XxX sabine mikeylover Clown

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:03

heel veel sucses!
ik zal duimen voor je dat hij het niet krijgt...

kan je wat meer uitelggen over droes?

Beter een blind paard dan een leeg halster..

Op zoek naar een bijrijdpaard! (Helmond en omg)

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:04

Dat is inderdaad heel vervelend. Ik hoop voor je dat jouw paardje het niet krijgt...
Succes ermee OK dan!

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:06

He bah zeg...
Ik hoop voor je dat (je trouwens prachtige!) Licor het niet krijgt. Ben alleen heel bang dat hij het wel zal krijgen door zijn verminderde afweer.
Aan de andere kant kan hij het in Spanje ook al gehad hebben en dan is hij Immuun...
Succes!

Don't dream your life, live your dreams!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:08

Jakkes, wat een vervelend nieuws Lobke Scheve mond Ik ga voor jou en Licor duimen dat hij het niet krijgt, want dat zijn echt geen leuke dingen zo!!

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 18:23

Een site van een bokker over droes http://www.meldpuntdroes.nl

Ja ik weet het, door die verminderde weerstand ben ik ook bang... Ik zal morgen maar meteen zijn temperatuur meten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:34

Ja dat meldpunt Droes.... Ik ben al 10 keer wezen kijken of je al weer kunt zien waar het allemaal is,maar hij doet het nog steeds niet.. Boos! Boos!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 18:41

Bij mij doet de site het gewoon... Verward

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:44

dat is niet niks
hopen dat die van jou het niet krijgt !!!

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:55

He bah! Idd goed in de gaten houden, ook door zijn verminderde weerstand. Echt heel vervelend, succes!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:58

De site doet het wel..Maar de afdeling waar je kunt zien waar Droes is..Is onder constructie..Tenminste,ik krijg dat steeds in beeld! Boos!

Het is bij ons ook altijd veel in de omgeving..dus ik zou het toch wel lekker vinden als ik kon checken waar het allemaal is.. Bloos

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:09

Cayenne schreef:
De site doet het wel..Maar de afdeling waar je kunt zien waar Droes is..Is onder constructie..Tenminste,ik krijg dat steeds in beeld! Boos!


Idd, ook als je op overzicht van meldingen drukt. Verward

Citaat:
Momenteel is de mogelijkheid meldingen te plaatsen even onder constructie. Het melden van Droes gevallen (of verdenkingen daarvan) wordt gereconstrueerd.


Volgens mij zit er gewoon een fout in die site.

Ik hoop iig dat Licor en natuurlijk ook de andere paarden buiten schot blijven.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:43

Ai, wel vervelend Scheve mond
We zullen allemaal duimen dat hij het niet krijgt

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 19:09

Ff een update: Licor zijn temperatuur vandaag gemeten, hij had 37.8° dus geen koorts! Bijna alle paarden in zijn gang zijn al besmet, er was er zelfs eentje met 40° koorts...
Licor heeft vandaag maar heel de dag buiten gestaan, zodat hij niet constant wordt blootgesteld aan de droes-bacteriëen... Hij had wel een beetje een snotneus, maar was erg levendig vandaag!

saartje39

Berichten: 619
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Herent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:07

khoop echt da hij het ni krijgt ze lobke!!
En da het snel over is op de manege!! kzal voorlopig ma ni me mn Zorahke daar gaan rijden....
Verdoeme toch, waarom moet da nu juist daar zijn maja....tis nu zo hé!!
Tot morgen dan!
groetjes

The horse as the connection between the earth and the stars

To Belg or Not to Belg

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:41

Jeumig dat geen pretje hebben wij ook gehad en je ,moet overal rekening mee houden is gewoon niet leuk.

hier een tip.
Droes:
Is een bacterie-ziekte die zich kenmerkt door ontsteking van de keel en de keellymfeklieren. Het begint met een koortaanval. Tijdens deze eerste koortspiek is kan het zinvol zijn de dieren met antibioticum te behandelen. Zijn de klieren al opgezet dan is behandeling met penicilline zinloos geworden. De klieren zullen moeten doorbreken (laurierzalf of zwarte zalf). Daarna genezen de dieren snel. Het is een jeugdziekte: hebben de dieren de infectie een keer doorgemaakt dan hebben ze immuniteit. Tegen droes bestaat geen goede entstof.
Hygiëne is van groot belang omdat de bacterie gemakkelijk met kleding, voer en drinkbakken kan worden overgebracht van besmette naar niet besmette paarden kun je het beste schoonmaken.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:51

Oooh vervelend..
Staan die paarden met droes gewoon tussen de andere paarden??? Scheve mond

Ik hoop voor je dat het snel over gaat en dat die van jou het niet krijgt.. Ach gut


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:56

Droes is niet iets om bang voor te zijn.
Natuurlijk wil je het niet over heel Nederland uitspreiden. Vooral oudere paarden kunnen er veel last van hebben, en incidenteel gaat er wel eens eentje dood aan dreos die niet naar buiten wil komen.
Die abcessen horen zo smerig te breken naar buiten, dat is heel goed!

En idd, eenmaal droes gehad, of van heel dichtbij meegemaakt, maakt paarden verder resistent tegen de meeste varianten. Als je een jong paard hebt, mag je droes zelfs toejuichen. Ik zou het helemaal niet erg vinden als mijn veulen van 2003 te maken krijgt met droes; heeft ze dat maar gehad. ze komen er toch wel een keer in aanraking mee, dan kan het maar beter zo jong mogelijk zijn.

Al die paniek om droes....komt puur voort uit onwetendheid. Droes is vervelend, maar het is nog geen Rhino.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:04

Je moet wel oppasse met droes dat het niet naar binnen slaat want dan is het ookmgeen pretje!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

iefke

Berichten: 28837
Geregistreerd: 28-08-03
Woonplaats: Tilburg e.o.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:21

Bij mij op de oude manege was er 4 maanden geleden ook droes geconstateerd. Toen ik dat wist, werd ik eigenlijk héél boos. Er was niets bekend gemaakt, en ik liep vrolijk van de manege naar mijn bijrijdpaardje. Gelukkig is er niets 'overgegaan'. Er zijn op de manege 2 veulens doodgegaan en nu is 't op de pony's overgegaan. Superzielig. Hoop dat alles goedkomt voor je...

Semper erit denique omnia


      hobbelheks

      Berichten: 8843
      Geregistreerd: 11-09-01
      Woonplaats: donkerbroek

      Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:29

      wow dat is wel spannend, ik duim voor je dat je kanjer het niet krijgt
      even offtopic: Saartje 39 wil je aub normaal nederlands schrijven, dit is echt niet te lezen.

      saartje39

      Berichten: 619
      Geregistreerd: 20-06-03
      Woonplaats: Herent

      Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 15:39

      Sorry, maar ik had er niet aan gedacht Nederlands te schrijven, ik ben dat niet gewoon om dat om dat op de computer te doen, Sorry dus...

      The horse as the connection between the earth and the stars

      To Belg or Not to Belg

      hobbelheks

      Berichten: 8843
      Geregistreerd: 11-09-01
      Woonplaats: donkerbroek

      Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 15:57

      ok! bedankt

      leentje
      Berichten: 3822
      Geregistreerd: 02-06-02

      Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:29

      Oei da's wel minder. Hier nog eentje die meeduimt hoor! Misschien best dat ik dan de eerste tijd niet langskom? Ik zou Jessie en de rest hier niet graag willen besmetten.
      Hou ons op de hoogte he!

      Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.


      Wie is er online

      Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, IASCrawler, kwinney, Marsie2, Vagabondo en 120 bezoekers