Hechten paarden zich aan....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Hechten paarden zich aan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 14:29

Mensen?

Ik hoorde laatst van iemand dat paarden zich niet aan mensen hechten. Ik ben hier eens over na gaan denken, maar ik kom er niet uit.
Aan de ene kant denk ik van wel, als je en week niet bij je paard komt lijkt het soms echt of ie je gemist heeft.
Maar aan de andere kant twijfel ik er wel aan.
Ik wil graag weten hoe jullie daar over denken


Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:30

Of ze zich echt aan mensen hechten weet ik niet uit ervaring... ze 'kennen' mensen wel heel duidelijk: 'dat is die vrouw die mij te eten geeft' 'dat is dat meisje waar ik niet mee mag sollen omdak dan een tik krijg' dat soort dingen...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:34

Ik denk dat ze wel connecties maken met mensen (het ene paard weer makkelijker als het andere) maar dat "hij kan niet zonder me" wishful thinking is. Als je een paard verkoopt maar het blijft op dezelfde stal staan en alleen de verzorger/rijder veranderd, geloof ik niet dat het paard zich daar een moment aan zal storen. Zolang de verzorging maar goed blijft.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:38

Ik denk niet echt dat paarden zich aan mensen hechten... zolang hij maar eten en beweging krijgt vind je paard het allang best.
Oke mijn paard hinnikt wel als hij me ziet, maar om nou te zeggen dat hij zich aan me heeft gehecht?.... daar heb ik toch mijn twijfels over.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:46

Ik zie een paard een beetje als een kat. Je bent wel gezellig en duidelijk, maar niet nodig voor zijn geluk.

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:48

kebie schreef:
Ik zie een paard een beetje als een kat. Je bent wel gezellig en duidelijk, maar niet nodig voor zijn geluk.



OK dan! Juist, jij zegt wat ik denk *LOL*

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:55

en zo hebben wij anderen ook niet nodig voor ons eigen geluk........

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 15:55

toch ben ik benieuwd of Mango zich hecht aan mensen want bij mij en mijn bijrijdster hinnikt tie verschrikkelijk als we aan komen lopen, zijn oude eigenaresse komt zaterdag en die heeft hem al 3 jaar niet gezien dus ik ben benieuwd kan het jullie na zaterdag vertellen dus

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:01

Ik heb mijn paarden afgelopen zomer 3 a 4 weken niet gezien(Hernia en ik lag op bed en 2 weken ziekenhuis).

Nou je had ze moeten zien toen ik er weer was.

Eerst heel verbaasd kijken, je zag gewoon dat ze er niet zo veel van snapten Haha!

De dag erna kwamen ze allebei hinnekent aangelopen.
Danno hinnekt nooit naar me en toen ineens wel.

Hechten is misschien een heel groot woord maar ik denk dat er wel iets van een kleine mini hechtenis is. Haha!

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:03

ik denk dat dat meer een kwestie van herkenning is.
Mirage hinnikte ALTIJD als ze m'n brommer alleen al hoorde, teken van herkenning en ja ze stond onrustig in d'r box te zijn tot ik bij haar box kwam, maar dat wil nog niet zeggen dat ze zich hecht aan mij.........

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:07

Guus is erg zago als ik een week niet kom. Ook is hij erg aanhankelijk altijd. Maar hij kan makkelijker zonder mij als ik zonder hem Lachen
Ik denk dat ze op een zekere hoogte wel op hun manier van je houden, maar dat toch op een andere manier beleven als wij.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:11

hechten aan is een groot woord...... wel herkenning en misschien de daarop volgende onrust omdat er wat gedaan gaat worden...

Ik denk wel dat paarden voorkeur kunnen hebben voor mensen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:18

ArwenLune schreef:
Ik denk dat ze wel connecties maken met mensen (het ene paard weer makkelijker als het andere) maar dat "hij kan niet zonder me" wishful thinking is. Als je een paard verkoopt maar het blijft op dezelfde stal staan en alleen de verzorger/rijder veranderd, geloof ik niet dat het paard zich daar een moment aan zal storen. Zolang de verzorging maar goed blijft.

Ik ben het met Arwen eens; wij willen dat ons paard op ons gefocusd is. Als hij hinnikt omdat we eraan komen, denken we al snel "hij is blij om me te zien" terwijl het volgens mij gewoon is "daar komt iemand die ik ken" Knipoog !

Ik ben het ook met de stelling van gijsenkim eens, dat paarden een voorkeur voor iemand kunnen hebben Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:35

Ik denk niet dat paarden zich hechten. Ze herkennen mensen wel.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:39

Sterre schreef:
Als hij hinnikt omdat we eraan komen, denken we al snel "hij is blij om me te zien" terwijl het volgens mij gewoon is "daar komt iemand die ik ken" Knipoog !

!


ik denk zelfs dat het paard alleen herkenning ( groot woord, beter is reageert) toont omdat het weet dat er dan wat gaat gebeuren........ wat anders dan op stal staan....

denk ik hoor, alhoewel het mij wel altijd een warm gevoel geeft als ik dat snuifje hoor........... ze is gewoon blij dat ze het hok uit kan, en als ik kom dan mag ze het hok uit Haha! Haha! Haha! Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:41

Sterre schreef:
"hij is blij om me te zien" terwijl het volgens mij gewoon is "daar komt iemand die ik ken" Knipoog !


Of, in veel gevallen, "daar komt wat lekkers aan" !

Bij Rowan niet, die krijgt nooit te snoepen... Haha!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:55

Ik denk wel dat paarden zich kunnen hechten aan iemand, maar als ze om wat voor reden dan ook verkocht worden zullen ze ook bij een ander gelukkig kunnen zijn.
Maar toch denk ik wel dat ze 'hun mens' wel kunnen missen. Als ik een weekje niet bij Veerle ben geweest reageerd ze anders als dat ik 2 dagen achter elkaar kom.
Ben het er zeker wel mee eens dat ik haar harder mis dan zij mij, maar ik ben er ook zeker van dat zij ook mist. (Misschien niet meteen mij, maar de gewoonte..?) Ik zie het meer als een vriendschap als vergelijk, je hebt mensen nodig, met de een kan je goed opschieten, maar mocht dat wegvallen, dan is er vast ook een ander waar je goed mee over weg kan.. Je 'hecht' je wel aan die persoon als vriendschap, maar als het moet kan het ook zonder/met een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:04

Het hechten bij paarden is niet te vergelijken met wat je bij honden treft. Mijn paard is een beetje een-kennig maar ik denk dat dat inhoudt dat hij heel fijn vertrouwd is met de dagelijkse routine samen met mij.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:14

Joyce schreef:
Als ik een weekje niet bij Veerle ben geweest reageerd ze anders als dat ik 2 dagen achter elkaar kom.


Ah, maar als er in de tussentijd iemand jou taken overneemt? (dus precies hetzelfde komt doen als jij normaal doet)

Dit moet wel een ontluistered topic zijn voor pennymeisjes Schijnheilig

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:19

Nou ik geloof echt wel dat paarden aan mensen hechten. Wij hebben er pas een haffie bij en we merken alletwee dat hij zijn vrouwtje mist. Hij is echt een beetje timide, ze hadden echt een hele goede band samen. Er is weinig veranderd voor hem want we reden hem al allebei en hij staat nog steeds op de zelfde boerderij. Verward

XANTHA

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:22

Zoals ik zei zal ze ook meer de gewoonte missen. Dus als een ander met haar bezig zou gaan zou het heel goed kunnen dat ze gewoon reageerd. Maar goed, er komt geen ander aan haar die het zelfde doet als ik Haha! Het is ook niet dat ik het idee heb dat ze het rot vind als ik niet iedere dag kom (dat kom ik zoiezo niet) aangezien ze hele dagen (en nu ook nog nachten) op de wei loopt met paarden & koeien. Zij vermaakt zich wel Maar ik merk wel dat ze het erg leuk vind als er wat gedaan word, en aan die dingen hecht ze zich wel zeker. En aangezien ik degene ben die dingen met haar doet, moet ze maar blij met me zijn Tong uitsteken

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 18:34

Ik dacht inderdaad ook dat paarden zich niet hechten maar dat het gewenning is. Het heeft volgens mij veel met eten en aandacht te maken. Want dat is degene waarvan ik altijd een snoepje krijg is volgens mij een veelvoorkomende gedachte bij paarden.... haha

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:49

Jippie schreef:
Het hechten bij paarden is niet te vergelijken met wat je bij honden treft. Mijn paard is een beetje een-kennig maar ik denk dat dat inhoudt dat hij heel fijn vertrouwd is met de dagelijkse routine samen met mij.


Toch denk ik van wel. In een diep grijs verleden toen ik nog wel eens op vakantie ging was het altijd zo als ik terug kwam dat (mijn zelf opgevoede veulentje van nu 17 jaar) mij echt met de nek aankeek, verschrikkelijk sjacherijnig op mij reageerde, en dat een paar dagen volhield (laatste keer was vorig jaar- ben toen 4 dgn met Dizzy naar Engeland geweest). Ik kan haar dan nog geeneens aanraken! springt gewoon weg, terwijl het een heel sociaal op mensen gericht paard is. Mijn andere paard vorig weekend, had ik meegenomen naar mijn ouders. Mijn moeder hield haar op straat vast terwijl ik mijn vader ging gedag zeggen. Ze werd toen heel erg onrustig en moest perse richting oprit (waar ik stond te praten) zodat ze mij kon zien. Wat is dat dan voor gedrag ? Verward

Ikkem
Berichten: 83
Geregistreerd: 06-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 18:52

Als een paard in een vreemde omgeving is, wil hij graag bij iemand in de buurt zijn die voor hem bekent is, en dit kan een mens zijn, maar net zo goed een ander paard die hij kent. net als dat er gevaar dreigt zoeken ze bescherming bij de leider van de kudde. Paarden zien hun baasje vaak als leider

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:00

Par hinnikt en herkent de mensen die hem weleens te eten geven, ik doe dat het meeste dus ik wordt het hartelijkst ontvangen.

Suus en Merel krigjen ook geregelt een hinnik, maar dan bv vooral smorgens, want dan voer ik nooit.
Sávonds voer ik altijd dus waarom hinniken naar die andere toch?

ik haal haar uit de bak, weer een hinnik, maar wil ze er erg graag uit heeft ze er absoluut geen problemen mee even vreemd te gaan en hinnikt ze naar iedereen die naar buiten komt.

Tsja, een meisje bij ons op stal zegt: zet een emmer voer neer en ga zelf aan de ander kant staan, binnen no time weet je hoe gek je paard op jou is Knipoog

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anita158, ikkedus, Jet, lies_sparkle, Maanon_, Mark0919, Vagabondo en 42 bezoekers