Wie gebruikt er vlas als strooisel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Wie gebruikt er vlas als strooisel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 20:35

Zijn er hier mensen die vlas gebruiken? Bij ons op stal staan de paarden op vlas.
Hoe mesten jullie dit? Hoeveel balen gebruiken jullie per maand?

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons


cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:50

Ik heb het een paar maanden gebruikt, het was fijn spul, wat je schoner blijft dan houtvezel omdat het meer urine opneemt het ruikt ook een stukkie frisser en je kan het daarna op het land uitstrooien omdat het biologisch afbreekbaar is en zelfs goed voor de bodum.
op de verpakking stond dat je met ong 4 pakken per 3 maanden het moest redden, dat kloptte niet helemaal en omdat onze stallen 3 bij 4 zijn ging er zowieso al meer in ik kwam uit op 5 pakken per 2,5 maand.
nadeel was dat het in de ogen van het kan komen waardoor deze geirriteerd kunnen raken dat geld ook voor de mond en neus, mijn paard heeft chronische bronchitus en werd door het vlas alleen maar erger( vlas kwam in z'n keel en daardoor irritatie, in vlas zitten micro-organisme die leven en dus kunnen gaan bewegen in de keel, normaliter niet zo erg, maar voor mijn paard wel), ben er daarom dus mee gestopt, anders niet.

haantje
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:01

mijn paard heeft ook op vlas gestaan het blijft inderdaad mooi schoon op stal alleen die van mij kon er niet tegen ook geirriteerde ogen en rond haar mond helemaal stuk (allemaal kloven heel zielig) maar als je paard er tegen kan is het geweldig spul

Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:05

bij ons op stal gaat er om de 2 maand ongeveer(ligt aan je paard) een hele nieuwe pak in, en word de stal gescrobt en ontsmet.
Elke dag worden en de keutels uitgehaald en een beetje de natte plekken.
Je moet niet gaan ploegen gewoon het gene wat boven op ligt.
Om de 2 dagen kan je er een beetje nieuw vlas bij gooien dat is wat je zelf wilt.
Het is wel lekker warm voor je paard, want het gaat broeien als je het laat liggen.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:49

Bij mij staan ze ook op vlas, van Lavor. Ik koop die zakken a 20 kg voro 5 euro ex 6 % btw. Gratis aan huis bezorgd.

Ik heb helemaal geen klachten over vlas. Gezondheidsproblemen nooit van gehoord. Ze staan heel netjes, en goed droog. Stoffig alleen de eerste dag bij een geheel nieuwe box, verder valt het reuze mee, zeker in verhoudign tot zaagsel of stro.

Ik verbruik voor mijn kwpn-achtige paard ongeveer 1 pak per week. Ik begin met 4 pakken, en pas na een week of 2, 3 begin ik met bijstrooisen, in het begin een halve per week.
Ik geloof dat ik op deze manier ongeveer 13 per kwartaal kwijt ben. dus dat is vergelijkbaar met het gebruiksadvies, van 4 per maand.
Ik ben een dik tevreden klant

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:00

Bij mij Haha! ! Beide paarden staan op vlas, omdat Imker niet tegen stro kan. Ik gebruik het goedkoopste vlas, de paarden eten het niet op en het scheelt gauw 20 euro per pallet.

Toos paardloos

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:32

Mijn paard staat ivm stofallergie op zaagsel maar ik overweeg om haar op vlas te zetten.
Ik hoor dus graag meningen en ervaringen van anderen.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:42

Bij mij ook Haha!
Mijn paard staat ook op vlas en mijn stalgenootjes gebruiken het ook. We laten het heel handig bezorgen met grote pallets die uit Hengelo komen, ook Lavor volgens mij.

Ik ben er heel erg tevreden mee want het is veel handiger dan stro. Het neemt super goed vocht op, je gebruikt veel minder en mijn paard houd alles veel schoner. Het ligt ook beter in de stal dan zaagsel waar ik eerst op stond.

Ik doe in het begin 2 balen in de stal (heb een grote stal) en dan haal ik er 2 keer per dag de mest alleen eruit, niet de plas. En dan gooi ik ongeveer 1 baaltje erbij per week. Na 2 a 3 weken haal ik dan alle plas er weer uit en begin opnieuw. Heb ook eens geprobeerd een pot-stal te maken maar daar ben ik te netjes voor Lachen Ik vind vlas echt een aanrader.

Siësti van de Rythpluim

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:32

Ik gebruik ook vlas, aan bovenstaande positieve berichten heb ik niets toe te voegen, helemaal mee eens. Problemen met vlas in de ogen of mond heb ik geen ervaring mee.
In de zomer mest ik grondig uit (alle natte plekken weg + drollen) in de winter maak ik een soort potstal. Ik gebruik per paard ongeveer 1 baal per week (Biobed) kost hier 6,30. Bij overschakelen of wanneer de hele stal leeg moet dan moet je er idd wel 4 pakken in gooien (mijn stallen zijn 4.5x3 en 3.5x3) een paard is heel netjes, de ander een echt varken, waarbij ik toen ze nog op stro stond letterlijk elke dag de hele stal moest leeghalen (houtkrullen ook btw-want die heb ik ook geprobeerd)

Ben een zeer tevreden klant !

*edit*
oh ja, in de winter (potstal) hoef ik mijn mest-aanhangwagen van 1.5x1m (zijwanden ongeveer 40cm hoog-dus zeg maar 5 mest kruiwagens) maar 1x per 3 weken weg te brengen.


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:47

Omdat mijn paardje stofallergie heeft proberen we nu wat soorten strooisel uit en vlas beviel mij heel goed.
Ik mest hem wel gewoon uit (mest en natte plekken) ik ben niet anders gewend en vind dat het friste.
Het enige nadeel wat ik vond is dat zn staart zo onder zit Haha!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:17

mijn paard staat nu ff op zaagsel, maar als die pakken op zijn, gaat ie ook op vlas. Hij maakt van stro een enorme bende, hij plast nogal veel en stinkt vreselijk, nu met zaagsel is het al een stuk beter, maar vlas is goedkoper, de boer vindt het makkelijker wegwerken (biologisch afbreekbaar ofzo) en het is nog schoner ook!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:23

Wij hebben ze ook sinds mei dit jaar op vlas staan. En ik vind het echt superfijn spul. Ze blijven er hartstikke schoon op (schimmels), het stinkt niet zo, het vocht trekt er goed in, je hebt je stal kei snel uitgedaan elke dag, het stoft niet, het composeert veel sneller, het is beter voor de hoeven, als ze het eten is er niets aan de hand (als ze het al eten, het smaakt heel bitter). En je gebruikt niet zoveel. Vanaf mei hebben we zo'n 20 balen verbruikt met z'n 2en. Dus dat is helemaal niets.
En het wordt gemakkelijker afgevoerd dan houtkrullen (hadden we eerst).

En een voordeel is dat ze het komen brengen op pallets, dus je hoeft niet meer zo te sjouwen. Tenminste, hier deden ze de houtkrullen niet brengen.

Het enigste nadeel is dat het (hier) wat duur is. Maar ik heb ze in de aanbieding gekocht, dus het was net zo duur als een pak houtkrullen.

Als je trouwens op de zoekfunctie naar vlas zoekt, vind je ook nog een hoop topics.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:41

Op de pensionstal waar mijn paard staat hebben de paarden een paar weken geleden ook op vlas (linabox) gestaan maar we zijn toch weer terug gegaan naar stro.
Ik was erg tevreden over het vlas, het was heel schoon en makkelijk te mesten. Ik haalde alleen de mest er uit met handschoenen en de rest liet ik liggen. Zo kreeg je een lekkere bodem.
De reden dat we weer terug op stro gingen was omdat het te duur werd (sommige paarden hadden 2 balen in de week nodig)
Ik vindt het dus wel jammer want ik vondt dat mijn paard er een stuk schoner op stond.

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, DenieesB, Saartjuh_b en 30 bezoekers