Wat vinden jullie van prenatale diagnostiek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Mag prenatale diagnostiek?

Nee
1 (1%)
Ja, maar geen zwangerschapsafbreking
2 (3%)
Ja, en in sommige gevallen zwangerschapsafbreking
43 (66%)
Ja, en zwangerschapsafbreking is altijd geoorloofd
19 (29%)

Totaal aantal stemmen: 65


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Wat vinden jullie van prenatale diagnostiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 13:01

Dat vroeg ik me even af Lachen

Wat vinden jullie ervan?
Mag het überhaupt, en zo ja vinden jullie dat je bij bijv. een gehandicapt kind, de zwangerschap af mag breken? En waar leg je de grens dan?

Ben heel benieuwd naar jullie mening....
Laatst bijgewerkt door Richtje op 07-11-03 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:08

Mijn broer en zijn vrouw hebben de zwangerschap afgebroken toen ze erachter kwamen dat het jongetje: open ruggetje, syndroom van down, hersenbeschadigingen.............en nog veel meer had.

Persoonlijk vind ik het in deze gevallen wel goed om dit af te breken, zo kind heeft amper toekomst, en daarmee doe je het volgens mij geen plezier.

Oke, erg benieuwd wie me nu voor idioot verklaard!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 13:18

Ik ga hier helemaal in mee.
Ik ken enkele gezinnen met zwaargehandicapte kinderen. Deze kinderen hebben geen levensverwachting, en leven als kasplantjes.
Sommige ouders van deze kinderen, zeggen als ze dit vantevoren geweten hadden, dat ze de zwangerschap hadden laten afbreken.
Het kind heeft zo geen menswaardig leven namelijk...

Maar waar leg je de grens? Denk dat dat erg moeilijk is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:22

Ik heb gekozen voor Ja en in sommige gevallen zwangerschapsafbreking. Maar om nou te zeggen dat ik zomaar 123 de grens aan kan geven....
Als de moeder in gevaar komt door de zwangerschap in ieder geval. Maar ook als het kind geen kwaliteit van leven zou hebben, zoals in het geval dat Pipo beschrijft. Maar als een kind "alleen maar" Downsyndroom zou hebben, dan durf ik al geen uitspraak meer te doen. Want mensen met Down kunnen nog een hartstikke mooi leven hebben. Maar sommigen ook niet, dus dat is zooooo moeilijk....

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:26

Pipo schreef:
Mijn broer en zijn vrouw hebben de zwangerschap afgebroken toen ze erachter kwamen dat het jongetje: open ruggetje, syndroom van down, hersenbeschadigingen.............en nog veel meer had.

Persoonlijk vind ik het in deze gevallen wel goed om dit af te breken, zo kind heeft amper toekomst, en daarmee doe je het volgens mij geen plezier.

Oke, erg benieuwd wie me nu voor idioot verklaard!


Ik denk dat je de ouders er ook geen plezier mee doet. Maar mag ik vragen hoe je erachter komt? Is dit iets waar ze standaard opchecken?

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:31

Sonja schreef:
Ik heb gekozen voor Ja en in sommige gevallen zwangerschapsafbreking. Maar om nou te zeggen dat ik zomaar 123 de grens aan kan geven....
Als de moeder in gevaar komt door de zwangerschap in ieder geval. Maar ook als het kind geen kwaliteit van leven zou hebben, zoals in het geval dat Pipo beschrijft. Maar als een kind "alleen maar" Downsyndroom zou hebben, dan durf ik al geen uitspraak meer te doen. Want mensen met Down kunnen nog een hartstikke mooi leven hebben. Maar sommigen ook niet, dus dat is zooooo moeilijk....


Ik kies voor ja en afbreken is altijd geoorloofd! De enige die de grens kan bepalen zijn denk ik de toekomstige ouders, zij zijn tenslotte degene die de rest van het leven de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen.

En tuurlijk zal je de ene persoon hier eerder voor kiezen dan de ander, en zijn sommige keuzes voor anderen niet goed te begrijpen. Maar dat blijven keuzes die je alleen kan maken als je er zelf bij betrokken bent.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:33

Je kan hier bij geen grens leggen. Het ene ouderpaar zou het wel aankunnen, het andere niet. Zolang de draagkracht groter is dan de draaglast ...
Moeilijk onderwerp. Ik meng me er niet in. Ik ben blij dat mijn broer er is, ondanks zijn handicaps, en ik weet dat hij ook geniet van het leven!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:33

Ik ben immers ook voorstander van euthanaseren, dus waarom zou ik een kind in het leven roepen dat slechts is voorbestemd voor een lijdensweg? Het leven, hoe heilig ook, is niet altijd een betere optie dan de dood.

Ik ben dus voorstander.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 07-11-03 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:34

Ik vind wel dat prenatale diagnostiek mag.
Er zijn afwijkingen bekent dat een kindje zo snel mogelijk behandeld dient te worden als het geboren is.
Ook vind ik een zwangerschapsonderbreking toegestaan als het kindje een zware handicap heeft of een onleefbaar leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:34

Prima"]
[quote="Pipo schreef:
Mijn broer en zijn vrouw hebben de zwangerschap afgebroken toen ze erachter kwamen dat het jongetje: open ruggetje, syndroom van down, hersenbeschadigingen.............en nog veel meer had.

Persoonlijk vind ik het in deze gevallen wel goed om dit af te breken, zo kind heeft amper toekomst, en daarmee doe je het volgens mij geen plezier.

Oke, erg benieuwd wie me nu voor idioot verklaard!


Ik denk dat je de ouders er ook geen plezier mee doet. Maar mag ik vragen hoe je erachter komt? Is dit iets waar ze standaard opchecken?
[/quote]


Volgens mij hebben ze een vruchtwaterpunctie gedaan!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 13:35

Nee, ze checken er niet standaard op
Als er al een familiegeschiedenis is, wordt het vaak in de gaten gehouden.
Verder is er wel een echo met (ik dacht) 12 weken. Maar hier wordt lang niet altijd nauwkeurig genoeg naar gekeken, waardoor afwijkingen soms onopgemerkt blijven. Bovendien is niet alles al te zien in dit stadium.
Latere echo kan nog wel op aanvraag.

Zo zat het volgens mij,correct me if I'm wrong.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:35

Krijgen we zo geen samenleving met allemaal 'ubermenschen'?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:37

Kinta schreef:
Krijgen we zo geen samenleving met allemaal 'ubermenschen'?

sjonge, voor sommige mensen is relativeren wel een probleem he.

waarom nu gelijk beginnen met ubermenschen? dat is nou gelijk weer het andere uiterste.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:38

Ik heb gestemd voor ja, en in sommige gevallen zwangerschapsafbreking...

Waar je de grens moet trekken is wel moeilijk te bepalen...
Zwangerschapsafbreking als er ernstige afwijkingen worden vastgesteld waardoor het kind een erge lijdensweg tegemoet gaat, daar zie ik geen probleem in...
Maar zoals al is gezegd, wat bij bijvoorbeeld Syndroom van Down?

Zwangerschapsonderbreking is altijd geoorloofd, ben ik het dus niet mee eens, want dan zou je (wel heel extreem) ook mogen zeggen: 'oh, het is een jongetje, ik wilde een meisje, dus weg ermee' en dat vind ik natuurlijk niet kunnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:39

Richtje schreef:
Nee, ze checken er niet standaard op
Als er al een familiegeschiedenis is, wordt het vaak in de gaten gehouden.
Verder is er wel een echo met (ik dacht) 12 weken. Maar hier wordt lang niet altijd nauwkeurig genoeg naar gekeken, waardoor afwijkingen soms onopgemerkt blijven. Bovendien is niet alles al te zien in dit stadium.
Latere echo kan nog wel op aanvraag.

Zo zat het volgens mij,correct me if I'm wrong.



Bij mijn broer en zijn vrouw hebben ze het gedaan omdat ze al wat ouder was.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 13:39

Sprintje schreef:
Ik kies voor ja en afbreken is altijd geoorloofd! De enige die de grens kan bepalen zijn denk ik de toekomstige ouders, zij zijn tenslotte degene die de rest van het leven de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen.

En tuurlijk zal je de ene persoon hier eerder voor kiezen dan de ander, en zijn sommige keuzes voor anderen niet goed te begrijpen. Maar dat blijven keuzes die je alleen kan maken als je er zelf bij betrokken bent.



Maar zijn deze ouders ook in staat om een weloverwogen, eenduidig beslissing te nemen?
Ik denk dat de arts toch ook wel een rol in dit proces moet spelen. Het zal ook sterk per ouderpaar verschillen, of ze hier voldoende vanaf weten om een overwogen keuze te maken.

Maar, als je nu toelaat dat ouders, kinderen met een handicap, die hier prima mee kunnen leven, die nog een menswaardig bestaan hebben, niet meer geboren laten worden. Waar eindigt dat dan?

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:40

Ik ben voor nu ik niet in dat schuitje zit. Maar ik weet niet hoe ik er op dat moment over zou denken.

Overigens kunnen alle vrouwen van 36 en ouder kiezen voor vruchtwaterpunctie of vlokkentest.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:40

Desiree"]
[quote="Kinta schreef:
Krijgen we zo geen samenleving met allemaal 'ubermenschen'?

sjonge, voor sommige mensen is relativeren wel een probleem he.

waarom nu gelijk beginnen met ubermenschen? dat is nou gelijk weer het andere uiterste.
[/quote]
Nee, relativeren is voor mij geen probleem. Dank je dat je je zorgen om me maakt, Desiree, niet nodig.
Maar denk eens door ... Er worden zwangerschappen afgebroken omdat een kind een HAZENLIP heeft! Dat vind ik zorgwekkend ja. Gek he?

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 13:44

Kinta"]
[quote="Desiree"][quote="Kinta schreef:
Krijgen we zo geen samenleving met allemaal 'ubermenschen'?

sjonge, voor sommige mensen is relativeren wel een probleem he.

waarom nu gelijk beginnen met ubermenschen? dat is nou gelijk weer het andere uiterste.
[/quote]
Nee, relativeren is voor mij geen probleem. Dank je dat je je zorgen om me maakt, Desiree, niet nodig.
Maar denk eens door ... Er worden zwangerschappen afgebroken omdat een kind een HAZENLIP heeft! Dat vind ik zorgwekkend ja. Gek he?
[/quote]

Dit klinkt allemaal weer lekker vijandig Scheve mond

Maar goed, wat Kinta zegt is wel een beetje het probleem dat ik ook heb met het altijd toestaan van zwangerschapsafbreking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:52

Inderdaad zie ik ook wel in wat Kinta bedoelt. Kleine problemen waarmee mensen heel goed kunnen functioneren in de samenleving, zou natuurlijk geen afbreking mogen plaatsvinden.

Maar open ruggetjes, zware hersenbeschadigingen ed, vind ik geen probleem om de zwangerschap te verbreken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:55

Kinta schreef:
[Nee, relativeren is voor mij geen probleem. Dank je dat je je zorgen om me maakt, Desiree, niet nodig.
Maar denk eens door ... Er worden zwangerschappen afgebroken omdat een kind een HAZENLIP heeft! Dat vind ik zorgwekkend ja. Gek he?
[/quote]

ah nee joh, dat lijkt me echt stug hoor, als mensen een zwangerschap om zoiets afbreken. Maar misschien wel omdat het kind het sydroom van down zal hebben. Kun je iemand dat kwalijk nemen? Kijk, zo'n kind heeft zoveel meer intensievere zorg nodig, dat het broertje/zusje zal moeten inleveren. En ook de ouders zullen hogere offers moeten brengen (en als je nagaat dat ze dat bij gewone, gezonde kinderen vaak al zo moeilijk vinden.........). Ik denk dat ik dat zelf niet zou kunnen. Ik heb er dus begrip voor. Ik veroordeel het niet.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:56

Ik vind dat ze er standaard op moeten checken!! Ik zou het zeker doen als mijn vrouw zwanfer zou zijn. Ik zou geen Down syndroom kind willen hebben en er je hele leven voor moeten zorgen, of de maatschappij voor op willen laten draaien.

Ubermenschen heeft weer een negatieve lading. Maar ik vind wel dat je niet zomaar van alles kanlaten komen. In de natuur worden ook de zwakkere afgestoten. Nu hoeft dat ook niet zo erg bij de mens wat betreft dit onderwerp. Maar een beetje schiften (dat dagelijks gebeurd in de onderlinge interactie met de mens; ook een voortvloeisel uit survival of the fittest). En idd, niet vanwege een hazelip. Maar wel vanwege een Down sysdroom denk ik.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:00

daarbij, een hazelip is te verhelpen. DAt moet ook, want het kind kan anders geen drinken binnen houden en zal uitdrogen.
Kan me verder heel goed vinden in de motieven van Prima.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:01

Desiree"]
[quote="Kinta schreef:
[Nee, relativeren is voor mij geen probleem. Dank je dat je je zorgen om me maakt, Desiree, niet nodig.
Maar denk eens door ... Er worden zwangerschappen afgebroken omdat een kind een HAZENLIP heeft! Dat vind ik zorgwekkend ja. Gek he?
[/quote]
ah nee joh, dat lijkt me echt stug hoor, als mensen een zwangerschap om zoiets afbreken.

Neem maar van me aan dat het echt waar is. En weigert de ethische commissie in Nederland om hier aan mee te werken, dan gaan ze naar Italie ofzo. Echt walgelijk!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 14:01