wie is schuldig??? zij of ik???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

wie is schuldig??? zij of ik???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 13:27

mensen even jullie mening hierover gevraagd...

zoals jullie in mijn profiel kunnen zien heb ik een volwassen appaloosa hengst...
nou is er bij ons op stal gisteren iets gebeurd...
ik had mijn paarden allemaal naar buiten gedaan ( dus ook de hengst)
en vervolgens zet een meisje haar hengstige merrie in het weilandje naast hem... mijn hengst is toen over de omheining heen gesprongen naar die merrie toe...
en heeft haar dus waarschijnlijk gedekt... ik heb het meisje geadviseerd om het ''veulen'' weg te laten spuiten gezien de tijd van het jaar enzo...
en haar ook aangeboden dat we dan ieder de helft betalen...
nou zeggen haar ouders dus dat ik schuldig ben en dus alles moet gaan betalen....

zijn die lui nou gek geworden of ben ik dat?
ik ben toch niet schuldig of wel? aangezien mijn paarden eerder buiten stonden....

!!de appies worden ondergewaardeerd!!


XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:30

nouw zei zet die merrie van haar er toch naast, iemand met een beetje verstand van een hengst weet dat je een merrie er niet naast moet zetten toch!! dat meisje is net zo schuldig, jou hengst stond als eerste buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:31

Ligt totaal aan het regelement op stal en de afspraken die gemaakt zijn. Een hengstige merrie naast een hengst in het land zetten is bepaald niet handig, maar wist zij dat de jouwe een hengst is? En is de omheining onder normale omstandigheden Hengst-proof? Anders zou je natuurlijk weer kunnen krijgen dat jij beschuldigt wordt van je hengst in een ongeschikt land neerzetten en daarmee het in gevaar brengen van stalgenoten en hun dieren....
En wie is er verantwoordelijk voor het weidebeheer, de eigenaren van de paarden, of de stalhouder? Ik neem toch ook aan dat er regels zijn omtrent het in de wei zetten van een hengst?

Lastig.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:32

ik vind dat jij op een hele nette manier de boel op wilt lossen. Zij heeft zelf het risico genomen om haar paard ernaast te zetten, dus volgens mij is zij zelf schuldig.
Haar ouders zijn erg onredelijk.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:33

Jou treft geen blaam, ik vind het nog schappelijk dat je aanbiedt om de helft van de kosten van het wegspuiten te dragen. Maar het meisje had moeten weten dat je paard een hengst is, en dat haar merrie hengstig was (als je je paard een beetje kent dan merk je dat) en had haar merrie er ook niet naast moeten zetten als ze niet hengstig was geweest, want dat is alleen maar jou hengst pesten. Dus ze had er beter bij moeten nadenken wat ze deed.

Ik zou mijn poot stijfhouden (ook al betekend dat ruzie op stal): de helft of helemaal niets.

En gezien de reactie van de ouders van het meisje om jouw alles te laten betalen, zou ik zeggen: helemaal niets. En als ze er dan voor kiezen om een eventueel veulen toch geboren te laten worden, dan is dat hun keuze, daar zou ik me verder niet mee bemoeien.

De brutaliteit van sommige mensen...

Je suis Charlie.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 13:38

ze wist donders goed dat haar merrie hengstig was... want ik zag het en vroeg aan haar hoe lang ze al hengstig is en toen zei ze ongeveer 2 dagen ofzo...
ze wist donders goed dat mijn paard een hengst is want ze heeft er een keer op gereden en ze staat in de stal tegenover mij...
en wat betreft de regels over het buiten zetten...
de staleigenaar was er ook toevallig en die zei dat mij niks te verwijten valt...
het is zo dat de paarden die het eerste buiten staan gewoon daar mogen blijven staan en als je weet dat je paard er niet naast kan staan moet je even vragen of de ander zijn of haar paard eruit wil halen....
de omheining is absoluut hengstproof!!! dit is de eerste keer dat hij er overheen gekomen is... ze zijn ongeveer 1,5 meter hoog...

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:43

tja, wat wil je, zo'n lekker lokkertje met een hengstige dame!

Erg dom van haar, en geheel haar eigen schuld

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 13:46

en wat betreft mijn poot stijf houden... dat doe ik zeker...
ik heb haar een mailtje gestuurd met daarin dat haar ouders niet zo raar moeten doen, dat ik al erg schappelijk ben door te zeggen ieder de helft... en als ze zo door blijven gaan ze de boom in kunnen en ik helemaal niks betaal!!!

voel me wel banketstaaf want ik kan het wel goed vinden met dat meisje...
en dan nog te bedenken dat ik aangeboden heb om met de trailer haar paard naar de kliniek te rijden.... en de veearts heb gebeld voor ze om alles te informeren...

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:49

appie_rulez schreef:
en wat betreft mijn poot stijf houden... dat doe ik zeker...
ik heb haar een mailtje gestuurd met daarin dat haar ouders niet zo raar moeten doen, dat ik al erg schappelijk ben door te zeggen ieder de helft... en als ze zo door blijven gaan ze de boom in kunnen en ik helemaal niks betaal!!!

voel me wel banketstaaflig want ik kan het wel goed vinden met dat meisje...
en dan nog te bedenken dat ik aangeboden heb om met de trailer haar paard naar de kliniek te rijden.... en de veearts heb gebeld voor ze om alles te informeren...


En gelijk heb je, wb poot stijf houden.

Ik vind dat je heel erg behulpzaam bent, jeetje, was iedereen maar zo.

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:50

Jij hebt genoeg gedaan Appie_rulez en jou valt zo te lezen niets te verwijten. Als zij hun poot stijfhouden zou ik zelfs het aanbod om de helft te betalen intrekken, want ik vind dat al erg royaal van je.

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:51

Hmmm, moeilijk. Ik dacht altijd gehoord te hebben dat de eigenaar van de hengst in dit soort gevallen altijd de schuldige is. Maakt niet uit in wat voor situatie. De hengst heeft het altijd gedaan dus moet de eigenaar voor de kosten op draaien(vandaar dat ik altijd erg voorzichtig ben met Dennis).

Maar in dit geval is het natuurlijk ook dom geweest om een hengstige merrie naast een hengst te zetten. En zou je om die rede kunnen gaan praten en samen tot een oplossing te komen. Dat lijkt me gewoon heel reeel. Jij bent officieel de schuldige, maar zij heeft heel dom gedaan.

Dit is wat mij altijd verteld is, maar of dit daadwerkelijk zo is weet ik dus niet.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:52

je hebtook de steun van de stalhouder ,lees ik zo...
dus vind ik dat jij het heel netjes wilt oplossen.
Gaan hun daar niet op in,dan is het vanaf nu hun probleem!

Vindt het erg netjes van je,dat je het zo wilde oplossen trouwens!!

dallas en giorgio zijn twee gekke maar lieve beesten!eindelijk fotos in mijn profiel!!!!

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 13:52

volgens onze stalregels is degene die als laatste zijn of haar paard er neer gezet heeft de schuldige....

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

simongek

Berichten: 5336
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:04

Ik vindt dat je een erg schappelijke oplossing hebt aangeboden.

zij had haar hengstige merrie nooit naast een hengst moeten zetten.

Op de stal waar mijn paard vandaan kwam en ook nog hengst was moesten mensen daar gewoon rekening meehouden. Als mijn paard al in de molen stond moesten andere mensen gewoon wachten en als ik pech moest ik achter de merries aansluiten. Dat is nou eenmaal zo.

Ik zou gewoon afwachten. Jij hebt een goede oplossing geboden en het is aan hun wat ze er mee doen.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:40

ik vind dat jij nhet nog heel aardig wilt oplossen!

Als zij dan zo doet vind ik best wel raar!Idd kunnen zij kijken of zij dat accepteren..

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:43

Het lijkt inderdaad wel erg dom om je hengstige merrie naast een hengst te zetten, maar je zegt zelf ook dat de omheining hengst-proof is, dus dan kun je ook zeggen dat het gezien de omstandigheden moest kunnen om de merrie naast de hengst te zetten. De omheining was toch hengst-proof, dus je kon niet verwachten dat de hengst bij de merrie had kunnen komen.

Volgens mij geldt ook nog dat de eigenaar van een dier verantwoordelijk is voor zijn gedragingen (als jouw paard een spiegel van een auto schopt die verkeerd is geparkeerd, dan is het volgens mij nog steeds jouw schuld) dus als het op de spits wordt gedreven, weet ik nog niet zo zeker of je dan in je recht staat.

Los daarvan zou ik persoonlijk wel zeggen dat je gelijk hebt en dat het delen van de kosten een hele goede optie is, maar goed, daar heb je juridisch gezien uiteindelijk niets aan...

Succes met het vinden van een oplossing!


verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:20

Lijkt me wel leuk voor haar, een gratis veulen... maar ff serieus Schijnheilig

Jij zet jouw hengst buiten, daarna zet zij haar henstige merrie ernaast. Die van jouw stond er eerst, dus had zij moeten nadenken of ze dr paard wel veilig naar buiten kon doen. Volgens mij is het dus haar schuld.

[o]

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 15:57

Poot stijf houden want een paard in de wei zetten is toch op eigen risico... en als je weet dat er een hengst naast staat dan moet je geen hengstige merrie er naast zetten

...Dreaming with my eye's wide open...

Clien

Berichten: 1511
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:09

Nou jij bent niet degene die fout is. Ze moet met een beetje verstand door hebben dat dit niet kan, en jij hebt al gezegt dat je de helft van de kosten wil betalen, erg netjes van je. Vind dat die ouders erg dom reageren, ga een keer met ze om de tafel zitten en leg vervolgens uit hoe he tgegaan is...

---CARPE DIEM---

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:15

Ik denk dat jij niet fout zit maar dat andere meisje want als zij weet dat jij een hengst hebt en dat die gewoon dolgraag bij hengstige merries is dan moet ze een beetje haar verstand gebruiken lijkt mij.

Ik denk dat zij de mist in gegaan is omdat zij haar merrie naast jou hengst zet dan kun je daar op verwachten ik denk eerder dat je een keer met haar moet gaan praten en eventueel over de dekking.

Wie weet word ze wel gust je weet maar nooit maar als zij gewoon nu al de boel wil regelen zou zij de merrie moeten laten checken of zij nou gedekt is of niet!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:16

ja moeilijk..moeilijk wel leuk een veulentje hiih
dit is dus een van de reden waarom er geen hengsten bij ons op stal staan omdat er altijd 'iets' kan gebeuren!!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:17

Ja maar jij bent er op voorbereid en dat meisje was dat niet dus wel een fout voor haar als zij wist dat haar merrie hengstig was!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:24

Lijkt me ook d'r eigen schuld!
Zou toch aandringen op "wegspuiten"......kan je er in de toekomst ook geen problemen meer mee krijgen.....

My imaginary friend thinks you have serious problems!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:32

Wij hebben ook een hengst op stal, hij is nu 2,5 jaar oud en men wil hem goedgekeurd dekhengst laten worden (dat never nooit gaat lukken maar dat doet er niet toe).
Omdat bij ons de weilanden allemaal aan elkaar grenzen en er altijd wel een hengstig merrie is (en omdat de eigenaar van de hengst totaal geen rekening houdt met wie of wat dan ook) hebben wij bij een advocaat het uit laten zoeken wie er schuldig is als er iets gebeurd.
Volgens de advocaat geldt het volgende; als mijn hengstige merrie de wei van de hengst betreed dan ben ik verantwoordelijk en als de hengst de wei met mijn merrie betreed dan is de hengsten eigenaar verantwoordelijk, behalve als er sprake is van een slechte, onvoldoende, omheining, dan is de stalbaas verantwoordelijk.
Degene die verantwoordelijk is dient alle schade te betalen.
Onderling kun je anders afspreken maar als men zich er niet aan houdt en het komt tot een rechtzaak dan zal het ws volgens bovenstaande regel gaan.
Bij ons is het opgelost doordat de hengst nu ver van de merries staat.
Tussen de merries (en ruinen) staan nu 2 weilanden koeien en een lege wei, totaal zo'n 200 meter.
Ik geloof niet dat de dames in de gaten hebben dat het paard daar in de verte een hengst is en andersom, als er 1 hengstig is zijn het de ruinen die telkens lastig gevallen worden met knipperende achterwerken en straaltjes pies, naar de hengst kijken ze niet om, en ook de hengst kijkt niet naar de andere paarden om.
Laatst bijgewerkt door Inge_83 op 07-11-03 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 16:32

dat is toch haar eigen schuld. Jouw hengst stond eerder buiten. En zij moet weten dat een hengstige merrie niet naast een hengst kan staan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: femke_harley, frutsel05, hagelslag, JitskeJeldau, Vinny12511 en 131 bezoekers