* Paard snel buiten adem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 19:39

Mijn verzorg pony Chess is sinds vrijdag heel erg buiten adem en dan heeft hij haast nog niks gedaan. Hij is echt absoluut nog niet moe want hij wil nog steeds gewoon door draven. Vandaag heeft het een uur en 10 min. geduurd voordat hij weer helemaal op adem was.
Vrijdag had ik dus les op hem en reden we in een binnenbak die als bedekking zand heeft, hij loopt anders altijd buiten ( we rijden ook altijd buiten) , misschien dat dat er iets mee heeft te maken i.v.m zijn luchtwegen?
Ik ga zo snel mogenlijk zijn temperatuur opnemen.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 19:46

hai,
ik heb dat een jaar geleden ook bij mijn paard gehad (deze symptomen) en toen bleek dat ze bloedwormen had. ik zou gewoon even langs de dierenarts gaan voor de zekerheid.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 20:49

Wat zou je tegen bloedwormen kunnen doen?
En wat zijn de gevolgen er nog meer van?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 09:35

Bloedwormen kan je bestrijden door een paar keer achter elkaar (6 weken aan een, eens per week) te ontwormen met een Eqvlaan/Furexel ontwormingsspuit.
Heeft je pard dit soort klachten, haal er dan absoluut een dierenarts bij! Advies op internet is leuk, maar deze klachten kunnen ernstig zijn en dan mag je niet eerst zelf gaan doktoren! Dierenarts bellen!

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 12:13

bij mijn paard heeft de dierenarts voor de bloedwormen een injectie gegeven.
inderdaad moet je echt naar de dierenarts gaan.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 12:33

Citaat:
Op 2001-10-15 09:35, schreef Dees:
Bloedwormen kan je bestrijden door een paar keer achter elkaar (6 weken aan een, eens per week) te ontwormen met een Eqvlaan/Furexel ontwormingsspuit.
Heeft je pard dit soort klachten, haal er dan absoluut een dierenarts bij! Advies op internet is leuk, maar deze klachten kunnen ernstig zijn en dan mag je niet eerst zelf gaan doktoren! Dierenarts bellen!



Een paard met bloedwormen kun je ontwormen zoals jij zegt maar daar gaan ze niet mee weg, je moet zowieso naar de veearts en die spuit hem met kalk.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 13:20

Ik heb altijd gedacht dat bloedwormen 'normale' wormen zijn maar doordat de infectie te groot was zijn de wormen door de darmwand door bloedbanen en longen gegaan. Dit veroorzaakt ook de rode verkleuring. Langdurige ontworming is inderdaad noodzakelijk en paarden kunnen vaak in konditie sterk achteruit gaan. Ze worden kortademig en de vacht blijft dof.

**Ik ben benieuwd wat het spuiten van kalk tot resultaat heeft en waar dit gespoten wordt?? Kan me niet indeken dat kalk in de aders, onderhuids of in spierweefsel gespoten wordt.

Kalk door het eten lijkt me logischer, dit bindt 'zuren', maar of het voor (long)wormen helpt is nieuw voor mij... Verward

Ekstul
Berichten: 1180
Geregistreerd: 21-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 15:15

Chess heeft nog nooit andere wormen gehad en zijn vacht is absoluut niet dof.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 09:33

Kortademigheid kan van heel veel oorzaken komen... zoals verkoudheid, koorts, influenza, dampigheid, hartritmestoornissen, overbelasting... ach ik ben geen dierenarts, maar er zijn legio mogelijke oorzaken.....

Vandaar dat je ook niet moet gaan zelf-doktoren, maar een dierenarts er bij moet halen. Kort-ademighied verwaarlozen is vragen om problemen...menig paard is door deze foute manier van bezuinigen richting BRada gegaan...
Dierenarts bellen, er zit niets anders op.....

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 19:09

Dees ik zou graag de DA erbij willen.
Maar wie gaat dat betalen?

Vandaag was ik weer naar Chess toe. Zijn temperatuur is goed. En ik heb hem aan de longeerlijn gehad en het heeft vandaag een half uur geduurd voordat hij weer helemaal op adem was. Dus het gaat al beter. Hopenlijk gaat het morgen ook weer beter.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 19:37

Als de eigenaar de veearts niet wil laten komen of betalen is hij in mijn ogen geen paard waard.
Dat het een half uur duurt vor hij op adem is klinkt niet echt gezond.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 11:43

Ik snap wat je bedoelt cowgirl.
Maar die mensen zijn een stel arme boeren met nog ongeveer 36 paarden!

Dante
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 13:57

Paard van vriendin heeft dit laatst ook gehad. DA is er bij geweest, ze heeft zijn bloed laten onderzoeken. Hij bleek last te hebben van bloedarmoede. Niets ernstigs dus, maar hierdoor moest zijn hart wat harder pompen om genoeg zuurstof uit het bloed te halen en daardoor was hij zo lang en snel buitenadem. Hij heeft een ijzerinjectie gehad en krijgt nu poeders.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 15:21

Kijk uit met dit soort tips, suggesties en oplossingen geven...
Het kan best zijn dat de pony waar Littleroosie het over heeft iets onder de leden heeft wat juist verergert door het toevoegen van een ijzer-preparaat. Wat ik zeggen wil is vooral richting Littleroosie: zolang er niet echt is vastgesteld wat de pony nodig heeft, mag je niet beginnen met peodertjes en aanvullingen. Niet zelf doktoren, al is dat 100x geodkoper dan de dierenarts erbij halen.

En een arme boer met 36 paarden bestaat niet, als je ruimte voor 36 ponies hebt, heb je grond en heb je dus kapitaal! Het is die boer zijn keuze zoveel ponies te houden, dan moet hij er ook voor zorgen en anders VERKOPEN. Hij heeft wel degelijk geld, hij wil het gewoon niet uitgeven aan dierenartskosten. Met zo'n vent hoef je geen medelijden te hebben, die heeft een schop onder zijn kont nodig!
Tuurlijk kan littleroosie daar niets aan doen, was je niet 14 jaar?, maar geen medelijden met ze hebben hoor! Ze houden je voor de gek! Iemand die echt geen geld meer heeft, haalt het niet in zijn hoofd om zoveel ponies te hebben....

Littlerosie, je mag die pony pas wat gaan geven tegen zijn ziekte als jij echt weet wat er aan de hand is. Dus pas nadat de dierenarts is geweest, en anders moet je de pony gewoon met rust laten. Geen vitamineshot, geen ijzer-complex....niet doen hoor!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 15:45

Dees ik ben het met je eens over die boeren.

Ik geef hem zeker niks extra's of weet ik veel wat, gewoon zijn eigen eten.

Vandaag heb ik hem weer gelongeert ( half uurtje) en het heeft vandaag 20 min. geduurd. Het is dus al weer korter gelukkig. Hopenlijk gaat het elke dag weer een klein beetje beter.

Dante
Berichten: 17
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 10:27

Even voor de duidelijkheid; ik heb niet gezegt dat je zomaar ijzer moet gaan geven. Heb alleen vertelt wat het paard van mijn viendin heeft gehad, die overigens pas na het bloedonderzoek van de VA extra ijzer is gaan geven aan haar paard. De tip was niet het geven van ijzer maar een bloedonderzoekje laten doen.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 19:49

ik wilde nog even reageren op die bloedwormen. mijn pony heeft dat dus ook gehad en ze is toen ingespoten met een soort vloeibaar ontwormingsmiddel, dat speciaal voor bloedwormen is en ook niet in de winkel verkrijgbaar. de dierenarts spuit dat in de hals. bloedwormen zijn geen gewone wormen, maar microscopisch kleine beestjes die door de darmwand heen gaan en zo in de bloedbaan komen. deze wormpjes zijn niet met het blote oog te zien. het zijn dus niet die kleine rode wormpjes die je soms in de mest ziet, dat denken mensen vaak! deze wormpjes eten je paard als het ware van binnen op en kunnen zo belangrijke organen beschadigen. een dierenarts kan aan de ogen van je paard zien of ie mogelijk bloedwormen heeft. met een lampje kijkt hij naar het hoornvlies. waarschijnlijk zal hij ook nog een bloedmonster nemen om andere ziektes uit te sluiten.
het gaat hier dus NIET om wormen die je zelf kunt zien. het enige wat je merkt aan je paard is in het begin dat hij snel moe is en snel zweet, minder opgewekt is en misschien ook minder eet en drinkt. als de wormbesmetting er echt een tijd zit zal je paard sterk vermageren, maar dit is in het begin nog niet goed te constateren.
ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en dat het wat misverstanden uit de weg helpt!
groetjes,
yasmeen

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 23:02

Sinds het weer wat slechter is, is Chess weer helemaal goed. Zoals sommigen hier al zeiden dat het door de vacht zou komen. Ik denk dus zelf ook dat het daar aan heeft gelegen want hij is nu weer goed, gelukkig maar.