kruisen Duits paard met KWPN, papieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

kruisen Duits paard met KWPN, papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 11:57

Ik overweeg mijn paard volgend jaar te laten dekken. Het is een Duitse merrie, ingeschreven bij het Pferdezuchtverband Baden-Württemberg, haar moeder was ingeschreven in het Westfalen stamboek, haar vader (Goldpilz) is een Hannoveraan. Nu wil ik wel graag een veulentje met papieren fokken, dus weet iemand hoe het zit. Als ik haar laat dekken door een KWPN-er, krijgt ze dan een papier, en wat voor papier krijgt ze dan, of kan ik het beste een hengst kiezen die goedgekeurd is in haar eigen stamboek, of bv het stamboek van haar vader.
Alvast bedankt!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:15

Als de merrie in het hoofdstamboek van een erkend Duits stamboek staat ingeschreven krijg je een normaal KWPN veulenpapier als je bij een door het KWPN goedgekeurde hengst dekt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:41

En anders bel je ff met het kwpn om het zeker te weten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:43

Denk je dat wat hier boven staat incorrect is DeesDeBest.
Ik leer graag hoor.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:02

bokkepruik op? Ik geef alleen maar een tip om naar 't kwpn te bellen. Je antwoord zal best wel juist zijn, maar mag de rest dan geen tips meer geven?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:07

Nee geen bokkepruik op, ik vraag alleen toelichting op jouw post. Wat is het nut daarvan, is de door mij gegeven info fout??
Zo niet waarom dan naar het KWPN bellen om hetzelfde te horen.
Dat vroeg ik me af.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:10

Sarabande, werkt het omgekeerd ook? Ik wil graag mijn KWPN merrie laten dekken door een goedgekeurde duitse hengst.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:12

Je info zal heust wel juist zijn, maar ik neem aan dat het kwpn het wellicht beter uit kan leggen en uitgebreider en ook de uitzonderingen misschien kan toelichten. Lachen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:19

kebie schreef:
Sarabande, werkt het omgekeerd ook? Ik wil graag mijn KWPN merrie laten dekken door een goedgekeurde duitse hengst.


Nee helaas niet, als die hengst niet erkend is door het KWPN, zie de lijst daarvoor, dan krijgt jouw veulen een z.g. blauw papier en moet als 3 jarige voldoen aan de veterinaire en prestatie eisen waaraan een goedgekeurde hengst moet voldoen.

Voorbeeld als jij bij een Duitse Grand Prix hengst dekt, dan zal de driejarige alleen een cornage en PROK onderzoek met goede resultaten moeten ondergaan, alvorens in het KWPN stamboek ingeschreven te worden.

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 17:03

Hmmmm, ingewikkeld allemaal, misschien toch maar 'n Duitse hengst uitzoeken. Zo'n KWPN veulenpapier, wat houdt dat in? Is dat een volwaardig KWPN papier?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:06

Patsy schreef:
Hmmmm, ingewikkeld allemaal, misschien toch maar 'n Duitse hengst uitzoeken. Zo'n KWPN veulenpapier, wat houdt dat in? Is dat een volwaardig KWPN papier?



Ieder KWPN gefokt veulen krijgt een veulenpapier. Opame in het KWPN stamboek kan op zijn vroegst in het 3e levensjaar via een stamboekopname keuring.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:36

Patsy schreef:
Ik overweeg mijn paard volgend jaar te laten dekken. Het is een Duitse merrie, ingeschreven bij het Pferdezuchtverband Baden-Württemberg, haar moeder was ingeschreven in het Westfalen stamboek, haar vader (Goldpilz) is een Hannoveraan. Nu wil ik wel graag een veulentje met papieren fokken, dus weet iemand hoe het zit. Als ik haar laat dekken door een KWPN-er, krijgt ze dan een papier, en wat voor papier krijgt ze dan, of kan ik het beste een hengst kiezen die goedgekeurd is in haar eigen stamboek, of bv het stamboek van haar vader.
Alvast bedankt!


Als je de merrie laat dekken door een EASP goedgekeurde of erkende hengst of bij een hengst van een erkend stamboek en het veulen voert tenminste 12% Arabisch of Anglo-Arabisch bloed dan wordt het veulen ingeschreven in het veulenboek. Het kan dan naar de veulenkeuring. En kan als driejarige indien het voldoet aan de criteria ingeschreven worden in het stamboek en komt dan vervolgens voor ander predikaten zoals ster, keur etc in aanmerking.
Met Goldliz als vader heb je al helemaal geen probleem want daarvan voldoet het product sowieso al aan de bovenstaande criteria.
Voor verdere informatie zie:
www.easpstamboek.nl

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 00:53

Laat je het product toch in duitsland inschrijven? Ik zit dichterbij Vechta Oldenbrug als dat ik bij het kwpn zit als het gaat om stamboekkantoren... Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 01:33

gabrycha schreef:
Laat je het product toch in duitsland inschrijven? Ik zit dichterbij Vechta Oldenbrug als dat ik bij het kwpn zit als het gaat om stamboekkantoren... Knipoog


Het gaat niet om stamboekkantoren, dat is per telefoon, fax e mail te regelen. Het gaat erom dat je met het veulen in Duitsland naar de keuring moet, je daar moet laten inschrijven etc etc
KWPN is dan stuk gemakkelijker, en de veulens hoeven niet naar de keuring kunnen ook aan huis geschetst worden.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 01:38

Anna42 schreef:
Als je de merrie laat dekken door een EASP goedgekeurde of erkende hengst of bij een hengst van een erkend stamboek en het veulen voert tenminste 12% Arabisch of Anglo-Arabisch bloed dan wordt het veulen ingeschreven in het veulenboek. Het kan dan naar de veulenkeuring. En kan als driejarige indien het voldoet aan de criteria ingeschreven worden in het stamboek en komt dan vervolgens voor ander predikaten zoals ster, keur etc in aanmerking.
Met Goldliz als vader heb je al helemaal geen probleem want daarvan voldoet het product sowieso al aan de bovenstaande criteria.
Voor verdere informatie zie:
www.easpstamboek.nl


Ja, en dan heb je een niet erkend papier bij je paard.
Dan heb je nog meer aan een blauw KWPN papier!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:57

Patsy"]
Nu wil ik wel graag een veulentje met papieren fokken, dus weet iemand hoe het zit. Als ik haar laat dekken door een KWPN-er, krijgt ze dan een papier, en wat voor papier krijgt ze dan, of kan ik het beste een hengst kiezen die goedgekeurd is in haar eigen stamboek, of bv het stamboek van haar vader.
[/quote]

[quote="Anna42 schreef:
Als je de merrie laat dekken door een EASP goedgekeurde of erkende hengst of bij een hengst van een erkend stamboek en het veulen voert tenminste 12% Arabisch of Anglo-Arabisch bloed dan wordt het veulen ingeschreven in het veulenboek. Het kan dan naar de veulenkeuring. En kan als driejarige indien het voldoet aan de criteria ingeschreven worden in het stamboek en komt dan vervolgens voor ander predikaten zoals ster, keur etc in aanmerking.


Even voor de duidelijkheid, aangezien Patsy vraagt naar wat voor een papier.

Anna42: Krijgt ze hierbij een KWPN papier of een EASP papier? Is het EASP een in Nederland erkend stamboek? Ik zag het EASP niet op de eerder door Yootha gepubliceerde lijst ( [FA] Stamboeken in NL ) staan? Mag je met een EASP paard naar een KWPN keuring? Kan je daar bijvoorbeeld dan ook ster worden?

Patsy, waarom wil je een papier? Gewoon omdat je een papier wilt of omdat je denkt dat de waarde van het veulen vergroot? Of omdat je naar keuringen wil gaan?

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 11:10

joostvangestel schreef:
Patsy, waarom wil je een papier? Gewoon omdat je een papier wilt of omdat je denkt dat de waarde van het veulen vergroot? Of omdat je naar keuringen wil gaan?


In principe wil ik het veulen voor mezelf fokken, als sportpaardje als opvolger/ster van Gypsy. Dan is een papier niet zo belangrijk voor mij. Stel nu dat ik een paardje fok wat absoluut niet bij me past qua karakter of zo, en ik besluit het paard toch te verkopen dan verkoopt helaas een paard met papieren beter dan een zonder. Zeker als het een merrieveulen is en je wilt het verkopen om ermee te laten fokken kan je beter KWPN papieren (of iets Duits) hebben dan een of ander niet goedgekeurd stamboek. In het stamboek waar Gypsy ingeschreven staat (Pferdezüchtverband Baden-Württenberg) wordt het veulen met ongeveer een half jaar gebrand (ik weet, mag niet in NL en vind ik ook terecht), en dan krijg je meteen het papier. Mijn papieren zijn afgegeven toen Gypsy 8 maanden was, daarna is daar natuurlijk een paar jaar geleden het paspoort bijgekomen. Voor zover ik weet is Gypsy nooit op keuringen geweest, wel heeft ze in Duitsland M gesprongen maar weet niet of ze op basis daarvan een predicaat kan krijgen, maar dat boeit me ook niet zo.

Maar ik heb dus nog nooit een veulentje gefokt en heb dus geen idee hoe het allemaal zit dus elke goede tip is welkom! OK dan!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:23

Als je het dan toch over afzet hebt,kijk je ook naar de markt van de afzet..

Ik zou dan een duitspapier nemen daar duitsers niet moeilijk doen
bij de aankoop van een paard. tenminste als maar een duitspapier bij zit.
Uit welke deelstaat doet er niet toe.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 11:47

Het beste dat je kan doen is eerst kijken naar een hengst die jou aanstaat en dan of hij bij jou merrie past. Ook daarvoor kan je hier altijd voor advies komen. Omdat jij door wil met het veulen is het belangrijk dat jij achter de keuze van de hengst staat. In jouw geval is een KWPN papier dan moeilijk omdat de merrie niet ingeschreven staan in het hoofdstamboek maar alleen als veulen gebrand is, je hebt dus een Duits veulenboekpapier.
Voor de meeste Duitse stamboeken is het ook een voordeel als de fokmerrie in het hoofdstamboek staat, dus kan je nadat je een keuze gemaakt hebt voor een hengst, de merrie t.z.t. zowel bij een Duits stamboek als bij het KWPN in laten schrijven op een keuring, gelijk met de opname of keuring van het veulen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:43

sarabande schreef:
de merrie t.z.t. zowel bij een Duits stamboek als bij het KWPN in laten schrijven op een keuring, gelijk met de opname of keuring van het veulen.


Sarabande dan kan per 01-01-2004 niet meer. Elk paard kan dan slechts bij 1 stamboek worden geregistreerd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:57

O niet duidelijk uitgelegd, sorry Greetje maar dat bedoel ik ook dat ze een keuze moet maken dus Bloos!

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 13:44

Het is natuurlijk ook een vraag van kosten. Omdat ik vorig jaar nog in Duitsland woonde, ben ik meer op de hoogte van wat er daar aan 'lekkere hengsten' rondloopt dan hier. Probleem is alleen dat er een prijskaartje hangt aan sperma over laten komen uit duitsland, en dan is een hengst die 'om de hoek' staat natuurlijk makkelijker, je rijdt erheen, haalt het sperma op en laat het de DA inspuiten. Omdat het het eerste veulen moet worden weet ik ook niet hoe mijn paard vererft... De belangrijkste eisen voor pa, geen heethoofd (dat is Gypsy al) en goede gangen. Gypsy heeft een hele goede stap en galop, maar niet zo'n mooie draf, maar kan heel hoog springen, en ik wil toch meer richting dressuur fokken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:51

Patsy schreef:
. Probleem is alleen dat er een prijskaartje hangt aan sperma over laten komen uit duitsland, en dan is een hengst die 'om de hoek' staat natuurlijk makkelijker, je rijdt erheen, haalt het sperma op en laat het de DA inspuiten.



Bijna al het beschikbare sperma is wel via een Nederlandse hengstenhouder te verkrijgen, dus dat is het bezwaar niet. Het verschil in kosten is dus de originele dekprijs, maar de Duitsers zijn de laatste jaren aardig mee omhoog geklommen met de prijzen.
Hoe is jouw merrie eigenlijk helemaal gefokt, ik bedoel vader, moedersvader en grootmoeders vader?

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 15:52

Ik probeer dus mijn papier in te scannen maar die Boos! -scanner heeft geen zin. Dus maar lekker onduidelijk zo dan:
Van vaders kant is alles hannoveraan tenzij anders aangegeven

Vader Goldpilz
Vader van Goldpilz is Gotthard
Vader van Gotthard is Goldfisch II
Vader van Goldfisch II is Goldammer II
Vader van de moeder van Gotthard is Amateur I
Vader van moeder van Goldpilz is Steinpilz xx
Vader van Steinpilz is Blasius xx (geen hannoveraan)
Vader van de moeder van de moeder van Goldpilz is Dominus

Van moeders kant is alles westfaler
Gypsy haar moeder was Rhapsodie (die kennen jullie niet maar ik wel)
De vader van de moeder was Ricardo
De vader van Ricardo was Renaldo
De vader van Renaldo was Remus I
De vader van de moeder van Ricardo is Filter
De vader van de moeder van Rhapsodie is Paradox I
De vader van Paradox I is Papayer XX
De vader van de moeder van de moeder van Rhapsodie is Dolus I

en als ik nu nog een foto'tje op de site ga proberen te zetten en mijn eisen zijn er vast ook wel mensen met goede tips!

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-03 16:31

Ok, hier (hopelijk) een paar foto's.
Deze is gemaakt een paar weken terug op wedstrijd, let niet op haar knie achter, dat is een blessure die nog niet helemaal weg is (misschien ook nooit meer weggaat).
Afbeelding

En deze was afgelopen winter in Duitsland. (beetje geel ....)

Afbeelding

Gypsy is 1.68, voor mij is dit een prima maat, hengst van 1.80 m hoeft niet zo nodig.
Gypsy is een vreselijk heethoofd, mag best wat rustigs op.
Gypsy kan heel hoog springen, paps hoeft niet te kunnen springen, liever een dressuurpaard. Het lijkt mij stug dat er geen enkel springtalent van mams vererfd wordt. Mijn springambities rijken niet veel verder dan wat omgevallen boomstammen in het bos, en misschien een B-parcourtje (maar Gypsy is niet te houden in het parcours...)
Schimmeltje is leuk, maar hoeft niet. (liever geen vos, maar het blijft natuurlijk toch een verrassing wat eruit komt, dus daar ga ik me niet heel druk om maken)