Deken of geen deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Deken of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 14:19

Ik rij 2 keer per week een Tinker. Ze is (helaas) niet geschoren en zit dus flink dik in het haar op het moment.
Gevolg is dan dat ze na het rijden flink zweten, zelfs na ruim uit/droog stappen, blijft ze nat.
Ik gooi na het rijden vaak dus wel een zweetdeken op, maar als ik naar huis ga (na een uurtje), haal ik die weer af en vaak is ze dan toch nog nat.

Wat kan ik nou het beste doen, gewoon zweetdeken afhalen of zweetdeken laten zitten (eigenlijk geen optie, want deken heeft alleen een voorsluiting, dus kan gaan schuiven) of bv. een zomerdeken opgooien voor de nacht?
Of heeft iemand nog andere ideeën?

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.


zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:31

Je kan een singel kopen en die om de deken doen. Je hebt van die deken singels bij een ruitersport zaak..
Sucses!

Beter een blind paard dan een leeg halster..

Op zoek naar een bijrijdpaard! (Helmond en omg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:10

gewoon die zomerdeken erop doen of net wat zilvester zegt een extra dekensingel kopen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:11

of minder nat rijden, of wat langer blijven..

Dag lieve mama...

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:39

Je kan die zweetdeken er 's nachts wel op willen houden, maar als die deken dan erg nat is kan het paard kou vatten.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:13

Een Bucas Shamrock kopen, dat is een zweet en staldeken in 1. Heeft een 'stay dry' voering. Die kun je op doen als ze nat zijn, dan drogen ze en het vocht gaat in de bovenste laag zitten zodat je paard lekker warm en droog word en blijft. De dekn heeft een voorsluiting, daaroverheen klitteband, 2 kruissingels en bilkoorden.
Blijft super liggen! Niet heel goedkoop, maar dan heb je ook wat...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:12

een dekensingel aanschaffen, zijn ook niet duur ofzo! wel moet je oppassen met kou vatten, omdat die deken dus ook vocht vasthoudt, maar dat hangt er ook een beetje vanaf of je tinkertje een buiten of een binnenstal heeft. en anders een winterdeken aanschaffen.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:33

Zo'n elastische dekensingel is niet alles hoor, de sluiting daarvan kan voor drukking zorgen als hij 24 uur per dag op blijft...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 22:45

Minder nat rijden, gaat niet makkelijk, zelfs van een half uur stappen wordt ze al nat, terwijl ze toch een goede conditie heeft.

Dekensingel had ik ook al aan gedacht, maar vroeg me af of dat wel hetzelfde effect heeft als kruissingels bij een gewone deken. Ze ligt 's nachts altijd op stal, dus vraag me af of dat wel goed gaat.
En de kans op kou vatten, had ik eigenlijk nog niet bedacht Schijnheilig.
Zweetdeken ophouden is dus eigenlijk geen optie.

Ze staat 's nachts gewoon op stal en daar is het niet echt koud.
Misschien toch maar eens proberen met die zomerdeken.

Het valt allemaal wel mee met de zwaartekracht.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:30

Mij vzpony heeft ook een dikke vacht en is ook al heel snel bezweet. K doe als ze nog nat is op stal der zweetdeken omhouden tot ze droog is en dan haal k hem eraf en doe k der winterdeken op.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:07

Kouvatten zal met zo'n dikke vacht echt wel meevallen!
De vacht van het paard is namelijk zo "gemaakt" dat de binnenkant, dus dicht tegen de huid, snel droogt omdat het vocht naar buiten afgevoerd wordt. Hij voelt dus nat aan, maar de onderlaag van de vacht is dan waarschijnlijk al droog en warm. Wanneer je er nu een deken overheen gooit, zal de buitenlaag alleen maar minder snel droog worden.

Lees hier maar eens over op www.paardnatuurlijk.nl daar staat een heel stuk over dekens en vachten....

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duran123, Liesringo, Marjelle1992, YandexBot en 91 bezoekers