Band tegen luchtzuigen deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Band tegen luchtzuigen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 13:56

Voor de mensen die het niet snappen,ze zuigt dus lucht, ze doet niet aan kribbebijten, en pakt dus gewoon niets vast.
Ook in het weiland en tijdens het rijden doet ze het.
Ze heeft een leren band omgehad.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:57

dat ze grijpt zich nergens aan vast als ze doet luchtzuigen?

en zo'n leren band die achteren en voor bij de oren langsloopt?
die moet je dus ook best strak doen,ik hoorde dat die best goed zijn.

als ze zich nergens aanvast pakt en de banden niets helpen,tja dan weet ik niet of er nog echt iets is wat helpt.

heb je er alleens met je da over gesproken?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:22

Dat is heel erg vervelend, maar doe je je band wel strak genoeg, vaak vinden mensen het zielig en doen ze hem niet goed genoeg om. Luchtzuigen is vervelend voor jou je paard en de paarden eromheen, voor jou de iriitatie voor je paard koliek gevoeliger enz... en de paarden eromheen kunnen het overnemen vooral jonge paarden. Je heb verschillende banden probeer ze allemaal eens uit. en anders idd ff met een da iverleggen, misschien een muilkorf ofzo. Sterkte

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:15

Hey,

Ons paard had ook zo'n leren band maar dat hielp ook niet. Nu heeft hij een metalen band en hij probeert niet eens meer om te zuigen.
Dus ik zou ook gewoon zo'n band proberen.
Succes ermee!

Groetjes Jolanda

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 21:06

mm, zo'n metalen zou kunnen werken, Ik had de band superdtrak, te begon gewoon te piepen omdat ze geen lucht meer kreeg, en ik kon er met geen vinger meer tussen (die zou zeer geplet worden)
Een muilkorf is ook geen optie, omdat ze gewoon d'r mond dicht heeft.
Ze strekt haar nek omhoog, en maakt een soort knikje met haar hoofd, en dan gaat ze luchtzuigen.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 10:14

ik weet dat er een bepaald operatie is (...zou ik ook (wat je al zei) zo laaaat mogelijk laten doen.....liefst natuurlijk niet) waarbij ze iets (weet niet precies wat..sorry) met de spieren aan de onderkant van de hals doen. Van het luchtzuigen zal je dier niet meer afkomen....zie het als roken.....eenmaal aan de nicotine verslaafd, kom je er amper vanaf. Bij een paard komen (als ik t goed heb!!) enorfines vrij en dat geeft ze een fijn gevoel, waar ze dus verslaafd aan raken. Onze pony zuigt ook lucht, maar dan als kribbebijter. Hij staat met zo'n leren "Miracle" band om en dat gaat heel goed. iig veel succes ermee!!!

Geniet van alle tijd dat je viervoeter er is......voordat je het weet kan het over zijn..

jeanette

Berichten: 4894
Geregistreerd: 08-03-02
Woonplaats: Hengelo (o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 10:17

Hebben jullie je al eens afgevraagd wat de gevolgen voor je paard zijn zo'n band om de nek. Ik ken een paard dat er nogal een beschadiging aan over heeft gehouden.

O
http://www.getyourwallie.com/vote/7093/TexasNTe Graag ff op klikken
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd
<'\___~ <'\___~
...(\...)\... ...(\...)\...

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:28

Bij ons staat ook een paard die het doet, en zij doet het net zo hard met de band om als zonder de band. Heel irritant. Ze heeft wel de voerbak nodig om het te kunnen doen. Er zijn ook banden met pinnen erin. Die prikken op het moment van zuigen. Maar ze kosten rond de 100 euro (tenminste dat zag ik in een catalogus). De eigenaren van het paard willen perse dat wij die band elke avond omdoen, maar ik vind het voor haar geen nut hebben. Bovendien is het een fokmerrie, er wordt verder niet op gereden, dus who cares Verward . Laat haar maar zuigen.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:55

Als je paard zich niet vastpakt zou ik me nergens zorgen om maken

Luchtzuigen geeft geen grotere kans op koliek en andere paarden nemen het niet over Wsl is luchtzuigen een gevolg van paarden met mag/darmproblemen(vandaar dat ze iets vaker koliekerig kunnen zijn). De lucht vormt in de slokdarm een bolletje en komt dan weer naar buiten. Het komt dus helemaal niet in de maag en darmen

Zo'n band zou ik niet aan beginnen Ik ken aardig wat paarden die daar aanzienlijke beschadigingen aan overgehouden hebben en meestal geven die dingen ook behoorlijke schuurplekken...Verdrietig Mijn paard had de sneeën in zijn oren staan van die leren band Bloos

Kribbenbijten is wel wat vervelender, daar slijt het gebit van. Een stuk rubber op de plek waar hij/zij het vaak doet kan helpen en bijv. schrikdraad op het hek van het land.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:21

Irish doet het ook al jaren, vervelend maar onschuldig op deze manier, niets aan te doen gewoon!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:16

gomir schreef:

Zo'n band zou ik niet aan beginnen Ik ken aardig wat paarden die daar aanzienlijke beschadigingen aan overgehouden hebben en meestal geven die dingen ook behoorlijke schuurplekken...Verdrietig Mijn paard had de sneeën in zijn oren staan van die leren band Bloos



er zijn nu eenmaal paarden die gewoon niet zonder band kunnen.!
mijn paard is ook een luchtzuiger. hij heeft ook een band om. alleen bij de mijne is het zo dat als hij een paar maanden door die band niet heeft kunnen zuigen, hij er ook even vanaf is en een paar maanden zonder band kan. totdat hij het weer door krijgt. doe ik hem die band niet om, dan gaat hij steeds meer zuigen en blijft hij op een gegeven moment bezig. mijn paard wordt er dan ook echt ziek van. krijgt een hele rare glans op z'n ogen. hij is dan zo stoned als een garnaal, sloom en echt niet vooruit te branden met rijden of zo. ook is z'n buik in de buurt van z'n flanken super dik. (ondanks dat ze dan zeggen dat het niet kan). we hebben dit getest. zodra hij een dag de band omhad was de verdikking weg en na 2-3 dagen keek hij weer helder uit z'n ogen. band af, weer hetzelfde verhaal.
alle dingen weghalen of onder stroom zetten kan ook niet altijd.
mijn paard heeft om z'n band helemaal rondom bontjes zitten, behalve op het "klepeltje". hij is ondanks de band super vrolijk en is altijd bezig.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:22

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar ik vind het ondingen.
Heb tot nu toe meer problemen gezien door die band dan zonder die band

Mijn paard is een kribbebijter, maar alleen op het hek in de bak en op de staldeur. Schrikdraadje erom en klaar is kees, matje op de deur en geen problemen meer(iig geen slijtage aan het gebit )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:45

Citaat:
Luchtzuigen geeft geen grotere kans op koliek


ik heb op een clinic van dierenarts Rob van Wessum ook gevraagd of luchtzuigen voor koliek kan zorgen, maar volgens hem niet direct, maar wel indirect. Luchtzuigen vergroot de kans op maagzweren, die op hun beurt de kans op koliek weer vergroten. In de Bit (volgens mij hoor... Verward ) heeft volgens mij een keer een stuk gestaan dat de lucht niet verder dan de slokdarm komt en dus niet in de maag kan komen.......
weet dus ook niet echt wat nou wel en niet klopt....

Geniet van alle tijd dat je viervoeter er is......voordat je het weet kan het over zijn..


gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 23:34

Ik heb een wetenschappelijk onderzoek liggen en daar staat in dat vooral paarden met maag/darmproblemen(kan bijv. veroorzaakt worden door voerpatroon dat onnatuurlijk is) een oplossing gaan zoeken in de vorm van luchtzuigen.
De iets grotere koliekkans wordt dan niet veroorzaakt door het luchtzuigen, maar door de daaraan ten grondslag liggende oorzaak.

Volgens dat onderzoek gaat de lucht inderdaad niet verder dan de slokdarm, zoals ik in mijn eerste berichtje al zei *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-03 17:49

nou, lowara heeft in 3 weken 2X een zware koliek aanval gekregen door het luchtzuigen, dus we kunnen haar niet gewoon gezellig door laten gaan. Geld speelt geen rol, we hadden al het beste van het beste luchtbandding gekocht dat er op de markt te krijgen was (uit amerika) maar als dat zelfs niet helpt?
enne, lowara's maag was ook helemaal opgezet door de lucht, dus reken maar dat ze het inslikt in de maag.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:02

Dit is zo'n band met van die pinnen:

Afbeelding

Het lijkt mij toch niet echt bepaald paard-vriendelijk

Hij is trouwens E26.54 bij divoza

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:09

lowara schreef:
nou, lowara heeft in 3 weken 2X een zware koliek aanval gekregen door het luchtzuigen, dus we kunnen haar niet gewoon gezellig door laten gaan. Geld speelt geen rol, we hadden al het beste van het beste luchtbandding gekocht dat er op de markt te krijgen was (uit amerika) maar als dat zelfs niet helpt?
enne, lowara's maag was ook helemaal opgezet door de lucht, dus reken maar dat ze het inslikt in de maag.


Stomme vraag misschien, maar hoe weet jij dat de maag opgezet was Verward
Misschien is zij net de uitzondering, maar voor dat onderzoek zijn echt tig paarden bekeken en geen daarvan sliktte de lucht daadwerkelijk in
Over het algemeen is luchtzuigen een onschuldig gebrek

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:27

gomir"]
[quote="lowara schreef:
Over het algemeen is luchtzuigen een onschuldig gebrek


Een onschuldig gebrek?! Verward
Ik wil luchtzuigen nou niet bepaald onschuldig noemen. Ik heb genoeg paarden gezien die eraan onderdoor zijn gegaan. Verdrietig

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 15:54

Luchtzuigbanden verhelpen het "probleem" helaas niet en zo'n band met pinnen is echt ronduit dierenmishandeling Verdrietig Je moet de band zo strak doen dat paarden er vaak en "opgezwollen" hoofd van krijgen anders dan werkt ie niet Niet aan beginnen hoor!! Op stal staat ook een pony die "valse" lucht hapt (net zoals wij een boer laten zeg maar) en die heeft geen band (ze zou dan er gewoon achter gaan zuigen) maar heeft ook nooit problemen...

**Look where all this talking got us baby!!**

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:24

Een paard gaat niet voor niks lucht zuigen. En inderdaad wat Gomir al zegt, het is niet zo erg als veel mensen denken. Alleen hebben paarden die luchtzuigen een bepaald etiketje opgeplakt gekregen door allerlei wilde verhalen uit het verleden. Ik heb vroeger een merrie gehad die lucht zoog. Ik heb haar 8 jaar gehad, nooit een band om gedaan of iets dergelijks, en ze is nooit een dag ziek geweest en altijd vrolijk en bereid tot werken. Ik heb nu Jumper, ook een luchtzuiger, hij is vorig jaar bijna dood gegaan aan koliek, maar de oorzaak daarvan was niet het luchtzuigen, maar hij had een kruiwagen vol zand gegeten. Verder is ook dit paard ijzersterk en nooit ziek. Het zijn wel allebei paarden met karakter, en ik heb het zuigen geaccepteerd als iets dat bij ze hoort, ik stoor me er ook niet meer aan als ie het doet als ik in de stal ben. Wel probeer ik inderdaad te voorkomen dat zijn gebit te veel afslijt, en heb ik bv. een beugel om de waterbak gemaakt omdat ie die er al eens van de muur afgetrokken heeft (en dat kon ik dus minder waarderen, als je thuiskomt en de hele stal staat blank...). Verder probeer is ze zoveel mogelijk paard te laten zijn, veel afwisseling en veel ruwvoer en vaker voeren, veel sociaal contact, veel buiten etc. Dan valt het allemaal best mee.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

TriSta
Berichten: 59
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 17:37

Nou....wat ik hoorde over die banden...is dat ze ervoor zorgen dat aan de onderkant waar dat stukje zit, er in de luchtpijp meer kraakbeen gevormd word waardoor na een paar jaar de luchtpijp een stuk vernauwd is...
Tsja... Scheve mond
Afbeelding

ik ben gehackt ofzo! heb een nieuwe aangemaakt

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 22:56

een gegarandeerde remedie tegen kribbenbijten en luchtzuigen bestaat niet!! dus nek banden en nog erger schoktherapie is eigenlijk uit den boze!(dit zal zijn sress slechts verergeren)
beter is om de oorzaak op te sporen,dan meteen naar allerlei "paardenmiddelen" te grijpen,het is wel zo als een paard dit gedrag zich eenmaal heeft aangeleerd dan is het moeilijk om af te leren!
weidegang en sociaal contact kunnen het gedrag soms verminderen, een paard is altijd op zoek om hun mond en maag bezig te houden,dus voldoende hooi,eten verdeeld in porties over de dag,likstenen of bijv. een paardenspeeltje in de vorm van een bal (te koop in de meeste paardenshops)waarin je wat lekkers kan stoppen zoals bijv.stukjes appel,wortel etc.kan ook helpen.
belangrijke oorzaken van kribbenbijten/luchtzuigen kan zijn,stress,pijn door maagzweren en gebrek aan sociaal gedrag,al is het moeilijk vast te stellen welke oorzaak in welke mate verantwoordelijk is voor het kribbenbijten/luchtzuigen.bij kribbenbijten/luchtzuigen komt er endorfine vrij in het paardenlichaam,en hiervan raakt het paard "in de wolken"(high zijn en een wazige blik in de ogen)
beide is slecht voor de spijsvertering en kan ook windkoliek veroorzaken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DanaxxLester, Peachy en 108 bezoekers