Narijden op je eigen paard....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Narijden op je eigen paard....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 23:37

Naar aanleiding van de topic het paard van je instructeur ben ik benieuwd naar de meningen van bokkers. In overleg met een kennis kwamen we op feit dat het narijden op je eigen paard nadat je instructeur hem even gereden heeft, misschien nog wel doeltreffender is dan het paard van je instructeur narijden. De achterliggende gedachte is dat je met je eigen paard verder wil. Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover en hoop dat deze topic net zo leerzaam en interessant zal zijn als de in wezen omgekeerde topic.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 10:59

Helemaal mee eens. (beetje korte reactie).
Ik vind het vooral prettig als ik mijn eigen paard kan narijden als het oefeningen betreft die bij haar nog niet heel goed bevestigd zijn. Mijn instructeur met zijn meer dan veertig jaar ervaring kan haar die oefeningen beter leren dan ik. Als ik het dan kan narijden leer ik daar ook weer van.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 11:17

Ja, dat vind ik ook. Bovendien als een paard lastig is omdat een leerling net nog niet genoeg ervaring heeft om dat op te pakken, kan een instructeur net even dat extra bieden wat zo'n paard nodig heeft. Het gevolg is dat de leerling prettig kan verder lessen en duidelijk het verschil kan voelen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:26

Ik denk dat dat helemaal van het paard afhangt. Als mijn instructrice op hem heeft gereden voelt hij daarna niet anders aan, want hij schakelt weer om naar mij, hij kan onder een ander net zo netjes lopen maar hij weet wel wie er op zijn rug zit.
Maar het voordeel is weer dat m'n instructrice me weer beter kan helpen als ze op hem heeft gezeten.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:31

[quote="Lieke"]Ik denk dat dat helemaal van het paard afhangt. quote]

Daar ben ik het helemaal mee eens en ook van de instructeur (rijstijl van persoon)Ik heb bijvoorbeeld eens een tijdje les gehad van iemand die mij alles heel duidelijk kon uitleggen. Maar als zij dan op mijn paard ging, dan had ik, als er daarna weer zelf op zat, een heel ombevredigd gevoel.

De (huidige) staleigenaar, geeft geen les, gewoon om de simpele reden dat hij dat niet leuk vind. Maar als hij op mijn paard stapt, dan is het gewoon drie dagen lang zo ontspannen om te rijden. Echt niet normaal.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het niet perse je instructeur hoeft te zijn die jouw paard voorrijdt.

Fitzroy

Berichten: 25098
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:38

Ik vind de stelling niet opgaan. Sommige paarden zijn zo slim dat ze dondersgoed in de gaten hebben wie er op hun rug zit.
Je instructeur kan dan wel slimmer zijn dan je paard, maar dat moet je dan zelf ook nog kunnen.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:56

Ik ben het met Fitzroy eens, je moet het zelf kunnen anders heeft het in de meeste gevallen geen zin.

Ik denk dat het even laten rijden van je paard door je instructeur vooral zinvol is, om je instructeur je paard even aan te kunnen laten voelen. Het gevoel dat je als ruiter krijgt wil nogal eens verschillen van het beeld van buitenaf. Verder geloof ik er eigenlijk niet zo in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:01

Met Fiitz eens.

En Kawa loopt niet beter mijn instructrice, omdat hij het maar raar vind dat er iemand anders op zit.
Als jong paard dulde hij dat niet eens.
Nu wel, maar dan moet de nieuwe ruiter niet denken ff van alles uit hem te rijden, want dan gaat hij heel gespannen en kort lopen.
Maar gewoon mij narijden gaat wel. Kawa leert al bij Lachen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:52

Een paard heeft donders goed door wie er op zit. Als er een week hobbelende beginners op Den gereden hebben, ik stap d'r weer op en rij d'r weer mee weg. Geen verschil tussen iedere dag rijden of een week beginners er op.
Maar ik heb nu 1x een Z-ruiter op Dennis gehad. Wat een verlichting daarna!!!! Hij was zo prachtig na te rijden, ik wist gewoon niet wat me overkwam. Ik heb daarna oefeningen met Dennis gereden die ik zelf nog nooit op een 'knoppen paard' gereden had.
En dat terwijl ik met het Z-paard van dat meisje helemaal niets kon beginnen, kreeg z'n kop niet naar beneden en zelfs aandraven was te veel gevraagt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:37

Mijn instructrice kan helemaal niet beter rijden dan ik (klinkt heel stom, kweettut) Maar mijn instructrice kan heeeeel goed zien, verwoorden en uitleggen. Zij kan situaties inschatten en er adequaat op reageren. Zij ziet dingen die ik wanhopig probeer te verbergen.......... maargoed...

Als je haar op een paard ziet zitten dan is het helemaal niks bijzonders...... ze zou ook Marca niet beter aan het lopen hebben dan dat ik dat kan hebben. Maar omdat ze het zo goed kan vertellen op het juiste moment is dat natuurlijk helemaal super, en krijg ik wel heel goed les

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:32

Mijn instructeur rijd mijn pony iedere week een half uurtje, en het werkt goed. Ook ter controle om het zo maar te zeggen. Hij kan dan ook voelen waar de problemen zitten.

Natuurlijk zijn er paarden die niet zomaar een vreemd persoon op hun rug dulden, maar ik vind het toch belangrijk dat mijn paard ook door een ander te rijden is. Jordy wilde ook niemand anders op zijn rug, dan ging de kop in de lucht en vol gas en stuurloos door de bak. Maar nu gaat dat een stuk beter

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:06

Mijn instructrice rijdt eigenlijk bijna nooit op Kim, maar die keer dat ze het heeft gedaan merkte ik idd wat de rest ook al zegt, niet veel verschil. Toch heeft het me wel geholpen omdat ze mij veel preciezer kon uitleggen hoe ik dat bij Kim opmoest lossen omdat ze het nu zelf gevoelt had, en sommige dingen zijn we toen ook anders ( met betere resultaten ! ) gaan oplossen.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:37

mijn instructrice heb ik ook wel eens uitgenodigd om even op mijn paard te rijden en het te laten zien. daar is ze nooit op ingegaan omdat ze vindt dat ik het zelf moet leren oplossen en doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:38

Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Hij kan dan geweldig lopen bij je instructie, het zelf doen is toch wel wat anders.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:46

Ik ben er deze zomer een tijd uit geweest omdat ik een gekneusde voet had dus kon ik niet rijden ik heb toen iemand anders op mijn paard laten rijden niet mijn instructrice en wat ik rechts om niet voor elkaar kon krijgen en links om wel, redde dat meisje het rechts om wel en links om vond zij moeilijker toen ik eindelijk weer kon gaan rijden kon ik haar dus op rechts gaan na rijden en sinds dien loopt mijn paard een stuk prettiger op rechts.
Dus ik denk dat je beter het op je eigen paard kunt na rijden dan weet je ook hoe het bij jouw paard moet voelen

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:14

Ik vind mijn instructrice fantastisch lesgeven, maar Graziano is voor mij eerder moeilijker dan makkelijker te rijden als ze erop heeft gezeten.
De stelling gaat in mijn geval dus niet op.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:21

waarom zou mijn instructeur op mijn paard rijden?

hij is er om mij les te geven!

ik moet alles zelf oplossen, of dat nou flinke steiger&staakpartijen zijn, of een appuyement wat net niet lukt, ik moet het zelf doen met zijn hulp, hij zegt wat ik moet doen, maar ik moet het toch echt zelf doen!

zo rijden er hier in de buurt een paar mensen die hun paard 2x per jaar 1 a 2 maande naar een trainingsstal brengen, daar worde de paarden weer gecorrigeerd en dan rijden hun er zelf weer een tijdje mee, je ziet dan dat die paarden steeds verder worden vastgereden, en dan gaan ze weer een tijdje naar de trainingsstal

typisch geval van paard kan het wel, maar de ruiter niet

ik weet zeker dat Quentin bij mijn instructeur veel en veel beter zal lopen dan bij mij, en dat ook de oefeningen voor het Z er makkelijker en sneller inzitten dan wanneer ik het hem zelf aanleer

maar wat heb ik daar aan?

ik kan dalijk zeggen ik heb hem zelf naar het Z gereden, en bovendien, als ie bij mn instructeur goed loopt, wil dat niet zeggen dta hgij dat bij mij ook doet
hij zou mij juist weer nog erger gaan uittesten, om te kijken of ie bij mij toch ook wel moet luisteren ofzo

ik les nu bijna 2 jaar bij dezelfde instructeur, ben echt super tevreden over hem, en hij over mij&Quentin
hij heeft os van een vastzittende L combinatie naar bijna Z1 gekregen, en heeft mij altijd kunnen motiveren om Quentin echt te blijven rijden, ook in de tijd nadat ik er mee achterover was gevallen omdat hij niets deed dan steigeren

hij had toen Q zelf kunnen gaan rijden, maar dan was Q bij mij echt niet braver geworden

het is mijn paard en ik moet er mee kunnen rijden

mn instructeur is er om les te geven, niet om te rijden

maar de jonge paarden van mn instructer reed ik samen met hem, dat ging perfect, omdat ik door zijn lessen net zo heb leren rijden als hij zelf doet, 1 verschil hij is veel sterker dan ik ben, en hij is een stuk beter dan ik Knipoog

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:17

SP schreef
Citaat:
mijn instructrice heb ik ook wel eens uitgenodigd om even op mijn paard te rijden en het te laten zien. daar is ze nooit op ingegaan omdat ze vindt dat ik het zelf moet leren oplossen en doen.


Voor een gedeelte ben ik het daar mee eens. Maar wat nu als je een te maken hebt met een combinatie waarvan zowel de ruiter als het paard een voor hen beide nieuwe oefening moet leren? In dat geval ben ik erg blij als mijn instructeur mijn paard de oefening aanleert totdat deze bij mijn paard bevestigd is en dat ik het daarna narijd en op die manier leer.

Zuiverheid van hulpen is ontzettend belangrijk en als jij ook niet weet hoe je correct een appuyement of travers - of weet ik veel wat- moet rijden, hoe kun je het dan op je paard overbrengen? Aansluitend op het andere onderwerp (het rijden op het paard van je instructeur): voor mij is het paard van mijn instructeur de beste leermeester die ik in dat opzicht kan hebben: als ik niet heel precies de hulpen geef, zal hij de oefening niet uitvoeren.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 10:47

Op het moment rijd ik tijdens de les ook mijn eigen paard na. ik ben er idd erg voor om dit te doen. Ik moet met mijn eigen paard aan de gang en niet met die van haar. De blokkades die ik met mijn paard tegen kom hebben met mij en mijn paard te maken en niet met het paard van mijn instructrice.

Zelf oplossen is natuurlijk mooi, maar als ik het neit voor elkaar krijg en daardoor bijv ongeduldig wordt, waardoor mijn paard er helemaal niet meer aan begint (terecht!!). Heb ik liever dat mijn instructrice met haar ervaring weer een opening voor mij maakt.

Het enige wat ik me aan voordeel kan voorstellen om het paard van mijn instructie na te rijden is het aanvoelen van oefeningen waar ik met mijn paard bezig ben het onder de knie te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:13

Ik heb daar een ander idee over Abby

Ik wil mijn paard gewoon alles zelf aanleren, dan duurt het maar een jaar langer.
Dus zelf de travers, de keertwending enz. Daar leer je zoveel extra van.
ik kan nu bij mijn paard ook zeggen dat het Z helemaal op eigen kracht is behaald en daar ben ik heel erg trots op.
Ik weet nu ook dat ik het, idd altijd met hulp, ook bij andere paarden kan aanleren.

Maar dat is persoonlijk Lachen

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:29

Ik ben het wel met jullie eens, maar bij mij heeft vandaag dus iemand anders erop gezeten. Het was niet mijn instructeur, maar wel mijn grote voorbeeld.
Ik heb de afgelopen tijd zo moeten vechten met Codex, en daar nu gewoon even de kracht niet meer voor. Ik heb de afgelopen week serieus afgevraagd waarom ik uberhaupt nog opstapte. Vandaag heeft hij dus eerst een half uurtje gereden en ik heb punt 1 genoten om hem bezig te zien met Codex en punt 2 daarna gevoeld waarnaar ik toe moet werken. Want ik kreeg het er gewoon niet meer uitgereden, ik had er gewoon de kracht niet voor. Hij heeft nu het beginnetje gemaakt en samen gaan we nu verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:31

Wat bedoel jij met kracht? Fysiek of mentaal?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:37

Citaat:
Ik heb daar een ander idee over Abby

Ik wil mijn paard gewoon alles zelf aanleren, dan duurt het maar een jaar langer.
Dus zelf de travers, de keertwending enz. Daar leer je zoveel extra van.
ik kan nu bij mijn paard ook zeggen dat het Z helemaal op eigen kracht is behaald en daar ben ik heel erg trots op.
Ik weet nu ook dat ik het, idd altijd met hulp, ook bij andere paarden kan aanleren.

Maar dat is persoonlijk

Klopt, natuurlijk is dat persoonlijk. Maar situaties waarin een groene ruiter een groen paard moet beleren zijn niet ideaal te noemen. Omwille van het goed beleren van het paard verkiest mijn instructeur ervoor om eerst mijn paard de oefening te leren en het mij te laten voelen op zijn paard en pas als de oefening bij mijn paard bevestigd is, rijd ik het na. Gaat ook niet op voor iedere oefening natuurlijk, maar met name met de appuyementen etc. werkt het erg fijn vind ik (alweer persoonlijk...)

(groen is hier relatief, waar het om gaat is het 'niet beheersen van de oefening op welk niveau of in welke staat van opleiding van htzij ruiter hetzij paard dan ook)

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 17:42

Gedeeltelijk mee eens.
Mijn instructrice rijdt ook wel eens even op Nic, als we bv. tijdens de les tegen een probleem aanlopen waar ze zo geen oplossing voor weet. Dan gaat zij er even op om te "voelen" hoe dat het beste op te lossen is. Als Nic er dan op reageert, ga ik er weer op en kan mijn instructrice precies vertellen wat ik moet doen om het probleem op te lossen. Vaak is Nic er wel achter wat ze moet doen als mijn instructrice er op heeft gezeten, maar voor een volgende keer is het erg handig.
Maar als je er zelf niks van kan leren, is het niet echt nuttig (vind ik Haha!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 18:43

Abby, ik heb het juist wel als ideaal ervaren om mijn paard zelf dingen aan te leren die ik nog niet beheerste. Een goede instructeur trainint met jou om de randvoorwaarden te scheppen om de uiteindelijke oefeninge correct uit te kunnen voeren.
Zo gaan wij ook niet appuyeren totdat ik een ons weeg. Het probleem wordt gesplitst in onderdelen als je die afzonderlijk goedbeheerst en in verschillende combinaties; dan vormt het geheel de oefening. Een appuyement slaagt niet omdat hij[paard] het kunstje niet kan, er schort meestal iets aan de voorwaartse drang of de nageeflijkheid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-11-03 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt