aankoop paard goed bezig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

aankoop paard goed bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 18:49

ik heb al een slaten horen dta ik van plan ben wicked te kopen, nou vraag ik me af of ik goed bezig ben...
ik heb lijstje opgemaakt
*dus ik heb geld voor dierenarts opzij gezet (noodgevallen) op rekening
*de hoefsmid komt alleen kappen dan voorlopig (ik ga toch nooit wandelen) mss heel soms.
*de verzekering zit ook opzij
*en we hebben ook een wei gevonden met een ruime stal die ik per maand een hele goede prijs heeft (30 euro)
*mijn kaart bij de ruitershop is bijna vol en dan krijg ik 10% daar ga ik mij een staldeken met kopen (twijfel of dat ik geen waterdicht zou kopen deken)(omdat hij op de wei staat)
*mijn moedertje zal wel een zweetdeken maken(ze is heel handig met naald en draad)
*zadel moet ik wel nog voor sparen, ik neem een wintec mss tweedehands die zijn toch verstelbaar*mijn kaart bij de shop vul ik aan door getten te kopen, en al een ontworming. en als aanvulling voor mijn kaart op te gebruiken, een goed gevulde poetskist of zo (halstertouw)
*zadeldekje heb ik al
*hoofdstel heb ik ook al
*halster krijg ik erbij

ok vergeet ik nou iets of niet?
of weeter iemand tips???
ze zijn welkom *LOL*

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:26

Aankoopbedrag paard Tong uitsteken, wormenspuit, entingen... uhm... weet 't ff zo snel niet Tong uitsteken
Goedkope stalling trouwens!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:28

Iig zeker weten dat alles past. Haha! Niet dat je een paard van 1.60 hebt staan maar een dekje en hoofdstel hebt voor een shetlander. Knipoog

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:30

hoe zit dat met die stal? Zit er voor dat bedrag ook voer en strooisel bij in? En zijn er dingen om mee uit te mesten, amders moet je vorken en een kruiwagen gaan aanschaffen!

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:34

Een extra bedrag opzij zetten voor als er is iets kapot gaat, kan altijd gebeuren dat het halster ineens kapot gaat of je mist een borstel ofzo. Tja en voor het zadel zou ik goed zorgen dat het past

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:29

Je zal vast wel iets vergeten zijn Tong uitsteken
Maar dat is normaal Haha!

Wou je alleen aanraden om idd gelijk een waterdichte winterdeken te kopen.
Vooral omdat ze idd op het land staat, dus verstandig idee OK dan!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:03

ja, je vergeet altijd wel iets, dus een extra bedrag opzij zetten kan nooit kwaad.

liever enkele maanden doorsparen en nog wat wachten dan hals over kop (mss beetje overdreven) een paard aan te schaffen.

mss lessen?

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 14:01

Wind schreef:
hoe zit dat met die stal? Zit er voor dat bedrag ook voer en strooisel bij in? En zijn er dingen om mee uit te mesten, amders moet je vorken en een kruiwagen gaan aanschaffen!


mijn vriendin staat er ook, van daar kan ik stro en voordroog van hun nemen. (mits betaling)

en die hebben die spullen dus, geen probleem Knipoog

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 14:02

lessen neem ik niet, ik geef zelf les . mss later wel als ik weer wat geld ov re heb of zo

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 14:03

Nathalie schreef:
Iig zeker weten dat alles past. Haha! Niet dat je een paard van 1.60 hebt staan maar een dekje en hoofdstel hebt voor een shetlander. Knipoog


ja horo dat hoofdstel is van hem waar ik nu met rij en mijn moeder maakt het deken pas als ik heb eb alles op juiste maat.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:06

Spannend!
Maar ik zou ook meteen een waterdichte deken nemen hoor!
Zeker als hij op de wei staat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:08

Wat zou je zeggen van beenbeschermers? Peeskappen zijn echt een must hoor!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:42

brokken wat stro, hooi.
Peeskappen vind ik niet echt een must, het is natuurlijk wel beter dan zonder. Maar ik heb suleika ook heel lang zonder peeskappen gereden Lachen

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:44

Een winterdeken heb je niet direct nodig, wel een goede waterdichte (en liefst ademende) regendeken. Bezuinig daar niet op. Een zweetdeken is inderdaad prima zelf te maken van een oude wollen deken. Verder is voer en strooisel wel belangrijk en idd wormekuren.
Beenbescherming vind ik niet echt nodig, zeker niet als je je paard niet beslaat. Borstels e.d. heb je wel nodig net zoals een kleine stalapotheek. En om te rijden heeft je beest een outfit nodig. Dus halster, zadel, hoofdstel. Dit zijn wel zo'n beetje de belangrijkste dingen die ik zelf gebruik. Al het andere is leuk voor erbij, maar verdwijnt bij mij meestal weer snel in de kast.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:34

Zou dingen zoals halster, touw e.d. misschien dubbel kopen? Mijn eerste paard vond het altijd zo leuk om alles kapot te trekken enz.. Oke ik heb nu drie hoofdstellen, maar beter voorkomen he? Koop je misschien ook een ehbo kistje? Bij mij steekt er gewoon een thermometer in, iso-betadine zalf (werkt super voor wondjes) wat ontsmettingsmiddel (ook voor mensen ja), zonnecrème (hoge factor, paard heeft altijd last van verbrandheid in de zomer:D) een bandage voor wondjes mee te bedekken en steriele kompressen. Heb er nog vele meer inzitten maar een zalfje tegen wondjes kan nooit kwaad Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:56

peeskappen en dekens heb je heus niet beslist nodig hoor.

Ik rijd nooit met iets om de benen alleen als het echt nodig is zoals bij danno, die strijkt zichzelf kapot.

Paarden kunnen echt wel tegen een stootje hoor en zo extreem koud wordt het hier nou ook weer niet.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:03

Stel stal moet weg en je moet met je paard dus verhuizen (of je krijgt ruzie ofzo) kan je dan ook nog een andere stal betalen of moet je dan je paard verkopen....
Ook dingen om rekening mee te houden.....

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:51

2e dekje is verstandig.. nu met de winter zal het wel mee vallen(mits niet in dikke wintervacht).. maar in de zomer kunnen ze zich helemaal te pletter zweten en ist verstandig een 2e dekje te hebben omdat ze dan sneller slijten.. en vies en nat zijn
ik weet niet of het beesie gewend is aan deken enzo.. of je een zomerdeken nodig hebt.. kan je ook nu wel kopen.. vaak zijn in de winer de zomer spullen goedkoper en ind e zomer de restanten van de winter weer..
peeskappen vind ik geen noodzaak.. ik rij nooitmet kappen... ik heb z eniet eens..
2 halstertouwen is handig, zodat je hem aan 2 touwen kan zetten..
genoeg rijbroeken voor jezelf Haha!
ik merk nu ik een eigen paard heb dat die dingen sneller slijten.. dus heb echt nie meer genoeg aan mijn 2 broeken Haha!
klein stalapotheekje is wel belangrijk.. voor kleine wondjes en dingetjes..
hoop voor je dat je paardje een makkelijke rug heeft.. mijn paard heeft een rotrug en past echt niet elk zadel.. helaas ben ik gedoemd tot de duurdere merken..
dingen zoals suplementen.. slobber of muesli zijn extraatjes.. die hoef je niet perse te geven.. gewoon bix kan ook..
verders zou ik het nie weten Haha!

ik weet wel dat ik al 11 maanden elke keer weer iets koop wat ik nog nie heb.. of als het vervangen moe worden.. jeblijft gewoon kopen voor die beesies Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:15

Entingen door de DA, tandarts, wormspuiten, voedingssupplementen.
Vergis je ook niet in de spullen die je nodig hebt, zoals een longeer setje, extra borstels, verschillende dekens. maar ook verzorgingsproducten voor inje stalapotheek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:20

Hoe oud is Wicked? Want je zegt dat je af en toe gaat wandelen, dus daaruit begrijp ik dat je er niet op gaat rijden?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:40

NoaC schreef:
Stel stal moet weg en je moet met je paard dus verhuizen (of je krijgt ruzie ofzo) kan je dan ook nog een andere stal betalen of moet je dan je paard verkopen....
Ook dingen om rekening mee te houden.....


Daar dacht ik ook meteen aan Ik heb dat dus zelf meegemaakt... Mijn 1e stal waar ik een paard verzorgde voor ik mijn paardje kocht was vrij goedkoop maar niet geschikt voor mij en mijn paard. Nu sta ik op een stalling die 100 Euro per maand duurder is.

Verder is mijn persoonlijke ervaring dat je nooit genoeg spullen voor je paard hebt Mijn paard heeft dus eergisteren in 1 seconde tijd zijn mooie hoofdstel kapot getrokken aan zijn staldeur Boos! Verder gebeuren er altijd dingen op het moment dat het financieel even niet uitkomt.

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 20:31

Cassidy schreef:
Wat zou je zeggen van beenbeschermers? Peeskappen zijn echt een must hoor!

die getten zijn die peesbescherms, sorry wij noemen ze zo

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 20:33

Pipo schreef:
Hoe oud is Wicked? Want je zegt dat je af en toe gaat wandelen, dus daaruit begrijp ik dat je er niet op gaat rijden?

9 jaar maar hoor, maar ik wandel niet graag.
ik doe liever dressuur oefenen.
wandelen doe ik maar zelden

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 20:34

plaatsen om hem te stallen heb ik genoeg, ook als het noodgeval is, heb ik allemaal uitgepluist

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:39

G&K, volgens mij is wandelen buiten rijden Knipoog