Hoofdwond: geschopt? en waar nu op letten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Hoofdwond: geschopt? en waar nu op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 19:02

Toen wij vanavond ons 16 mnd oude hengstje van de wei afhaalden, had hij deze hoofdwond.

Afbeelding

Afbeelding

Het is niet bloederig, maar onderhuids wel rood.

Kan dit van een trap zijn? En waar moeten we nu op letten? Moeten we dit ontsmetten of aan de lucht laten drogen?

Sorry voor de in jullie ogen misschien onbenullige vragen, maar dit is ons eerste eigen paardje en hier hebben we nog niet zoveel ervaring mee.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...


fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 19:26

zo te zien lijkt het alsof het alleen wat geschaaft is, misschien gestoten aan een paal/voorbak/waterbak?? Ik zou kijken of het verder mooi schoon is en het dan gewoon zo laten genezen!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 19:33

fiesta schreef:
zo te zien lijkt het alsof het alleen wat geschaaft is, misschien gestoten aan een paal/voorbak/waterbak??


Dacht ik ook aan, vooral omdat de wond boven zijn oog zit. Dat is net zo'n uitstekend punt.

Je zou er wat zalf op kunnen doen, zodat het mooier geneest en om eventuele witte haren tegen te gaan (al zullen die denk ik niet gaan komen).
Gewoon even in de gate houden of het mooi geneest en niet gaat ontsteken. Maar dat zal niet snel gebeuren bij zo'n oppervlakkige wond. Maar je weet nooit of er wat vuil, houtsplinters of wat dan ook net in is gekomen.

En even de tetanusenting controleren.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 19:39

Begrijpelijk dat jullie denken aan een waterbak/voerbak, maar die staan niet op de wei.

Daarbij komt nog dat-ie echt heel bang is van zijn nieuwe weide"maatje" want toen we hem er uit haalden, kwam Gabor ook aanrennen en liep ons mannetje ons bijna ondersteboven van angst, dat doet hij normaal gesproken nooit want hij is goed opgevoed.

Eergisteren liep Pluis er ook al serieus aan te denken om onder/over/door de draden te gaan Scheve mond

Toch bedankt voor jullie beoordelingen en adviezen. Daar ben ik heel blij mee!

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:37

Beetje ontsmetten kan geen kwaad gewoon met betadine scrub of alcohol op een gaasje. Daarna lekker insmeren met betadinezalf. kan geen kwaad iig

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:59

Zo te zien is het een schaafwond je zou er een beetje betadinezalf op kunne smeren maar ook Wondspray Acederm is niet zo duur en het helpt goed want het helpt ook goed droge of natte mok..

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:01

TIP: Je hebt wel kans dat er een litteken ontstaat!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 23:37

Vulketan voorkomt littekenvorming een beetje en zorgt dat de wond sneller geneest. Ik heb goede ervaringen hiermee. 'T prikt niet en geeft bijna nooit allergische reakties Ik ben zelf allergisch voor Betadine andere jodiumproducten, dus gebruik ik die nooit.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: girlyggirl, GrapeshotBot, Marus, Saaams, Selima en 91 bezoekers