Variatie in met dubbele lijnen longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 19:03

Iemand gaf me laatst de tip om met dubbele lijnen te longeren. Dat heb ik dus geprobeerd. Gewoon lijnen aan de bitringen, door de laagste ringen van de longeersingel (in mijn geval zo'n 20cm vanaf de schoft) en de buitenste over de rug.
Ik heb me laten vertellen dat de buitenste lijn eigenlijk achter de staart langs moet, maar dat zag Luna niet echt zitten Knipoog .
Heeft er iemand ervaring mee en op wat voor manieren kun je de lijnen nog meer vast doen? Het hoeft niet meteen een passoateugel te worden ofzo, maar zo lijkt het me een beetje eentonig Scheve mond\ .
ErACHTER lopen met dubbele lijnen ging trouwens perfect terug naar de stal Haha! .

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 21:16

Ik vind eigenlijk dat je voor het longeren met dubbele longe aardig wat ervaring moet hebben, of goede begeleiding. Omdat je met de tweede longe namelijk zelf de stelling regelt, dus je moet alles met je eigen hand doen. Daarnaast moet je paard niet gek zijn, want als de longe te laag komt en hij trap erin...
Ik ben eigenlijk meer een voorstander van de pessoateugel, want zodra je die vast hebt kan je zelf niks fout meer doen, wat met dubbele longe niet het geval is.
Maargoed, een echt antwoord op je vraag heb ik eigenlijk niet Haha!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 21:59

je kan de achterste lijn ook over de rug laten lopen.zo oefenen en dan na een tijdje proberen of het toch achter de kont langkan.maar je kunt met de lange lijnen ook een soort nageeflijkheidswerking verkrijgen door de lijnen door de singelringen,dan door de bitring en dan weer aan eeen singelring(tussen de voorbenen of ter hoogte van de schouder aan de zijkant)te plaatsen.
wat ik heb gedaan dat is de longeerlijn door het oog van een losse musketon te halen en dan kan ik die musketon heel makkelijk aan de singelring klikken,hoef ik niet helemaal die lijn er elke keer doorheen te halen.(dat heb ik met twee longeerlijnen gedaan zodat het dubbel-lijn-longeren heel makkelijk te bevestigen is)
verder kun je oefenen om je paard met de lange lijnen te laten keren naar de andere hand,of door een s te leren van hand veranderen binnen de longeercirkel.

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 22:45

Ik longeer altijd met dubbele longe..
Ik zadel mijn paard op en doe de beugels uit en kort ze in en zet ze dmv een stijgbeugel riem onder de buik aan elkaar vast dan de longe aan t bit en de longeerlijn door de beugel en dan 1 achter zijn kont en de ander niet. Zo heb je dus twee "teugels"in je hand en dan is t longeren en t is bijna t zelfde als rijden blijf ontspannen en probeer aanleuning te krijgen. Schiet ie nu los en gaat ie aan de kletter laat m dan 1 kant op rennen en zorg dat ie op die hand blijft anders raakt ie verstrikt in de longe!


good luck!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: priscilla op 2001-10-17 22:47 ]</font>