vraag aan BELGEN: wat betalen jullie voor bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

vraag aan BELGEN: wat betalen jullie voor bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 12:05

Er is al 's zo'n toppic geweest, maar toen was er vooral reactie van Nederlanders. Ik heb zelf m'n tweede hoefsmid nu. De eerste bekapte goed, maar werkte de hoef niet af, controleerde nooit of het paard wel goed stond, en ik betaalde 23 euro per paard ook als het er meerdere zijn, normaal vraagt ie 30 euro maar ik kreeg korting omdat ik dicht bij the painted ranch woon waar hij ook gaat beslaan. Die smid beslaat paarden koud, maar ik heb geen paarden op ijzers.
Leuk detail : m'n hengst had rotstraal en in de plaats van te tonen hoe we het moesten behandelen met het product dat ie ons aansmeerde zei hij van "gewoon helemaal inwrijven" terwijl ik duidelijk hem liet weten dat ik niet wist hoe ik het moest doen .... geldklopper Tong uitsteken
Moest ook meer betalen voor m'n merrie omdat ze "moeilijk" deed

Die die nu komt bekapt erg netjes, werkt de hoef ook mooi af (deed die andere niet), we moeten het paard een stukje laten lopen zodat ie kan zien of het goed is. Nu betaal ik 20 euro als het één paard is, als hij er meerdere doet betaal ik 15 euro per paard. We hebben er drie, heb dus het 15 euro-tarief per paard . Deze smid beslaat warm en geeft zelfs een travaille om zware paarden te beslaan OK dan!

Duur is dus niet altijd beter Knipoog

Hoe zit het bij jullie?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:36

15 EUR om te bekappen, en ik heb maar 1 paard. Ik heb een erg goede hoefsmid waar ik 100% tevreden over ben!

De laatste keer heb ik raf Antheunis laten komen, om Licor natuurlijk te laten bekappen, dat was wel erg duur. Maar Raf zei zelf dat hij zelden zo'n goede bekapping had gezien van een 'traditionele hoefsmid', dus waarom zou ik die extra euro's uitgeven als mijn 'gewone' smid het ook kan?

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:59

Betaal 23 euro voor kappen.....ik ben zelf heel tevreden over deze smid,kapt hem mooi en werkt het netjes af(Smid is een Belg,ik woon op de grens).
In het begin was ik erbij omdat Quint zo moeilijk kan doen maar tegenwoordig belt hij wanner hij komt en doet hij Quint samen met zijn zoon(hoef er niet meer bij te zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:10

Ik betaal 20 euro voor bekappen en het maakt de smid dan niet uit of hij veel of weinig tijd nodig heeft. Ik heb het nl één keer gelijk met de twee paarden van vrienden laten doen (BWP en Tinker) en hij had voor mijn kleine pony meer tijd nodig dan voor de andere twee samen!
Mijn kleine "schat" vindt de smid nogal erg eng . De smid lost dit liever met geduld op, dan met andere middelen.

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:43

ik betaal 12 voor bekappen en herzetten van mn ijzers (maar ik doe enkel vooraan bekappen en ijzers, achteraan slijt hij ze zelf mooi af) en als ik nieuwe ijzers heb 17 euro... allround bekappen vraagt hij 13 euro...vrij goedkoop dus

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:52

voor opnieuw vierkant te beslaan, koud, betaal ik voor m'n kwpn'er zo'n 48 euro.
bekappen weet ik niet echt. hij doet er wel lang over, maar zet er pas een ijzer onder als ie helemaal tevreden is. hij vet ook de hoeven netjes in en vraagt om effe weg en terug naar hem te draven als ie klaar is.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 18:09

Acilon schreef:
ik betaal 12 voor bekappen en herzetten van mn ijzers (maar ik doe enkel vooraan bekappen en ijzers, achteraan slijt hij ze zelf mooi af) en als ik nieuwe ijzers heb 17 euro... allround bekappen vraagt hij 13 euro...vrij goedkoop dus


Waw, die is goedkoop zeg!! Dacht dat ik een goedkope had, doet deze nog "beter" kwa prijs Bloos! Wel handig dat je paard ook wat meewerkt door zelf z'n achterhoeven bij te houden Clown

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:33

Ik betaalde bij m'n eerste smid iets rond de 15-20 euro voor bekappen geloof ik...
Lennon heeft een heel tijdje op speciaal beslag gestaan wegens HKO (hij kreupelde ontzettend) en dat kostte me ongeveer 50 EUR
Nu laat ik hem natuurlijk bekappen (dus geen speciaal beslag meer en hij kreupelt niet meer nu) en daar betaal ik 50 EUR voor...

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 20:59

ik betaal nu 15 euro per paard / pony bekappen. Maar vanaf volgende week maandag ga ik zelf een cursus volgen van bekappen. Ik hoop dat ik het na enkele lessen (maand) zelf kan. Laat ze dan wel nog 1x per jaar door de echte doen maar de rest kan ik zelf makkelijk bijhouden (denk ik)

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:44

15 eurootjes betaal ik

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:09

Ik betaal 25 euro om te laten bekappen, ongeacht of het een paard of een pony is. Vierkant beslaan kost 70 euro.
Ik weet dat het erg veel is, maar ik ben wel heel erg tevreden over deze smid. Heb jaren gesukkeld met de vorige. Mijn paard werd toen warm beslagen en hij maakte er zijn werk van maar toch was het niet echt goed. Van warm beslagen kunnen de hoeven trouwens erg uitdrogen. Mijn paard trapte vroeger regelmatig een ijzer af, en de nagelgaten scheurden ook altijd door. De smid liet te weinig hiel waardoor ze te lang in de teen kwam en de pezen overbelast werden.
Bij deze smid konden mijn ijzers de laatste keer bijna drie maanden blijven zitten en alles zat nog perfect, niks afgetrapt, geen gescheurde nagelgaten en de hoeven netjes bijgegroeid en de stand nog correct.
Als ik zie welk werk de smeden die bij de manege in de buurt komen leveren, ben ik blij met diegene die ik nu heb en betaal ik dan liever maar wat meer.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 22:48

12,50 euro voor te kappen, 30 euro amai ze leggen je er wel goed op hoor

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:00

ik betaal 30 euro voor het bekappen en beslaan. Alleen het bekappen is 20 euro

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 10:22

Jessie ziet in principe maar twee keer per jaar een smid, namelijk begin van de zomer voor bekappen (voor en achter) en ijzers voor, en op het eind van de zomer voor afhalen ijzers en bekappen (voor en achter).
Voor het bekappen en ijzers voor betaalde ik deze zomer € 25, voor het afhalen en bekappen heb ik in september € 10 betaald.
We betalen dezelfde prijzen of het nu een paard, D-pony of shet is die hij moet bekappen, en of die nu moeilijk doen of niet.
Deze smid is de beste die we tot nu toe gehad hebben, werkt heel zorgvuldig, netjes afgewerkt, ... en vooral een engelengeduld. Bij een van de vorige smeden die we gehad hebben, veranderde Jessie in een demon die zelfs met praam etc nog steeds door het dak ging, als deze smid komt, is ze de braafste van allemaal en doet ze niks verkeerd (naja, behalve dat "lekkere" kontje eens besnuffelen)
En deze smid komt ook STIPT op tijd....

jess2130
Berichten: 158
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:51

Vroeger had mijn beestje 2 ijzers vooraan en toen betaalde ik 40 euro, nu heeft hij er 4 en betaal ik 60 euro, ik denk dat ik in de normale prijsklasse zit Haha!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:27

Ik betaalde ook 15 Euro. Maar mijn merrie bleef wat kreupel lopen op kiezels en denneappels enzo ( het was nogtans een hele goede smit. Gaf les in smit en hoefkappen). Ik wilde haar niet laten beslaan. ik heb Raf Anteunis laten komen dat was dan wel 50 Euro maar ze loopt helemaal niet meer kreupel op kiezels denneappels ed. Ik heb haar eind augustus laten kappen door hem en haar hoefjes zien er nog steeds piekfijn uit.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 16:37

Ik betaal voor het kappen van een volwassen paard = 12.50 euro en voor een jonge/veulen = 7.50 euro.
Voor beslaan op 4 voeten: koud = 35 euro (hier zit 5 euro voor gebruik van praam bij !) en warm is ongeveer 50 euro.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:06

ik vind dat er een enorm prijsverschil merkbaar is.

de kwaliteit is van hieruit dan weer wel moeilijk te beoordelen, maar ik geef liever iets meer én dat het goed gedaan is dan wat minder en het riscico dat ie gaat kreupelen ofdat er een nagel in het leven terecht komt!

ps: vierkant beslaan , hoe lang doet jouw smid erover?
laten we zeggen: bij een paard dat keurig stilstaat de gehele tijd? Haha!

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:09

Een kennis van ons uit België moet 130 euro betalen voor een trekpaard met ijzers te beslaan.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:00

Tanneke schreef:
Een kennis van ons uit België moet 130 euro betalen voor een trekpaard met ijzers te beslaan.


dan heb je het ook wel over pannekoeken van ijzers, en ik kan me voorstellen dat een trekpaard niet even snel en met evenveel gemak als een normaal paard bekapt/beslagen kan worden
enfin, de vergelijking lijkt me nogal mank

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-03 13:42

Misschien moeten we met z'n allen 's een stel foto's schieten van de pas bekapte hoefjes van ons paardjes staand op een effen ondergrond zodat het goed zichtbaar is

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 14:04

leentje"]
[quote="Tanneke schreef:
Een kennis van ons uit België moet 130 euro betalen voor een trekpaard met ijzers te beslaan.


dan heb je het ook wel over pannekoeken van ijzers, en ik kan me voorstellen dat een trekpaard niet even snel en met evenveel gemak als een normaal paard bekapt/beslagen kan worden
enfin, de vergelijking lijkt me nogal mank
[/quote]

Ze hebben hele grote nodig.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:10

En Tanneke, dan gaat het ook over WARM beslag, dat is sowieso wat duurder PLUS het aanbod van smeden dat überhaupt trekpaarden WIL beslaan, is ook niet erg groot. MIJN smid doet het overigens wel Knipoog

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:13

Jemig... dat is bij jullie een stuk goedkoper dan hier in Nederland zeg.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 16:21

Idra schreef:
En Tanneke, dan gaat het ook over WARM beslag, dat is sowieso wat duurder PLUS het aanbod van smeden dat überhaupt trekpaarden WIL beslaan, is ook niet erg groot. MIJN smid doet het overigens wel Knipoog


Dat weet ik ook.