Te weinig eten?????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Te weinig eten?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 01:15

Bij ons op stal staat een friese merrie. Deze heeft nogal wat kwaaltjes, ze heeft eiwit-allergie en pollen-allergie. Zij mag in de zomer sávonds 1 uurtje naar buiten,de wei op. Voor de rest staat ze binnen op stal. Ze krijgt dus ook speciale biks met heel weinig eiwitten en alleen hooi,want kuilgras mag ze ook niet. Het is een 3-jarig paard en krijgt nog geen 1 kilo voer per dag . Ik vind dat weinig maar misschien ligt dat aan mij. Nou vroeg ze gisteravond van mag je met een paard lopen die koliek heeft? Dus ik en een vriendin zeggen van ja je mag best stappen. Waar zei op zegt;dus niet longeren? Nee je mag dat paard niet in het zweet werken en geef hem gewoon effe rust. Maar waarom vraag je dat dan? Nou zegt ze het was bijna kantje boord vanochtend,want ze had koliek en lag al gestrekt in d'r stal. Hoe komt dat dan vroegen wij. Nou zei ze ik had een liksteen opgehangen maandag en die heeft ze helemaal opgegeten in 1 nacht tijd. Er was ook inderdaad geen stukje meer van te vinden. Ik vraag me eigen dan af of je misschien niet iets meer moet gaan voeren????? Ik had er nog nooit van gehoord dat een paard zijn liksteen in 1 nacht opeet en ik vind dat eigenlijk ook niet echt normaal.
Of hebben jullie daar een andere conclusie over?


Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 01:47

Een kilo voer per dag is op zich niet te weinig, zolang het maar het juiste soort voer is (zodat ze dus wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt die ze nodig heeft!). Wel moet ze er ruime hoeveelheden ruwvoer (=hooi !! evtl. lucerne/stro) bij krijgen!
Staat de merrie echt de hele dag binnen ?? Het klinkt voor mij, dat ze zich op stal stierlijk staat te vervelen en dat ze uit die verveling dus d´r hele liksteen heeft opgegeten Scheve mond !
De oplossing is imo dan ook, het paard overdag buiten te zetten (paddock), het liefst in gezelschap! en meer hooi/stro te geven. Als er verder qua "werken" niet veel van d´r verlangd wordt, heeft ze ook niet meer biks nodig ! (of is ze ook -te- mager ?? Dan heeft ze natuurlijk wél meer nodig!). Een liksteen is wel belangrijk, maar als de dame dat ding in 1 x opsnoept, zou ik hem af-en-toe maar een halfuurtje in de stal hangen Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 02:16

Ken meer paarden die in 1 nacht de liksteen opeten (en die staan overdag buiten) Deze paarden vinden het gewoon lekker, maar das idd niet echt goed. Als het paard de hele dag op stal staat en goed voer heeft en niet veel beweging krijgt dan is 1 kilo echt niet weinig. Bovendien zijn Friezen schrale paarden en hebben ze niet veel krachtvoer nodig.

www.creawork.nl Creatieve workshops

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 16:18

Ja inderdaad ze staat een hele dag binnen. En ik betwijfel ook of ze wel het juiste voer krijgt. Hooi krijgt ze wel,maar ook niet erg veel. Het paard glimt ook niet,het is gewoon helemaal dof,maar ja dat kan ook komen doordat ze zo weinig geborsteld wordt. Er wordt zoiezo wel met d'r gelongeerd,maar daar heeft het paard ook echt weinig puf voor. En nu is ze weer les aan het nemen en die willen dat paardje met een pessoa-teugel gaan longeren. Het beestje is net drie en er wordt bijna geen aandacht aan besteed. Echt mager is ze niet,maar ze kan er absoluut wel beter uitzien,ondanks dat het een fries is. Maar ik heb gewoon een vermoeden doordat ze zo weinig te eten heeft of te doen krijgt dat ze daarom heel die liksteen heeft opgegeten.

Je hebt mensen met dieren en je hebt dierenmensen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:28

Diplodocus schreef:
...maar ze kan er absoluut wel beter uitzien,ondanks dat het een fries is...

Eehh... hoe moeten we dit "ondanks" opvatten Tong uitsteken ??

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:45

Tja, dat vraag ik me ook af...
Klinkt alsof je friezen erg lelijk vindt.....



Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 22:41

Nee zo bedoel ik het niet. Dat sloeg op het andere berichtje waarin staat dat friezen schrale paarden zijn en niet veel krachtvoer nodig hebben. Ik vind friezen juist schitterende paarden,want er staat erbij ons nog 1 op stal en die is werkelijk prachtig. Wat ik ermee wilde zeggen is dat dat paard er gwoon beter uit kan zien,gewoon wat voller. Lachen Sorry als het verkeerd is overgekomen,maar ik bedoelde er voor de rest niks mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:47

Tja, als je als eigenaar kunt kiezen tussen je paard schraal en redelijk gezond houden, of meer voeren en 'm dus ziek laten worden, dan is de keuze snel gemaakt denk ik.
Ook het weinige buitenstaan KAN een oorzaak hebben.... Stel dat het dier erg nerveus is buiten, en dus gaat draven langs de omheining, waardoor het meer voer zou moeten hebben waardoor het allergisch reageert.... Of dat het dier ook buiten uit verveling gaat eten en op die manier zand tot zich neemt....

Ik vind het jammer dat je hier aan ons vraagt wat wij er van vinden, terwijl wij NOG minder van de situatie afweten dan jij al doet. Waarom ga je niet gewoon naar de eigenaar toe, en vraag je hoe het allemaal zit? Is helemaal niet raar hoor, getuigt alleen maar van belangstelling in me stalgenoten.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:50

Ja, als het paard niet tegen pollen kan, dan moet hij inderdaad ook niet veel naar buiten.
Ik ga dus volledig met Sonja mee, praat met die eigenaar en misschien begrijp je haar dan beter.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 09:52

Of misschien staat ze weinig buiten vanwege haar pollen-allergie Verward ??

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-03 12:52

Praten? We hebben al zoveel gepraat met dat vrouwtje,maar op een of andere manier neemt ze niks van een ander aan. Iedereen heeft geprobeerd haar te helpen,maar iedereen krijgt er nu een beetje de balen ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 13:34

Waarom krijgen jullie er de balen van?
Jullie hebben toch lekker allemaal je eigen paardje om je tegenaan te bemoeien? Laat haar dan toch lekker!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, criollo_yess, judith_irene, Nickeltje, RanjaRietje, Rose94, XxMariellexX, Zinzi_jewel, zippora en 90 bezoekers