Hoeveel brok voor veulens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Hoeveel brok voor veulens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 13:42

Wij hebben onze veulens nog steeds bij onze merries buiten staan. Het is super mooi weer dus naar onze mening kan dat ook nog wel
De merries + veulens krijgen met elkaar (8 paarden) 2 pakjes hooi per dag en de oudere merrie krijgen 3 kilo krachtvoer per dag. Onze enter 2 kilo krachtvoer per dag. Onze veulens zijn ook al aan de brok en vinden het heerlijk Vork
Alleen ze krijgen nu 1 kilo per dag (verdeeld over 2 porties van een halve kilo). En nu vroeg ik me af of dat genoeg is voor hun ??
Ze oudste is geboren begin mei en de jongste 2 zijn van half juni. Een van die jongste vindt het echt te heerlijk Vingers aflikken en als hij klaar is met zijn brokjes dan gaat hij altijd nog even de emmers van alle andere af om te kijken of er misschien nog ergens een brokje ligt. De oudste daarin tegen eet niet zo snel en niet zoveel (die laat het soms halverwege gewoon staan en begint dan lekker aan het hooi). Wij blijven altijd wel in het land als ze brok eten, zodat niet de ene de brokjes van de andere stiekem opeet Vork

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:29

Ik las op de Pavo site dat een gemiddeld veulen zo'n 2kg veulenbrok moet krijgen. Mijn veulen krijgt ook 2x een halve kg per dag en daarnaast onbeperkt kuil.
Kijk anders een op www.pavo.nl, best een interessante site.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:21

Hoihoi
Mijn veulen loopt nu nog gemiddelt 10 tot 12uren buiten in de wei (nog vol op gras maar niet echt voedingsrijk meer). Ze krijgt bij mij elke morgen 1kg basis brok (ze is sinds 3weken van de veulenbrok af) en s avonds bij binnenkomst doe ik er ook nog een schep snijmais bij. Vind ze heerlijk. Daarnaast krijgt ze s avonds nog onbeperkt hooi en knabbelt ze ook heerlijk van het stro...Zolang ze de brok opkrijgen is er niks aan de hand..suc6

Haha!


animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:22

Ik heb zelf een hengst meer info in mijn profiel..!
Ik geef hem niet teveel maar ook moet je oppassen i.v.m. Hoefbevangenheid en het is nog een jong beestie.
Ik geef hem een kwart bix en dan hooi dan mogen ze naar buiten de hele dag en dan gaan ze tegen de avond weer naar binnen en dan krijgen ze hooi en tussendoor weleens wat slobber of zemelen met lijnzaad.
Ik geef mij veulen nu al een klein beetje omdat het dan goed is voor hun huid enzo...!

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Miessie

Berichten: 45
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:48

wij geven elk veulen 2 keer per dag 1kg brok en ongeveer 1 plak hooi. Deze veulens lopen niet in de wei, maar in de wei staan nu ook haast geen voedingsstoffen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:49

2 kilo veulenbrok is denk ik genoeg........ wel aangevuld met een ruime hoeveelheid hooi of een goede portie goed kuil

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:18

Mijn veulen lust geen gewone brok.Zij eet 3 keer per dag 1 schep GEWELDE pulp en 1 schep graan en een half schep musly en de hele dag kuil.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

Wilma1983

Berichten: 1061
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:23

Wij hebben een veulen van begin dit voorjaar en staat op 2 x per dag een halve kilo dus totaal 1 kg per dag! Ze krijgt onderhoudsbrok!! Ze ziet er echt uitstekend uit en groeit als een kanon!

..........................................................

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:59

Ons veulen, die we vorige week weg hebben gebracht naar een opfokbedrijf, kreeg nooit zoveel (klein bakje per dag). Kijk eens naar een opfokbedrijf, daar krijgen ze ook geen brok en daar doen ze het prima op kuilvoer. Er is nu ook een theorie die een verband legt tussen stalgebreken en voeren van brokken op jonge leeftijd (ik zal eens proberen op te zoeken waar ik dat vond).

Onze twee jarige krijgt twee bakken brokken op 1 dag! (staat ong. gelijk aan 2 kilo. Als ze meer krijgt breekt ze de stal af terwijl ze elke dag buitenkomt en getraind wordt!

Je hoeft een veulen dus absoluut niet veel brokken te geven. Ik denk dat veel eiwitten voor zo'n kleintje helemaal niet goed zijn. (By the way, die PAVO-veulenbrok is op voedingsstoffen aangepast, moet je maar eens kijken op de achterkant van zo'n zak of gewoon op de site)

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:41

AlmostBlack schreef:

Je hoeft een veulen dus absoluut niet veel brokken te geven. Ik denk dat veel eiwitten voor zo'n kleintje helemaal niet goed zijn. (By the way, die PAVO-veulenbrok is op voedingsstoffen aangepast, moet je maar eens kijken op de achterkant van zo'n zak of gewoon op de site)


Kun je die zin tussen haakjes even voor me uitleggen?

Mijn veulen staat op 2 kilo veulen brok (van PAVO) per dag.
Ze kwamen erg mager van het land af en we zijn toen het voer gaan op bouwen tot ze wat dikker werder.
Mijn veulen bleek een parasiet te hebben waardoor hij maar niet dikker werd.
De d.a. er bij geweest,medicijnen voor geschreven en het voer moest op gebouwd worden tot 2 kilo in de winter.(op het moment dat de d.a. er was ,een maand geleden, stonden ze op 1,5 kilo)
Het andere veulen ,die bij mijn veulen staat ,groeide wel gewoon ,maar ook haar biks moest op gevoerd worden naar 2 kilo in de winter.

Ik had trouwens ±3 maanden geleden een topic gestart over het voeren van veulens.
Ik las de reacties met open mond.
Sommige mensen voeren hun veulen echt veeeeeeeeel (ik voerde 3 maanden geleden een halve kilo per dag en dan is 2 kilo vergeleken met een halve kilo erg veel)
Maar wat ik bedoel te zeggen.......de reacties die ik hier lees zijn in strijdt met de reacties die ik kreeg in mijn topic.
In mijn topic voerde de mensen hun veulens veel meer Lachen.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:17

pfieuw, ja das wel erg veel zeg. Ik denk dat het anders ligt vanwege de parasiet. Ons veulen heeft in de zomer droes gehad, ze werd toen zeker sterk bijgevoerd omdat de merrie het ook al te pakken had. Wat ik eigenlijk bedoelde met die pavo-veulenbrok is dat die aangepast zijn, minder eiwitten erin als ik me niet vergis...

De theorie komt trouwens van de Universiteit in Utrecht, ik weet niet hoever het onderzoek al is, maar men verwacht dat de theorie wel klopt, deels althans...

Belker

Berichten: 15258
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:25

Mijn veulen wordt niet met brok bijgevoerd. Die moet het met gras en kuil doen.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:41

Nou Belker, dat vind ik helemaal niet gek OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers