longeren met touwtjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 18:17

hoe moet je die touwtjes vast maken? het lukt me niet maar ik maak ze ook verkeerd vast Koe neem ik aan,
wie kan mij helpen en eventueel een foto

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:32

Ik zou eerder echte bijzetteugels gebruiken dan 'touwtjes', alhoewel ik er geen voorstander van ben. Als er wat gebeurt, hoe snel heb je die touwtjes dan los?
Ik zelf longeer altijd met een elastiek (halsverlenger), die gaat van achter de oren, door de bitringen, door de voorbenen aan de singel. Dus NIET zoals vaak in catalogussen staat: van de bitringen naar de zijkant van de singel, naar mijn mening schiet je dan je doel voorbij.

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:35

Citaat:
Op 2001-10-17 19:32, schreef Lunatic:
Ik zou eerder echte bijzetteugels gebruiken dan 'touwtjes', alhoewel ik er geen voorstander van ben. Als er wat gebeurt, hoe snel heb je die touwtjes dan los?


Die heb je heel snel los als je je ze met een veiligheidsknop vastzet! Dus geen vaste knoop, maar een knoop die losgaat als je aan het uiteinde trekt. Misschien nog wel sneller dan bijzetteugels waarvan je de klipjes los moet maken van het bit, dan valt nog niet mee lijkt me als er spanning opstaat! Bovendien heb je touwtjes eventueel ook zo doorgesneden met een mes.

Nulla tenaci invia est via

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 18:36

ja heel fijn allemaal Lachen
ik vind touwtjes toch fijner lijkt mij
maar hoe moet ik ut vast maken?

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:48

Wat voor touwtjes heb je?
Nou je kunt ze dus ook hetzelfde vast maken als bij de halsverlenger lijkt mij, dus van het bit naar de singel. Of van het bit naar de ringetjes boven op je zadel. Of met longeersingel van het bit naar 1 van de ringen.


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:04

Ik doe het altijd zo:

Ik begin altijd vrij laag, touwtjes aan de singel, door de bitringen, naar de zijkant van de singel. Beginnen met de touwtjes heel los, lekker voorwaarts, neus eruit en naar voren loswerken, als ik merk dat ze zelf begint te zakken en contact gaat zoeken, dan zet ik ze iets korter (nog steeds aan de zijkant), weer contact opbouwen en zo steeds verder sluiten, regelmatig van hand veranderen. Daarna zet ik haar iets hoger bij, touwtjes aan de singel, door de bitringen, naar de schoft, ook weer rustig contact opbouwen en steeds verder sluiten. Je kunt dan nog een stapje verder omhoog gaan door de touwtjes aan de zijkant vast te maken, door de bitringen en naar de schoft, maar ik doe dat nooit omdat ze zich dan opkrult en vastzet. Daarna weer laag instellen (dus touwtjes aan de zijkant) en touwtjes langzaam weer langer laten worden, uitnodigen tot hals strekken en lekker los uit laten draven, daarna uit stappen. Uiteraard regelmatig van hand veranderen.
Goed voorwaarts houden, veel overgangen zodat die achterhand echt mee doet en ze niet maar wat op de voorhand aan de touwtjes lopen te hangen, echt van achteruit bijdrijven en van voren begrenzen met touwtjes.
Longeerlijn houdt steeds licht contact met de mond. Ik maak de longeerlijn altijd vast door de binnenste bitring heen, dan achter de oren langs en vastklippen aan de buitenkant.

Oh ja, ik zet het touwtje aan de binnenkant altijd een fractie korter, zodat ze een heel klein beetje stelling aannemen. De rest van de stelling vraag ik zelf met de longeerlijn omdat ik het dan beter kan corrigeren als ze haar achterhand uitzwaait.

_________________

<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-10-17 20:07 ]</font>

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 20:16

wat ingewikkeld margreet maar ik zou het proberen en nath verschillende touwtjes Tong uitsteken
maarre foto van de halsverlenger? en hoe mak ik het aan de singel vasT?

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 20:19

Ja maar wat voor touw? Want je moet van dat visserstouw ofzoiets hebben geloof ik, hé?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 20:38

ik maak de touwtjes altijd zelf.ik meet de lengte eerst op tussen het bit en de longeersingel dat je paard gewoon vrij losse tussenruimte heeft(bijv. 1 meter).vervolgens neem ik dus het dubbele aan lengte touw(2 meter)nylon touw te halen bij de welkoop)ik brand de uiteinden na het afknippen met een aansteker zodat het touw niet gaat rafelen.ik maak twee touwen.(2 van 2 meter dus)
dan maak ik aan alle uiteinden een musketon haakje(ook welkoop)en naai ik met garen aan elkaar zodat de musketon goed vast zit.het garen is heel dik nylon garen(ook welkoop)
vervolgens maak je de musketons aan een longeerring vast,haal het touw door het bit en klik met de tweede musketon weer vast aan de ring.door de touwtjes door een ring aan een andere ring vast te maken maak je de instellengte korter.dat doe je zo aan beide kanten en zo kun je op verschillende lengtes het touw instellen(dus door de ringen heen halen)
ik vind dit een ideaal systeem en is nietmoeilijk.als je wilt wil ik ze ook wel voor jou maken.hoe groot is je pony?

_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-10-18 11:09 ]</font>

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 20:53

Ik snap er niet echt veel van, maar ik ga ook proberen zo een te maken denk ik, sanderijn. Haha! Maar hoe duur kosten die musketons enzo? Hoe veel geld ben je er aan kwijt (alles bij elkaar). Verward

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 20:53

Ik heb gewoon 1 lang touwtje, geen idee hoe lang het precies is, 4 meter ofzo schat ik. Gewoon soepel nylon touw, ong. een halve cm dik, uiteindjes afgebrand. Knoopje in het midden, zodat je makkelijk kunt bepalen wat het midden is. Dat vouw ik altijd dubbel en dan vastmaken aan de ring aan de onderkant van de singel (tussen de voorbenen door) door de lus van het touw door de ring te halen en dan het touw weer door de lus heen te halen. Het midden van het touw zit dan dus vast en je hebt 2 losse uiteinden over, die haal ik dan door de bitringen en zet ik aan de zijkant of op de schoft vast met een slipknoop. Gewoon 1 stuk touw dus, geen 2.
Dit is heel nauwkeurig in te stellen omdat je helemaal zelf kunt bepalen waar je de knoop legt.
Met het touwtje was ik geloof ik voor 5 gulden ofzo klaar in de watersportzaak.

_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-10-17 21:56 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 20:54

nou voor een paar meter touw een gulden of 5 en voor 4 musketons een tientje ongeveer.......

soms is het beter om te zwijgen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Nirvana95 en 11 bezoekers