Kruisgalop en verkeerde galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 19:18

Mijn pony verspringt bij het galopperen vaak naar de verkeerde galop, ofwel zit ze in kruisgalop.
Frusty
Dan moet ik ze altijd meerdere keren terugzetten in draf en terug aangalopperen...
Ik denk dat het misschien wel aan mij ligt dat ze verspringt, maar ik weet niet goed aan wat het ligt Verward
Ze is wel nog jong en heeft soms nog een beetje last bij het buigen (ze heeft van die momenten dat ze heel mooi buigt en momenten dat ze totaal stijf is in de rug)...
Weet iemand raad?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 19:28

Je bedoelt contra galop ? of overkruist, naar aanleiding van je bericht denk ik contra.
Hoe jong is je paard, springt hij op beiden handen contra aan? of is het alleen op een kant?

Ik heb begrepen (uit boeken, bv Kyra K.) dat als je met een jong paard net begint met galopperen, dan is een galop een goede reactie en maakt het niet uit of het contra is.
Geef voldoende ruimte in je binnenteugel, ook als dat betekend dat hij naar buiten kijkt, dat is van latere zorg.
Rij bv een grote volte bij A of C en maak daarbij het paard attent voor het binnenbeen, geef desnoods een klein tikje op de binnenschouder.
Spring dan aan op het moment dat je op de hoefslag komt aan in de galop.
Wat misschien ook nog verschil uit maakt is het aan laten springen in de galop vanuit lichtrijden.




_________________
<FONT COLOR="white">*Opinions are like assholes...everybody's got one ~ Larry Flynt*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-10-17 19:29 ]</font>

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 19:41

Het probleem is dat als ze in gekruiste galop zit, ze in de bocht in draf valt omdat ze zo niet door de bocht geraakt, idd. als ze in de verkeerde galop zit. Eens dat ze goed zit, blijft ze wel goed, maar als ze verkeerd begint valt ze steeds in de verkeerde galop...
een domme vraag :wat is het verschil tussen overkruiste galop en contragalop Verward

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 23:15

Overkruist is als de achterhand een andere galop loopt dan de voorhand.

Wat misschien helpt is een paar dagen korte stukken galop te rijden, dus goed aanspringen dan een lange zijde en draven, goed belonen voor het aanspringen. Dat een paar keer herhalen, niet straffen voor contra galop, maar belonen voor de 'juiste' galop.

Soms wil het ook weleens helpen om een beetje schoudervoor te rijden in de draf voor de overgang, dan is het nog makkelijker om in de juiste galop te springen.

Als ze telkens in de bocht in draf valt kun je haar beter of opvangen ruim voordat je weet dat het gaat gebeuren, of je galoppeerd kortere stukken waarbij je zelf aangeeft wanneer ze mag draven.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:04

Oja, overkruiste galop hab je nogal gemakkelijk eens als je paard eventjes verschiet op een buitenrit. Hij springt dan maar 'half' over. Je voelt dan echt dat de voor en achterkant elkaar 'tegenwerken' en je geraakt niet echt op snelheid Knipoog . Contra is een iets "gezondere" vorm van wat je 'verkeerde galop' kan noemen, omdat het ook een oefening in de dressuur is *LOL* .

Ik denk dat Orri 100% gelijk heeft. Alleen in de bochten zal wel erg moeilijk zijn. Hoe staan de vroderingen eigenlijk??? Verward