Lijnenteelt: Trakehner x KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Lijnenteelt: Trakehner x KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 19:42

Hoeveel lijnenteelt is teveel?? Na wat zoeken naar verschillende hengsten ben ik weer een leuke tegen gekomen Bloos . Namelijk de trakehner K2 (en z'n volle broer KeyWest).

V = STRADIVARI (met Pancho AA en Ibikus)
MV = INSCHALLAH AA
MMV = MAHAGONI

Volgens Del Mar (en dan alleen degene welke gemeenschappalijk zijn uit de hypo mating met mijn merrie):

ISRAEL2 4S x 7D 2 2 (2) (0) 7.03% 5x5 8.57%
NITHARD 5S x 5s x 8d 3 3 (1) (2) 6.64% 5x5 8.51%
LONLAINE 5S x 7S x 8D 3 2 (2) (0) 4.30% 6x6 6.14%
LOTUS VIII 7s x 9s x 8S x 6s x 7s x 8s x 9d x 8d 8 5 (1) (4) 4.69% 5x6 5.79%*
IMPULS2 6s x 5s 2 2 (0) (2) 4.69% 5x6 4.69%
DENOUSTE 8s x 8S x 8S x 9s x 9s x 8s x 9S x 7S x 8s x 8S x 9S x 9D 12 6 (2) (4) 4.10% 6x6 4.39%*
K2
AfbeeldingAfbeelding
keywest
Afbeelding
Bij elkaar een heleboel (angelo) arabier met 8 x LOTUS VIII en 12 x DENOUSTE.
Is dit nou een goed ding of niet???????

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:31

Ik begrijp de vraag niet en waar zit de KWPN er uit de titel??

Bucephalus

Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 00:21

Zijn merrie

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 00:32

Ik heb een trakhener x kwpner... chronos x planeet Knipoog

Chronos = v. Mahagoni vm Maritza

Planeet = Cher xx mmv.Uron

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 00:45

Dit is voor mij toch echt te hoog gegrepen, kan iemand nader toelichting geven?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 00:47

Kan volgens mij goed, die lijnenteelt, zie nergens een 3x3 combi. So, go for it.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 00:49

Excuseme schreef:
Kan volgens mij goed, die lijnenteelt, zie nergens een 3x3 combi. So, go for it.

Waarop moet dit gaan?? Hier staan hengsten, maar waar is de merrie???

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 09:18

sarabande schreef:
Waarop moet dit gaan?? Hier staan hengsten, maar waar is de merrie???

Van de merrie heb ik nog geen (mooie) foto, de cijfertjes zijn van de hypo mating, dus pappa en mamma samen *LOL* .
Het idee van lijnenteelt spreekt mij aan. Ik ben op zoek gegaan naar hengsten waar een deel van de pedigree ook voorkomt in mijn merrie waarbij ik dan probeer te bepalen of die gemeenschappelijke pedigree ook de punten verbeterd welke ik graag in mijn merrie verbeterd wil zien. Dan wordt het hopelijk niet alleen verbeterd, maar ook goed vastgelegd.
Matcho en Pancho zijn twee angelo arabieren met een goede staat van dienst met een veelzijdige vererving. Zij hebben in de pedigree veel Lotus VIII en Denouste welke ook bij mijn merrie en aantal keer voorkomt. Hetzelfde maar in mindere mate geldt voor een aantal EV. Maar hoeveel is genoeg, en kan teveel??? dat weet ik niet (Lotus VIII (8x) en Denouste (12x))

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:36

Je blijft in raadsels spreken zou je in gangbare namen de afstamming van je merrie neer willen zetten. Dus vader x moeder x moedersvader x moeders moedersvader.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:54

Ik snap ook niet zo veel van dat lijnenteelt gebeuren, maar ik moet wel lachen om de afstamming van jou merrie: Chronos x Planeet. Haha! Daar zal het KWPN blij mee zijn. Vooral als ze horen dat je haar met KWPN aanduidt, hihi.
Wanneer je besluit één van die hengsten te gebruiken, zou ik als ik jou was voor K2 gaan. Daar heb ik goede dingen over gehoord.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:59

Aimee het paard van Chronos is een ruin Knipoog en achter de merrie van ART_UMA zijn we nog niet gekomen, alleen wat lijnen dus.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:10

En er zit gewoon een KWPN papier bij mijn ruin omdat Chronos eerst goed gekeurd is bij het KWPN toen pas bij het Trakhener verband (deze info heb ik van Sarabande) maar in moeder zit van alles....

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:24

sarabande"]
[quote="Excuseme schreef:
Kan volgens mij goed, die lijnenteelt, zie nergens een 3x3 combi. So, go for it.

Waarop moet dit gaan?? Hier staan hengsten, maar waar is de merrie???
[/quote]

Misschien, heel misschien, zou het een idee zijn om, voordat je reageert nog even goed vraag te lezen en je af te vragen of je ter zake kundig bent, alvorens maar op die snel antwoorden knop te drukken.

De vraag is hier:
Is deze lijenteelt in de voorgenomen paring niet teveel van het goede, of kan dit wel, gebaseerd op de Linebreeding-optie van Del Mar. Hoe de merrie heet en wat deze in tweede of derde generatie heeft is niet van belang.
Voor degenen die deze statistieken niet begrijpen een korte uitleg.
Indien een paard twee, of meerdere keren voorkomt in een stamboom, zal dit zichtbaar worden in de statistiek. Voorbeeldje:
Flemmingh 4S x 3d 4x3
Dat betekent dat ie in 4de generatie aan vaderskant (Sire) zit en in derde generatie aan moederskant (dam), de invloed wordt nu in een getal uitgedrukt: 4 x 3

Nu kunnen S en D, zowel in hoofdletter, als in kleine letter vermeld staan. Bij een kleine letter is het paard dat vaker voorkomt vader of moeder van een merrie, bij een hoofdletter is ie vader of moeder van een hengst.
Dit is van belang te weten, indien je ook rekening wilt houden met het Sex-balance principe van Tesio, die stelt dat bij succesvolle lijenteelt, het paard (merrie of hengst) zich zowel dupliceert door een zoon (of zonen) als door een merrie (of merries)

Indien een paard vaker voorkomt dan twee keer, rekent het systeem de invloed terug weer naar bijv. een 3 x 4 getal, of 4 x 6, Bijvoorbeeld in het voorbeeld van Artuma zien we Denouste 8 of 9 keer, de invloed is hierbij gelijk aan wanneer we Denouste twee keer in de zesde generatie zouden hebben aangetroffen.

Hope this helps.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:28

Zou het kunnen dat er mensen zijn die gewoon liever over bekende paarden denken inplaats van becijferde pedigrees????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:35

Zie zat bekende namen staan, dus begrijp het probleem niet helemaal.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:43

Als je wilt gaan fokken, zul je toch wat verder moeten gaan dan de bekende kost.
En Art Uma legt het duidelijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:49

adriana schreef:
Als je wilt gaan fokken, zul je toch wat verder moeten gaan dan de bekende kost.
En Art Uma legt het duidelijk uit.



Vind het wel heel sterk dat iemand eens verder kijkt dan zijn neus lang is, en daarmee probeert werkelijk te verdiepen in de fokkerij. Dan ben je mijn inziens aan het fokken en niet aan het vermeerderen.

Maar goed, dat is alleen maar mijn bescheiden mening Knipoog

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:12

Blijkbaar heeft Art-uma een goede leermeester gehad Pipo.

Volgens mij is de afstamming van zijn merrie VariantxUniformxUbis. Meende als 2 1/2-jarige gemeten op 1.62.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:15

greetje schreef:
Blijkbaar heeft Art-uma een goede leermeester gehad Pipo.

Volgens mij is de afstamming van zijn merrie VariantxUniformxUbis. Meende als 2 1/2-jarige gemeten op 1.62.



Dat is volgens mij ook de afstamming. Tja die goede leermeesters moet je blijven waarderen................

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:28

Tja je kan natuurlijk overal gaan zoeken, ik wilde gewoon dat Art Uma in dit topic de merrie waar het over gaat neerzette.
Ieder heeft zijn eigen manier van zich verdiepen in de fokkerij, ik blijf dus gewoon zeggen laat je eigen fokproducten je stelling bewijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:36

sarabande schreef:
ik blijf dus gewoon zeggen laat je eigen fokproducten je stelling bewijzen.



En ik zeg altijd maar zo.........

Kennis is macht!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:50

Ik ben blij dat dit in de paardenfokkerij niet opgaat. Fokken is een combinatie van gevoel van kennis en interesse. Een fokker leert het meest door in zijn eigen wei te kijken en zijn eigen paarden te observeren, te vergelijken met anderen en het doel in gedachte te houden.
Een pedigree is niet meer dan een handvat en zeker in de heterogene sportpaardenfokkerij zo goed als niet betrouwbaar.
Joost en Greetje kunnen b.v. zaken bij de Welsh A beredeneren, maar zullen daarnaast toch ook naar hun producten blijven kijken.

Je hebt een stuk uit je tekst gehaald Pipo je trok een vergelijking met denkers uit het bedrijfsleven, daar is bovenstaande tekst van mij op gebaseerd.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:57

je hoeft er echt geen welles nietes spelletje van te maken.

ik denk dat een combi van de 2 ideaal is.

je beslist zo'n keus niet enkel achter je bureau , maar ook niet enkel op de weide.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:58

Kennis is zeker macht, daarom is het ook goed dat Art Uma het ook op deze manier al bekijkt, het is een aspect van het geheel.
Net zoals je altijd op His kon zien hoeveel volbloed je in de genen hebt zitten.
Ook handig als je dat wilt gaan verkleinen of vergroten.

Achter een merrie zit meer generaties en al die generaties moet je erbij betrekken.
Je kan de namen niet zomaar weggummen.

Als alles doorgaat ben ik heel erg benieuwd naar de veulens in 2005, want dan kunnen we zien of mijn kennis ook werkt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:03

sarabande schreef:
je hebt een stuk uit je tekst gehaald Pipo je trok een vergelijking met denkers uit het bedrijfsleven, daar is bovenstaande tekst van mij op gebaseerd.



Dat klopt Sarabande, dat had ik al vrij vlot gedaan, anders had je gezien dat er had gestaan bericht bewerkt.

Maar omdat ik de vergelijking toch niet geheel kloppend vond, heb ik het weggehaald.

Maar kennis is macht blijft nog steeds wel van kracht, juist door deze lijn geheel uit te zoeken ben je beter in staat om een juiste hengst bij je merrie te zoeken. Als je verder terugkan kijken kan je veel beter zien wat het meest dominant is in de vererving. Je komt er niet meer met alleen maar tot de derde graad uitzoeken.